I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

[diskutera] Sagan Om Ringen Trilogin

Hobby & Fritid - Kultur & Media

2009-02-10 05:03

[diskutera] Sagan Om Ringen Trilogin

Jag har nu faktiskt kikat igenom alla 3 sagan om ringen filmerna, jag har
inte läst nån bok så jag kan inte relatera alls till dom. Och jag vet att jag är lite sen, men jag har faktiskt inte orkat överhuvudtaget innan.

Det har dröjt länge för mig att kolla igenom dom, men nu
efter helgen så är det gjort. Jag måste säga att jag är lite besviken.
1:an, där blir upplägget ganska bra faktiskt, en bra film.
Men sen om man jämför 2an & 3an så känns dom ju rätt lika, inte alls
kreativa på något sätt.. Det är 1 stort krig i båda filmerna, och i 2an så kommer
gandalf och hans magiska armé i tid och dom vinner när dom är påväg att förlora
och i 3an kommer aragorn och deras döda armé precis i tid och vinner när dom är på väg
att förlora..

Så det tyckte jag faktiskt var lite mindre kreativt faktiskt.. Så jag blev
faktiskt lite besviken, läs inte mycket utan lite. Efter jag sett filmerna. För att
alla har pratat så bra om dessa filmerna & wow dom är det bästa som finns och så vidare, men
isåfall tyckte jag att dom kunde gett liite mer faktiskt..

Dock ger jag dom ett stort + för fina landskap samt krigsscener. Även om många
såg likadana ut. Sen en annan sak jag la märke till, var det inte en jäkla
massa kvinnliga "soldater" som red på hästar? Fast det var skägg ditsatt
så det skulle se ut som män? Jag kan fan nästan sätta 50kr på att det var mer tjejer
än killar, och det såg inte så lyckat ut ?

Men jag gillar filmerna, men dom var absolut inte bättre än någon annan film.

Men som sagt, vad tycker ni om filmerna? Håller dem verkligen för allt beröm
dom fått? Är dom verkligen _SÅ_ bra?

(Har inte kikat igenom inlägget efter stavfel eller så)

Mvh

be the change

2009-02-10 08:47
Jag har inte heller läst böckerna vilket är dumt men jag kan iaf relatera ur enskilt film perspektiv hur dom är.

Jag kan börja med att filmerna är inte någon utav mina top 10 filmer då det finns så mycket bättre gorda där ute, dock är det nog världens bästa trilogi tillsammans med star wars filmerna (har inte bestämt mig för dom gamla eller nya dock), jag ger filmerna 9/10 då det är bra filmer, jag håller med dig lite om att alla 3 är lite samma sak men hela grejen är att det ska va samlat som 1 historia,1 slag, 1 film, och lite svårt att få det så himla olika mellan varandra då.

Det finns lite missar i filmen ja, detta tror jag beror på att det var ett sådant ENORMT film projekt för en såpass liten regisör som peter jacksson, han har ju inte gort specielt stora filmer innan, den enda jag kan tänka på nu är The Frighteners, vi får tänka på att det är 3 stora film project som han höll på med på samma gång.

Varför du blev lite besviken är nog att du tittade så sent på trilogin, och jag vet inte varför =/
Jag älskade filmerna, hela historian och loren bakom det, hela scenerierna,skådespeleriet,effekterna,musiken,stora slagen,Loren.

Ja, det är nog dem bästa aventyrs filmerna jag någonsin kommer att se, och det blir svårt att toppa det.

Ja dom är faktist SÅ bra som dom förtjänar sina titlar, jag gillar dock första filmen mest pga all lore och sceneri, jag är väl mer för den lugna äventyrs nisen än stora slag.

Hoppas det gav lite perspektiv kring dom :)

//
"Vet du hur man ser att det är en sverigedemokrat som skapat tråden?
* Särskrivningar och allmänt illa vårdat skriftspråk.
* Ovidkommande babbel om pöbel, svartingar, negrer, hasch, och kommunister."

2009-02-10 08:53
Jag tycker absolut det är en högklassig filmtrilogi. Har sett dem alla flera gånger om, klart nu kan man ju grejen som med alla söndertittade filmer men det i sig kan ju inte dra ner det ursprungliga betyget om man ska vara konsekvent. De har tyvärr hoppat över en hel del viktiga moment och gestaltat en del karaktärer på sätt som inte alls stämmer överens med innehållet i böckerna. Frodo t ex var inte alls den gnällspiken i böckerna, som han är i filmtrilogin.
Mitt tips är att helt enkelt läsa böckerna om du vill jämföra med något, måhända en något överhypad serie men absolut värt läsningen, om inte annat så för seriens kultstatus.
http://www.myspace.com/dirtydonline

2009-02-10 09:49
Tycker den är bra men väldigt överskattad. Den första filmen är överlägset bäst och riktigt bra, tvåan och trean är också bra men jag tycker att dem saknar atmosfären som gör ettan så bra. Jag tycker också att tvåan och trean är rentav tråkiga på sina ställen, det är dock dags att se om dem någon dag för det var ett tag sedan sist.

Om jag skulle betygsätta filmerna skulle det bli:
Sagan Om Ringen - 8/10
Sagan Om De Två Tornen - 7/10
Sagan Om Konungens återkomst - 7/10

En bra trilogi helt enkelt. Den är inte i närheten av att vara lika bra som exempelvis Star Wars (gamla trilogin så klart, den nya är sådär), Gudfadern och Dollar-trilogin dock.

2009-02-10 10:34
Riktigt bra filmtrilogi. Sjukt bra effekter och skådespelarna kan man inte heller klaga på.
Men det som höjer filmen är musiken. Oerhört bra filmmusik måste jag säga, mäktigt och stilrent.
Men jämför man med boken är filmen uträknad, en hel drös med viktiga saker plockades bort i filmerna och ersattes med 30 minuter krig. Slutet på filmen tycker jag inte alls var en bra lösning. Där gick dem en bra bit ifrån bokens handling ändå.
You, me, or nobody is gonna hit as hard as life.

2009-02-10 12:58
Alltså fan va kul. Måste varit första tråden jag skapat på Whoa med ett ämne man kan diskutera om, och jag inte fått något påhopp eller supernegativa ord om mig än, tack för det!

Jo, jag gillade hela den här grejen med att Frodo & Sam gick hur långt som helst och så för att förstöra ringen, det var nice faktiskt. Men att dom 2 stora "krigen" var så sjukt lika varandra fast att det bara var andra raser & djur som slogs, det gillade jag inte.

Men när det var sånhära mysig musik & dom sprang runt på berg där man såg stora landskap, det var mäktigt, det måste jag säga.. Men ja, jag är lite besviken ändå.. För filmerna har fått sån sjuk hype så jag förväntade mig något oerhört grymt.. Så det blir väl mitt fel kanske..

+ I sistan filmen, så trodde jag faktiskt att Sauron(om det nu var honom) skulle göra lite mer fight av saken, en att dö av ett jävla svärd i huvudet.. Och så typiskt hollywood..

"No man can kill me" klart somfan det är bruden där då... haha
be the change

2009-02-10 13:41
+ I sistan filmen, så trodde jag faktiskt att Sauron(om det nu var honom) skulle göra lite mer fight av saken, en att dö av ett jävla svärd i huvudet.. Och så typiskt hollywood..

"No man can kill me" klart somfan det är bruden där då... haha

Inte Sauron, Witch King of Angmar.
Egentligen är inte hans död så värst "hollywood" eftersom den scenen faktiskt är väldigt lik i boken som JJR Tolken skrev.

Dock var det jävligt fult att dem skippade ubersnubben vid mordors portar helt i bioversionen.
Mouth of Sauron är dock med i extended version.

2009-02-10 13:59
Hehe du ser. Jag vet inte allt, trodde bara det var sauron då det var sjukt likt.
be the change

2009-02-10 15:36
Jag tycker första filmen är bra men de andra två värdelösa. Nästan i klass med Matrix 2 och 3.
Ettan var grymt spännande och väldigt mystisk för mig som inte har läst boken. Massa coola ställen de hamnade på och allmänt mysig stämning på den filmen. Jag var i extas när jag gick ut från biosalongen.
I tvåan var det bara krig hela tiden och jag störde mig så på att Aragorn och dem kunde plöja igenom orcerna som om de vore femåringar.
I trean är det också massa krig och resten av filmen ser man Frodo och Sam vandra genom ett månlandskap. Tråkigt.

2009-02-14 12:05
Böckerna är skrivna typ på 30-talet, kanske därför dom är så förutsägbara ibland. Håller med den som sa att gamla star wars trilogin och gudfadern trilogin är mkt bättre.

I tvåan var det bara krig hela tiden och jag störde mig så på att Aragorn och dem kunde plöja igenom orcerna som om de vore femåringar.

Aaa det är fett jävla störande. Dom kan döda 100st utan problem ibland men när det ska vara lite spännande så har dom svårt med ett par stycken.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-02-14 14:32
Sämsta jävla tråden genom tiderna, hur fan kan du sitta och "klanka ner" på filmer som inte följer dina förväntningar när du dels inte ens har en aning om vad du ger dig in på när du inte läst böckerna, dels knappt fixar att hänga med i storyn som den är förenklad i filmform..

Filmerna är hypade för att det är ett sådant mastodontprojekt samtidigt för att de följer böckerna bättre än många andra filmatiseringar av kända verk. Inte för att det är så otroligt nyskapande och kreativt, böckerna har ett gäng år på nacken.

Hela resonemanget du för är för fan hjärndött
mama said knock you out

2009-02-14 17:05
skulle 2an och 3an vara lika långsamma som 1an(vilket iof är en mkt bra film) så skulle sagan inte komma igång, har inte läst böckerna men då de följer dem hyfsat vad jag vet så är det väl böckerna ni ska klaga på fall de e för mkt krig ;)

själv tycker hag konungens återkomst är bäst, tyvärr blir frodo-sam-scenerna rena sömnpillren men de får man väl köpa då eftersom den historin oxå var tvungen att visas.

2009-02-16 18:55
DegenereraD P28

Alla har rätt till sin åsikt, jag klankar inte bara ner, utan jag säger hur jag tycker.. Och det med förväntningarna, jag sa att det beror nog på att alla har hypat dom filmerna som fan och så vidare, klart som fan man får högre förväntningar då än om man kollar på nån random film.

jävla kötthuvud..
be the change

2009-02-16 19:02
Jävligt bra trilogi, men kan som sagt inte jämföras med äldre Star Wars eller Gudfadern.

Grymma skådespelare måste jag understryka. <3 Christopher Lee

2009-02-17 08:51
För er som gillar filmerna någorlunda och inte har läst böckerna? Vad väntar ni på, läs för tusan!?
Kan lova att ni kommer ändra uppfattning om filmerna efter ni läst.

Om , säger bara OM - - man kunde jämföra böcker med filmer, så skulle Ringentrilogin på bok spöa skiten i både Star wars och Gudfadern, som för övrigt är den mest överskattade filmen jag sett. YES alla har rätt till sin egna åsikt!

2009-02-17 16:12
elitz P20

De som gillar filmerna "sådär" å säger att de inte läst böckerna är till majoritet lirare som aldrig har öppnat en bok.. ever.
mama said knock you out

2009-02-17 16:14
Jag pallade inte se hela han den där frodo var för .... ja ni vet.
http://www.aktivdemokrati.se/

2009-02-17 16:21
DegenereraD P28
Så länge dem kan läsa finns det hopp!

2009-02-17 18:37
Jag tycker sagan om ringen är det mest överskattade och sämsta skiten som finns.
"Maybe i could get mjältbrand"
"jag har ½ gram jag ska rulla fram blatte jag fick det av david (david)"

2009-02-17 21:37
Jag har läst böckerna och jag tycker att FILMERNA är lite överskattade ändå. Dom är väll bra gjorda och så men det är något som fattas. Och sen är dom lite förutsägbara, men antagligen inte böckerna när dom kom.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-02-18 03:16
Inte läst böckerna men har alla tre filmer på dvd, (har 2an och 3an som extended version dessutom hehe!) och jag kan verkligen säga att filmerna håller måttet!
Var mina absoluta favoritfilmer för ca 3 år sedan och kanske är det fortfarande!

Om jag måste peta ut någon film som är lite sämre så är det "Sagan om de två tornen".
Visst, ett skitstort krig på slutet men annars är den lite seg och tråkig.
1an och 3an helt klart bäst!
Live Hard, Die Young

2009-02-18 09:14
Jag tycker sagan om ringen är det mest överskattade och sämsta skiten som finns.

Hoppas du överdriver nu, kan du ärligt inte hitta en sämre film? I så fall måste du vara bäst i världen på att hyra filmer!