I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Kosttillskott - Vilka använder ni och vad funkar?

Hobby & Fritid - Sport & Idrott

2009-10-26 21:13

Kosttillskott - Vilka använder ni och vad funkar?

Gainers, proteinpulver, nattprotein, kreatin, omega3, aminosyror, vitamintillskott och olika post workouts. Dessutom finns all skit i olika märken, smaker storlekar.

Men vad är värt att lägga pengar på? Vad funkar osv?
Berätta vad ni använder er utav och era erfarenheter.

Kör själv StarNutritions GainerPro, Whey80 och Kreatin och styrketränar 4 gånger i veckan. Men funderar på att komplettera med något har ni något förslag?

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-10-26 22:08
Det här låter väl antagligen som en riktig klyscha men så länge som du äter allsidigt så krävs det inga kosttillskott. Precis som namnet antyder så är dessa produkter egentligen till för att fylla eventuella luckor i näringsintaget.

Anser du själv att du får i dig rätt mängd protein/kolhydrater/fett/mineraler/vitaminer genom din vanliga kost?

De allra flesta forskningsstudierna menar att ett proteinintag på över 2 gram är överflödigt, oavsett hur mycket man tränar. Som du kanske vet så ligger livsmedelsverkets RDI på 0.8 gram per kilo kroppsvikt men det kan vara värt att överstiga detta en del om man tränar hårt för att främja proteinsyntesen. Du bör också ha i åtanke att folk i västvärlden generellt sett överskrider dessa rekommendationer en hel del på grund av våra matvanor som innefattar en hel del mjölkprodukter, kött, fisk och ägg.

Kreatin bidrar ju som bekant till några extra liter vätska i kroppen vilket leder till ett ökat intramuskulärt tryck, bättre "pump" som det brukas kallas, och detta kan ju i vissa fall vara önskvärt. Vad jag har läst och hört så är det dock egentligen inte nödvändigt om du inte tävlar på en hög nivå, exempelvis som sprinter, och måste tjäna in några extra repetitioner (löpsteg) innan dina ATP-förråd sinar. Tanken med kreatin är ju att tillföra extra kreatinfosfat vilket leder till att man kan utveckla energi i någon sekund mer än vanligt.
Illumination is not reached by visualizing the light, but by exploring the darkness.

2009-10-27 18:20
Bra svar! Men att komma upp i 2 g protein per kg per dag utan proteinpulver är fan en utmaning. Lite beroende på vad du väger såklart. Även omega3 tror jag kan bli svårt utan kosttillskott.

Sen finns det ju grejer som Rage som innehåller en jävla massa grejer för att öka prestationen under ett pass. Vad säger ni om sån skit ?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-10-27 18:40
För att ta Rage som ett exempel så är det en bra prestationshöjare.
Dem flesta bra prestationshöjare innehåller dock en väldigt massa skit, som du sa, som kan bidra med flera biverkningar.
Jag har själv kört på Rage ett tag men jag blir tvungen att lägga av pga att det ger mig kraftig diarré och illamående.
Det, i sin tur, förstör ju resten av hela dagen eftersom man bara ligger i sängen och mår illa.
Däremot presterar jag alltid 110% efter en dos av Rage.
För att få en bra effekt av Rage krävs nästan överdos och självklart blir ju bieffekterna värre då.
Man klarar sig utan prestationshöjare om man har bra självdisciplin och ork på gymmet.
Men dem dagarna när man verkligen känner sig trött, ofräsch och tung så ser jag inget fel i att riskera att må lite illa :P

Proteintillskott är a och o för mig.
Jag får i mig ca 60 g proteintillskott om dagen, plus den allsidiga kosten.
Det tycker jag är smidigt :)

Jag kör även på aminosyror innan och efter träning eftersom studier visar på att aminosyror stimulerar proteinsyntesen rent procentuellt mer än vanligt vassle.
Syrorna bidrar till mer fettfri muskelmassa och sägs även vara fettförbrännande till en viss gräns.

Någon som kan tipsa om någon annan prestationshöjare?

2009-10-27 21:34
Jag är inte överdrivet insatt när det kommer till prestationshöjare som exempelvis Rage men det är väl allmänt känt att koffein bidrar till en förhöjd grad av koncentration. Detta kan ju vara värt om man känner att man i vanliga fall har svårt att "tända till" inför ett träningspass eller en tävling.

Precis som ni säger så lär man ju dock vara försiktig med doseringen. För höga doser koffein är inget att rekommendera.

Jag har läst en del forskningsstudier rörande koffeinintag för uthållighetsidrottare men har inte sett speciellt mycket gällande styrketräning. De allra flesta studier menar att koffeinet främst har positiva egenskaper för de som cyklar, springer m.m. längre sträckor tack vare en stimulerad fettoxidation. Utövaren klarar med andra ord av att utnyttja sina fettdepåer i större utsträckning och kan spara på glykogendepåerna.

Det lilla jag har sett gällande styrketräning tyder inte på någon egentlig effekt när det kommer till fysisk prestation. Däremot kan det ju som sagt vara värt att man är mer fokuserad på det man gör vilket med största sannolikhet leder till bättre resultat.
Illumination is not reached by visualizing the light, but by exploring the darkness.

2009-11-19 14:15
ta en portion proteinpulver som tillskott till frukosten, en portion en timme innan träning och en protion gainer inkl. kreatin efter träning.

och ät mycket och regelbundet! så ska du se att det händer grejjer.

om du ska överdriva så kan du ju ta en protion protein pulver till protein-fattiga måltider.

2009-11-19 14:25
om du tycker det är jobbigt att tajma proteinet en timma innan träning. kör på en produkt som tas upp väldigt snabbt, t.ex EAA (Essentiella aminosyror), precis innan passet och som tillskott till proteinfattiga måltider. så kan du skippa whey som man bara blir dålig i magen av!

jag skulle rekomendera EAA som proteintillskott & gainer till återhämtning.

ett produktexempel på en EAA-produkt är - FAIRING Amino Rush.

anledning till att ta protein/aminosyror före träning är att det ökar proteinsyntesen (skapandet av muskelprotein) kraftigt. och minskar muskelnedbrytningen...

2009-11-19 21:51
Behöver ingen hjälp med kosten men tack ändå!

Jag testade aminosyror ett tag för 2 år sen men slutade då jag inte märkte nån skillnad. Svårt egentligen att veta om nånting funkar elelr inte. Tror effekterna är rätt minimala!

2009-11-20 13:45
Laller

Aminosyror är inget påhitt. Det är som att säga att protein inte fungerar.
Eftersom protein ÄR essentiella aminosyror.
EAA och BCAA är bara mer koncenterade.
Det är inte steroider vi pratar om här, självklart finns det inga "effekter" utan det är ett proteintillskott.
Dvs, om du inte märkte skillnad så hade det inte att göra med att aminosyrorna inte funkade utan för att du kanske inte åt/tränade/vilade som du skulle.

2009-11-20 13:46
Läste precis igenom inlägget, det var inte meningen att jag skulle låta dryg även om jag kanske framstod som det i det inlägget :)

2009-11-21 03:24
Effedrin, koffien, gainer och protein.

Då kommer säkert nån och säger varför tar du både effe och gainer, det är motsägelsefullt. Nej, det är det inte. Läs på, säger jag.

2009-11-21 13:24
frankieLamps

Okej jag är med dig jag tvivlar bara på att det gör någon märkbar skillnad. Har för mig att de kostar en del dom där burkarna så det jag funderar på är om det är värt det?

2009-11-22 11:55
Aminosyror är faktiskt relativt billigt om man jämför med vanligt vassle protein (Whey).
Doserna är betydligt mindre också, brukar ligga på typ 10 gram före träning och 10 gram efter träning.
Självklart är det överpris på vissa märken men jämför man innehållsförteckning med någon billigare variant så brukar det inte vara så stor skillnad på kvalité =)

Jag tycker definitivt att det är värt det.
Att stimulera proteinsyntesen UNDER passet med (i stort sett) kalorifria syror är ju perfekt.
Vet nog inte en enda seriös byggare som inte tar aminosyror.

2009-11-23 10:48
- EAA´s
- Omega 3
- Kreatin
- Greens +
- Vassleprotein

Resten av pengarna kan ni lägga på något annat.
..:: A dollar short and a day late. Story of my life ::...

2009-11-27 13:04
du behöver egentligen inte hålla på me sånt. det räcker med att du äter bra kost.

du blir inte större av att du tränar och sen tar en shake...o inte äter bra....det är en helhet det där.

om du tänker från morgon till kväll så ska du börja dagen med mkt kolhydrater , sen för varje mål du tar ska du du minska kolisar och äta mer protein.
Innan du lägger dig så släng i dig en tonfiskburk...så din kropp inte töms på protein under natten.

Men om det är shake du nu vill veta. Beror lite på hur kräsen du är med smak också, min favorit är Dahlblads. smakar som donkens milkshake typ..

sen får du tänka på vad ditt mål är med träningen? bli deffad? gå upp massa kg för att sen deffa? tar du en shake me mkt kolhydrater så kommer du inte se ut som brad pitt i fight club? då måste du deffa ner dig sen. Kör du mer protein så blir du inte lika stoor på en gång men du ser mer muskulös ut.

Sen vill jag bara avsluta med ett personligt råd då ja själva varit med om detta.

När det gäller kreatin, det kan du verkligen hoppa över. Men om du vill ta så lyssna på din kropp. Jag tog kreatin bara ett par veckor , sen började jag kissa hela tiden , småint i magen så ja gick till läkare. och mina njurar hade sämre värden då "kreatinin" som det heter i njurarna hade stigit. Så det var bara att lägga av. så ta lite randomkontroll me värden osv , det kan vara värt. så du inte blir biffig men dina organ lägger av.

Lycka till me träningen.
vi är överallt!