I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Dokumenärer värda att se.

Hobby & Fritid - Kultur & Media

2009-10-15 14:47

Dokumenärer värda att se.

Tja, tänkte be om lite sevärda dokumentärer, jag gillar väl allt som ger insikt inom ämnet.

Jag såg Food inc igår vilket jag tyckte var helt okej, jag vet inte om jag sett så mycket mer dokumentärer än det :S har sett lite smått men ja..

Så vilka är ett måste se?

"Vet du hur man ser att det är en sverigedemokrat som skapat tråden?
* Särskrivningar och allmänt illa vårdat skriftspråk.
* Ovidkommande babbel om pöbel, svartingar, negrer, hasch, och kommunister."

2009-10-15 16:28
Food inc var väldigt dålig, visst den innehöll ganska mycke intressant snacka om vilka som framkallar mat och att dom endast vill tjäna cash osv, men inte så mycket om hur dom behandlar djuren i en STOR skala eller hur maten är PRODUCERAD som jag gärna ville se mer utav.

Jag som själv är väldigt intresserad utav rymden och astroforskning såg en dokumentär om jorden och solen för ett tag sen. Har faktist inte sett någon bättre dokumentär än den.

National Geographic - Naked Science Death of the Earth.
We don't really dance, We just rub the dick on the ass.

2009-10-15 16:33
Dark Days är kanske inget måste, men en ganska intressant dokumentär om hemlösa människor som lever nere i tunnelsystemen under New York.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Poet

2009-10-15 16:47
Home är ett måste. handlar om vår planet. extremt snygg
Home delivers some of the most stunning photography of our planet I've ever seen. Really needs to be watched in HD to be be fully appreciated. Sweeping, glorious, rich shots of our planet, like we've never seen it before.

IMDB

sen Tyson är bra, varesig man är ett fan eller inte. handlar om mike tyson då. fick en helt annan bild av honom efter att ha sett den. riktigt bra.

IMDB
"life's a garden, dig it."

2009-10-15 17:29
JohnJohansson112

Jo det reagerade jag med på.

Den får jag kolla in :)

3rdsoul P23

Tackar vi för.

Balhoo

Home låter som en att se, tyson är väl inget jag är intresserad utav.

Jag skulle kanske påpekat mer att jag är intresserad utav dokumentärer i stil med food inc, om vårat samhälle i större skala, allt från storskalad politik till den där om folk som bor i tunnelsystemet i ny.

Men keep em coming!

2009-10-15 19:06
super size me och super high me, var väl rätt underhållande tyckte jag...
42 muskler för att göra en sur min medan det bara krävs 4 stycken för att sträcka ut armen och nita idioten...

2009-10-15 20:29
"zeitgeist" om hur lurade vi e på olika sätt se värd men seg
Religolous tror jag den heter en komiker som ställer jobbiga frågor tilll religösa som inte har svar på så mycke. se värd

"The union" om cannabis helt klart se värd
LEGALISERA CANNABIS

2009-10-15 21:04
cocaine cowboys e riktigt bra, vädigt välgjord och ger en skrämmande bild hur jävla sjukt miami var.

planet earth dokumentär serien e ju grym

black tar heroin - bra men extremt ångestfylld

dogtown and z-boys - riktigt fet dok om skateboardens framväxt

2009-10-15 22:03
zeitgeist, super size me, the union har jag sett.

tankade även alla micheal moores filmer idag.
Planet earth har brossan och har sett ett avsnitt iaf :)

dom andra får vi se, kanske :)

2009-10-16 00:36
"Grizzly Man" och "King of Kong".
Här ska man helst skriva nått häftigt rim. Engelska ger pluspoäng.

2009-10-16 10:02
Blue Gold: World Water Wars - Om dricksvatten och hur det antagligen är nästa naturtillgång som kommer bli en bristvara.

Money As Debt 1 & 2 - Angående det ekonomiskasystemet och dess brister.

Religulous - Om hokuspokus a.k.a. religioner.

Cornbread - Om graffitisnubben cornbread. En riktig snubbe, ett original.
Vår Del Av Stan

2009-10-16 11:37
Consuming Kids - The Commercialization of Childhood
Handlar om reklam riktad till barn, så sjuk att man mår lite illa.
Generation RX
Handlar om hur barn sätts på massa mediciner.
Home
Handlar om jorden och miljön, vinklad som fan mot att vi förstör miljön.
American Drug War The Last Great White Hope
Handlar om drog politik
History Channel - Ancient Aliens
Granskar historien ur infallsvinkeln att "gud" var utomjordingar.
(oavsett vad man tror om aliens osv- är det en riktigt intressant infalls vinkel).
The Corporation
Handlar om hur mycket makt storbolagen har i vår värld.

Wake up Call
En bra sammanfattning av de största konspirationsfilmerna som finns ute.

Länk till http://sprword.com/mustwatch.html
Hemsida med grymt mycket dokumentärer som du garanterat inte kommer att få se på tv.

Där har du en del att börja med. :)
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-10-16 11:41
Sen går det en dokumentärserie på SVT just nu, Hemlös heter den, och handlar om hemlösa. Nour El Rafaj eller vad hon nu heter är programledare, vilket känns lite konstigt. Men först avsnittet var helt ok. Det går på SVT2 på Onsdagar 22:30 och finns att se på internet på URplay.

Seriens hemsida

2009-10-16 12:00
Här har du massa serier som finns upplagda på YouTube :)
Allt från rymden till naturen och mycket annat!

Länk till http://www.youtube.com/user/Zuke696
Länk till http://www.youtube.com/user/DocumentaryHD

2009-10-16 14:54
Dokumentärer är en av mina stora laster, jag har ser nästan hellre en dokumentär än spelfilmer. Självklart har jag favoriter rent generellt, men det är ju ändå enklare att tipsa om något speciellt ämne..

Så, vad intresserar herrn?

JohnJohansson: Ett tips till dig är "We feed the world" (imdb), en dokumentär av österrikaren Erwin Wagenhofer om matindustrins olika påhitt och dess konsekvenser. Mycket sevärd.
Negative, negative.
Our destination is Gaza.

2009-10-16 16:34
The Revolution Will Not Be Televised AKA Chavez - statskupp framför kameran

Ett tv-team åker till Venezuela för att göra en dokumentär om Hugo Chávez men hamnar mitt i en statskupp. Så jävla bra dokumentär, är som en actionfilm på riktigt!

Finns på youtube:
-GRK fi life-
Toastare

2009-10-16 20:25
Jesus Camp - is a 2006 American documentary film directed by Rachel Grady and Heidi Ewing about a Pentecostal/charismatic summer camp for children who spend their summers learning and practicing their "prophetic gifts" and being taught that they can "take back America for Christ."According to the distributor, it "doesn't come with any prepackaged point of view" and tries to be "an honest and impartial depiction of one faction of the evangelical Christian community".

Sen finns det nån som heter typ Child Preacher och handlar om barn som reser runt i USA med sin pappa och preachar..

Och minns någon vad den dokumentären hette som handlade om typ en kille som hette Steve/Stephen eller liknande och dokumentären hette samma sak. Han filmades av en snubbe i två dokumentärer och hade bland annat blivit dömd för child molesting.. och handlade om hans liv? Sjukt bra..
Jag skyller allt på Emma!

2009-10-17 00:29
Endeavour2

Ja well, jag vill gärna se sånt som är lärorikt (är inte alla dokumentärer det?), det ska va dokumentärer som ger än insikt och kunnande inom olika saker, allt från politik, hur ett land styrs, hur marknad går till, naturen, ja. Allt igentligen :P

Såg nyss Dark Days och tyckte den var riktigt bra, inte så djup när det gällde hur usa behandlar människor men var endå väldigt djupgående om hur hemlösa lever.

Jag tänkte nog se klart sicko ikväll och sen resten av Moore's dokumentärer, Sen får det bli att bläddra runt bland alla andra förslag jag fått :)

Tack!

2009-10-17 02:13
Men då kör vi då..

Redan nämnda We feed the world är en bra dokumentär om matindustrin och hur den beter sig. Uppföljaren Lets make money har jag inte sett än, men handlar om vilka som tjänar stora pengar idag och hur de gör det. En annan som jag inte hunnit se än är The world according to Monsanto. Monsanto är ett av världens största företag inom genmanipulering av grödor som ägnar sig åt att ta patent på växter och sen ta betalt för varje frö. Det var också de som skapade "agent orange" och gladeligen sålde till amerikanska armén.

Kategorin religion bjuder på nämnda Jesus Camp som är obehaglig, Jonestown om en riktig sekt som flyttar ut i öknen. Om man tycker att schyssta sneakers är religion så är Just for kicks sevärd.

Bra historiska dokumentärer är bla Den sista måltiden (k special) som handlar om varför vi matar folk och sen dödar dem. K special har också bjudit på Pressbilderna som skrivit historia med berättelserna bakom bilder vi alla känner igen (nakna flickan i ett bombat vietnam t.ex). Enemy image är en liknande dokumentär om hur krig framställs i media under 1900-talet, gillar man det kan man se Outfoxed om hur FOX NEWS påverkat världen. Cocaine Cowboys brukar alltid tipsas om, handlar om knarksmugglare vilka påstås ha inspirerat till filmer som bla. Scarface.

Bra vetenskap är bla. BBC Horizon - Can we make a star on earth som handlar om fusionsenergi. Sjukt viktigt om man ska lösa växthuseffekt osv. Som flygplansnörd är discoverys serie om Airbus A380 given. Frossa och bli smal (vetenskapens värld) är en intressant dokumentär som totalsågar Atkins-dieten och andra skeva dieter.

Och slutligen, du frågade nästan om en dokumentär som inte var lärorik... Plötsligt i Vinslöv gör ett tappert försök till att va totalt menlös men ändå kult.
Negative, negative.
Our destination is Gaza.

2009-10-17 02:40
Endeavour2

En hel del som jag tackar för :) mycket intressant där!

2009-10-17 15:43
Objectified har jag skaffat under dagen, inte hunnit se men handlar typ om konsumentsamhället osv.

Trouble the water har jag med skaffat men inte hunnit se, och den ska handla om någon rappare under New Orleans ovädret...

2009-10-17 19:20
När det gäller dokumentärer om konsumtionssamhället är ju Surplus - Terrorized into being consumers kanske en av de mest omtalade i ämnet. Svenskproducerad med en del absurda inslag. Budskapet kanske inte passar alla, men väcker en del diskussion iallafall.
Negative, negative.
Our destination is Gaza.

2009-10-17 19:37
Quest for the Lost Civilization är intressant. handlar om gamla civilisationer över hela jorden, deras kunskaper och teorier om hur dom uppstått.
Konsertbesökare

2009-10-17 20:27
Earthlings - Bra men otroligt sorglig. Speciellt om man är djurvän.

2009-10-18 10:16
Root of All Evil är nice. Handlar om... ja, roten till all ondska. Religion alltså.

Vinyl handlar om folk som är sjukligt besatta av att samla vinyler och hur samladet förstört deras liv. Rätt rolig på sina ställen.

King of Kong och Chasing Ghosts: Beyond the Arcade handlar om arkadspel. Den första om hur en snubbe försöker slå världsrekordet i Donkey Kong och den andra allmänt om arkadspelsbranschen.

The Human Behavior Experiments handlar om lite beteende hos oss människor. T.ex varför en ensam människa hjälper någon i nöd men en grupp bara står och kollar på osv. Täcker ett par av dom kändaste psykologiexperimenten som nu anses vara oetiska.

The Most Evil Men/Woman In History. hittade inte skiten på imdb men det är Discovery som står bakom denna dokumentärserie. Namnet förklarar väl ganska bra vad det handlar om; Dracula, Rasputin, Caligula och såna goa gubbar.

/Detta meddelande sponsrades av: Testify. Ditt finger i ögat

2009-10-18 16:41
sen finns serien Most Evil också som handlar om olika typer av seriemördare och deras grad av ondska.

Paradise Lost är riktigt bra. handlar om ett trippelmord och följer rättegången av tre tonåringar, finns en uppföljare också.

2009-10-18 16:52
Fy fan! Bästa tråden!
Älskar dokumentärer men har inte varit så insatt på det.
Skaffar mig några st nu tack vare tipsen som finns här...

Hangaround

2009-10-18 17:35
Dr Gonzo - Handlar om Hunter S Thompsons liv

Cocaine Cowboys - Kokainhandeln i Florida pa 80talet

The Drug Years - Gar igenom musikstilar forknippade med droger, fran Beatnik till Rave, dvs fran 40talet till nutid..blev valdigt forvanad att VH1 faktiskt gjorde nanting sevart.

2009-10-18 23:10
Pumping Iron :D

2009-10-19 01:55
Några sevärda dokumentärer:

Dom kallar oss mods
Dom kallar oss mods är en svensk dokumentärfilm från 1968 regisserad av Stefan Jarl och Jan Lindqvist. En film som skildrar ett gäng unga stockholmkillars tillvaro i utkanten av samhället, däribland Kenta och Stoffe. Filmen är den första delen i Stefan Jarls så kallade mods-trilogi. De andra delarna är Ett anständigt liv och Det sociala arvet.

18 with a bullet
18 With A Bullet captures the reality of life for the young members of the 18th Street Gang in San Salvador, now one of the most dangerous cities in the world.
During the civil war in San Salvador, thousands of families migrated to America. Most of these settled in Los Angeles where many joined the notorious 18th Street Gang.
Since the end of the war most have been deported back to San Salvador, taking their gang structures back to their homeland with devastating effects.
This series follows a group of gang members as they fight their mortal enemies and eke out a living on the streets by selling drugs and thieving.

NY77 - The coolest year in hell
Ett läckert porträtt av New York under ett av de mest fascinerande och explosiva åren i stadens historia. Staden är i det närmaste bankrutt, arbetslösheten är enorm, skolor stängs ner och byggnader kollapsar. Men kaoset bäddar för en kreativ frihet som blir startskottet för både hiphopen, discon och punken, samtidigt som graffitikulturen växer fram och den sexuella frigörelsen lockar besökare till stadens swingersklubbar. Genom nyskapande animationer och intervjuer med de som levde epoken; Ed Koch, Gloria Gaynor, Blondie, Richard Hell, Grandmaster Caz,
Tommy Ramone med flera, framställs ett New York i full dekadens.

Style Wars
Tony Silver and Henry Chalfant's historic PBS documentary Style Wars tracks the rise and fall of subway graffiti in New York in the late 1970s and early 1980s. At the peak of its popularity, graffiti was as much a part of B-boy culture as rapping, scratching, and breaking. The filmmakers present a sympathetic, but well-rounded portrait of their subject through extensive interviews with taggers--notably Seen, Kase, and Dondi--art collectors, transit authorities, and even Mayor Ed Koch, who would eventually put the hammer down. Along the way, they documented the burgeoning breakdance scene, with a focus on the world-famous Rock Steady Crew.

The Iceman - Confessions Of A Mafia Hitman
Psychiatrist Dr Park Dietz explores the cold-blooded actions of Mafia hit-man Richard Kuklinski, known as the Iceman, who has admitted to killing more than 200 people. Using interviews with the assassin, he tries to find out what makes a man able to commit murder without a second thought, looking at the childhood experiences which are thought to contribute to the creation of psychopaths, with a focus on the lack of positive male role models.

Made In America
With a first-person look at the notorious Crips and Bloods, this film examines the conditions that have lead to decades of devastating gang violence among young African Americans growing up in South Los Angeles.
 Plan your work - Work your plan

2009-10-20 13:43
Jag är jävligt svag för den här genren. Några favoriter är:

Infinite Secrets: The Genius of Archimedes

Fantastisk dokumentär. Är man det minsta intresserad av matematik eller till och med historia så är den här dokumentären ett måste. Olidligt spännande och med en upptäckt som saknar motstycke.

Galileo's Battle for the Heavens

Också en PBS Nova dokumentär och lika spännande som Infinite Secrets. Handlar om Galileos kamp mot kyrkan som motsätter sig Galileos upptäckter.

The Elegant Universe
Dokumentärserie uppdelad på tre timmar om strängteorin. Otroligt saftigt innehåll med många välkända fysiker från dåtid och nutid. Något svår att komma in i första timmen men den blommar ut till något fantastiskt.

The Universe
Dokumentärserie som går på History HD just nu på TV. Otroliga astronomiska fenomen tas upp och det fantastiska färgspektra från universums himlakroppar fascinerar mycket.

Så länge du inte ger upp har du aldrig förlorat

2009-10-20 14:19
Earthlings döda lite av min själ tror jag..
Man skäms för fan när man ser hur otäcks djur behandlas.
Väldigt stark dokumentär ett måste!!!

2009-10-20 15:22
Tipsen bara fortsätter att komma, det gillas starkt! :)

2009-10-20 22:10
kan tipsa om att The Elegant Universe även finns på svenska. Den heter Universum svänger.

2009-10-20 22:12
Ah, den tänkte jag tipsa om också. Vetenskapens värld sände alla 3 avsnitt. Grymt bra introduktion till något sjukt avancerat :)
Negative, negative.
Our destination is Gaza.

2009-10-21 01:14
The Elegant Universe och Infinte Secrets är i en klass för sig när det kommer tlll uppenbarelser och att förstå storheter.

2009-10-22 12:02
Sicko är absolut en av de bästa jag sett, snabb och intressant utan tråkiga, utdragna intervjuer med mossiga gubbar. Som de flesta vet så handlar den om försäkringar och sjukvård i USA jämfört med andra länder, och den är grym.

Någon som har sett 9timmarsdokumentären Shoah och kan hissa/dissa?
My heart lives in my vagina.

2009-10-22 23:44
Ska vi se, har hitils sett:

sicko,fahrenheit,bowling for columbine,dark days.

Och tankar även:

Jesus camp
Quest for the lost ...
Objectified
lets make money
We feed the world
the king of kong

Har även försökt få tag på några andra utan någon tur.

Ni får gärna tipsa om era dokumentärer går att se online!

2009-10-23 10:52
Infinite Secrets finns på tuben:

"This is a book that could have changed the history of the world"

Ryser varje jävla gång!

2009-10-23 11:51
Religulous är den bästa dokumentären jag sett på mkt länge

2009-10-23 13:27
Jag tänkte kolla,

Finns det någon dokumentär som djupgående går inpå islam? det är så himla mycket prat om just det men jag vet igentligen inte alls så mycket.

2009-10-24 03:36
dokumentären om mike tyson e grym, om ingen redan tipsat om den.
Trippel X ~ X - X-ett - Xpekt

2009-10-24 14:02
Såg super high me igår men.. vilket jävla skräp :S dynga rätt igenom..

2009-10-24 22:29
Religulous är helt värdelös, Religionskritik på dagisnivå. Se då hellre Jesus Camp, en riktigt bra dokumentär.

Sen så säger jag samma sak som insane M:
"Grizzly Man" och "King of Kong".
Mina två favorit-dokumentärer.

Sen är Mods-trilogin ett måste, jag kollade igenom den i veckan. De två första filmerna är helt fantastiskt bra.

En annan jag kan rekommendera är:
The Trap Länk till http://www.imdb.com/title/tt0979263/

Groupie

2009-10-26 00:07
Ni som gillar Grizzly man kan kolla in Little Dieter needs to fly och Min bästa fiende också. Eller va fan kolla in alla dokumentärer Werner Herzog har gjort vetja :)
Den här veckan började bra sa han som blev hängd på måndagen.

2009-10-26 00:41

Morgan Spurlock är tillbaka efter succéartade skräpmatsinlägget Super Size Me. Med sitt barns framtid i fokus reser han den här gången runt i Mellanöstern för att söka svaret på frågan om kriget mot terrorn, ständigt i skuggan av funderingen hur en bättre värld kan skapas. Ingen röst glöms bort när Spurlock bjuder på högt tempo för både hjärna och hjärta i en minst sagt underhållande samtidsdokumentär.
www.myspace.com/marcuslarsson

2009-11-01 19:57

2009-11-01 22:01
Bra tråd! ska köpa ett par dokumentärer

2009-11-01 22:55
Viktorius: om du inte sett Objetified än så handlar den om industridesign, formgivning av vardagsvaror. Medverkar gör bl a Ives (apple), Bangle (bmw) och Rams (braun).

Annars kan Helvetica vara ett tips utav samma snubbe. Film om ett populärt typsnitt som du kommer se överallt efter filmen. Vettefan iofs om dessa 2 är särskilt intressanta rent allmänt, det kanske kräver ett visst etablerat intresse om ämnet från början.
This is not a celebration of slipping through some crack.
This is sloth and devastation and we're the resulting trash.

2009-11-03 10:52
What would jesus buy - Rolig och skrämmande dokumentär om shoppingens betydelse kring jul, i framförallt USA. Reverend Billy som är huvudfigur är helt sjuk i huvudet, men skarp som fan på samma gång. Tankvär film när vi närmar oss jul

Bigger, Stronger, Faster - Film av en muskelbyggare om steroider. Han följer sina två bröder som gått på anabola i åratal. Han själv är ren och filmen handlar om hans besvikelse när han upptänckte att alla hans barndomsidoler var fuskare. Hulk, Arnold etc... Rolig och berättad i samma stil som Michael Moores filmer

Murderball - Dokumentär om rullstolsrugby. Utövarna till större delen tidigare kriminella eller missbrukare som på olika sätt hamnat i rullstol, nu ser de sporten som deras revanch.

Leila Khaled, flygkaperska - Film om världens första kvinliga terrorist. Leila Khalled som på 70-talet kapade flygplan för palestinas räkning. Hon blev värdens mest efterlysta kvinna, opererade om sig och gjorde det igen. Numera go tant.

Hästmannen - Fantastiskt rörande om en smålänsk gubbe som jobbar som skogshuggare enbart med hjälp av sina två gamla arbetshästar. Hans bästa vän är en 20-årig flicka. Han äter bara bröd. Ett måste!

Kul med fisk - Mycket märklig dokumentär som på något sätt handlar om fisk. Mest är det en massa sköna människor som har mer eller mindre koppling till ämnet.
Ta av dig din tjockisdräkt!

2009-11-03 17:38
Länk till http://topdocumentaryfilms.com
En bra sida med ett rätt stort urval

Rekommenderar Encounters at the End of the World av Werner Herzog och Kymatica som handlar om vårt medvetande och vad vi är.

Deep Water rekommenderas också. Länk till http://www.imdb.com/title/tt0460766/