I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

2005-12-13 22:46

Barnidrott

Var det nån som såg debatt ikväll, som handlade om barnidrott?
Detta anser jag är ett mycket intressant ämne. Ska vi ändra vår inställning i Sverige till idrotten, för att få fram världsstjärnor?

Dobben nämner att barn och ungdomar inom tennisen blir tilldelade "sämre" tränare, borde det inte vara så att de ska få de bästa tränarna, som är utbildade, och inte gamla gubbar som inte har nåt annat för sig? (Detta faktum gäller inom de flesta idrotter i Sverige idag)

2005-12-13 22:50
Jag tycker att barn ska förbli barn och därför så spelar inte tränarnas kvalite överdrivet stor roll..
det viktiga är att barnen ska ha skoj med träningen..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2005-12-13 23:07
Jag menar att de som redan är bra får de bästa tränarna, medan de unga som igentligen skulle ha de bästa tränarna får dåliga outbildade tränare som inte kan nåt om utveckling..

2005-12-14 01:18
Lekott
såg tyvärr inte det (ska försöka se det på internet) men jag tänker lägga ett inlägg ändå. visst kan det väl stämma att sämre idrottare (eller barn) kan behöva bättre tränare, kanske mer än de duktiga idrottarna. men jag har svårt att se hur det skulle fungera i praktiken. som alla vet finns det inte överdrivet mycket pengar inom ungdomsidrotten (eller idrott på lägre nivå) och därför jobbar i stort sett alla tränare på den nivån ideellt. en tränare som kan leva på att vara tränare om han jobbar för ett storlag vill väl knappast jobba ideellt och ha ett annat kneg vid sidan om? och man kan ju knappast tvinga nån att jobba ideellt.

sen håller jag helt med om att man bör satsa på att utbilda tränare inom ungdomsidrotten. låt de som verkligen vill engagera sig ideellt gå tränarutbildningar och bli bättre så vi kan fostra våra ungdomar på ett bra sätt.

Lynguistic
självklart måste vi samtidigt fortfarande komma ihåg att det är barn/ungdomar vi pratar om, och utvecklingen är väldigt olika. och det har visat sig att elitsatsningar i unga år faktiskt inte alls är så bra som man kan tro. det är bara att titta på landslagen stc vi har så hittar man väldigt många som var "dåliga" i unga år. men jag tror detta gör det ännu viktigare att vi har duktiga ungdomsledare, både ur ett framtida elitperspektiv men framförallt för deras fostran. det behövs kompetenta ledare för att fostra barn i den åldern, vilket bör göra och kan bli mycket bättre på

har som sagt inte sett debatten så jag kan vara ute o cykla lite nu men det är de tankarna jag hade rent spontant iaf =)
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2005-12-14 10:21
malma P21
jojo.. visst skulle det vara underbart med kompetenta tränare.. Men enligt mig så bör det vara så att barn ska förbli barn. och barn ska idrotta för att det är kul.. INTE för att dom måste prestera.. O då spelar tränarens kompetens inte överdriven stor roll.

2005-12-14 12:48
Lynguistic
håller helt med om att barn ska idrotta för att det är kul och inte för att de måste prestera. men just därför tror jag det är extra viktigt med kompetenta tränare. och med kompetenta tränare menar jag inte bara tränare som endast är duktiga på att göra så spelarna presterar så bra som möjligt. det finns så mycket sociala aspekter som är viktigt inom ett ledarskap och det är dessa som barntränare måste vara duktiga på och lära sig mer om. jag tycker det finns för många "tränarpappor" som bara tränar för att deras unge spelar i laget och särbehandlar honom mm mm. men tyvärr finns det ju inte tillräckligt mycket ideellt intresse så dessa pappor behövs ju

2005-12-14 13:50
dobben verkar va en skön jävel...tycker debatten blivit lite väl uppblåst. det blir ju ändå bara lek och skoj när man är sådär ung och visst är det så att dom som blir stjärnor tränar i stort sett hela tiden sedan dom är små små barn, tex venus och serena williams
Gillar du att tippa/oddsa. Då ska du bli medlem på WWW.BETFAIR.COM, marknadens bästa odds. Använd värvaenvänkod 4Q6PXVU6T SÅ FÅR DU ca250KR!!!! (när du placerat några bets)

2005-12-14 15:14
malma P21
okej jag har iaf uppfattningen att när det gäller det sociala livet så är det barnens föräldrars ansvar att uppfostra dom..
Och när dom kommer till träningarna.. då ska dom träna.. såklart ska tränarn kunna se till så att barnen leker/idrottar på ett bra sätt.. Men jag ser inte att den behöver överdrivna kvalifikationer för att träna små barn..