Angående Polanski, våldtäkt och Hollywood

Hobby & Fritid - Kultur & Media

Rappare

2012-04-08 18:46

Angående Polanski, våldtäkt och Hollywood

Få har väl missat den bisarra historia om den trettonåriga flicka som blev våldtagen av den hyllade filmregissören Roman Polanski. När man äntligen lyckades gripa honom i Schweiz trettio år senare och skulle överlämna honom till USA så började det protesteras från höger och vänster. Bland annat skrevs en petition som skrevs under av obehagligt många Hollywood-celebriteter.

Bland namnen som skrivit under återfinns Woody Allen, Pedro Almodovar, Asia Argento, Monica Bellucci, Jonathan Demme, Terry Gilliam, Wong Kar Waï, John Landis, David Lynch, Martin Scorsese, Tilda Swinton, Wim Wenders, Darren Aronofsky, Michael Mann, Julian Schnabel och Tom Tykwer. Om jag inte är helt ute och cyklar så tror jag att Natalie Portman, Johnny Depp och

Enligt mig är deras beslut att skriva under inte bara ett tecken på välvilja mot en kamrat och kollega, utan det är ett ställningstagande att det inte bör vara straffbart att utföra våldtäkter under vissa förutsättningar.

Jag har också märkt att många håller med mig på internet, och många av dem tycker till och med att man ska bojkotta alla filmer från regissörer som skrivit under dokumentet.

Vad anser ni om detta? Bör man bojkotta Polanskis filmer? Bör man bojkotta Woody Allen, David Lynch och Terry Gilliam?

Jag är kluven i frågan. På sätt och vis blir jag äcklad av hela berättelsen, men å andra sidan så hade jag gått miste av många av mina absoluta favoritfilmer om jag gör ett moraliskt ställningstagande på det viset.

Länk till en sida som citerar petitionen

Användaren är inloggad Bling
Moneymaker
Detta är lite reklam för att finansiera driften av whoa. Om du blir medlemoch loggar in så slipper du denna reklam.
Kommer aldrig kunna bojkotta filmer av David Lynch, Martin Scorsese och Darren Aronofsky oavsett vad dom skulle göra.. Skulle ju inte ha något vettigt att kika på.. Har sett The Pianist, Chinatown, trots att han gjort detta för filmerna är så fantastiskt bra. Han verkar ha levt ett minst sagt tumult liv Roman Polanski.. Frun blev dödad av en medlem i Mansons sekt-familj & mamman dog i Auschwitz..

Förövrigt hittade jag väl detta;
De schweiziska myndigheterna fick en formell begäran från distriktsåklagaren i Los Angeles om utlämning den 23 oktober. Polanski, som även är fransk medborgare, krävde att han skulle släppas fri och hade stöd av de franska myndigheterna. Den franska kulturministern Frédéric Mitterrand tog upp ärendet med president Nicolas Sarkozy. Schweiziska myndigheter beslutade den 12 juli 2010 att Polanski inte skulle utlämnas till amerikanska myndigheter och släppte honom från husarresten

På Wikipedia.. vilket jag tycker har en större betydelse än vad andra regissörer m.m tycker och tänker.
En kantstött pelare som inte pallar trycket
Har tankar om nåt större skiter i vad alla tycker
Petitionen försvarar inte hans handlingar, utan bara att han blivit arresterad på en filmfestival i ett neutralt land. Jag kan se en viss poäng i det, man är rädd att kontroversiella filmmakare kan bli tystade. Men jag är klart osäker på om jag håller med. Att kvinnan fråga själv vill ha fallet nerlagt kan väl dock ha bidragit till varför man väljer att skriva på.

Annars antar jag att det bara handlar om den blindhet som tyligen dyker upp hos människor när folk de känner blivit anklagade förr hemskheter. Michael Moore försvarade Julian Assange på samma sätt, för att inte tala om den där hemska historien i sverige när en hel stad försvarade ett tonårsvåldtäktsäckel.

Egentligen känner jag väl att man borde bojkotta de som skrivit på, under en tid i alla fall. Och Woody Allen alltid. Fast nu när jag tänker på det så är jag väldigt osäker på om jag faktiskt gett några pengar till dom inblandade de senaste åren. Den illegala nedladdningen har löst problemet åt mig.
http://soundcloud.com/80scrackpolo
Poet

2012-04-09 15:47
Tycker han ska dras inför rätta. Och jag fattar inte att folk försvarar honom.
www.wallyjohnson.se
Han har redan dragits inför rätt och Polanski flydde p.g.a en mediekåt domare som ändrade sig i sista sekunden just för att få mer medieuppmärksamhet.

Saken blir ju inte bättre av att folk är efterblivna och tror att det är skönare att bli våldtagen vid 40-års ålder än vid 13. Så fort en man petar på en person under 18 så är han pedofil och ska ha dödsstraff. Om någon som har några som helst invändningar mot detta är automatiskt också pedofil som vill våldta alla barn runtomkring sig. Mycket demagogi och annan skitsnack här och väldigt lite vett.
:D
Rappare

2012-04-11 14:04
DMAt skrev:
Förövrigt hittade jag väl detta;
De schweiziska myndigheterna fick en formell begäran från distriktsåklagaren i Los Angeles om utlämning den 23 oktober. Polanski, som även är fransk medborgare, krävde att han skulle släppas fri och hade stöd av de franska myndigheterna. Den franska kulturministern Frédéric Mitterrand tog upp ärendet med president Nicolas Sarkozy. Schweiziska myndigheter beslutade den 12 juli 2010 att Polanski inte skulle utlämnas till amerikanska myndigheter och släppte honom från husarresten

På Wikipedia.. vilket jag tycker har en större betydelse än vad andra regissörer m.m tycker och tänker.
Håller med dig, och har också funderat över detta. Men det är svårt att göra ett ställningstagande på egen hand i det fallet. Dessutom är de flesta medvetna om att Frankrike är helt fucked up i väldigt många frågor. Jag tror däremot inte att folk (åtminstone i Sverige) är lika medvetna om det ställningstagande deras favoritregissörer gör i och med petitionen.

Klot-Einar skrev:
Han har redan dragits inför rätt och Polanski flydde p.g.a en mediekåt domare som ändrade sig i sista sekunden just för att få mer medieuppmärksamhet.
Jag kan ha missuppfattat (och jag har egentligen inte tid att kolla upp det hela nu), men såhär har jag förstått själva rättsprocessen: Polanski betalade borgen, och blev frisläppt tills vidare rättegång av en enskild domare som sedan byttes ut och när Polanski begärdes häktad igen var han redan på flykt.

Saken blir ju inte bättre av att folk är efterblivna och tror att det är skönare att bli våldtagen vid 40-års ålder än vid 13. Så fort en man petar på en person under 18 så är han pedofil och ska ha dödsstraff. Om någon som har några som helst invändningar mot detta är automatiskt också pedofil som vill våldta alla barn runtomkring sig. Mycket demagogi och annan skitsnack här och väldigt lite vett.
Jag lägger inte stor vikt på att hon är 13 i mitt startinlägg. Men man ser väl alltid allvarligare på våldtäkt mot barn just på grund av att de är mer lättpåverkade och kan få hårdare men för livet. Att kvinnan i fråga vill lägga det bakom sig anser jag inte gör brottet mildare.

Det jag tycker är det värsta är att det skrivs att det är en fråga om moral och politik. Den politiska biten kan väl förklaras genom att han blev gripen i Schweiz, men hur kan man ha mage att påstå att det är en fråga om moral? Den enda förklaringen jag kan se är isf att man inte ens tror på att det är våldtäkt utan att hela fallet enbart skulle handla om att hon var tretton år, och då förbiser man en hel del fakta.
jag co signar bc99s kommentar, men fattar inte hur dundermannen kunde jämföra polanski med assange? polanski är ju på riktigt, och assange affären är inte avslutad så ingen kan vetta vad som egentligen skett. Men jag skulle tippa på två svenska kvinnor som tror dem kan bli lite rika snabbt.

Det skulle inte jag tippa på, även om du så klart har en poäng i att frågan är ouppklarad. Jag inte alls ser det som omöjligt att han skulle kunna bli friad, om han bara slutade gömma sig på Ecuadors ambassad och istället kom till rättegång.

Men det kvittar i min jämförelse tycker jag. Likheten ligger i att Michael Moore och resten av vänsterkultureliten, Naomi Klein, Ken Loach, John Pilger, direkt går till Assanges försvar utan att vara speciellt intresserade i att få ett uppklarande i sakfrågan. Inte olikt hur Woody Allen, Pedro Almodovar, Asia Argento et al bortser från sin kollegas brott och försöker göra det hela till en politisk fråga.
http://soundcloud.com/80scrackpolo
du har en poäng i det. läste föresten igår att dem kanske ska smuggla ut han i en diplomatsäck, visste inte ens att det fanns.