I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

The Dark Knight Rises

Hobby & Fritid - Kultur & Media

2012-07-25 12:06

The Dark Knight Rises

Troligtvis den bästa i Dark Knight serien, såg den igår och vill hemskt gärna tillbaka till biosalongen för att se den igen.

Bane är den ultimata skurken, hur Hardy lyckades fånga en enbart med ögonen är.. otroligt! Nä, finner inte allt för många ord egentligen.. Vill påstå att det är en av dom top10 bästa filmerna jag någonsin sett och min topplista är inte lätt att tränga sig in i! Däremot måste jag se den igen så jag kan vara säker..

Nä! otrolig film och om ni inte ser den på bio gör ni ett misstag..

SpoilerStort plus att Nolan använde den klassiska scenen där Bane bryter ryggen på Batman, fick lite nerd-chills! Trodde i övrigt att Catwomen skulle "ta över" filmen, men det var faktiskt John Blake

En kantstött pelare som inte pallar trycket
Har tankar om nåt större skiter i vad alla tycker

2012-07-25 13:04
Jag har hört att den är bättre än "Titta vem som snackar nu!", men sämre än "Släng morsan av tåget".

släng morsan av tåget... en rulle man inte slår i första taget.
http://soundcloud.com/80scrackpolo
Battlerappare

2012-07-28 10:45
Jag hoppas att det inte kommer nån mer på nått sätt, Joseph Gordon-Levitt skulle dock säkert bli en sjukt bra robin men i fel regi så tror ja nog på meh

2012-07-28 11:02
Rätt så fet spoiler det där dude!

Men ja, helt klart.
Battlerappare

2012-07-28 15:00
Jajust de glömde ja.

2012-07-28 15:24
DMAt skrev:
Troligtvis den bästa i Dark Knight serien, såg den igår och vill hemskt gärna tillbaka till biosalongen för att se den igen.

Bane är den ultimata skurken, hur Hardy lyckades fånga en enbart med ögonen är.. otroligt! Nä, finner inte allt för många ord egentligen.. Vill påstå att det är en av dom top10 bästa filmerna jag någonsin sett och min topplista är inte lätt att tränga sig in i! Däremot måste jag se den igen så jag kan vara säker..

Nä! otrolig film och om ni inte ser den på bio gör ni ett misstag..

2012-07-29 22:59
Jag vet att det är en film baserad på en serie och man får ha överseende med en del logiska glapp men detta var lite väl mycket.
Hur många one liners kan man klämma in i en film utan att det blir för mycket?
Sedan vill jag gärna att någon klockar minuterna som Anne Hathaways röv är filmens huvudperson.

Hardy och Caine imponerade på mig, men var någonstans denna film skulle vara bättre än förra ser jag inte riktigt.
To all you hunters who kill animals for food, shame on you; you ought to go to the store and buy the meat that was made there, where no animals were harmed.

2012-07-30 14:53
Den var riktigt bra! Men då är jag ett tokfan av Nolans filmer också.
Tycker iof att denna var den sämsta i trilogin, Begins är bäst.
Men helt klart ett värdigt slut på nolans batmanfilmer, den knöt ihop säcken väldigt bra.
Spoiler
Riktigt härligt att få se Cillian Murphy som Crane i ett par scener också, han är helt klart min favoritskurk från Batman!

You, me, or nobody is gonna hit as hard as life.
Battlerappare

2012-07-30 15:33
Tyckte inte de va så mycket ass i filmen

2012-07-31 22:50
Som första inlägget nämner, det är helt sjukt hur mycket uttryck man kan få av Tom Hardys ögon. Jag ger betyget 5/5. Jag är svag för Nolans Batman-filmer. Längtar tills DVD-releasen.

2012-07-31 23:40
Absolut att hans ögon och den där rösten gör att bane blir en väldigt unik och häftig karaktär.
Men satt och tänkte på hur svårt det är att spela en sådan roll.
Undra om en sämre skådis skulle klara av det lika bra. Fick för mig att Hardy nästan kan vara ett överdrivet stort namn, då man lika gärna kunde ha låtit någon annan storväxt kille med lömsk blick visa sina onda ögon och få sin röst förvrängd.

Är själv inte skådis och kan ingenting om detta yrke. Kanske finns saker jag till och med missat av Bane som gör rollen mer "svår"

Är möjligtvis så simpelt att Hardy och Nolan kommit så nära inpå varandra iom inceotion att rollen helt enkelt bara gavs till honom av personliga själ.

Ja någon oscar lär det inte bli för skurkrollen denna gång.
Men ser gärna att Nolan blir belönad på något vis. som Jackson gjorde efter sin sista del i LoTR. 11 oscars är iof tokigt mycket. Men något borde han kunna få ändå. Denna trilogi är framtida filmhistoria. Tror folk kommer prata om dessa filmer om 70 år faktiskt.
Battlerappare

2012-08-01 02:01
Visa ord

Rappare

2012-08-04 04:08
Personligen tyckte jag att filmen var något för lång och allt för späckad med "fantastiska" men ologiska ögonblick. Jag menar, nog för att öppningsscenen var något cool, men seriöst...

SpoilerOm Bane nu har med sig en sig en sekt av hantlangare redo att dö för deras syfte, varför kunde den personen inte bara sätta sig i cockpiten och krascha planet personligen medan Bane, fångar och professorn hoppade fallskärm?

Bara som ett exempel.
Även förstår jag inte varför Bane's röst måste mixas så att den nästan resonerar mot trumhinnat medan alla andra talande karaktärer känns som om de faktiskt är i det rum scenerna utspelar sig i?

Filmen i sig öppnade starkt med tanke på hur Gotham formats efter slutet av The Dark Knight, men jag kände att den var onödigt lång, med usel struktur. Sista 45 minuterna var när filmen var verkligen skinande, förutom några få ögonblick, t ex:

SpoilerNär Batman tände den brinnande batsignalen över bron.. När hade han tid för det? Även, när Batman + Bane slåss i kaoset på gatan.. Hur kommer det sig att de har tid att växla repliker mitt i ett inbördeskrig? Man ser ju konkret det intränade ögonblicket när de ska börja "slåss". Varför blir inte halva poliskåren nedmejad när hans armé har automatvapen (tror man ser max tre personer bli träffade av kulor). Sist, måste Blake verkligen ha mellannamnet "Robin" för att kunna delta i Bruce's vigilanteuppdrag?

Det jag älskar genomgående med filmen är dock referenserna till serietidningarna, som t ex:

SpoilerNär ena snuten säger till andra "you're in for a show", när Bane bryter Batmans rygg, samt hur Nolan lyckats översätta Batmans metod av att bryta Banes tillgång till Venom mot att han avbryter hans smärtstillande i masken,

Å andra sidan är storyn rent objektivt väldigt tillfredställande. Specifikt:

SpoilerBane är ju skurken som är känd för att han "Broke the Bat", och i den här filmen tas det verkligen till det extrema när han inte bara bryter hans rygg, utan även förstör hans ekonomi, tvingar hans psyke till önskan om självmord iochmed övertygandet att Batman misslyckats med sitt uppdrag, och ytterligare genom att använda hans (företags) uppfinning som ska förvandla Gotham till en världsledare inom ren energi.

Filmen har rent generellt blivit bättre för mig ju mer jag tänkt på den i efterhand. Inter för att jag vill underminera Tom Hardys roll som Bane, eller den stundtals geniala scenografin återfunnen i nyckelögonblick filmen rakt igenom. Men jag spenderade majoriteten på biografen väldigt oimponerad. Speciellt PGA Catwoman, vilken var alldeles för Sassy och "komisk" för hennes rolls eget bästa. Iofs:

SpoilerScenen när hon säljer Bruce Waynes fingeravtryck är bland de bästa i filmen, hur ologisk efterföljande händelser än är.

2012-08-04 19:45
Såg den nu, bästa av dom tre helt klart, mindre bara en vanlig lång thriller, men jag vetefan om jag gillade den den speciellt ändå. Rätt fånig tror jag att jag tycker, och kanske lite tråkig. "Kall", om någon förstår vad jag menar med det.
http://soundcloud.com/80scrackpolo

2012-08-06 18:26
klart sevärd bioaction, men som andra vart inne på redan finns lite för många logiska luckor.

Spoilerexempelvis varför batman tar till nävarna och inte bara skjuter bane från början med sina gadgets? helt onödigt slagsmål.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2012-08-06 18:35
Omen 22
Du tar upp mycket detaljer från filmen. Vissa som jag själv inte tänkt på!
Häftigt med det där om SpoilerBroke the Bat osv. Har inte tänkt i dessa banor. Riktigt bra av Nolan och få in det så snyggt i filmen. Ju mer jag tänker på denna film ju bättre blir den...men nog ändå fortfarande sämst av dem tre.

Förresten är det bara jag som knappt kan läsa spoilers....för ljus text.
Måste kopiera in i textred...och nej jag släpper inte firefox, vi går långt tillbaks i tiden.

Undrar också en sak...
SpoilerSka man se vem bruden i slutet är? Sittandes med bruce på cafét? Löjligt om det är katten och olikt nolan att man ens fick se batman.

2012-08-09 07:49
Jag hade hört otroligt mycket bra om filmen av andra som sett den före jag gick och såg den.. Jag är inte alls lika imponerad, inte i närheten. Tycker denna var sämst i trioligin och det tappade helt känslan när dom hela tiden försöker säga klyschiga kommentarer. Suck....... Tycker Bane inte alls var en bra skurk men å andra sidan är det rätt svårt att komma in som skurk efter Jokern... Sen tycker jag det var tråkigt med kärnvapen-grejen för det känns som att det är gjort så många gånger redan.

Nä.
I en "riktig" diskussion (kanske ordet dialog funkar bättre här) är dock båda parterna beredda på att ändra sin ståndpunkt.. Att försöka hålla fast vid saker och ting över lag fungerar verkligen inte. - blunt_smoke

2012-08-10 21:00
Var på bio igår.
Såg den för andra gången!

LÄS INTE DETTA OM NI INTE SETT FILMEN!!!!!!
GÅR INTE ATT SPOILA AV NÅGON ANLEDNING??!!

Måste säga att den var bättre nu. Efter att ha läst på diverse forum om detaljer i filmen så blev allt väldigt bra nu när man kunde lägga fokus på sådant också.
Bane som skurk är något unikt och ganska vågat måste jag säga. Efter Heath prestation är det svårt för Nolan att komma i närheten.

Nu är så klart inte Bane alls av samma kaliber som Jokern. Men det spelar ingen som helst roll. För övrigt så diggar jag Cillian och Scarcrow mest av alla skurkar i denna trilogi. Bane är en roll som är enkel för skådespelaren. Slippa prestera med sin egna röst och enbart spela på blickar och kroppsspråk. Röst och ansiktsuttryck är ju det som gjorde hela Jokern. Märke för övrigt att Bane aldrig någonsin under hela filmen kollar in i kameran. Gillar hur Nolan arbetar kring hans blick. Ofta filmar underifrån och från sidovinkel. Man ser hur levande Banes ögon är, riktigt onda!
Tom Hardy visar hela sitt ansikte endast en gång under filmen, i slutet, kort scen, 1 sekund.

Filmen handlar om Bruce Wayne, det är fokus för allt. Det är så viktigt och tydligt i filmen att det inte finns plats för att gå djupare in på skurkarna.
Har dessutom läst att Nolan klippte bort en del scener med Bane i fokus. Tex hur han fick masken osv....
Att Nolan valde att skippa detta tyder på att fokus ska ligga på Bruce.
Bale gör sitt jobb, stabil insatts men inget som skriker ut guld och feta priser. Vi är vana med att han alltid presterar som han ska. Samma gäller Oldman och Cane. Sjukt bra skådespelare som presterar grymt i filmen men vi är som sagt vana sen tidigare.

Visste ni förresten att denna film är den första någonsin som visar Batman under ljusa dagen (Hela sista striden). Detta så klart efter att Bane förklarat för Wayne att mörkert inte är till någon nytta). Troligtvis ren slump....men man vet ju aldrig med Nolan.

Aja nu jag ska inte skriva en hel bok om detta...fast jo,,,är uttråkad och sugen på att skriva.
Men hur som, sjukt bra film, en brutal bioupplevelse som kommer att minnas livet ut.
Men jag håller fortfarande denna som den "sämsta" i trilogin. Sjukt bra, men Begins och TDK är enligt mig några av de absolut bästa filmer från 2000-talet.

Lugn bah lugn.
to be continued

2012-08-10 21:00

Filmen i helhet:
BRA
Detaljerna

Nolan och hur sjukt bra hans regisserar filmen.

Hans fucking Zimmer

Bale, Oldman, Cane och Gordon Levitt, sjukt bra spelat

Slutet, värdigt och säcken är hopknuten utan att man blev besviken. Zimmer nailade så klart en mäktiga och gåshuds-final ala deluxe. Batman flyger ut över staden för att dö och musiken får en att torka blöta ögon.

Crane fick vara med! Blev så glad och älskade hur han satt på toppen och bara lyser av pretto och lugnhet. Bra där Nolan

DÅLIGT
Brudarna....inte alls imponerad av varken Hathaway eller Cotillard. (sistnämnda är annars en riktigt bra och intressant skådis)

Punch_lines...alldeles för många i filmen.....TYST på dig katten.
"this i not a Car" Löjligt.
Självklart ska det finnas ett par sköna. Men då ett PAR och inte 10-15st.

Zimmer i all ära....men ibland dunkar det på för mycket. Halva filmen är under bakgrundsmusik i princip. Tystnad är underskattat...även för Nolan. Inception lider av samma fenomen också.

Sista kriget....dåligt försök till att få fram någon mäktigt. Och mitt i allt kan läderlappen och bane slåss ostört....oj så många filmer och krig som saknar denna logik och trovärdighet. Dessutom så vinner pickadoller överlägset mot poliser som har nävarna i högsta hugg.

Symbolen på bron. Iof rätt oklart hur pass mkt tid och väntan herr Wayhe hade innan han hoppas in och räddar Oldman och co. Men nog fan måste det funnits vettigare saker att spendera tiden på än att modda en bro med batmanloggan (samt placera ut en onödig lyspinne på isen). För att någon annan ska tända elden?? Varför då inte tända den själv?

När Dark Knigt Rises.
Visst riktigt snygg och tydligt när och hur Bruce reser sig och ger filmens namn en tydlig förklaring.
Klättringen upp från hålet var symbolik av hög klass och sjukt tydligt för tittaren.
MEN HUR I HELVETE kan en vuxen supermega asduktigt vältränad och Bruce Wayne inte klara av att hoppa det där "avgörande hoppet". En liten unge på 120cm och korta ben klarar av det. Visst jag förstår symboliken med att man ska vara rädd osv....men jag köper det inte. Hade varit bättre om ungen fick hjälp pappa liam upp där och det var Bane som gjorde det omöjliga.

När Miranda dör....klassiskt och löjligt. Pratar lugnt in i det sista och sen så klart stänger sina ögon och dör.
Hur kunde gordon föresten skutta runt som ingenting hänt. Han

-------------------

Som ni märker, jag la mycket krut på detaljer och småsaker.
Skrivsugen som man är måste jag dela med mig.

Om ni orkar läsa allting och kommit ner hit.....jag kan visst sätta spoilers men gillar inte whoas spoilerlösning och dessutom ska man GE FAN i tråden om man inte sett filmen.

Hejsvejs

2012-08-10 22:12
Hur är Bane ett vågat kort? Om man ska avsluta en serie är ju Bane den enda man kan göra det med, annars gör man fel:)

Och HUR är det lättare att spela med enbart ögonen och lyckas fånga en så oerhört, än när du har hela kroppen att arbeta med..?

2012-08-10 22:49
Tänk dig Jokern-heath efter TDK. Fruktansvärt hyllad, han VAR filmen och fick Oscarn som var given.

Bane är inte i närheten av Jokern och ska självklart inte heller vara det. Två helt olika skurkar som fyller helt olika funktioner i såklart två HELT OLIKA FILMER

Enligt mig så ser jag likheter mellan karaktärerna även fast dem inte fyller samma funktion. Dessutom pratar folk i allmänhet om filmhjältars skurkar
Kort och gott, det är vågat att ha med en skurk som inte har sin egna röst eller visar ansiktet då Jokern är raka motsatsen. Spelar såklart mindre roll då filmen som jag sa fokuserar på någon annan.

Sen som du säger, bane bör vara med i sista delen och finalen. Men nog kunde man ha gjort honom annorlunda, rösten bla.

Hur enkelt en roll är att spela är något jag funderar på men inte har ett skit att komma med.
Skrev tidigare i tråden om detta:
Men satt och tänkte på hur svårt det är att spela en sådan roll.
Undra om en sämre skådis skulle klara av det lika bra. Fick för mig att Hardy nästan kan vara ett överdrivet stort namn, då man lika gärna kunde ha låtit någon annan storväxt kille med lömsk blick visa sina onda ögon och få sin röst förvrängd.

Jag köper fortfarande inte att en roll som då tex Jokern skulle vara lika krånglig.
Allt är det samma + att Heart använde rösten och miner.
Mindre att kombinera desto lättarre roll.....aja jag kanske är helt vilse i skogen nu..

Men håller inte med om att ögonen fångade tittaren sådär brutalt.
Det var bra...men inget som får mig att hoppa av stolen.

Skriver mycket jag vet....fredag och onyktert...

2012-08-10 22:56
BÄSTA FILMEN NÅGONSIN!!!!!!!! OMG grät när jag lämnade biografen. Tårar av "OMFG SÅ JÄVLA FETT"
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Rappare

2012-08-11 12:53
Vill bara poängtera för senaste posterna att Tom Hardy även gjorde rösten till Bane. Även om han nog inte har den inspelade dialogen från scenerna han fysiskt är med i så skall hans insats där inte undermineras.
Rappare

2012-08-11 17:15
Tjejen bredvid mig började storböla när Batman sprängdes. Tyckte filmen var okej, inget extraordinärt. Tänkte kommentera mer utförligt när jag har mer tid.

2012-08-18 01:23
Var som man trodde... Förklarades venom-grejen någonting i filmen?

Att trovärdigheten brast på sina ställen ska det väl göra...

Hade velat haft lite mer die hard känsla när batman kommer tillbaka, att han ser lite mer lidande ut, både i finkan och efter han blev knivad (även fast han mest flög)... Sen att han hade fått slåss mer i fängelset, fått rejält med spö som mer berättigar hur skillad han va när han stötte på Bane sedan... Haltar han i fängelset eller hade han "walked it off" då, eller lät Bane ha behålla sitt "stöd"?
Battlerappare

2012-08-18 10:13
Venom?

2012-08-18 15:19
Battlerappare

2012-08-19 19:10
Ah jo men de skrevs ehhhhh nånstans kanske var imdb eller bio tidningen från sf eller nått bla bla att dom klippte bort de från final product och la mer focus på Bruce istället. Kanske kommer på extended

2012-08-19 22:48
"Symbolen på bron. Iof rätt oklart hur pass mkt tid och väntan herr Wayhe hade innan han hoppas in och räddar Oldman och co. Men nog fan måste det funnits vettigare saker att spendera tiden på än att modda en bro med batmanloggan (samt placera ut en onödig lyspinne på isen). För att någon annan ska tända elden?? Varför då inte tända den själv?"

Reagerade på samma sak jag med...
I en "riktig" diskussion (kanske ordet dialog funkar bättre här) är dock båda parterna beredda på att ändra sin ståndpunkt.. Att försöka hålla fast vid saker och ting över lag fungerar verkligen inte. - blunt_smoke

2012-08-19 22:51
Äh det teatrala är alltid värt det... Undrar fortfarande varför han inte var mer som en skadeskjuten kråka i fängelset och efter knivandet...

2012-08-24 17:36
Filmen var grym tyckte jag!
Moderator

2012-09-03 21:35
elitz skrev:

Nu är så klart inte Bane alls av samma kaliber som Jokern. Men det spelar ingen som helst roll. För övrigt så diggar jag Cillian och Scarcrow mest av alla skurkar i denna trilogi. Bane är en roll som är enkel för skådespelaren. Slippa prestera med sin egna röst och enbart spela på blickar och kroppsspråk. Röst och ansiktsuttryck är ju det som gjorde hela Jokern. Märke för övrigt att Bane aldrig någonsin under hela filmen kollar in i kameran. Gillar hur Nolan arbetar kring hans blick. Ofta filmar underifrån och från sidovinkel. Man ser hur levande Banes ögon är, riktigt onda!
Tom Hardy visar hela sitt ansikte endast en gång under filmen, i slutet, kort scen, 1 sekund.

Jag måste bara kommentera på det här.
1. En skådespelarinsats blir verkligen inte lättare när du tar bort verktyg att jobba med. Tvärtom.

2. Skådespelare kollar aldrig in i kameran, utom när de direkt riktar sig till publiken. Ingen annan skådespelare i filmen kollar in i kameran.

I övrigt var filmen rätt fet. Inget mästerverk men fet.
Nu när whoa till slut ska lägga ned kan det vara dags att sammanfatta allt jag har lärt mig här genom åren: WORD! på Misery_chick

2012-09-04 16:27
Vad jag har läst så ska den släppas på DVD o blue ray i december..man fattar ju varför men segt o behöva vänta så länge.