I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

[Varning!] Lavinfara i alperna

Hobby & Fritid - Sport & Idrott

   

2006-03-05 20:01

[Varning!] Lavinfara i alperna

På den senaste tiden har det dumpat rejält i alperna och i samband med det har lavinfaran ökat markant. Detta är en endast en varningens finger för er som tänkt er ner och pumpa nyfallet puder...

"Igar var den första bra akdagen pa tva veckor för min del. En halvmeter nysnö kom och trots sikten fick vi massa bra ak i skogen.

Jag akte med Micke och flera andra fran halv 9 till 13. Vi tog tva ak i "Schöngraben" fran Kapall. Det första aket akte vi alla tillsammans i en grupp. Eftersom det var svart att halla ihop alla bestämde vi oss för att splittra till lite mindre grupper.
Micke och Erik akte fel när vi skulle upp med liften andra gangen och kom en bit efter.
Jag ringde Micke 20 i ett och fragade om det var okej att vi andra akte i förväg. Han hade inget emot det och hittade senare tre andra kompisar som han och Erik hakade pa.

Jag och samma repa som förra gangen men Micke och company bestämde sig för att ta en ravin längre skiers left.
När dom stod i början av ravinen(Micke och Erik en bit högre än de andra) gick en jättestor lavin.
Ingen drogs med i lavinen med dom hade sett andra skidakare längre ner i ravinen sa alla ställde om sina transievers och började söka.
Micke stod en liten bit ut i ravinen och dom andra längs sidan.
En till, lite mindre lavin, kom ovanifran.
Erik lyckades aka ur, dom andra stod skyddade men Micke drogs med flera hundra meter. Han försökte aka ur och han inte ställa om sin transiever till sändning.
Mina andra kompisar letade med sina sonder utan att ha en aning om var Micke var.
En svensk guide och ett gäng läkare som akte längre ner i ravinen hittade Micke efter en kvart-20 min pga att hans hand stack upp.
Efter ytterligare en kvart lyckades dom fa igang hans andning och han kördes ner med pulka till en ambulans som tog honom till Innsbruck.

Vi var i Innsbruck igar och läkarens första utlatande var att chanserna att Micke överlever är sma.
Han andas själv men lungorna är daliga och hjärnan är ihoptryckt pga syrebristen.
Mickes föräldrar kom ner imorse och vi far ett nytt besked sent ikvall."

Micke avled idag på sjukhuset av sina skador. Vila i frid.

TA DET FÖRSIKTIGT OCH ÅK INTE UTANFÖR PISTEN UTAN ATT HA RÄTT UTRUSTNING MED ER OCH TROTS ATT NI HAR DET ÄR MAN INTE ODÖDLIG!

"Skiing without avalanches would be the perfect sport. On the other hand it's what makes it fun."