Hur dålig är svensk fotboll?
Jag brukar i vanliga fall tycka att svensk fotboll håller okej klass ändå men nu på senare tid har jag fan kommit på att det är ju helt fel. Såg MFF - Besiktas igår och MFF och det var så jävla uselt spel av MFF, knappt en pass gick rätt. Nu mötte svenska mästarna turkiska ligafemman och blev totalt utspelat. Det är fan pinsamt. När ska vi får ett bra svenskt klubblag igen?
Det skulle väl vara om de ändrar proffsskatten eller vad det heter så som de har i Danmark t.ex.
a little bit of this.. and a little bit of that.. then just shake your bum! hammarby svenska mästare 2001
Kvalitet är överskattat. Fotboll är primärt passion, inte underhållning.
Allmänna Idrottsklubben
Till MFF:s försvar måste man ju påpeka att turneringen spelas väldigt tidigt på året, och att de haft ett längre uppehåll. Så det är inte så märkligt, egentligen. Dessutom vann de ju matchen. På straffar, förvisso, men ändå. Annars håller jag med salan . Jag går inte till Valla primärt för att få se skönspel, utan för att få se mitt lag vinna.
"Dekker var en notorisk mytoman som berättade en massa lögner om sin sociala bakgrund och sin utbildning."
Den gången en pass gick rätt blev det mål. MFF äger. Hur kan man bli "totalt utspelat" om man vinner? Vitesse blev totalt utspelade av MFF eftersom vi vann med 6-0. Sen är det fortfarande så att motivation slår klass. Du behöver inte tycka det är pinsamt när det inte är ditt favoritlag som äger.
Slå han.
Jo det är sant att de vann men det var ju bara ren tur. Besiktas hade ju bra chanser och hade de bara varit lite mer fokuserade hade de vunnit med ett par mål. Jag har inte heller nåt favoritlag utan hejar på alla svenska lag, men tycker bara att de borde kunna prestera bättre. Jag skulle önska att MFF hade spelat bra och underhållande fotboll men så var inte fallet. Det var ju inte många som kunde slå en pass
men asså malmö suger ju .. kolla på Göteborg så blir du glad ;) haha
Om jag minns rätt så ligger Allsvenskan efter den Uzbekistanska ligan i rankingen
svensk fotboll är riktigt dåligt,det räcker ju att gå på några allsvenska matcher & kolla...men så äre bara, det får vi nog leva med i många år till..
IFK Göteborg Juventus - You ask yourself.. if it was all worth it.... -
Så länge Öster ligger i ettan är allsvenskan skit ;)
Ålltzen, Växjö, Bremen.
Sverige har ju sämst liga i Norden. Det säger ju en hel del.
Jag bara måste: jag kicka henne
Frågan är om Finska verkligen är bättre?
Ålltzen, Växjö, Bremen.
nej, den finska e inte bättre. de jag e förvånad över e vaför de inte finns nån svensk roman abramovitch? dem har de i ukraina, säkert i ryssland oxå, fenerbache har de, men vaför inte nåt svenskt lag? de där e nåt som behövs tycker jag.
Why not move to the blue/ and turn society white/ Berlusconi gives you freedom/ then he'll rob you at night
Seqondz P16 Svenska miljonärer skiter i fotboll...
Min bild är... för mycket naket kanske?
Fast alla här verkar iofs bara jämföra topplagen. Allsvenskan är inte sämre än varken norska och danska ligan men deras topplag är bättre. Men är det egentligen som i Norge där bara Rosenborg vinner? Och så är det i alla små länder där de har lag som klarar sig ute i Europa. Kolla på Skottska, Belgiska och inte minst Holland (som visade sig i matchen Malmö-Vitesse. DÅ är det nästan roligare med Allsvenskan där det är jämnare. Fast det är klart att det är trist att svenska lag inte klarar sig bättre i Europa (fast Malmö gör ju framsteg). Och sedan kunde man ju minskat antalet lag till 10 typ i allsvenskan.
Sesam öppna och stäng dig
Jag förstår inte hur någon kan vara så jävla korkad och gå in och kritisera svensk fotboll efter MFF´s match mot Besiktas. Det har funnits tusentals (miljontals) chanser att kritisera svensk klubbofotboll, men denna dumma jävla idioten går in och gör det när MFF besegrar ett turkiskt lag i Turkiet i januari. JÄVLA PAJAS
Helt pixad
Suburban Så jävla korkad är jag nog inte, såg du matchen? Vad jag tyckte var dåligt var att de knappt kunde slå en pass till varandra, det ska man väl kunna göra även om man inte hade rört en fotboll på flera år? Försvarsmässigt tycker jag ändå dom gör en bra match. Att kalla mig en "jävla idiot" och "jävla pajas" var jävligt smart sagt för övrigt. Tack
loungo, om ett svesnkt lag får en rik ägare, behöver dem inte sikta på att skaffa de absolut bästa spelarna först, de måste börja me att skaffa alla spelare som tillhör den högsta eliten inom allsvenskan, sen kan man visa va man går för, då blir man mer atraktiv i marknaden, o på de sättet kan man sakta men säkert höja sig, åtminstonde till att kunna ha anderlecht klass. jag skiter i att mellan lagen e jämna me danmark o norge, jag skulle personligen inte ha nåt emot ett riktigt topplag, de behövs.
Why not move to the blue/ and turn society white/ Berlusconi gives you freedom/ then he'll rob you at night
Det är ju tyvärr bara att inse att det är pengarna runt om i Europa som kommit till de senare åren som gjort att allsvenskan blivit sämre.
Johan Cruyff sade 89, att IFKs första UEFA-cupguld var det mest positiva i europeisk klubbfotboll under hela decenniet! - och var i stånd att föra matcher även på bortaplan mot europeiska toppklubbar
Det är väl ingen som försvarat svensk KLUBB fotboll. Vill gärna betona klubb för landslaget är ett utav det bästa i Europa :) Jag tog åt mig eftersom det är ruggigt naivt av "diablo" att kritisera svensk klubb fotboll efter MFF´s matcher nere i Turkiet. Det bara visar hur dåligt insatt snubben är. I fjol fick vi stryk av Hansa Rostock med 4-0 i en träningsmatch lika tidigt på säsongen, det var katastrof, men vi vann Allsvenskan. Nu spelar vi ut ett Holländskt mittenlag och slår Besiktas, det kanske inte är läge att sätta MFF i fokus när man kritiserar svensk klubb fotboll då, ELLER? Det måste väl alla jävlar hålla med om.
Helt pixad
Suburban Men för fan. Det kvittar väl hur fan det gick förra året och att dom vann Allsvenskan när de övriga lagen i Allsvenskan är lika dåliga. Jämfört med övriga europa är Allsvenskan dålig, det är ju bara så det är. Jag tog MFF:s match mot Besiktas som ett bra exempel då det ska vara Sveriges bästa klubblag som har jävligt stora problem mot Besiktas med många reserver och som "bara" ligger 5:a i turkiska ligan. Gällande Vitesse kan jag ej tänka mig att Vitesse gick in för det allt för mkt, dom ville ju knappt spela fotboll ju. Du verkar ha tagit detta jävligt hårt, kan ha träffat en öm punkt. Nu såg jag ej matchen mot Spartak men det är roligt att dom vann, det är bra gjort även om det inte var en så jävla seriös turnering. Men ändå bra. Men sen när det kommer till CL-kval och Uefacupen tror jag ej det kommer gå lika bra, tyvärr.
men snälla, en turnering kan fan östersund fk vinna där borta bara man har lite flyt...
IFK Göteborg Juventus - You ask yourself.. if it was all worth it.... -
Ja, ni verkar alltså inte så insatta i svensk fotboll och MFF, eller så såg ni inte matcherna. MFF vann med sitt B-lag idag, mot Besiktas och mot Vitesse. Jag tror till och med alla lag hade fler av sina stjärnor med i startelvan än Malmö. Dessutom låg två av lagen mitt i säsongen. Sjukt stark trupp vi har.
Slå han.
med sitt b-lag?
dingrinn.blogspot.com
Jag tror till skillnad från er att Tom Prahls fotbollsfilosofi kommer att passa oss utmärkt när vi ska kvala till CL. Exempelvis så slog det väl ut i denna turning även om lagen, inklusive Malmö FF, inte gick in för att vinna till 100%. Behöver jag nämna att vi saknade Afonso Alves, Patrik Andersson, Andreas Yngvesson, Tomas Olsson, Olof Persson och Jon-Inge Höiland i matchen mot Moskva? Då snackar vi b-betonat. Vi klarar inte av att föra en match mot Besiktas, men å andra sidan klarar inte Göteborg av att föra en match mot Trelleborg.
And they all want to love the cause<br>'Cause they all need to be the cause<br>They all want to fuck the cause
Tänkte bara säga det att jag tycker det är underhållande att gå på Allsvenska matcher när det är säsong och jag går allt på en del. Men det är när det kommer till europacuperna som vi är kassa.
Jon Jönsson och Samuel Barlay.
Slå han.
Så dålig är den inte efter vi får fram talanger som e proffs nu. Men självklart var den bättre förr. Nu e det zlatan, ljungberg, chippen, mellberg, henke som håller där ute. Men det kommer flera. ett bra svensktklubblag kommer vi aldrig få.
För svensk fotbolls del är avståndet till europas mellanskikt gigantiskt. För vår del, MFF:s, har laget visat att avståndet inte är lika stort som man kunde tro i och med denna turnering. El Diablo Du snackar om Besiktas som om det vore ett dåligt lag. Visst de ligger bara 5:a i sin liga, visst de luftade en del reserver, precis som MFF, men Besiktas spelade så sent som förra säsongen i CL där man bla slog Chelsea borta. Luongo Fan vad skit du snackar. MFF vann tack vare bra försvarsspel, hårt jobb och effektivt anfallsspel. Dvs så svenska lag brukar nå framgång i europa.
Beat the brats, Befria Skåne!
Bara en fråga, vad hände med Bovar Karim? Senaste jag hörde var att han blev misshandlad av mff fans. Lirar han kvar i Malmö eller?
http://duckdown82.tumblr.com/
Oz Ne jag menar inte att Besiktas är ett dåligt lag, det vet ja att dom inte är. Men dom hade som sagt flera ordinare spelare som inte var med och tog nog matchen mindre seriöst än vad MFF gjorde. Jag tycker bara att det bästa laget i Sverige bör spela bättre mot Besiktas, oavsett om dom har några spelare borta eller ej.
Svensk fotboll är dålig. Vad som fattas i svensk fotboll just nu är något/några lag som är "överlägsna", det gynnar cupmässigt/europeiskt. allsvenskan behöver inte bli jämnare, snarare tvärtom. Just nu iaf. håller allsvenskan låg klass.
strength
Suburban P20 Vi får väll se hur jävla bra MFF verkligen är när det är dax för Champions League kval. Kan fan inte dra upp en jävla träningsmatch som måttstock för hur bra MFF är. Om du är insatt borde du veta bättre.
Capone P0 Håller inte med dig. Det har sällan varit så mycket utlandsproffs som höjer kvaliten på allsvenska som det är just nu. Så den bör ju vara bättre nu än vad den var för 10 år sedan.
Ja, utlandsproffsen kommer tillbaka. Men inte f*n behöver allsvenskan bli bättre i stort sett för det? och jämför vi med andra europeiska länder ligger vi garanterat i bottenskiktet.
strength
Capone P0 Jag menar inte hemåtvändande proffs, utan jag menar utlandsproffs som brassarna i Örgryte, Kalmar etc etc Det är ju de som sätter färg på allsvenskan nu. Spelare som Alfonso, Peter Ihje för att bara nämna något ex. För 10-15 år sedan så fanns det knappt några utlänska spelare i allsvenskan.
jag tror jag förstår surburbains "gnällande" jag menar, de har funnits andra tillfällen man har kunnat klaga på svensk fotboll, men ni väljer att klaga i denna turnering, en turnering som malmö vann! med många spelare som saknades osv. även fast de här va vänskapsmatcher, så kan man konstatera att både spartak o besiktas spelare, spelar i ett tempo o i ett passningsspel som e ca fem gånger bättre än allsvenskans. om malmö utvecklas från detta, o fösöker me att gå ännu längre framåt så kan möjligtvis nåt hända.
Loungo P20 Lugna ner dig, för fan. Det var ett jävla tjat om pajasar. Jag har inte sagt att allsvenska är bättre än än holländska ligan. Men den är inte så JÄVLA mycket sämre heller. I Holland finns det tre lag som är överlägsna och turas om att vinna. Och dessa lag hävdar sig inte överdrivet bra i championsleague. Resten av lagen är betydligt sämre och ligan har LÅNGT upp till tyska, spanska och de stora. Och om du tror att ett lag som är hundra gånger bättre än något annat och ändå får stryk med 6-0 pga att de är oinspirerade så får du göra det. Jag förstår att Vitesse ionte var motiverade och dittan och dattan, men att det skulle vara klasskillnad åt Vittesse fördel tror inte jag på. Kommer vi längre tror du? Jag försvarar inte allsvenskan för sakens skull och jag tror inte heller att något lag kommer hävda sig i cl osv inom lång tid. Men folk jämför allsvenskan på orättvisa grunder.
Hangaround
2005-01-14 11:50
Ställa sig på ståplats, käka en korv, dricka en folle, skrika på domarn, heja på Giffarna. Allsvenskan är ju kanon ;) Fast fotbollen är väl sisådär =)
'... och Sverige tar ut negern och sätter in en zigenare...'<br> Bulgarisk TV under bronsmatchen i VM 1994
twomas P20 Hahaha, word :)
Slå han.
jag tror jag förstår surburbains "gnällande" jag menar, de har funnits andra tillfällen man har kunnat klaga på svensk fotboll, men ni väljer att klaga i denna turnering, en turnering som malmö vann! TACK! Fattar inte vad folk inte förstår. Sjukaste snubbarna som börjat skriva här inne. Diablo du fattar ju fortfarande inget, vem är du egentligen? blä
Helt pixad
Den europeiska ligarankningen säger väl dock egentligen ingenting om klassen på ligan överlag, då det som mäts är hur frekventa topplagen är i av UEFA arrangerade tävlingar samt hur bra resultat de gör. Om man ser på de fem främsta länderna i den rankningen (Spanien, England, Italien, Tyskland, Frankrike, i den ordningen) så har de alla utpräglade topplag som år efter år gör bra ifrån sig i internationella sammanhang. Nämnda lag har dock ett helt annat befolkningsunderlag samt en annan fotbollskultur och överlag bättre väderförhållanden, så det är svårt att jämföra med Sverige. Jag tog ett par minuter och gjorde en lista på länder som kan jämföras med Sverige någolunda, vad det gäller nämnda aspekter, men som ligger före oss i rankningen. 08: Grekland (10 milj) 16. Panathinaikos 37. AEK Athens 43. Olympiakos 58. PAOK Thessaloniki 09: Belgien (10m) 32. Club Brugge 36. Anderlecht 12: Tjeckien (10m) 40. Sparta Praha 59. Slavia Praha 66. Slovan Liberec 14: Österrike (8m) 82. Sturm Graz 90. Grazer AK 15: Israel (7m) 79. Hapoel Tel-Aviv 100. Maccabi Haifa 18: Schweiz (7m) 64. FC Basel 20: Norge (4,5m) 55. Rosenborg BK 22: Kroatien (4,5m) 77. Dinamo Zagreb 25: Sverige (9m) Ingen klubb bland de 100 främsta, Halmstad först på 151:a plats. Jag är inte övertygad om att de inhemska ligorna i nämnda länder är bättre än Allsvenskan, men de etablerade topplagen som år efter år får chansen i Europa och därmed cementerar sin position som ledande i landet ytterligare, stärker sina länders position på Europarankningen.
Allmänna Idrottsklubben
Suburban Jag är väl fan inte sjuk. Jag säger ju bara som det är, det är ju bara att suga i sig av den nyttiga informationen.
Loungo P20 Det är jävligt mycket fel på ditt snack. Du får ju ha de åsikterna du vill, det är bra att man tycker olika med varför måste du självpropsa dig själv och uttala dig idiotiskt om saker du inte har någon jävla aning om. NEJ, jag håller inte inte på Malmö FF. Jag är från Göteborg och har ingen som helst koppling till Malmö. Utrecht slog Djurgården stort, men sånt kan hända utan att det ena lager är klasser bättre än det andra. Jag har aldrig påstått heller att Djurgården är hundra gånger bättre än Utrecht i normala fall. Men det krävs mer än en match att övertyga mig att holländska ligan är så jävla mycket bättre. För dig krävdes det en match och det accepterar jag. Okay?
salan P19 Vart hittade du den europeiska rankinglistan? Lite nyfiken på¨vart andra lag ligger bara.
Svensk fotboll ligger efter ur flera aspekter. Men främst saknas rätt spelfilosofi hos de flesta spelarna och tränarna. Systemet. Man lär sig inte ett internationellt spel, sen barnsben sätts laget i främsta rum, man låter inte individuella talanger ta störst plats. Inga får vara stjärnor. Väldigt kortfattat, så är detta sveriges problem. Pengasnacket behöver inte betyda nåt. Talanger växer inte på pengar, de växer på träning och hårt jobb. Oavsett om det är Man U eller Markaryd. Vi saknar dessa internationellt formade talanger.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
...sen barnsben sätts laget i främsta rum, man låter inte individuella talanger ta störst plats. I somras vann Grekland EM utan fixstjärnor, men med ett jävligt hårt och kollektivt lagspel. Så att det skulle vara i sig självt något negativt känns ju mest bara bull..
"Dekker var en notorisk mytoman som berättade en massa lögner om sin sociala bakgrund och sin utbildning."
men de etablerade topplagen som år efter år får chansen i Europa och därmed cementerar sin position som Sverige har fått sina chanser i cuperna. Men vi tar inte vara på de.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
dekker samtliga spelare i grekland är bättre tekniskt skolade än de i svenska landslaget. utan tvekan. sen är inte landslaget allt. åker du ner till grekland kommer du hitta mkt skickligare bolltrollare bland ungdomar, än de här. se på deras liga också och jämför.
Salan: Och varför är det inte samma klubblag för hela tiden? När väl ett lag etablerar sig här så kan vi få framgång i Europa, men svensk klubbfotboll suger så stenhårt så det inte är sant. Vi kommer aldrig få ett rosenborg.