Snabb fråga om alkohol och träning!

Hobby & Fritid - Sport & Idrott

Snabb fråga om alkohol och träning!

Om jag krökat på rätt bra dagen innan, hinner kroppen återhämta sig såpass att man kan köra ett styrketräningspass på kvällen, eller eftermiddagen redan?`Eller är det helt dumt att träna dagen efter överhuvudtaget?

Användaren är inloggad Bling
Moneymaker
Detta är lite reklam för att finansiera driften av whoa. Om du blir medlemoch loggar in så slipper du denna reklam.
bror helt o hållet på din kropp, testa och känn efter

beror

Du pallar ju säkert träna. Men kroppen förbränner nästan bara alkohol dagen efter. De händer inte så mkt mer. Så frågan är om de finns nån mening..
Om du går fort och ler samtidigt så kanske ingen hinner se att du e ful!
Vetifan om ja "känner" asså.. Skulle lätt kunna träna utan att det skulle kännas konstigt men undrar mer om det är någon poäng. Har för mig att jag läst för länge sen att det till och med kan skada att träna när man är bakis.

Nån som sitter på lite bättre fakta !?
det är nog samma sak som om du e förkyld o tränar. kroppen har annat för sig så du kommer inte bygga speciellt om du tränar me alkohol i kroppen.

tror det är rosenrot du kan ta som drar ut alkoholen på morronen. så kan du träna på kvällen.
vi är överallt!
ursäkta offtopic: men "rosenrot" är ju ett sånt jävla påhitt. Ska man tro på allt man hör om eländet så kan det:
-dra ut alkohol?
-bota depressioner
-bota stress
-stärka immunförsvaret
-hjälpa till mot sömnbesvär
-vara till hjälp vid kronisk trötthet
-höja din "intellektuella prestationsförmåga" (inför tentor etc)
-höja den fysiska diton
-göra dig till en gudomlig älskare (potenshöjare)
-ge fysisk uthållighet och motverka trötthet (vid t.ex styrketräning)
-motverka "dåligt minne"
-användas som "stärkande medel vid sjukdom", cancer och tuberkulos nämns som exempel.

Allt detta efter en snabb genomgång av toppträffarna på google. Har försökt använda säljarnas formuleringar men ibland förkortat dem något.

Vill man tro att det hjälper ens styrketräning "dagen efter" så får man väl göra det, jag är inte övertygad dock.
Negative, negative.
Our destination is Gaza.
Endevaour

Haha du lyckades typ övertyga mig om hur bra rosenrot är.

Men bortsett från sån skit, ere ingen som sitter på lite säkrare fakta ?

jag e inte så jävla vaken på det, men vet att en polare åkte på hjärtmuskelinflammation pga träning dagen efter och va tvungen att lägga ner en lovande tenniskarriär...men jag har för mig att det va löpning tidigt på morgonen
Jag är inte offtopic, jag tycker bara att det jag hade o säga var snäppet viktigare...
Alltså..Jag vet inte men om jag tränar då jag är bakis så är det knappast för att få nåt slags maxresultat..Snarare för att straffa spriten ur kroppen eller nåt..

Sen brukar jag springa då jag känner att jag börjar att bli förkyld..Har fått lära mig att fysisk aktivitet boostar imunförsvaret och att temperatur ökningen verkar hämmande på förkylnings virus etc.. lite på samma sätt som kroppens eget sätt att hantera det..Feber..
Funkar klockrent..

Som personlig tränare(utbildad) så avråder jag att träna dagen efter. fråga dig själv vad du är ute efter med din träning dagen efter en utekväll?

förbränna? då kan du lika gärna gå ut och bara gå 40 minuter, det förbränner mer än att dra ut i spåret och löpa. Gå lite lugnt första fem minuterna för att sedan öka temopt rätt bra allt eftersom.

Går du ner för att bli starkare, lyfta mer vikter dagen efter?
-Glöm det, kroppen är på så pass mycket lågvarv och "slöhet" att det inte är någon bra idé. hjärtat får pumpa mycket mycket mer än nödvändigt, vilket aldrig är bra, plus att du sätter igång en kropp som inte är i "bra tillstånd" Vilket gör att musklerna bara bryts ner, vilket betyder att du inte bygger någonting och det lika med meningslöst att ens gå till gymmet.

Intervaller, eller en 5 km löprunda?
- Självmord.
Stay strong
* och då är det meningslöshet att gå till gymmet. sorry för lite fel på den raden.
Stay strong
tack för svar.. men tänmker att mot kvällen är man ju sällan speciellt bakis. även om ja krökat på rätt bra brukar det alltid gå över vid typ 5-6 .. om ja går och tränar vid 8 ere fortfarande meningslöst då ?
Rapping P24

Men det är ingen idé att träna när det ändå inte händer nåt med dig!

Still down to pull a homicide just strap up and ride, stick a needle in my eye if I ain't ready to mob
Träna om du känner dig fräsh... Jag har haft många mycket bra pass på bakfyllan, glycerolet från alkolen är ju rena tryckmedicinen...

Jag är ill, men du är iller... alltså djuret iller
GZARZA P20

Nej självklart inte. Frågan var snarare att om man inte längre känner sig bakis vid 5-6. Är det inte så pass lugnt att tärna vid 8 att det kommer HÄNDA något ?
Det finns egentligen inga som helst fördelar med att träna dagen efter en fylla. Levern är upptagen med den energikrävande nedbrytningen av den alkohol som har intagits och detta försätter kroppen i en situation som är att likna vid en förkylning. Vid träning får inte de arbetande musklerna rätt mängd energi, eftersom energidepåerna (i första hand glykogenet och glukoset) går till alkoholnedbrytningen, och detta leder i sin tur lätt till blodsockerfall som i värsta fall kan utmynna i medvetslöshet.

Återhämtningen är relativt utdragen, även om du bara har druckit några glas, och du får räkna med att levern behöver runt tre dygn på sig för att rena kroppen från alkoholen.
Illumination is not reached by visualizing the light, but by exploring the darkness.
Så om jag krökar fredag bör jag inte träna för ens tisdag-onsdag ?
Det beror alldeles på vad du vill uppnå med din träning. Vill du öka i styrka och muskelvolym så bör du åtminstone vänta med att träna tills på tisdag. Annars stör du kroppens återhämtning och träningen blir kontraproduktiv.
Illumination is not reached by visualizing the light, but by exploring the darkness.
Det där kan jag fan itne tro på.
Jag krökar varje helg fredag lördag, och tränar styrketräning måndag till fredag. Jag har ökat fett mycket ändå. På måndagar brukar jag köra ben, och ben är det jag ser mest resultat i. Ökar fan vikterna för varje pass som går.
Beroende på hur länge du har tränat så kan ökningen bero på att nervsystemet anpassar sig (läs om motoriska enheter, finns säkert på google) snarare än att musklerna utvecklas. Om du däremot redan har tränat på liknande sätt under en längre tid så är det ju bara bra för dig, vanligtvis behöver kroppen ett par dygn på sig för att återhämta sig från alkoholen innan den är redo att överkompensera igen.
Okej ska kolla det. Men vill iaf säga, att självklart är alkohol fett dåligt för träning. Men jag har sen jag börjat träna för 3 år sen, krökat på minst 2 gånger i veckan, många gånger 3, flera veckor i sträck under sommrar, och då menar ja krökat på så ja oftast spyr. På det har jag tränat 4-5 dagar i veckan och har under den tiden ökat hela tiden. Så det känns som att de man läser om alkoholen ändå är fett överdrivet.