I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Filmklubb - film 4: Los Cronocrímenes

Hobby & Fritid - Kultur & Media

2011-11-01 19:56

Filmklubb - film 4: Los Cronocrímenes

Började fundera på varför ingen hade börjat diskutera filmen och insåg att det inte fanns någon officiell tråd hehe :)

http://www.imdb.com/title/tt0480669/

Jag själv har haft tid att se filmen ännu, men jag ska försöka göra det snart så jag ger mitt omdöme lite senare :)

En kantstött pelare som inte pallar trycket
Har tankar om nåt större skiter i vad alla tycker

2011-11-02 00:37
Haha jag tänkte också på det men har inte heller hunnit se den än, men ska ta mig i tid imorrn eller på torsdag :)

Rappare

2011-11-09 11:59
Jag ångrar så djävulskt att jag såg den där spoiler-trailern, för det förstörde verkligen hela upplevelsen av filmen för mig. Hoppas ni inte gjorde samma tabbe. I och med det så förstod jag i stort sett nästan hela ploten och blev liksom inte överraskad över vändningarna.
Spoiler
Jag känner mig som ett filmtittande dagisbarn när jag nämner det här, men jag måste ändå; Hector befinner sig en spiral av händelser som är oundvikliga, dessa förutsätter att han beter sig på ett speciellt sätt. Han kan inte ens handla annorlunda. Ändå måste denna spiral ha kickats igång någonstans, men om man följer den linjära storyn så har tidsmaskinshistorien ingen början. Självklart är det en premiss i filmen att det är såhär, men det krockar med min logik. Plus att budskapet på något sätt blir lite för fatalistiskt för min smak, som om detta var ämnat att ske och därför gör det till varje pris. Jag köper inte riktigt det.

Jag gillar slutet som fan, även fast det kändes lite förutsägbart på sina ställen. På något sätt är det definitivt ett lyckligt slut.

Samtidigt så antar jag att han i slutet genomlever riktigt jävliga kval. Han har medvetet tagit kål på en annan människa som han dessutom lyckades plåga rätt rejält innan. Problematiken med detta är att det var förutbestämt, och han kan ingenting göra åt händelseförloppet. Hennes öde var att ramla ner från taket och avlida. Jag gillar inte riktigt den livsåskådningen.

Men Hector har definitivt utvecklats till en annan människa, och Hector 3 är väldigt mycket mer obehaglig än Hector 1. Han gör saker han antagligen aldrig hade kunnat tänka sig tidigare.

En sak som jag tycker är intressant med skildring av och tankar om tidsresande och teleportering är att det reducerar människan till information. Det förutsätter på något sätt att vi inte har en själ. Hector 2 kan se Hector 1 utföra samma bestyr han själv gjorde tidigare, utan att han befinner sig i Hector 1s medvetande. Det måste alltså finnas flera medvetanden, men kan verkligen varje medvetande ha en själ.

Tidsmaskinssnubben säger att det är som att titta i en spegel, vilket är mer korrekt än att han tittar på en inspelning av sig själv men ändå inte helt sant. Han tittar på sig själv i realtid i dåtiden. Allt som hände för honom en stund tidigare händer just nu för en annan Hector. Detta förutsätter att alla Hectors har ett medvetande och inte bara är spegelbilder.

Skrev ihop det här i all hast, och vissa tankegångar är inte riktigt slutförda känns det som. Men ni är väldigt välkomna att rätta mitt tänk.

2011-11-13 15:37
Bedrövligt dålig aktivitet i denna tråd, även från min sida förstås. Har börjat se på filmen och den verkar frän så ska se klart den ikväll, måste dock få lite plugg gjort innan. Återkommer således med mina tankar lite senare :)

2011-11-13 16:25
ska också försöka se den ikväll, annars blir det imorgon när jag vaknar!
En kantstött pelare som inte pallar trycket
Har tankar om nåt större skiter i vad alla tycker

2011-11-13 22:04
Nu har jag sett den och ja...blev lite rörigt på sina ställen och måste kanske smälta den lite mer, men jag håller med dig i det du säger Scrotum.

SpoilerMan kände ju på slutet att "va fan, ska han verkligen låta henne dö? Kan han inte ändra på det på nåt sätt och ändå klara sig ur denna röra?" Men det kanske blir lite svårt då, allting får konsekvenser.
Det är lite störande att det inte finns nån rimlig början ja. Hur hamna han i tidsmaskinen från början? Även i sådana här fantasifulla berättelser vill jag ha någon slags plausibel logik på nåt sätt..

Men men jag tror att jag får sova på saken, kanske någon fråga dyker upp. Var ibland tvungen o pausa filmen för o se vad det de sa, de snackar så fort de där spanjorerna :P Intressant var filmen iaf.