I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Ännu en jämförelse - Iron Mike vs. The Greatest

Hobby & Fritid - Sport & Idrott

2005-12-08 15:38

Ännu en jämförelse - Iron Mike vs. The Greatest

Har suttit och funderat som fan på vem som skulle vinna av Mike Tyson och Muhammad Ali när de var som bäst. Mike hade ju antagligen snabbare reflexer och snäppet bättre stamina. Dessutom slog han ju hårdare. Ali hade räckvidden plus att han var en "smart" boxare som inte bara plöjde in i fighten som Tyson så ofta gjorde. Lite som att jämföra Råstyrka mot Taktik men inte helt ut eftersom Tyson även hade otroliga kombinationer samt att Ali knappast kan sägas vara en klen boxare. Fan, jag kan vrida och vända på detta i evigheter och hittar nya fördelar/nackdelar för varje boxare. Vad tror ni på whoa om denna fiktiva match? Jag har svårt att se Ali t.ex. köra någon Rope-a-dope taktik mot Tyson. Det skulle inte vara någon bra gameplan mot någon som slår som en häst sparkar. Ge mig tips på outcomes nu guys.

2005-12-08 15:44
Råstyrka mot teknik borde varit en bättre jämförelse än råstyrka mot taktik men ni fattar galoppen. Som sagt är det inte så svart och vitt för Mike hade ju stundtals helt otroliga slagkombinationer medan Ali slog hårdare än de flesta motståndare han någonsin mötte.

2005-12-08 16:03
Det var liksom en annan typ av boxning när Muhammed Ali var på topp än när Mike Tyson var på topp. Hade man tagit Muhammed Ali i en tidsmaskin och kört fram honom till Mike Tysons toppperriod så hade inte Muhammed Ali stått upp en rond. Mycket hårdare boxning nu för tiden än det var då. Det är som att jämföra fotboll när Gunnar Gren lirade med dagens fotboll. Helt olka sporter... Gunnar Gren hade fan inte plattsat i ett Div 2 lag i dag. Det var "gå fotboll" den tiden. Samma med boxningen.

2005-12-08 16:09
Viruz

Jag vill inte göra skillnaden så stor som du men visst, jag håller med om att det finns en skillnad. Dock hade Ali så otroligt bra teknisk känsla för boxning. Om man jämför matchen mot George Foreman så förstår man snabbt vad jag menar. Han kunde titta efter motståndaren, väga av och byta gameplan allt efter motstånd. Men visst, det ser tufft ut för mästaren om han skulle möta Tyson...