vilken "klassiker" tycker du är bäst?
när jag säger klassiker så menar jag alltså världslitteraturens kanon....Illiaden, njals saga, den gudomliga komedin, jane eyre, brott o straff osv av den digniteten...? :)
Oj, av de nämnda så tycker jag Brott och straff är bäst, mest underhållande. Sen kan jag uppskatta själva hantverket i både Illiaden och Divina Commedia, men det är väl ganska låg underhållningsnivå. Eller Divina tycker jag iof är ganska intressant. Jane Eyre är väl en fin berättelse men språket är lite fattigt. Kan bero på översättningen, jag vet inte. Njals saga är bara trist :) Jag tycker om Gullivers Resor, Drottningens Juvelsmycke, Papa Goriot, Don Quixote m.m.
"Who the motherfuckin' bawse?"
Av dem du nämnt har jag bara läst Jane Eyre. Sen Mörkrets Hjärta kan väl kanske räknas också. Den första tyckte jag väldigt mycket om, den andra not so much.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
ja...har inte hunnit läsa ut Jane Eyre än, har en hel del som jag ska ha läst nu egentligen, kämpar mig igenom Litteraturvetenskap A, och har egentligen bara hunnit läsa Stolthet och fördom och Mörkrets Hjärta ;) Brott o straff vill jag läsa men känns som det kommer dröja...just nu måste jag koncentrera mig på att läsa Kafkas Processen och Främlingen av Camus :P Don Quijote vill och må jag läsa snart, samt Den gudomliga komedin.
Jag har inte läst Mörkrets Hjärta vilket smärtar mig lite. Många litteraturvetare tycker ju att Conrad är fantastisk och jag vet inte varför jag inte tagit mig an den. Piraten har jag också hört ska vara något att läsa. Camus är en av mina absoluta favoriter, Främlingen är kanon, men även Pesten. Slug: Alltså, läser ni inte kronologiskt? PZ
mm jag gillade Mörkrets hjärta, även om den kan vara lite rörig ibland. Jo alltså vi läser i kronologisk ordning, men inte alla verk man var tvungen att läsa hela, lite urval ibland, men främst handlar det väl om att jag inte har hunnit med den bisarrt stora mängd romaner vi ska ha läst till varje seminarium/föreläsning. Sen går jag ett program där jag i höst ska inrikta mig på filmvetenskap så detta är lite som ett nödvändigt ont på vägen :) Jag ser fram emot att läsa Främlingen, verkar riktigt bra :)
vredens druvor alla kategorier. det är en av mina absoluta favoritböcker faktiskt.
http://www.kommandot.se/wp/
Odysseus är klar favorit, har följt mig sen tidiga barnsben. Tusen och en natt gillar jag också, men den är ju en jäkla massa sagor i en bok så det kanske inte räknas.
Rap is like star wars, only the stars die it's no sequels<br><br>
brott o straff gullivers resor
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Läser Walden nu och det är fint.
har just börjat läsa dramatik så det blir väl o läsa en del dramer nu, men vill läsa klart Brott och straff, samt iaf Inferno-delen i gudomliga komedin också, får se vad som hinns med :P Av de jag läst nu så gillar jag Mörkrets hjärta och Främlingen mest. Processen var också klart intressant.
Don Quixote kanske, jag älskar den och har läst första tre kvartarna flera gånger men faktiskt aldrig tagit mig längre. Jag är inte ovan att äta tegelstenar men av någon anledning så mäktar jag bara inte igenom den. Men bra är den.
mera msz!
doktor glas, animal farm (djurfarmen, catcher in the rye (räddaren i nöden), Therese Raquin av Emile zola
doktor glas suger balle. funderar på att läsa "mannen utan egenskaper" som jag köpt för hela 19 kr.
doktor glas suger balle. Då borde du läsa om den. Språket är helt fantastiskt i den.
Divina Commedia helt klart. Inferno främst. Så bitter och satirisk, och fördömande, och allt annat jag älskar! Läser faktiskt om den för tillfället, och skriver på en musikalisk tolkning som ska göras med en annan whoamedlem.
Ja jilar tjåka katter!
Moderator
2010-05-17 22:40
Det finns otroligt många bra klassiker så det är svårt att bara välja en. Men en av mina absoluta favoriter är Walden av Henry David Thoreau (om man nu får räkna den, vilket jag hoppas att man får).
"Förrsten så håller jag med om att squirtle är väldigt lik killen i calvin klein - reklamerna. Och det är inte fy och skam. =)" - katt_
Squirtle: Klart man får. Jag läser den nu och finner den ytterst underhållande.
"Fletch, he truly defines grace under pressure"
Don Quijote är lustig och Gulliwer's resor också. Själv skrattar jag mig trött när jag läser Candide och även vad som helst av Gogol och Kafka. En liten outsider måste jag säga är Gösta Berlings saga. Läste den i höstas, fantastiskt rolig.
Veritas Amicus, Henkso Amicior!
favoklassiker Skattkammarön - stevenson Främlingen - camus Hyllning till katalonien - orwell slakthus 5 - vonntergut
Fogelström förtjänar ju även att nämnas
http://www.kommandot.se/wp/