I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Är "The Day the Earth Stood Still" (1951) fascistisk? (spoilers)

Hobby & Fritid - Kultur & Media

   
Rappare

2011-07-15 16:53

Är "The Day the Earth Stood Still" (1951) fascistisk? (spoilers)

Tänkte att det hade varit gött att få igång den här delen av forumet ordentligt. Jag går ofta in och kikar på den här avdelningen, men det händer sällan särskilt mycket, speciellt inte angående film, som jag då anser mer intressant än till exempel tv-serier eller böcker.

Iaf; I slutet på filmen The Day the Earth Stood Still från 1951 säger Klaatu att de i rymden har en speciell polisstyrka bestående av robotar som är tränade att agera direkt på all typ av våld. Han säger också att folket där "uppe" har lärt sig att leva med detta. Är det inte fascistiskt att ha en robotras som är programmerad att radera varje varelse som handlar våldsamt?

Fortsättningsvis går det ju att dra starka liknelser till dödsstraffet, att förgöra någonting på grund av rädsla att det ska förgöra än själv.

Jag vet att filmen är gjord i USA under femtiotalet och att de är lite speciella där borta angående vissa saker, men vi kan väl försöka diskutera det här enbart kring denna filmen?
Jag vet också att det just nu blåser vissa auktoritära vindar över Whoa, och den diskussionen kan tas någon annanstans.

Är ni game att börja diskutera lite film på forumet?