I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Hangaround

2011-03-02 08:29

Filmer med tyngd

Gör en spin-off på Filmer med djup-tråden.

För mig så har en film djup i sig så fort den är något annat än Michael Bay-producerad. Men de olika nivåerna och kategorierna utav djup varierar så klart från film till film. Så det blev svårt att hitta någon röd tråd. Så jag väljer en annan topic som kanske är lättare att hålla sig fast vid.

Jag vill ha tips på filmer med T Y N G D i.
Tyngd som i "fan jag fick ångest utav den filmen" & "fan vad dålig jag mår när jag tänker på den scenen" typ av skit. Så jag talar alltså inte om tyngd som i att "Die Hard är en tung rulle", utan om "när farsan kommer hem full och förgriper sig på sin son i Ken Park" tyngd.

En kriterier för denna tråd är ju givetvis att filmerna skall vara bra och att det finns lite substans i dem. Så om ni tipsar om te.x "Ett hål i mitt hjärta" utav Lukas Moodysson så får ni gärna motivera till varför. För vi vet att den är en jävla orgie i ångest, men bra är den inte (japp, min helt objektiva åsikt).

Givetvis så är allt väldigt objektivt när allt kommer om kring, men jag tror att ni har en ganska så bra smak för film så jag låter det vara osagt. Kör.

Hangaround

2011-03-02 09:14
Några ur min topplista i okronologisk ordning.

L'Adversaire
Enastående insats utav Daniel Auteuil i huvudrollen. Sjukt bra regi och en fiktiv berättelse om en man som ljugit om hela sitt liv. Efter att ha dödat sina barn, sin fru och sina föräldrar i ren skuld så skall han ta sitt eget liv. Något han inte klarar av att göra.

Black Swan
Såg denna nyligen. Jag var ganska likgiltig inför filmen i och med hypen. Men OJ vilken bra film. Portman förtjänade verkligen Oscarsstatyetten för sin prestation.

Monster
Den röda tråden med utmärkt skådespeleri fortsätter. Livet om prostituerade Aileen Wuornos som blev seriemördare.

2012
Filmen ger en ångest och man inser att om vi människor inte slutar med att förbruka jordens resurser och börjar leva sundare så kommer vi snart att gå under. John Cusack är genial filmen igenom och den får en att börja tänka. Närå, bara skämta. Sämsta film som har gjorts och jag hatar allt med den filmen. Ok, effekterna var bra.

Bubblare
Funny Games
Den tyske regimästaren Michael Haneke's vridna thriller om två unga psykopater som terroriserar en familj på deras sommarställe.
Hangaround

2011-03-02 09:15
Och ska ni se Funny Games, så se den tyska orginalversionen.

2011-03-02 11:29
Requiem for a dream - kort och gott, knark och piller träsket och hur det kan förändra ditt liv, ett mästerverk.. man blir äcklad

Remember the titans - situationen för svarta under 70-80talet(?) och hur en man kan göra skillnad

Unthinkable - Kanske är "vi" lika sviniga som dem vi anser vara martyrerna, oooerhört bra film

Traffic - handlar om just det, köp utav människor- fokuserar mesta dels på människohandel, främst i sydamerika New Mexico

där är några iaf, jag kommer in med mer tips senare om jag har tid :)

En kantstött pelare som inte pallar trycket
Har tankar om nåt större skiter i vad alla tycker
Hangaround

2011-03-02 13:17
DMAt

Bra filmer, sett två, traffic och Titans. Dock tycker jag Titans är lite väl feel good även om den har satt fingret på ett seriöst och viktigt ämne. Och den har sina jobbiga stunder den också. Men som sagt, allt är en smaksak, det är i vilket fall en riktigt bra film=)

Jag har själv svårt att komma på filmer nu. Hade 10:talet som jag skulle skriva men glömt de flesta. Men kom på en som de flesta nog sett.

The Wrestler
Rourke's storstilade comeback.
A faded professional wrestler must retire, but finds his quest for a new life outside the ring a dispiriting struggle.
Hangaround

2011-03-02 13:19
Requiem for a Dream blev jag sugen på att se efter att ha kollat upp den lite.
Tack igen.

2011-03-02 16:58
Kids:

Klassikern från 1995, typiskt ångestframkallande.

Catfish:

En dokumentär om en kille som lär känna en hel familj via Facebook men det är något som inte stämmer. Sådan där pinsam/skam-ångest.

2011-03-02 20:40
into the wild

Verklighetsbaserad film på en kille som är trött på samhället och systemet. Han bestämmer sig för att bränna upp sina pengar och bara dra iväg med målet att komma till alaska för att sen bosätta sig där och livnära sig på det naturen har att erbjuda.

ni som sett den förstår nog vad jag menar. den får än att förstå att prylar fest och brudar inte är allt här i livet
den ger en blick utanför "bubblan"
Mikael Söderlund made me..

2011-03-03 01:09
såg precis klart Sin nombre.
det är tyngd i den
Mikael Söderlund made me..

2011-03-03 17:43
Cannibal Holocaust - En orgie i blod, våld, död, våldtäkt, kolonialism och äckel. Du kommer garanterat må sämre i allmänhet efter att du sett denna.

An American Crime - Tragisk och våldsam historia med Ellen Page och James Franco. Innehåller total ångest och tortyr, baserat på en sann historia.

Fyra Nyanser Av Brunt
- Killinggänget gör en film helt baserat på ångest. Bara det att den första av de fyra historierna som presenteras i filmen handlar om en kille som råkar brännskada sin farsa kraftigt när han hälsar på honom på hans arbete (ett smådjurskrematorie).

Lady Vengeance - Koreansk film om hämnd och ångest. Finns några riktigt starka scener, men jag vill inte spoilra något. Kan dock säga att det innehåller barn, snaror och videoband.

Straw Dogs - Dustin Hoffman försöker vara trevlig mot invånarna i den engelska by han flyttat in i, men när två herrar våldtar hans fru så börjar det gå överstyr. Genomkontroversiell film av slowmo-kungen Sam Peckinpah.

2001 - a space odyssey - Kanske inte ångestfylld, men häpnadsväckande och fascinerande. Man trycks ner i stolen under filmens gång på grund av all mindfuck och rymdskräck och den är därmed tung.

Antichrist - Filmens olika kapitel heter "grief", "pain" och "despair" och dessutom innehåller den en scen där en kvinna knipsar av sin klitta med en tygsax. 'Nuff said.

Sådär. Nu är ni ett steg närmare självmord.
"I am being postmodern, before it was fashionable"
http://www.myspace.com/ludenwagensunnemarco
Moderator

2011-03-03 19:19
An American Crime verkade bra, den ska jag lätt ta och se när jag har tid.
Nu när whoa till slut ska lägga ned kan det vara dags att sammanfatta allt jag har lärt mig här genom åren: WORD! på Misery_chick

2011-03-03 21:44
Co-signar på Lady Vengeance och slänger in Irreversible. Mådde för jävligt i två veckor efter att ha sett den jävla filmen.
Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.
Hangaround

2011-03-04 10:36
Haha, bara väntade på att Cannibal Holocaust och Antichrist skulle komma=)
Såg Antichrist på Bio och då gick 4 pers. Förstår inte vad folk skall se sådana filmer om de inte pallar. De måste ju hört alla snacka om den, sett trailern och läst i tidningar.

Jag blev dock besviken på filmen. Väldigt snygg, absolut. Och anslaget till filmen var väldigt vackert men resten gick mig inte i smaken.

KaptenKrok: Ja, se An American Crime. Den rekommenderas.
Hangaround

2011-03-04 10:42
Ja, just det. SALO, appropå Cannibal Holocaust.

2011-03-04 16:37
SALO och Cannibal Holocaust är barnmat jämfört med den aktuella Srpski film (2010) (mer känd som A Serbian Film). Förbjuden i England! Innehåller grafiskt psykologiskt sexvåld. För er som sätt allt men vill se..

Spoiler ...barn som bli knullade till döds...

.. är det 2000-talets film. Snyggt gjord, bra soundtrack och bra skådespel. Inte så vanligt i gore-genren.

The Road (2009) tycke jag var en jobbigt realistisk dystopi.

senast här om dagen såg jag Farsan av Fares Fares och jag måste säga att jag hade ångest genom hela jävla filmen :)
UTE EFTER SVENSK HIPHOP VINYL!
KOLLA MIN PROFIL!

2011-03-04 21:26
Lady Vengeance är given! Samma kille som gjort Old Boy. Dock är det inte många som vet att han även har gjort en Mr Vengeance (vilket är den första filmen, och även den med mest ångest)
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2011-03-05 09:56
The Machinist? The Fountain? The Jacket?

Mycket The!
jagvillocksåhaenblog.com

2011-03-05 09:56
Irréversible mår man också rätt dåligt av.
jagvillocksåhaenblog.com
Producent

2011-03-06 18:26
The Stoning of Soraya M.
MPC 2500, Akai S900, Roland JV 1080 in the basement!
Boom bap lives!

2011-03-07 00:02
Deliverence är ju också mycket ångest.

Squeel like a pig boy!
Poet

2011-03-07 05:31
Squeel like a pig boy!

jag tänker på southpark avsnittet när cartman ska hämnas på scotty =P
VIOLETA PARRA - Gracias a la vida

2011-03-07 22:09
Hunger handlar om bobby sands, en IRA ikon, och hans hungerstrejk för att uppnå status som politisk fånge. Ganska så tung film kan man väl lugnt säga! jag tyckte den var bra när jag såg den men det var ett tag sen nu.

länkar till en recension också så får du kanske en bättre uppfattning.

http://www.svd.se/kulturnoje/film/obarmhartig-kraftmatning_2686947.svd

2011-03-09 15:08
Grave of the fireflies
Japansk anime som skildrar livet av två syskon: en storebror och hans lillasyster.
Dom lever ett hårt liv i krigstider och storebror gör allt han kan för att fixa mat till sin syster och han själv.

Grymt tragisk och vacker film och mådde riktigt dåligt efter jag sett den.
- Vad händer om ljuset kastas i fyrtiofem graders vinkel mot en vattenyta?
- Det släcks.

2011-03-10 01:56
Happiness:
Man mår skitdåligt

The last kiss:
Dito.

2011-03-13 14:37
OT: Trevligt att se att alla på whoa har så bra filmsmak
"I am being postmodern, before it was fashionable"
http://www.myspace.com/ludenwagensunnemarco

2011-03-16 23:33
La moustache
En man rakar av sig sin mustasch som han haft i flera år. När han sedan nämner sin mustasch verkar hans fru och vänner aldrig minnas att han nånsin varit annat än renrakad. Låter skitlöjligt men filmen dokumenterar hur han sakta men säkert flippar ut. Man känner sig riktigt obekväm när filmen är slut.

Precious
Svart tjej. Fattig, tjock, ful och oälskad. Blir påsatt av sin styvpappa. Får stryk av sin mamma. Gravid. Den här filmen slutar inte, den bara lägger på lager på lager på lager av saker som går snett.
amen synthare då, fyra bögar och en dator

est. 1986

2011-03-16 23:41
Into the wild.
En kille lämnar kosumtionssamhället. simple as that. nä men vet inte vad jag ska beskriva den som, får en att tänka oerhört mycket
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Admin

2011-03-22 11:31
Har inte sett Lady Vengeance men bäst i trilogin ska ändå Oldboy vara sägs det. Och det är en grym film.

The Wrestler förstår jag inte storheten i. Den hade potential att bli något spektakulärt men kom aldrig igång på riktigt. Se hellre Million Dollar Baby.

Crash är riktigt bra också.

Night on earth är en gammal favorit. Ghost dog med. Jim Jarmusch med andra ord.

Ang Lee gör också bra filmer (Hulken gjordes under pistolhot och på heroin). Pushing Hands, Eat Drink Man Woman och The Wedding Banquet är tre av de bästa filmerna jag sett. Intressant om människor och du kommer alltid må riktigt bra när eftertexterna rullar på. Nu vill jag åka hem och kolla på Eat Drink Man Woman :)
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?
Admin

2011-03-22 11:38
Lite kuriosa för alla som sett och gillar Oldboy. Det finns en indisk film som heter Zinda.

Plotlinen i Oldboy är att huvudpersonen sitter i inlåst i 15 år och sen får 5 dagar på sig att reda ut saker och ting.

I Zinda sitter huvudpersonen inlåst i 14 år och har 4 dagar på sig att reda ut saker och ting.

I övrigt är Zinda en total ripoff, nästan scen för scen, fast så brutalt mycket sämre. Titta inte på hela filmen men skumma igenom den, kanske kolla några favoritscener...

Spoilersom "hammarscenen"

...och släng därefter Zinda.
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?

2011-03-22 16:09
Ryska rullar är väl vad som gäller. Typ filmer av Andrey Tarkovskiy - "Stalker" och "Solaris" t.ex.

Groupie

2011-03-22 16:10
Funny Games är en av de mest sjuka filmerna jag har sett. Den finns som remake i hollywood, men jag tycker nog orginalet, den tyska, är den bästa...
Jag kanske inte alltid har rätt, men jag har då fan aldrig fel!
Groupie

2011-03-22 16:20
jag såg fler som rekommenderade funny games nu, men det är kanske inte så konstigt. Riktigt twistad film, speciellt den långa scenen efter.........*pip*'!
Jag kanske inte alltid har rätt, men jag har då fan aldrig fel!

2011-05-08 15:39

This is One of my favorite films. It is truly a masterpeice, very under-rated and rare to find but without a doubt one of Laurence Fishburnes greatest movies ever and Bill Cobbs is a master at narrating the story.

Aired on HBO back in 98´ and written by Walter Mosley (who also wrote the book by the same name).

This story follows the trials and travails of an ex-convict Socrates Fortlow (Laurence Fishburne) who lives in a tough Los Angeles neighbourhood and struggles to stay on the path of righteousness.

This movie is a 10/10 and most definitly worth watching. Enjoy!

2011-05-08 16:26
There Will Be Blood.

2011-05-13 09:59
såg "a serbian film" igår, den hade väl några rätt brutala wtf scener men annars var den kanske ingen jättehöjdare, men kan väl va värt att kika på efter alla recensioner om hur jävla extrem den ska vara

2011-05-13 10:05
Vanilla:
Hade ingen aning om att Srpski Film var sådär "snygg" och proffsig. Kanske man ska bemöda sig att utsätta sig för den ändå... Är det värt det?

2011-05-13 11:00
ja jag tycker det är värt det trots allt, min vision av filmen innan jag såg den var mycket värre än va den verkligen var men den är ändån jävligt vrickad man blev helt mindfuckad och kunde inte sluta titta på den fast den var jävlig, älska theme låten också, helt brutal

2011-05-13 11:24
The fountain helt klart..
Rappare

2011-05-13 11:51
Cannibal Holocaust - En orgie i blod, våld, död, våldtäkt, kolonialism och äckel. Du kommer garanterat må sämre i allmänhet efter att du sett denna.
Tänkte själv nämna den och håller med om allt du säger. Det var längesedan jag såg filmen, bland annat eftersom jag bestämde mig för att aldrig se den igen efter att jag såg den första gången. Men jag tycker faktiskt att det är en ganska bra film, och den får en faktiskt att spekulera kring sin tillvaro. Trots att det var längesedan som jag såg den så poppar den ofta upp i mitt huvud och får mig att rysa lite grann.

Min vän Cornelia pratade nyligen om en film som tydligen fick henne jävligt äcklad, nämligen "A Serbian Film". Efter att ha kollat upp den så valde jag sedan att inte se den. Den behandlar tydligen pedofili, och sånt ogott. Tror den hade 6.0 eller liknande på IMDb, men nu verkar de ha tagit bort den från databasen. Den är tydligen censurerad i många länder, så det kan ha med det att göra. Att den är borta från hemsidan bådar fan inte gott alltså.

En annan film som är lite tung på det viset är ju Showgirls, men den är ju så förbannat jävla dålig. Första halvan gapflabb, andra halvan ångest.
Rappare

2011-05-13 11:52
Aha, där uppe stod det visst om "A Serbian Film", missade det totalt.

2011-05-13 12:00
den finns att hyra :)

2011-05-15 00:14
Grave of the fireflies, fyfan vad kasst jag mådde efter den filmen. Såg första halvan, pallade inte mer, väntade en vecka och såg klart den. Var nära tårarna rätt många gånger under filmen...

Handlar om en pojke och hans lillasyster under WWII i Japan, och hur det går för dom efter en bombräd mot deras by(?). Tvivlar på att jag kommer se den igen på en bra tag, men fan, den är riktigt bra! Fin handling och den skildrar hur dom hade det bra. Men våga inte se den dubbad, originalspråk med text ska det vara! :)
"If I had a heart, it might be breaking right now"
- Dexter Morgan

2011-05-15 00:45
krossad_anka, varför The Fountain? Är en av mina favoriter och tycker bara den är otroligt vacker