I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

2009-11-05 13:06

Japanska filmer

Har sett en del krigsfilmer men är nu ute efter lite andra genrer. Ge mig tips!

mind over body, spirit over mind
Producent

2009-11-05 13:11
en klassiker Battle Royal första filmen...dom har gjort 2 st
ichi the killer ( tror den hette så ) väldigt skum men rå rulle..va allt som låg i min hjärna just nu
"Incarcerate your fate in Satan's fiery lake, then I lock the gate"
"And even if you kill me I'll still be in your fuckin dreams"

2009-11-05 15:16
Chûgoku no chôjin aka Bird People in china är en rätt cool film.

Sen finns del en del äldre filmer som är jävligt bra, fast lite konstiga.
Rashomon
Yojimbo
Seven Samurai

Sen lite Off Topic (Koreanskt) fast som du borde se om du inte redan sett.
Oldboy
Riktigt, RIKTIGT bra rulle!!
You, me, or nobody is gonna hit as hard as life.

2009-11-05 17:10
Säkert inte det du är ute efter

Men Hayao Miyazaki är väl imo japans bästa tecknare (vet inte om han tecknar själv men har iaf skrivit och regiserat mycket bra animerad film)

Kolla hans lista!

http://www.imdb.com/name/nm0594503/
"Vet du hur man ser att det är en sverigedemokrat som skapat tråden?
* Särskrivningar och allmänt illa vårdat skriftspråk.
* Ovidkommande babbel om pöbel, svartingar, negrer, hasch, och kommunister."
DJ

2009-11-05 17:59
Det ska finnas nån japansk film som heter något med crowes something something. Ganska ny, nån som vet vilken jag menar?
They´re not big in the game/
They´re finished/
Like a man trying to fit a flathead into a phillips

2009-11-07 00:10
Snackar man japansk film är Akira Kurosawa ett måste. Tror jag kan rekommendera Ikiru och Rashomon högst av hans filmer.
Hitta Svenska HipHopTexter på: http://www.hiphoptexter.com

2009-11-07 11:36
Personlig favorit när man pratar japansk film är (förutom Hayao Miyazakis animerade) Jisatsu sâkuru (suicide club). Mycket blod, mycket bra.
imdb

Vill man se Drama så är GO och Bin-jip att rekommendera.
My heart lives in my vagina.

2009-11-07 11:44
Snackar man japansk film är Takashi Miike ett måste. Enligt mig den bästa nulevande regissören i världen. Det grymmaste är att han släppt typ 60 filmer på mindre än 20 år. Så det finns ett gäng att se. Dock så är kanske 20 av dom ren skit men resten är bra eller ok som sämst.

Flera filmer av han har redan nämnt: Ichi, Bird People och Crows Zero (antar det är vad mc_svålen pratar om). Andra måsten av herrn är Audition, Visitor Q, Rainy Dog och Zebraman.

Miike må vara mest känd för att göra väldigt råa yakuza-rullar och svart humor men, speciellt hans tidigare verk, är inte alls såna. T.ex Bird People, Blues Harp, 4,6 billion years of love och Gozu. Dessa filmer är väldigt långsamma och symboliska.

Nog om Miike nu. Funky Forest: First Contact rekomenderas om du vill se något annorlunda. Det är nog den mest "vad fan är detta?"-film jag någonsin sett. Väldigt kufisk. Survival Style 5+ är liknande men då har man dragit ner en aningen på det konstiga. Vinnie Jones är med, det är en kul grej... tycker jag iaf. Grym Scenografi i filmen också.

Gillar du zombies så ska du se Versus och inget annat eftersom dom andra zombiefilmerna är riktigt dåliga.

Nu var det mest magstarka filmer, så lite redig drama är på sin plats. All About Lily Chou Chou och Nobody Knows är att rekommendera. Den senare är baserad på en verklig händelse där en mor lämnar sina 4 barn ensamma i lägenheten och bara drar. Så får man följa hur dessa barn försöker klara sig på egen hand.

Det dära blev ju en del. Jobbigt för dig! Hoppar över kurosawa, anime och skräck då majoriteten av inläggen i tråden lär handla om det ändå.
/Detta meddelande sponsrades av: Testify. Ditt finger i ögat

2009-11-07 11:55
jag är just nu inne på de lite gorigare rullarna, typ tokyo gore police och the machine girl.

Th1ef

bin-jip är förvisso awesome, men den är koreansk.

skulle jorden översvämmas om man skar sönder ögonen på alla människor?

2009-11-07 13:31
Tack för alla tips, ska kollas upp :)
 mind over body, spirit over mind

2009-11-08 13:33
Misery_chick
Oj, pinsamt. Skyller förväxlingen på att de inte pratar så mycket i filmen :)
My heart lives in my vagina.
DJ

2009-11-09 10:36
Testify P20 Just det. Crows zero var det. Tackar.
They´re not big in the game/
They´re finished/
Like a man trying to fit a flathead into a phillips

2009-11-09 10:42
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-11-10 10:25
Är du sugen på anime så är ju allt som Studio Ghibli gjort sevärt.

Annars borde du kolla in det som Masaaki Yuasa och Studio 4°C har skapat, ruggigt bra grejer!
- Vad händer om ljuset kastas i fyrtiofem graders vinkel mot en vattenyta?
- Det släcks.

2009-11-11 08:34
Min (japanska) favoritregissör är nog Takeshi "Beat" Kitano. Zatoichi är grym, baserad på en gammal legend/myt om en blind samuraj. Kikujiros sommar är sjukt mysig feel-good-film.

Men min absoluta favoritregissör world wide är Chan-wook Park (eller Park Chan-wook), som, som sagt är sydkoreansk. Hämndtrilogin är fantastisk och senaste (som nått till sverige) I'm a Cyborg But That's Ok är underbar. Han är ju inte japan men sydkoreanska filmer har ju ganska lik stil, fast kanske lite mer hollywood-inspirerade (rätta mig inte om jag har fel).

Har bara sett en och en halv film av Takashi Miike. Pallade inte med Ichi the Killer, för mycket våldsporr. Men såg en annan film som var riktigt ball; Happiness of the Katakuris. Vet inte hur man ska beskriva den filmen, den va ball bara.

Ang. Miyazaki. Tycker också hans filmer är underbara. Nya (antar jag, ny här hur som helst) Ponyo är supergullig.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-11-13 08:51
En schysst japansk tecknad serie är Kaiba av Masaaki Yuasa, riktigt söt och grym som fan, kolla in!
- Det släcks.

2009-11-13 09:16
Sorry för dubbelpost men måste lägga in denna serie också.

Berserk Wiki

Sjukt hård och tung animeserie inspirerad av medeltids-europa.

Från baksidan på dvdn:

Midlands nye kung har kommit till makten genom våld och förräderi.
Hans demoniska hantlangare terroriserar landets invånare.
En natt kommer en mystisk krigare till Midland, den svarte svärdsmannen.
Han drivs av ett brinnande hat mot den nye kungen.

Innan Midland sjönk ner i skuggorna kämpar den unge legosoldaten Guts i främsta led för lycka och framgång.
Han möter ledaren för den ökända legoknektstyrkan Hökkompaniet, Griffith.
Karismatisk och charmerande men dödligt farlig.
Guts vrede och Griffiths ambitioner kommer att förändra Midland för evigt.
- Det släcks.

2009-11-13 18:40
Funkenteller P24
Happiness of the Katakuris är en remake på Quiet Family. Quiet Family är dock ingen musikal så enligt mig är den mycket bättre. Se den!

2009-11-13 22:42
Testify P20
Där ser man! Hur är det med leranimationer då? Jag måste säga att jag gillade handlingen bättre än just själva musikalbitarna även fast det var så bissart så d blev kul, så jag ska definitivt kolla in den filmen.

2009-11-14 10:09
Alltså det är egentligen inte en regelrätt remake, en lös remake kan man nog kalla det. Inga animationer eller sångnummer i originalet, bara fethet.

2009-11-14 11:27
Där ser man. Det var ju Kim Ji-woon som hade regisserat den också. A tale of two sisters e en av mina favoritfilmer så nu blev jag peppad.

2009-11-27 14:26
Tre bästa japanska jag sätt är

Battle Royal
Dark water
7 Samorajerna

Vore nördigt av mig om någon visar sig vara kinesisk men...jag är så kultiverad iallafall :)