I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Cykla långt. Alicante-Stockholm

Hobby & Fritid - Sport & Idrott

2005-09-20 01:56

Cykla långt. Alicante-Stockholm

Befinner mig ust nu nere i Spanien och jag funderar på att cykla hem till Stockholm. Till en början verkade det vara en bra idé, men sen kom jag på andra tankar.

Hur jobbigt är det egentligen att cykla de ca 500 mil i terräng hela vägen hem.
Är det en Göran Kropp grej, eller kan en vanlig Svensson göra det med mycket vilja och många vilodagar?

Lutar nog åt en ävligt jobbig grej iaf.. men vore ävligt kul å göra

if this country is so goddamn free
then I can burn your fucking flag where I damn well please

2005-09-20 05:48
varför offra 2 veckor av sitt liv på en jävla cykeltur?!?!
Min bild är... för mycket naket kanske?

2005-09-20 08:53
räcker det med 2 veckor? lär ju ta längre tid med 500 mil
Hojt!

2005-09-20 13:17
tar nog längre tid. Kommer stanna när jag känner för det. blir nog ca 10-15 mil per dag. Frågan är om jag verkligen kommer palla. Har inegn vidare träning, men den kan jag ju skaffa mig. Men tydligen är det fett jobbigt psykologiskt också.

Nån här som har någon erfarenhet av detta?

..jag har i alla fall offrat många veckor till sämre saker än en cykeltur.
Admin

2005-09-20 13:21
Det lär vara många ensliga turer på mindre landsvägar och liknande. Antagligen den enformigheten som tär på psyket. Törsten, tröttheten... Och ska du verkligen göra det nu? Det tar mer än 2 veckor, såvida du inte deltog i Tour de France nyligen. Du lär ju vara hemma till julafton om du har tur :)

Det är en jäkligt cool grej, tveklöst. Men någorlunda träning och kondis bör du nog ha. Inte He-Man, men samtidigt inte någon soffpotatis.
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?

2005-09-20 13:42
Gör det! Oavsett hur du kommer känna dig ibland under själva turen, så kommer det att kännas ofattbart bra när du har kommit hem. Och du kommer nog ångra dig lite när du tänker tillbaka på det och inte gjorde det. Jag skulle lätt göra det om jag var i din situation, och jag är varken vältränad eller snabb på cykeln!
You love New York / But New York don't love you

2005-09-20 13:46
go for it!

2005-09-20 17:12
ledsen grabben, men jag tror inte du kommer palla det tyvär, det är nog allt för krävande
Holden makes a great deal to australia

2005-09-20 17:15
du kommer nog få ont i rumpan iallafall... har du bra cykel och lätt packning osv? kommer bli skitjobbigt annars. tänk efter före, både en och två gånger. om du bestämmer dig för att cykla, lycka till! hoppas du slipper dåligt väder och att du inte ramlar o slår dig =)
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Admin

2005-09-20 21:16
Varför inte? Det var nåt reportage om en den där gubben som cyklade ner till Portugal för fotbolls-EM senast. Han skulle förvisso flyga hem, men han nyttjade semestern till att cykla ner och titta på fotboll. Det tog ett par veckor, och han var ingen stålman. Han var väl medelålders eller strax däröver. Han satt nog inte på sofflocket dag ut och dag in, men var som vem som helst. Hur lång tid det tog att cykla minns jag inte. Men kanske 3 veckor?

Det är bara räkna ut avståndet, och hur långt du tror att du kan cykla varje dag.

Men tänk på att det börjar bli kallt ju längre norrut du kommer, och om några veckor kanske du har oturen att få cykla i kyla och regn. Och det kanske inte är kul. Men för sommaren så...
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?

2005-09-20 21:47
Pirlo P21

haha, så lissmande
mest en kul grej...? (känns barre bus)

2005-09-20 21:55
www.viamichelin.co.uk

rätt kul länk.. räknar ut exakta sträckan och hur du ska åka (cykla) om du nu vill cykla på motorvägar..i sånna fall är det altså 3302 km hem :)
mest en kul grej...? (känns barre bus)

2005-09-20 21:56
Det skulle vara grymt om du lyckades. Men jag är tveksam. Du måste ju ha en cykel som håller måttet för det första.
Årets tour var runt 360mil. De gör de killarna på tre veckor med två vilodagar inräknade och så har de ju lite tuffare cykling. Men du ska alltså cykla 140mil till. De cyklar 20mil i snitt per dag på cirka 4 1/2tim och håller ett snitt på runt 40km.
Vet inte vad man själv kan hålla men antar ett snitt på max 15km i timmen om man ska orka cykla ett antal timmar varje dag i en längre period. Du borde nog räkna på det iaf innan du ger dig in på det.
Men helt klart ett grymt projekt.
Johan Cruyff sade 89, att IFKs första UEFA-cupguld var det mest positiva i europeisk klubbfotboll under hela decenniet! - och var i stånd att föra matcher även på bortaplan mot europeiska toppklubbar

2005-09-21 01:12
Ja jävlar!

Ska köpa en cykel här nere och testa cykla någramil och se hur det känns efteråt. Men jag kan ju ändå inte göra det nu, kommer vara för kallt i sverige. Men jag kan tänka mig att i min takt kommer det nog ta två månader. Det är ganska lång tid..

och sen ska man ju förbi värsta nergskedjan å grejer. Måste kolla upp detta.

Tack för tipsen!

2005-09-21 09:11
i värsta fall om dte blir för jobbigt e dte bara slänga på cykeln på ett tåg liksom
Admin

2005-09-21 10:45
Träna under vintern då. Testa att cykla mellan städer i Spanien. Få upp flåset och vänj dig med skavsåren efter att ha gnidits mot en hård sadel flera timmar per dag :)

2005-09-21 17:02
vet en gammal tant som cyklade till skåne från västerås som pensionär, helt vanlig tant alltså. så du ska nog klara det om du tycker att det är värt det