Top 5 - skräckfilmer

Hobby & Fritid - Kultur & Media

Top 5 - skräckfilmer

Har sett dom flesta skräckfilmerna, har snart 200 på DVD så har tänkt att lägga upp en lista med 5 av de läskigaste och 5 av de bästa skräckfilmerna jag sett. Top 5 alltså.

Med läskigaste filmerna menar jag övernaturligt, spöken, vålnader osv.
Med bästa filmerna menar jag just det. Djurskräck kanske. Eller slasher, splatter osv. Bästa helt enkelt.

Läskigaste:

1. The Eye (Japanska)
2. The Uninvited
3. End Of The Line (Även en av de bästa faktiskt)
4. Haunted Forest
5. Shrooms

Bästa:

1. The House On Haunted Hill
2. Midnight Meat Train
3. Primeval (Bästa krokodilfilmen som gjorts tycker jag)
4. Prom Night
5. All The Boys Loves Mandy Lane

Det är vad jag tycker, lägg gärna upp egna listor om någon orkar haha. Fast fick för mig nu att en liknande tråd finns men aja.

Användaren är inloggad Bling
Moneymaker
Detta är lite reklam för att finansiera driften av whoa. Om du blir medlem och loggar in så slipper du denna reklam.
förstår inte hur du kan lägga shrooms på din top 5 läskiga... den var ju ett skämt. och the uninvited var också riktigt kass.. orkar inte göra egen lista men förstår mig inte på din smak
"life's a garden, dig it."
Tycker du verkligen House on Haunted Hill är bättre än The Haunting, The Innocents eller The Others?
http://www.toptensomething.blogg.se
Eller du menar kanske nyinspelningen? I så fall har jag inte mycket att tillägga...

Min topp tio, funkade helt enkelt inte med topp fem...

1. The Texas Chain Saw Massacre (Hooper 74)
2. Dawn of the Dead (Romero 78)
3. The Wicker Man (Hardy 73)
4. Suspiria (Argento 77)
5. The Devil Rides Out (Fisher 68)
6. Rosemary's Baby (Polanski 68)
7. The Others (Amenábar 01)
8. Carnival of Souls (Harvey 62)
9. Cannibal Holocaust (Deodato 77)
10. The Last House on the Left (Craven 74)

http://www.toptensomething.blogg.se
Som skräckfilmsfantast kan jag säga att den där listan var något av det konstigaste jag sett.
MAGNUM OPUS MIXTAPE VOL. 2 in the making! Gästas av Öris, Calle P, Marke, George Kaplan m.fl.
Du vet att det gjordes filmer före 2000 va;) SP´s lista är mer i min smak.
 9-1
1. The Thing (Carpenter) - Odödlig klassiker som förutom att vara väldigt skrämmande också är fruktansvärt bra och spännande.

2. Night of the living dead (Romero) - Lika odödlig som föregående men väldigt tidig och nytänkande. Trots (eller tackvare) budget i BigMac&co-klass levererar Romero ett skräckinjagande mästerverk som med enkelhet spöar alla nutida skräckfilmer.

3. Day of the dead (Romero) - Till skillnad från många fans håller jag den här framför Dawn. Känns otroligt fräsch, spännande och tilltalande. Alla remakes och liknande är en spottloska i ansiktet på filmälskare.

4. Alien (R. Scott) - Fruktansvärt bra och spännande film. Bygger upp mystiken kring varelserna väldigt bra innan helvetet släpps lös i skeppet. Älskar den här typen av filmer (The Thing, Event Horizon osv). Det gör alldeles för lite film om ensamma besättningar som stöter på okända och övergivna planeter/fartyg/random.

5. The Grudge (2004) (Shimizu) - Passar kanske inte riktigt in i listan och min smak i övrigt. Är verkligen väldigt emot floden av remakes på japansk skräck. Men den platsar i listan enbart på det faktum att jag var livrädd hela filmen igenom. Kan fortfarande inte ens kolla på små klipp av filmen ensam.

Jag vill inte bara bli rädd (i den mån det går nu för tiden) när jag kollar på skräck, jag vill gärna ha någonting extra. En regissör som brinner för det han gör eller någonting nytt. Annars är jag ett stort fan av många äldre B-filmer innehållande stora monster just för att det känns lite mer spännande och oförutsägbart än dagens skräp.

Min topp tio, funkade helt enkelt inte med topp fem...

1. The Texas Chain Saw Massacre (Hooper 74)
2. Dawn of the Dead (Romero 78)
3. The Wicker Man (Hardy 73)
4. Suspiria (Argento 77)
5. The Devil Rides Out (Fisher 68)
6. Rosemary's Baby (Polanski 68)
7. The Others (Amenábar 01)
8. Carnival of Souls (Harvey 62)
9. Cannibal Holocaust (Deodato 77)
10. The Last House on the Left (Craven 74)

Fräsch lista, helt klart att föredra framför TS. Texas är en klockren film och hade varit med på min 10-toplista. Samma sak med CH.

shrooms är äcklig för hur den slutar. blir ju lite skraj

alltså, skräck för mig, är en film som man riktigt sätter sig in i spänningen, o kan till viss nivå kännas lite trovärdig. men även en saw liknande film kan ja oxå känna som skräck, om den har dom tillfällena där man hoppar till av chock ^^

min top 5 av skräck genren(ingen nr ordning);
Last house on the left:
känns bra o spännande, och man kan riktigt sätta sig in i föräldrarnas skor, om något sånt skulle hänt ens eget barn liksom, tyckte om denna riktigt mycket faktiskt.

the strangers:
sjukt fucking läskig film, har du inte sett den, SE den! värst av allt är att den bygger på riktig händelse. det är sånt jag gillar, då blir jag mer spänd typ.

paranormal activity;
kan tyckas seg av vissa, men de gav en trovärdighetskänsla för mig. gillar hur man satt spänd varje gång dom sov, och jag e bigfan av såna här "trovärdigare" spökfilmer.

The haunting in connecticut:
tycker det är en bra film, även mkt fin typ. storyn med sonen och så.
enda negativa är allt de sonen börjar se eller drömmer, de är ngt jag aldrig riktigt trott på i ande världen så att säga ^^ hatar det t.ex i 1408 där det går HELT överstyr tillslut.

when a stranger calls:
tycker denna är bra med då man hoppar till då och då, och även detta är en situation man kan tänka sig hamna i liksom, om ni förstår?

som ni märker så e jag ingen big fan av riktigt övernaturligt eller slasher filmer ^^
http://blog.whoa.nu/2011/08/18/anxious-feat-dizzy-enough
www.youtube.com/user/DizzyEntertainment89
Hostel filmerna är riktigt vidriga tkr jag haha

1) The Thing (Carpenter, 1982)

2) Ju-On (Shimizu, 2002)

3) Ringu (Nakata, 1998)

4) Hellraiser (Barker, 1987)

5) Nightmare on Elm Street (Craven, 1984)

6) Eden Lake (Watkins, 2008)

7) Last house on the left (Craven, 1974)

8) Chakushin ari (Miike, 2003)

9) Dawn of the (Romero, 1978)

10) Rosemary's Baby (Polanski, 1968)

Måste bara fråga...

Ju-On/The Grudge. Vilken version är läskigast/bäst? Har bara sett den amerikanska, är det värt att se den japanska?

Här är mina fem bästa (inte nödvändigtvis läskigaste):

1. A Tale of Two Sisters (The Uninvited? Skämtar du!!!???)

2. Alien

3. Ju-on: The Grudge 2 (the real apa, den här tyckte jag va bäst. Det är den tredje av de japanska versionerna)

4. Blair Witch Project

5. It/Det (även fast slutet inte håller)

Ok, jag kommer säkert ångra mig, har såjävla dåligt minne men det här var dom jag kom på nu.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
the_real_apa P20

Givetvis är de japanska versionerna bäst eftersom de amerikanska har blivit cencurerade samt att Sarah "I cant act for my life" Michelle Gellar. ;)

Funkenteller P24

AH... Glömde Alien totalt.. den hoppar in på min lista med.

Aliens är bättre än Alien!
Stay home a lot, no TV
Just thoughts, and a heap of good ....
Nja... Aliens e mer action..

- inside (2007)
- martyrs (2008)
- rec (2007)
- Severance (2006)
- switchblade romance (2003)

Här är några sköna filmer

1. Det/It (1990) Skrämde skiten ur mig som barn.Filled my diapers to the edge.
2. The Grudge (2004) Gillar inte heller remakes på japanska skräckisar,men den här var scary. Plus att Buffy är med. Nice.
3. Midnight Meat Train (2008) Älskar slutet. Nuff said.
4. Drag me to hell (2009). Hade en olustig känsla genom hela filmen. Kändes awesome.
5. The Thing (1982). Claaassic.
Aster P20
Jag pallade inte kolla klart på Inside. Tyckte inte den va läskig, bara helt vidrig.
Eftersom jag aldrig kommer kolla klart på den så kan du väl berätta Spoilervem den där vidriga kvinnan va och varför hon ville döda barnet. Jag har två teorier.
1. Hon är barnet tillbaka från framtiden, så deprimerad att hon vill se till att hon aldrig blir född.
2. Hon var med i bilkrocken och var gravid och blev av med sitt barn.
Hade jag rätt?
Jag kollade tills efter hon hade dödat gubben och morsan och hon började talla på katten, då fick d va nog.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Eller du, det behövs inte. Jag kollade upp det på Wikipedia.
martyrs var så vidrig.. den satte sina spår.. usch. dont get me wrong den var bra. gillade att tipsa folk om den haha
www.mstery.se
funkenteller p25
ja men asså inside e ju en unik slasher som faktiskt måste ses klart!

sen kan jag tipsa om Babys room (La Habitación Del Niño)- spansk skräckfilm från 2007.

Ichi the killer är en skön slasher från 2002 tror jag (japansk)

Devils backbone (El espinazo del diablo) från 2001 (spansk) skräck

Behind the Mask: The Rise of Leslie Vernon- från 2006 (usa) riktigt bra. (Första delen är som en dokumentär).

och om man gillar random balla/sjuka filmer så kan jag tipsa om:

Taxidermia från 2006 (ungersk) - rolig, inte precis läskig bara jävligt random saker, 3 storys i samma film.

Calvaire från 2004 (fransk) skönt konstiga/roliga scener

alien förtjänar ju en första-plats i en tävling mellan genres också. helt klart en av de bästa filmer som någonsin gjorts.

dead snow var ju en rätt kul splatter också, över förväntan iaf. samma stuk som braindead ungefär

nu orkar jag inte emr...
http://www.kommandot.se/wp/
Såg Orphan för 2 månader sedan och kan inte komma på när jag var så skraj senast. Läskig jävla unge.
http://www.twitter.com/michaelcrackson
Rappare

2010-03-07 21:28
Filmen The Strangers låter som en remake på den franska THEM http://www.imdb.com/title/tt0465203/

Sjukt läääskig!
Konrad Krut - twitter.com/konradkrut - soundcloud.com/konradkrut - mixtape in progress

"Start your own shit and you'll have bitches in the doggystyle position attached to each other like train cabines from the LA to the Bay"
Rec och Paranormal activity tyckte jag va najs som fan, annars så The Shining no doubt
att ingen av er har med exorcisten eller the shining på listorna är bra konstigt..
mama said knock you out
exorcisten och the shining e ju inte riktigt jätteskrämmande. Fast visst bra filmer e det ju.

Aster - Ichi the killer är ingen slasher.

sincedayone - Tyckte du verkligen Them var läskig? Jag har väldigt svårt att bli skrämd av barn, särskilt barn som inte är obehagliga på något sätt (som är fallet i Them).

blazeandamaze - Rec och Paranormal Activity kan inte nämnas i samma mening (även om jag just gjorde det igen). PA är i mina ögon en stark kandidat sämsta skräckfilm jag sett medan Rec är riktigt bra, slutscenen är en av de mest disturbing filmscenerna på länge.

Ni som anser att The Shining är en av de bästa skräckfilmerna någonsin, vad är det som är så bra med den enligt er, jag har sett den ett par gånger och den är inte läskig, inte obehaglig och den innehåller störande dåligt skådespel (Shelley Duvall). Självklart har jag den i min dvd-samling men för mig är det ändå en otroligt överskattad skräckfilm. Intressant att höra vad det är som folk tycker är så fantastiskt med den.

Det är en annan film som nämns i topp på nån lista och jag är ett jättefan av Stephen King men slutet i den filmen gör det för mig helt omöjligt att sätta den på någon form av topplista. Snacka om att lyckas förstöra en fantastisk filmupplevelse med några få minuter.
Följ mig på twitter! @grizzlymusik
Rappare

2010-03-12 08:02
Grizzly P22 Satt på spänn hela filmen. Inte fan visste jag att det var barn ;D
Konrad Krut - twitter.com/konradkrut - soundcloud.com/konradkrut - mixtape in progress

"Start your own shit and you'll have bitches in the doggystyle position attached to each other like train cabines from the LA to the Bay"
sincedayone - Hehe med andra ord kanske jag förstörde min upplevelse lite genom att läsa på om filmen innan jag såg den :P Den har dock givetvis en plats i min skräcksamling och jag gillar den, tycker bara luften går ur den när man märker att: "Jaha det var några ungar som höll på.." :P
tyckte PA va riktigt mysig asså, ger den fan topp betyg bästa jag sätt på jävligt länge
rose red är också bra som fan
Skräckfilmer före 90-talet skulle jag säga, hela genren idag är ett skämt.
Som komedi tycker jag PA står sig bättre än som skräckfilm, tyckte enda behållningen var pojkvännens rappa kommentarer.