I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Battle of Stanley Cup NHL 2007/2008!

Hobby & Fritid - Sport & Idrott

2008-04-08 15:46

Battle of Stanley Cup NHL 2007/2008!

Nu drar det igång på riktigt!! Detta känns typ en miljon gånger mer intressant än det svenska slutspelet.

Efter en fantastisk säsong, antagligen den roligaste jag har följt så är vi framme vid slutspelet, snacka om rafflande avslutning där tyvärr Vancouver föll på målsnöret.

Ska bli fruktansvärt skoj att följa matcherna som börjar på onsdag.

Om ni vill så tippa gärna här, om ni orkar med motivering så skriv gärna det med :)
Canal+ sänder vissa matcher och NASN (som jag får nu snart sänder också) annars kan ni självklart se matcherna på Myp2p eller i högkvalité tv på Yahoo(ungefär som den vanliga analoga tvbilden).

• Montreal-Boston
Spännande matchserie där det egentligen kan gå hursomhelst, men jag tror Kovalevs magiska handleder kommer styra Montreal vidare. Boston känns tunga och kan precis som jag förutspådde inför säsongen gå långt, men här tar det nog slut. Montreal har 8 raka segrar i grundspelet mot Boston.

• Pittsburgh-Ottawa

Wow, hade ni sagt detta för 1½ månad sen hade man hoppat jämfota av upphetsning men nu känns det lite svalare med tanke på Ottawas enorma formsvacka dom befinner sig i och precis klarade sig till slutspelet. Pittsburgh känns som favoriter men finner Ottawa bara tillbaka till den vinnande formeln tror jag att man ska klara av detta. Blir tajt dock..

• Washington-Philadelphia

En ganska öppen historia där jag tippar med hjärtat, tycker att Philadelphia alltid varit mediokra och när inte ens det var skoj att se på dom när Foppa var med så har jag inte speciellt mycket övers till det laget. Däremot är Washington ett resultat av det nya NHL och det är så jävla skoj att se dom spela, vilken fart och flärd. Kommer Nyllet tillbaka? Jag tror Washington kör över Phila av bara farten. Phila saknar även flera nyckelspelare.

• New Jersey-New York Rangers

Om ovanstående var en öppen historia så är detta ännu värre, kan gå precis hur fan som helst, räkna med slagsmål på läktarna iallafall :) Det som kommer avgöra här är Brodeur mot Lundqvist. Sist dom möttes i slutspelet så vann Devils med 4-0 men i grundserien i år så har Rangers 7-1 i interna möten. Skulle säga att det är 50/50 vem som går vidare men tror tyvärr att Rangers inte håller, Jagr kommer inte klara av denna uppgiften, Devils vinner på råstyrka och extremt bra målvaktsspel.

• Detroit-Nashville

Normalt sett bör Detroit klara av detta då man är ett mycket bättre lag, har bättre trupp och många storstjärnor, dock är Nashville ett lag som känns som ett skrälllag, gick egentligen obemärkt till slutspel och man vet i princip ingenting om dom, om jag sa att Foppas sejour i Phil va medioker så är det inget emot va Nashville va. Hoppas verkligen Zäta kliver fram här och visar var skåpet ska stå.  Klart Detroit avancemang.

• San Jose-Calgary

Här tippar jag återigen med hjärtat, Calgary gillar jag mest pga Huselius och Pheuff eller hur fan det stavas :). San Jose är oerhört tunga och är väl klara favoriter enligt dom flesta men finner Calgary sitt spel och att Huselius verkligen håller en hög lägstanivå så kan Calgary klara sig här. Väldigt viktigt att Hu

2008-04-08 15:48
sse och Iginla visar vilka som har mest talang här.

• Minnesota-Colorado

Wow, Foppa tillbaka och dominerar precis som jag förutspådde när alla svenska hockeyexperter (förutom Wennerholm) dömde ut hans comeback så sa jag, får han bara vara frisk så kommer han visa att han är en av världens bästa genom tiderna. Men frågetecknena hopar sig, klarar hans kropp en tuff matchserie mot ett tungt Minnesota? Leverar Sakic och Hejduk som dom gjorde förr? Och kommer avsaknaden av Svatos målskytte spela någon roll?? Hoppas innerligt att Colorado tar sig vidare.

• Anaheim-Dallas

Ett riktigt TUNGVIKTS möte där flera spår att Anaheim går segrande ur duellen men jag vetifan, Dallas kan va jävliga att möta. Skulle säga att det är helt öppet här, efter Selännes väntade comeback är Anaheim precis lika bra som förra säsongen, trots att ja torska en hundring på dom i söndags natt så vet jag att dom kan om dom vill. (orutinerat av mig förövrigt.) Här kommer det smälla rejält, men givetvis hoppas mitt blågula hjärta på Dallas.

Oj det va jobbigt att skriva allt, om nått hänger sig nu slår jag nog sönder datan! Hoppas på en intensiv tråd där fler än jag följer matcherna på nätterna, åtminstone på helgerna! :)

2008-04-08 16:06
Håller med dig om samtliga lag förutom ett, tror faktiskt Rangers tar sig vidare och slår ut New Jersey. Visserligen är Brodeur den sista man som forward vill möta i slutspel men tror ändå att New Jersey misslyckas med uppgiften.

Anaheim-Dallas är jag dock lite osäker på men tror mer på Dallas eftersom det känns mer som ett vinnar lag än Anaheim.
If you can take a dick in your ass, you can damn sure take a joke!

2008-04-09 03:27
När ska folk lära sig att vinsterna mot ett lag i grundserien inte spelar någon roll? Det finns mängder med exempel på lag som vunnit alla matcher mot ett annat lag i g-serien för att sedan åka ut i 4 raka i slutspelet..

Jag tippar dock inte emot dig i Mon - Bos matchen

Montreal - Boston
Jag tror Montreal tar det bara...

Pittsburgh-Ottawa

Pittsburgh "skrällar" och slår ut Ottawa, mest pga Ottawas skadeproblem. Båda lagen har målvaktsproblem, men jag tycker ändå att Pitttsburgh har det lite vassare ställt på den sidan.

Washington-Philadelphia

Washington tar det men inte förrän sista matchen inför hemma fansen.

New Jersey-New York Rangers

Tror Rangers lyckas stjäla en borta match och sen hålla undan...

Detroit-Nashville

Detroit tar det men kommer att köpa segrana väldigt dyrt, Nashville kommer inte att vika sig en tum.

San Jose-Calgary

Keenan har inte coachat slutspel på länge, Kip har iofs höjt sig på slutet men jag tror mer på Thorntons vilja än Iginlas.

Minnesota-Colorado

Jag tror faktiskt att avs floppar och Minnesota pryglar dem rätt ut till ett sommarlov.

Anaheim-Dallas

Ducks vinner bara en hemma match sen tar Dallas hem resten av matcherna pga bättre spelare och coaching.

2008-04-09 11:39
Intressant sammanställning av aset.

Själv har jag inte orkat studera matchserierna så noggrant så jag tippar med 80 % hjärta och 20 % hjärna.

Western

Montreal-Boston
4-2

Montreal har gjort en kanan säsong men Boston kommer inte att sälja sig lätt. Båda lagen
har överaskat positivt iår och det kan bli en sjunde avgörande match men 4-2 i matcher
säger jag. Det som kan ställa till det för Montreal kan möjligtvis vara målvaktsspelet,
hur håller Corey Price nerver? Tror han klarar det bra, och vinner målvaktsmatchen mot
Tim Thomas.

Nyckelord: Corey Price VS. Tim Thomas.

Pittsburgh - Ottawa 3-4

Ännu en svår och nästan omöjlig matchserie att tippa men jag tror Ottawa tar hem det här.
Rutinen kommer avgöra. Crosby & Malkin är jävligt sugna på stanley cup men jag tror inte
det räcker. För en vecka sedan kände jag på mig att Penguins kommer att gå hela vägen men nu har jag ändrat mig, men jag hoppas innerligt att jag har fel. Vem vill inte se firma Crosby & Malkin gå hela vägen?

Nyckelord: Orutinerade Pengiuns VS. Rutinerade Senastors.

Washington - Philadelphia 4-1

Tror faktiskt det här blir en ganska lätt match för Caps. De har visat en otroligt fin
form de senaste månaderna och ser verkligen heta ut. Flyers räcker helt enkelt inte till
i denna drabbning. Fedorov kommer med sin rutin att visa vägen för Caps, tror han blir
lagets viktigaste spelare i denna matchserie.

Nyckelord: Sergej Fedorovs nytändning

New Jersey Devils - New York Rangers 4-1

Devils kommer köra över Rangers i denna serie. Devils har inte nått finalen på några år nu och jag tror dom är riktigt taggade iår. De har massaor med rutin i sitt lag plus flera nya hungriga killar som kommer kliva fram. Zach Parsie är den som kommer kliva fram riktigt ordenligt mot Rangers. Rangers är helt enkelt sämre än vad Devils är, trots att Rangers vunnit 7 av 8 matcher mot Devils i grundserien.

Nyckelord: Devils breda trupp

Eastern

Detroit Red Wings - Nashville Pretators 4-2

Tror inte det här blir så lätt match för Detroit som många tror. Men tror ändå Red Wings kommer skärpa till sig när det drar ihop sig. Detroit har ett lag som kan gå hela vägen, det enda frågetecknet är målvaktsspelet. Hasek och Osgood har båda två sett sina bästa dagar och hur motiverade är dom egentligen? De har i och för sig skött sig riktigt bra båda under grundserien men nu är det slutspel och motståndet blir bättre för varje runda.

Nyckelord: Detroits målvaktsspel?! Bära eller brista.

San Jose Sharks - Calgary Flames 4-3

Det här kommer också bli en riktigt tuff match som kommer kräva sju matcher, där jag tror vinnaren från denna match kommer att gå riktigt långt, kanske till och med hela vägen? Båda laget har alla lagdelar i skick och båda lagen har "riktiga" matchvinnare i sina lag. Thornton, Cheechoo, Michalek, Marleau Campell och Nabokov i Sharks och Iginla, Tanguey, Phaneuf och Kirprusoff i Flames. Det blir Sharks som vinner den sjunde och avgörande matchen.

Nyckelord: Thornton VS. Iginla & Nabokov VS. Kiprusoff

Minnesota Wild- Colorado Avalanche 4-2

Minnesota har inte varit lika bra iår som dom var ifjol men ändå spelat riktigt stabilt under hela grundserien. Colorado är mycket beroende av Peter Forsberg, är han frisk kommer Colorado att kunna utmana Wild, annars tror jag det här blir en relativt lätt match för Wild.

Nyckelord: Minnesotas slovaker. Levererar dom så kommer Wild bli svårslagna.

Anaheim Mighty Ducks - Dallas Stars 4-3

Båda lagen har ett riktigt bra lag på pappret så vad som helst kan hända, möjligtvis en liten fördel för ankorna där. Det här är kanske hela första omgångens tuffaste matchserie som kommer gå till en sjunde och avgörande match, där jag tror Anaheim vinner. Ankorna har varit lite upp och ner under hela säsongen men kommer vakna till nu under slutspelet. Det börjar bli några år sen Dallas tog sig långt i slutspelet nu och jag tror det spelar in. De har inte den riktiga vinnarkulturen i laget vilket kommer märkas i slutändan.

Nyckelord: Vinnare VS. Förlorare.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-04-09 18:08
Wow, NHL intresse är uppe igen hos whoa.

Jag tycker att pang_kwa kan be om ursäkt för sin kommentar förra tråden att selänne skulle vara slut :) (om det var du).

2008-04-09 19:43
Selänne e inte slut.. resten av Ducks e det men inte selänne ;)

2008-04-09 20:49
hehe.. finns stor chans att det var jag som skrev det :)
Han överaskade mig faktiskt men riktigt nöjd är jag inte med honom, ännu i alla fall.

Hoppas han höjer sig ännu ett snäpp nu till slutspelet!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-04-09 21:02
Rangers måste ta Devils, laget är bättre, men tyvärr osäkert vissa matcher. Rangers har lättare för att knäcka Brodeur än Devils har att knäcka Lundqvist.

2008-04-09 22:15
Du måste följa ducks matcherna, han har varit bra stort sett hela tiden. Innan han kom tillbaka så gick det väldigt långsamt i spelet... Nu hoppas man bara att Perry kommer tillbaka, han åkte lite skridskor idag och känner sig lite bättre.

Undra vilken match man ska se idag då? Lutar lite åt New York derby..

Känns som att Ottawa inte kommer ha något att säga när de möter pittsburgh.

2008-04-09 22:41
Klart du ska se NY-NJ :)

annars går den i repris kl 07 imorrn bitti

2008-04-09 22:45
och du kallar dig själv laziale?
pinsamt.
what's good for the goose is still good for the gander.

2008-04-09 22:46
dirtyfist P3

Kan hända. Jag har bara sett honom i matchen då han gjorde tre mål och då var han ju helt okej kan man säga.

Pittsburgh VS. Ottawa är en match som är omöjlig att förutspå. Ifjol fick Ottawa igång hela laget men iår känns det som om det är endast Spezzas femma som levererar. Defensivt är dom inte heller lika stabila. Hursomhelst tror jag det blir en jävla bra matchserie.

Man hade inte tackat nej till canal+ nu under våren.. suger att se via nätet

2008-04-10 00:12
Blir nog New York derby för mig inatt då... Sen så får man väl ta o kolla på lite san josé och hoppas att de torskar.

2008-04-10 02:49
nån som kollar då? riktig nagelbitare.

2008-04-10 03:50
kollade. var jämn match, roligt att canalplus tappar sändning precis innan 2-1 målet kom... fick vänta ett bra tag..

nu är det wild matchen jag kollar på... andra börjar snart.

2008-04-10 09:50
haha, min tippning började inte så bra :)

Skönt att Fleury höll nollan, jag har honom i mitt lag.

Är det ingen som är med på http://benchboss.nhl.com
eller www.sportingnews.com ?

2008-04-10 12:34
började hyfsat för mig :) både pitts o nyr vann..

2008-04-10 16:15
Inatt så blir det grymt... Nå mer som ska kolla?

2008-04-11 03:37
Detroit vann en jävligt rolig match. Kul och se :)

2008-04-11 10:46
dirtyfist: Dallas Stars baby!!! :)))
http://duckdown82.tumblr.com/

2008-04-12 12:47
inatt blir det grymt, :D

2008-04-12 13:26
Hossa, Malkin och Crosby visade fin form inatt!

Visst kommer Detroit - Nashville ikväll kl. 20 svensk tid?

2008-04-12 14:16
Japp, den visas då.

2008-04-12 22:17
Nån som testat Versuslänken? 855kb/sec tydligen, ska bli intressant att se om den funkar inatt :D

Detroit-Nashville, vilken drabbning! 3-2 och 1 period kvar, tror Detroit vinner med 5-3

2008-04-13 02:04
Bara jag online? :( Grym match innan.. följer nu Habs-Bruins.. står 1-0... jävligt jämt... tror dock Montreal tar denna sen får vi se hur det går.. om nån vill ha go länk så säg till :)

2008-04-13 10:19
ser väldigt bra ut för min tippning just nu

2008-04-13 10:20
btw han heter carey price, inte corey. ;)

2008-04-13 19:15
Snart börjar Caps - Flyers.

Hoppas Flyers vinner idag så det blir lite spänning i serien.

2008-04-13 19:17

DALLAS STARS!!!!!!!!

2008-04-13 22:20
Verkar som att Flyers utjämnar till 1-1 i matcher.
Ganska lam match där Caps inte kommit till några riktigt målchanser, förutom i PP där dom är riktigt heta.

Flyers har inte imponerat heller, spelar ganska tråkigt men desto effektivare.

2008-04-13 22:42
Sista spiken i Brodeurs kista ikväll, förhoppningsvis.

Min gissning för fortsättningen i East: (ingen mening att tippa antalet matcher per serie)

Rangers (#5) slår ut Devils.

Pittsburgh (#2) slår ut Ottawa

Montreal (#1) slår ut Boston

Mellan Philadelphia (#6) och Wahington tippar jag på Philly, de har ett starkare lag och får hemmais nu, med 1-1 i matcher.

det ger kvartsfinalerna:

Montreal - Philadelphia
Pittsburgh - Rangers

Det har varit jämnt, upp och ner, mellan Rangers och Pittsburgh i grundserien, men av vad jag sett mellan dem har Rangers ett litet överläge. Det kan dock bli svårt för laget har fortfarande en del luckor som gör det tveksamt att de ska gå särskilt långt, men mot Pittsburgh tror jag att de till slut tar hem det. (om man ska gissa på antal matcher så blir det sju)

Montreal kommer säkerligen att fortsätta vara starka, så Flyers kommer de nog att ta ut. Montreal vann samtliga grundspelsmöten.

Så, enligt mitt önsketänkande, en semifinal mellan Montreal och Rangers. Där tror jag att Rangers energi skulle ta slut och Montreal går vidare. (dock har Rangers vunnit 3 av 4 grundspelsmöten så man vet aldrig).

2008-04-16 09:32

Western går enligt min tippning. Eastern tippningen verkar gå helt åt skogen :)
Men det är ännu många matcher kvar. Jag tror Devils vänder mot Rangers och att Anaheim vänder mot Dallas.

Philadelphia är det lag som överaskat mig mest än så länge. De spelar väldigt tajt i mittzon och i egen zon och de har nu kommit underfunn med hur man stoppar Ovechkin. Det blir inte heller sämre av att Briere och Richards börjat producera.

Calgary - San Jose matchen är ännu väldigt öppen och kan sluta hursomhelst. Samma sak med Colorado - Minnesota.

Ryan Clowe leder poängligan efter 4 matcher. Visst är man lite överaskad att en sådan spelare gjort flest poäng men han var ju redan ifjol väldigt bra i slutspelet.

2008-04-18 20:20
eller så är det för att Wasington egentligen är ett kasst lag ;)

Varför denna skepsis mot Rangers? Nu står det i alla fall 3-1 i matcher, match ikväll i New Jersey. missar nog tyvärr den men blir festen tråkig drar man hellre hem o kollar ;)

2008-04-18 21:00
DALLAS STARS!!!

2008-04-19 16:02
förlorade stort tyvärrr inatt... däremot vann DETROIT ^^ o btw jävlar vad Dan Ellis lyckades mota puckar, helt otroligt

2008-04-19 22:02
Grym match mellan Caps-Flyers... riktigt tajt in i slutet men Caps vann med 3-2.. Bäckström gjorde ett förövrigt... står 2-3 i matchserien där nu, vinner Caps borta mot Philadelphia tror jag dom går vidare.. får hoppas på det, nån som vet något mer om nyllet?

Nu ser jag fram emot nattens matcher... Boston-Montreal, fyfan vilken drabbning... Montreal kommer vinna inatt och gå vidare, säg 2-4... :P

Sedan har vi Colorado-Minnesota på canal+ 04.00 med Niklas Holmgren och Calle Johansson som kommentatorer, hoppas man orkar hålla sig vaken ;) Vinner inte Colorado här tror jag Minnesota går vidare för dom har faktiskt varit lite bättre, men nu måste Gaborik vakna... Men givertvis håller jag på Colorado här, hoppas på Foppa show inatt och säg, tja 5-2... inatt är jag med er :)

2008-04-20 00:55
hoppas caps o minnesota går vidare.. båda städerna behöver det.. speciellt de glada minnesota fansen som fick leva i sorg från dess att North stars försvann till dallas tills Wild kom.

2008-04-24 17:42
Åttondelsfinalerna gick ju inte precis som man tippade, hade bara tre rätt. Och på resultatet hade jag bara rätt på en match (San José - Calgary 4-3).

Efter en snabb genomgång av vad övriga här på whoa hade tippad så var det Herulas som hade flest rätt, grattis!

Nya matcher, ny tippning:

Montreal - Philadelphia

Tror Flyers med sina kanadensiska vinnartyper tar hem den här serien. Montreals ryssar kommer inte komma upp till samma nivå som de hade mot Boston. Philadelphia var en av mina favoriter redan i somras då man såg deras nyförvärv, och NU har dom börjat producera på riktigt, Briere, Timonen, Biron m.fl.

Pittsburgh Penguins - New York Rangers

Det här blir en relativt enkel resa för Penguins. Rangers räcker helt enkelt inte till, de har tuffa spelare som kämpar som fan, men det räcker inte mot Penguins med sina "storsjärnor".

Detroit Red Wings - Colorado Avalanche

Det här blir en väldigt tuff drabbning där mitt hjärta säger att Red Wings vinner medan min hjärna säger att Colorado vinner. Eftersom jag inte kan gardera så väljer jag mitt hjärta och säger att Red Wings vinner. Det blir sju matcher där Daniel Cleary avgör för Red Wings i den 5:e perioden.

San Jose Sharks - Dallas Stars

Ännu en hård och oviss match. Kommer gå till sju matcher där Sharks med sina stora och fysiska spelare visar vägen. Man väntar ännu på att Michalek och Cheechoo skall börja göra mål på riktigt, de har ännu inte riktigt kommit upp i fjolårsform. Lossar det för dom två så vinner Sharks.

Nu får man bara sitta och hoppas på att min tippning går bättre den här gången... :)

2008-04-24 17:58
PanG_KwA P22

Samma nivå som mot Boston? Det var ju pinsamt att det ens blev en sjunde match.

Det har varit tight mellan Rangers och Penguins i grundserien, så förvänta dig i alla fall ingen enkel resa. Båda har varit i toppform på senaste, och båda lagen är utvilade. Tippar själv på att Rangers går ur segrande.

2008-04-24 17:59
och min lite sena tippning av östra gick väl helt ok ;)

2008-04-24 18:04
Nån som vet en bra sida man kan streama?

Hoppas på Flyers för övrigt men känns ju föga troligt.
Everybody's got something to hide except for me and my monkey!

2008-04-24 18:36
SunTzu:

Som du själv skrev, din sena tippning. Så den är därmed ogiltig ;) heh

Jag syftade främst på ryssarna i Montreal som stundtals var riktigt heta mot Boston, bröderna Kostitsyn (vita rysssar men ändå) och Kovalev, som i och för sig varit riktig bra under hela säsongen.

Jag tror inte det har någon större betydelse hur de spelade mot varandra i grundserien, tycker bara Pittsburgh ser mera hungriga ut för tillfället. Det som talar för Rangers är deras defensiv. De har stora stabila backar och en helt okej målvakt (kan inte säga att han är bra då jag är finne :)

2008-04-24 18:36

2008-04-24 18:37
Gjorde en jämförelse mellan NYR och Penguins, i ett annat syfte visserligen men postar här.
Tog inte med Rangers målgörare eftersom jag snarare ville se Rangers svagheter. Vet nån förresten nån sida där man kan jämföra möten mellan två lag under en säsong, med diverse statistik? NHL.com verkar inte ha nån sån funktion trots sin enorma statistikdatabas.

Game 1

Penguins Rangers 1 - 0

Game 2

Penguins Rangers 2 - 4

Game 3

Rangers Penguins 4 - 3 OT

Game 4

Penguins Rangers 0 – 4

Game 5

Rangers Penguins 1 - 4

Game 6

Penguins Rangers 2 - 5

Game 7

Rangers Penguins 1 – 3

Game 8

Penguins Rangers 1 - 2 OT

Wins

Rangers: 5 (2OT)

Penguins: 3

Goals

Rangers: 21

Penguins: 16

Goals scored by Pen's:

Malkin (5)

Talbot (3)

Crosby (2)

Gonchar (1)

Recchi (1)

Hossa (1)
Ruutu (1)

Staal (1)

Sykora (1)

2008-04-25 01:37
1-0 till Flyers.
Ingen som kollar?
Everybody's got something to hide except for me and my monkey!

2008-04-26 12:01
Säger som jag brukar säga, DALLAS STARS BABY :)

2008-04-26 12:59
Såg eftersändningen av NYR-PIT, kändes visserligen som live.. bästa matchen jag sett i år. Nån milimeter från övertid med Rangers stolpskott ett par sekunder från slutet. Men det är bara att komma igen :(

2008-04-27 20:06
Någon som skall se Penguins - Rangers ikväll? Borde väl börja typ NU..

2008-04-27 20:45
går inte att streama :/

2008-04-27 22:46
jo såg den, gick på NASN. För helvete, 2-0 nu :/