I början av Januari 2014 låstes Whoa. Du kan fortfarande logga in i några månader. Forumen kommer vara tillgängliga på obestämd framtid. Läs Mer »

2009-11-26 22:58

Fotbollsövningar

Det verkar som att det finns en del fotbollsintresserade eller till och med fotbollsspelare här på WHOA. Så nu när jag har tagit över ett riktigt duktigt pojklag på 12 år och behöver lite nya övningar så tänkte jag att det kanske vore värt att vända sig hit. För alla vet ju mest och bäst här..

Så har ni några övningar som just Ni tycker att Ni har lärt er mest av så droppa dem. Rita gärna upp en bild och länka, så är det alltid lättare att förstå hur övningen ska utföras.

Finns här även någon annan som tränar ett lag på ungefär samma nivå så får du även dela med dig av några andra smaskigheter. Eller bara diskutera fotboll/coaching rent allmänt. För även om man kanske inte delar samma åsikt så ger det en alltid en tankeställare och ytterligare lite kunskap.

Så ta nu några minuter och ge mig lite bra skit.

/Occupied

Att gå runt o kalla alla för brushan får din mamma att framstå som en hora
Användaren är inloggad Bling
Moneymaker
Detta är lite reklam för att finansiera driften av whoa. Om du blir medlemoch loggar in så slipper du denna reklam.

2009-11-27 03:50
Man ska bara träna 2 mål hela tiden. Det är sant. Man ska alltid träna så matchanpassat som möjligt och det är bakåtsträvande att köra massa specialövningar. Kör bara 2mål med dem och låt grabbarna ha kul. Målvakterna kan få öva lite vid sidan om dock.

2009-11-27 11:36
Jag har tränat P96or i tre år. Hur bra skulle du säga att spelarna är och hur disciplinerade är de? Klarar de bara enkla övningar? Styrkor och svagheter rent lagmässigt?

Så länge du inte ger upp har du aldrig förlorat

2009-11-27 11:46
Ajaxliknande övning... (11-manna)
2 mål, halvplan. 4 "lag" och två målvakter. 2 lag på plan och ett lag bakom varje mål. Ena laget anfaller och när anfallet bryts så ska nästa lag lag (det som står bakom det försvarande lagets mål) anfalla och de som precis anföll ska försvara...
De som precis har försvarat ställer sig alltså bakom målet de försvarade och väntar tills det är deras tur att anfalla.

Så fortsätter det och det gäller att ha högt tempo. Några otydligheter?
www.fucksolar.com

FUCK SOLAR

2009-11-27 14:12
jag har min egen filosofi som jag skulle kunna tänka mig köra när jag tar över ett lag.. fast då hade jag tänkt mig mera 14-15 åringar.. Men några grejjer som skulle kunna funka på p12or..

Undvik stillastående övningar.. Du vet när man har 4 koner på olika platser och det är en kö bakom varje kon.. Och så ska en passa till den andra konen, han passar en tredje och den lägger sen ett inlägg..

Jobba med rörlighet och en touch.. Man kan kanske göra dessa kon-övningar, men ta tid.. Från att första passningen slås tills skottet kommer måste de max ta 10 sek typ.. De kanske är lite för avancerat.. Men de där jävla lunkandet, peta fram bollen och sen skjuta funkar inte på match, backarna kommer ta bollen direkt.. så snabbt som möjligt ska de gå..

Sen, de här med rörlighet.. Säg såhär; Ni kör två mål.. Och alla måste KONSTANT röra dig.. Dvs småjogga/springa.. Alla i det attackerande laget.. Om du ser ett lag som attackerar, och en av dem står still så kan du blåsa av och köra kollektiv bestraffning..

Allt detta tror jag hade varit skitbra, matchanpassat, snabbt, entouch och rörlighet.. Sen kompletterar man med bollövningar för att förbättra spelarnas bollbehandling, kanske den klassiska där man har två spelare mittemot varandra och som sedan passar, nickar, bröstar och passar bollen till varandra osv.. De är bra träning för bollbehandling..

Slutligen.. Våga satsa på specialträning.. Jag menar, nu när dem är 12-13 så framgår det vilken position dem kör/kommer köra i framtiden.. Varför inte börja vässa dem egenskaperna dem skall vara bra på?? Lägg upp olika övningar.. Yttermittfältarna, låt dem träna snabbhet/accelerations övningar samt nöta inlägg, inlägg och inlägg hela tiden.. Samtidigt som du ställer anfallarna framför ett mål och låter dem skotträna..

Det här med att alla ska träna allting känns lite omodernt.. kolla vilken position dem har och gör olika stationer där mittbackar tränar med mittbackar, ytterbackar med ytterbackar osv..

Slutligen, glöm inte lagandan, den är verkligen livsviktig.. Fixa något roligt läger, bjud laget på en pizza och se typ el clasico tillsammans allihopa eller nåt.. Att umgås med laget på fritiden kommer stärka laget och det kommer märkas på planen..

Nu vet jag inte om de här va bra råd, men OM jag själv skulla börja träna ett lag ungdomar hade jag nog satsat på dessa saker..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-11-27 18:38
Dela upp i två lag. Lägg ut en plan på kanske 40x40 meter. Inga mål. Låt lagen rulla boll med max två touch. Lite tråkigt kanske men grym övning som säkert kommer få igång passningsspelet och rörligheten.
your heart pump project kool-aid

2009-11-27 18:56
ajax triangeln
...

2009-11-27 19:19
tycker inte det finns några speciella övningar som gör en så mkt bättre. man måste ha det i sig oavsett. Kör dom du tycker är bra , sen tar du upp på träningen vad spelarna vill göra..var dom känner att dom ar svagheter. En massa övningar hit och dit behöver inte alltid hjälpa. Det som måste in i skallen är att tänka fotboll.
ska du göra nå speciella övningar så ta inte övningar där dom ska nudda bollen så mkt som möjligt utan nån där dom lär sig tänka hur man ska springa , när man ska springa. Men det är inte alltid lätt att lära sig och många kan nog tycka de är ganska tråkigt me övningar där som springer mkt boll, men det finns inga genvägar.

dom är 12 år. Då ska det inte fjäskas , eller köras massa fotbollstennis osv. Är det ett seriöst lag ska du köra seriösa träningar. Som någon sa, mkt tvåmål. det är alltid bra. Alla tycker om det, och det man inte gör på träning gör man inte på match. håller ni bara på me övningar så vet dom inte hur dom tex inte hur dom ska ta sig förbi en försvarare?

mitt råd är egentligen bara att ta tag i taktpinnen du är tränaren, du bör se vad dina spelare har för svagheter, så bättrar du på det. Sen ta upp här i tråden om det är nån övning inom något speciellt område du vill ha hjälp med så fixar vi det.

vi är överallt!

2009-11-27 21:04
PrinsMio – Jag håller med att man endast ska spela med två mål. Och en övning som verkligen får fram tempo,vinnarmentalitet och ett matchlikt spelsätt är ju Ut Med Liken.. Tre lags spel där laget som först släpper in ett mål åker ut samtidigt som ett annat kommer in. Liten yta och mycket avslut. Självklart ska killarna ha kul, det strävar jag efter alltid!

Frost – Jag skulle vilja säga att många av dem ligger före sin egen utveckling samtidigt som att alla vill bli bättre fotbollsspelare. Dem bor alla i en ort där fotboll är huvudsysslan. Fick reda på av deras gamla tränare att dem har använt sig av övningar som deras herrlag använder. Nu säger jag inte att dem utför övningarna lika bra men dem är jävligt målmedvetna och vill hela tiden lära sig nytt. Men jag anser samtidigt att man måste upprepa övningar för att få ut max av varje övning.
De träningar/matcher jag har sett med dem så måste dem öva på första touch och avslut. Nu går dem över till 11-manna så hur man måste börja om från scratch med vilka löpningar man ska ta osvosv. Det är en lång process som jag och dem ska gå igenom men jag ser att deras teknik, vilja och framförallt styrka gör att dem är bättre än (alla) de flesta lagen som de möter.

Bagheera – Lite som Ut Med Liken som jag nämnde där uppe. Och jag håller med dig fullt ut. Ajaxövningar är mycket nyttiga och jag älskar hur Ajax behandlar sina spelare.

TopDogz147 – Det här med rörlighet och få tillslag tycker jag om.. Men samtidigt tycker jag att det inte ska gälla alltid på träningar. Jag säger hellre att få tillslag ska användas. Spelare som tycker om att utmana och göra sin gubbe ska få göra det. Även på träningar.
Stillastående övningar finns inte på kartan.. Men samtdiigt ska inte en onödig löpning tas som kanske stänger en lucka för en medspelare än öppnar upp en annan. Hoppas du förstod vad jag menade. Jag älskar teknisk fotboll.. hellre att man försöker spela sig ur en trång situation i närheten av målet än att bara skjuta upp bollen och ha ”löst” den situationen.
En sak som är jävligt tacksamt är att föräldrarna i laget är så jääävla sköna. Inget gnäll om inte just deras kille får spela.
Dessutom är det jävligt skönt att du säger orden laganda, el clasico, pizza.. för det exakt vad som händer på söndag. Blir min första träff med dem utanför fotbollsplanen och det ser nästan jag mer fram emot än vad dem gör det.. skämt o sido. Det ska bli kul.

Elem – Standard och funkar alltid!

Nova – Jag har redan tagit ut vilka övningar som har fått mig till den duktiga fotbollsspelaren som jag blev. Okej.. jag är inte någon Zlatan, Messi eller Gerrard. (tyvärr) Men det var andra saker som lockade mig mer än just fotboll. Men fotboll är ändå det bästa som finns. Bra sak att höra med spelarna själv vad dem vill och känner att dem kan bli bättre på. Och sen tar jag ut övningar som jag anser vara bra för dem. Dem blir 13 nästa år så allt det här gulligullandet existerar inte. Men självklart ska man inte bli någon jävla besserwisser och vara den som alltid har rätt. Man måste hela tiden lyssna på vad killarna vill säga.
Men två måls spel it is!

Tack så mycket.. fortsätt gärna!

2009-11-27 21:31
jag vet inte hur mycket tid/plats du har men något jag definitivt saknade när jag var i den åldern var extra frisparksträning. om det inte finns tid eller utrymme så fixa det :) plocka av 4-5 st efter varje träning, ta med en målis och låt spelare i muren rotera, låt kidsen skjuta 10 frisparkar var eller något. så få som möjligt så att alla får mycket tid. det är en övning som jag hade tyckt om grymt mycket.när jag var i den åldern skulle tränaren iväg direkt efter och planen intogs av nästa lags träningspass. jävla skit.

sen håller jag med om rörelse och få tillslag, sjukt viktigt och "stå och vänta på att få skjuta" är helt meningslöst. fokuseringen försvinner direkt.

2009-11-27 22:17
besserwisser ska man inte va men samtidigt ska dom inte få bestämma för mkt. dom ska göra det du säger. Ditt ord är deras lag.

jag har spelat fotboll på mycket hög nivå och jag hade det likadant. vad tränaren än sa att du skulle göra gjorde du det, minsta gnäll blev det löpning.

men du bör se nån slags helhet över laget vad som behövs bättras på så att säga, det är ändå din uppgift som tränare. Dom ska inte behöva komma till dig och säga att vi vill göra det här och det här. Du ska veta. Du kanske är en grym tränare så det är inget påhopp bara hur jag tycker en tränare ska va.

ju hårdare , tuffare och "besserwisser" ens tränare än desto bättre blir en träning om du har spelare som vill satsa.
vi är överallt!

2009-11-28 16:34
Vet inte hur väl anpassad den här övningen är för P12or, men som anfallare älskade jag specialövningen man körde som vi kallade för femman.

Själva principen är att du ställer upp runt ett mål. Modellen ska vara en femma på en tärning.

Den i mitten står runt straffpunkten, o resten 2 diagonalt framför och 2 diagonalt bakom. Killen i mitten agerar anfallare och har ingen boll. De andra 4 har boll och ska leverera en pass till killen i mitten som med högst två touch skall avsluta.

Riktigt användbar övning för att få anfallarna i laget att träna snabba avslut i krävande situationer. Sedan kan man gärna trixa till det och ge passarna 2 bollar, ena ska va efter marken och den andra i luften så man får ta emot på bröst/ trycka på volley.

Annars tycker jag resten här inne har gett tips på grymma övningar. Men som någon sa om frisparkar, så kanske du bör träna in 2-3 riktigt grymma och trixiga hörnvarianter. Fasta situationer är något som man tar vara på alltför lite i Sverige.
Cent’anni di storia …… di serie B non ho memoria!
Västerort..
12 juni, dagen legenderna föddes. Sia The Man, Philipe Coutinho, Diego Alberto Milito.. O Interistan Adriana Lima.. Ödet?

2009-11-28 16:58
Du ska ju helst börja dina träningar med teknikövningar och avsluta med snabbhetsövningar ..

Min tränare har spelat utomlands som Elit osv... Stora lag, tjänat massvis med pengar, och han har en arm.. Håkan, känd spelare faktiskt, sjukt bra. Han sa att man ska få bort det tänkande som småklubbar har, att inte vara i rörelse. Du ska lära dom redan från början att hjälpa sina medspelare med så mycket rörelse som möjligt, de ska vara tillgängliga när medspelaren inte har någon att passa. Detta kan du lära dom genom att spela 4mot4 , 5mot5 eller det du tyckar passar bäst för mycket rörelse, i straffområdet enbart..

- En gång i veckan ska du köra kvadraten.. Passar perfekt eftersom du tränar passteknik, ta emot boll, försvara den, springa åt sidorna.. Det är precis som när man spelar match, de grejerna som händer på match är det de tränar på.. Otroligt effektiv övning så länge man gör rätt. Antar att detta inte kan vara så svårt för dina p12's eftersom de verkar duktiga.

- En annan övning som man kan köra är 2on2 i en lite kvadrat sen bytar till 1 mot 1. Handlar om snabba rörelser och preciserad teknik. Du har 2 pers som är vars en "vägg" kan man säga så man kan spela med "väggen" då som det egentligen är spelare. Otroligt bra teknikövning.

- En spelare behöver snabbhet också, snabbhet är viktigt vid många situationer. Därför kör du snabbhetsövningar. 10 små koner framför varandra, halvmeter i diameter typ. Sen ska man använda två steg mellan varje i full fart exempelvis eller ett steg.. Slutet av träningen, utmärkt för snabbhets.. Köra slalom funkar också när du har den övning uppe. Spänsträning med. Kontroll på benen helt enkelt. Kör efter varje träning

Verkar detta svårt att fatta eftersom jag förklarar som en 12åring så kan jag rita upp bilder på paint, kommer bli snyggt tror jag! Bilderna då. :)

"One good think about music, when it hits you.. You feel no pain..So hit me with music... Hit me with music now!"

2009-11-28 20:09
Bra förslag på övningar hittills så jag nöjer mig med några mer allmänna tips kring träning för barn under 15 år.

Fokusera som sagt på områden såsom koordination, styrka, balans och teknik. Konditionsträning är egentligen helt irrelevant för barn i den åldern eftersom de inte upplever någon betydande träningseffekt men det kan ändå vara värt att hålla barnen i rörelse. Främst eftersom att en fotbollsmatch kräver mycket rörelse men också för att barn ofta är otåliga och ogärna förblir inaktiva under en längre tid.

Var dock inte rädd för att slänga in rent konditionstränande moment såsom stafetter eller intervaller eftersom att detta kan bryta ett annars monotont träningsupplägg. Så länge som tonvikten inte ligger på att träna kondition. Barn gillar variation och kommer säkerligen att välkomna nya övningsinslag.

När det gäller teknikträning så bör du tänka på att det är väldigt dåligt att automatisera en teknik innan tillväxtsspurten som sker i puberteten. Detta eftersom att kropps- och styrkeförhållandena, den så kallade styrketopografin, förändras radikalt under puberteten. Om man har "nött" in en viss teknik som barn kan detta leda till att man fastnar i en teknik som inte längre är optimal för de nya förhållandena mellan kropp och styrka. Det i det närmaste perfekta vristskottet kan förlora mycket av sin effektivetet på bara några få år.

Du har nu privelegiet att ansvara över barn som befinner sig i, eller i närheten av, den "motoriska guldåldern". Med andra ord den period i livet då nervsystemet suger åt sig nya rörelser som en svamp. Se till att barnen får testa på massvis med olika rörelser och övningar istället för att nöta in en specifik övning. På så sätt kan barnen få en bred rörelsebas vilket ofrånkomligen gynnar deras fortsatta framtid som fotbollsspelare.

Slutligen, undvik inte styrketräning. Det finns många ogrundade rekommendationer för barn när det gäller träning av styrka. Sanningen, enligt majoriteten av alla forskningsstudier inom området, visar dock på att riskerna med styrketräning är lika små hos barn som hos vuxna. Man stannar med andra ord inte i växten på grund av att man utsätter sina muskler för yttre belastning när man är ung. Styrketräning för barn syftar till att stabilisera leder och främja skeletthälsan vilket i förlängningen leder till färre skador.
Illumination is not reached by visualizing the light, but by exploring the darkness.

2009-11-28 21:14
Sant det potatis säger om styrketräning. Magträning är viktigt för fotbollen också. Du vet nog själv vad jag menar där.

Ett förslag jag kan ge dig är att försöka undvika träningar på "svenskt" vis... Kolla på hur tränare i Brasilien,Argentina,Italien,Portugal osv lägger upp sina träningar. Det är ju dem spelarna som kommer längst också, right? Sen vad jag vet är att i de länderna har man inte 7-mana fotboll, tror jag.

Det jag menade med rörelse är inte att man ska ha någon stor form av kondition utan att de bara ska kunna vara tillgänglig för dina medspelare när dom inte kan leverera boll till någon. Behövs ingen ansträngning för att kunna göra det även som 12åring. I och med att kunna göra det krävs bra koordination. Försök att lära dom var/hur det är bäst att hjälpa sin medspelare. Gör det inte som visa tränare bara visa sådär blankt sen hoppas på att dom klarar det utan gör det i "perioder". Flera gånger om så de till slut får en vana, visa att du är intresserad av dessa spelare och att du vet att dom kan komma långt, så som du säger själv. Visa stort intresse vilket kommer att ge dem motivation och mer koncentration. Som ung gillar man att få bra kritik. Nu blev detta kanske krångligt men du förstår.

Alltför seriösa träningar är inget vidare för någon vid den åldern kommer jag själv ihåg i alla fall. Kör skotträningar osv, enkla grejer som man själv har erfarenheter av. Vrist,bredsida osv kan vara rätt roligt.

En sak som vår tränare sa var att vi i vårat fotbollslag har mycket bättre skotteknik än någon annan teknik som att ta emot boll och passteknik. Jag vet inte om det kan vara +- på det eller om det ska undvikas.

Att mata dem med kunskap kanske inte är helt fel, jag fick aldrig det vid den åldern. Då pratar jag om de fyra S:en eller anfallsvapen, grunderna för försvar osv.. En sak i taget ska du allt nog få fram ett helvetes bra lag om de fortsätter i några år :)

Lyssna också på potatissuger (även om potatis inte suger). Han är en vis man!

You make a good coach, coach!
"One good think about music, when it hits you.. You feel no pain..So hit me with music... Hit me with music now!"

2009-12-11 01:06
Jag gillar det ni säger och håller till 95 procent med.

En fråga till Potatissuger bara..

Vad menar du med:
"När det gäller teknikträning så bör du tänka på att det är väldigt dåligt att automatisera en teknik innan tillväxtsspurten som sker i puberteten. Detta eftersom att kropps- och styrkeförhållandena, den så kallade styrketopografin, förändras radikalt under puberteten. Om man har "nött" in en viss teknik som barn kan detta leda till att man fastnar i en teknik som inte längre är optimal för de nya förhållandena mellan kropp och styrka. Det i det närmaste perfekta vristskottet kan förlora mycket av sin effektivetet på bara några få år."

Som du själv säger så suger dem åt sig som svampar.. Så varför inte kunna lära sig en "ny" teknik då?

Förklara gärna lite bättre. Om det går..

/Coach Occupied

2009-12-11 10:43
Occupied

Som du själv säger så suger dem åt sig som svampar.. Så varför inte kunna lära sig en "ny" teknik då?

Förklara gärna lite bättre. Om det går..

Innan puberteten är det bra om man undviker att nöta in en viss teknik så att den, så att säga, sitter i ryggmärgen. Detta beror på att kroppsproportionerna ändras när man kommer in i puberteten, vilket i sin tur betyder att en automatiserad teknik (som man alltså har nött in) kan fungera väldigt dåligt. Eftersom att den felaktigt invanda tekniken sitter i ryggmärgen så är den också väldigt svår att lära om.

Detta kan leda till att det som man var så otroligt bra på som barn helt plötsligt har blivit en av ens svagaste sidor. Det hårt pressade vristskottet i fotboll eller slagskottet i hockey kan snabbt förvandlas till pinsamma halvträffar.

Barn i den åldern suger som sagt åt sig nya rörelser omgående. Detta betyder att man inte behöver ägna flera timmar åt att träna varje rörelse, de lär sig den ändå så pass snabbt. Det kan därför vara bättre att ha stor variation på övningarna där barnen hela tiden tillägnar sig nya rörelser. Efter puberteten kommer tiden för teknikutveckling och det är då man fulländar sin individuella stil.

Hoppas att det blev lite tydligare. Annars får jag göra ett försök till.
Illumination is not reached by visualizing the light, but by exploring the darkness.

2009-12-11 10:47
Kanske bör nämna att det finns forskning som tyder på att en övning kan blir "överanvänd" och förlora sin träningsinverkan. Därför är det viktigt att inte slita ut en, eller ett par, övningar i tidiga åldrar utan se till att det finns många olika träningsmetoder att ta till.

2010-02-15 00:41
Tjena!

Ett jävla bra tag sedan jag var inne här. Men tänkte bara för skojs skull uppdatera er lite om vad som hänt kring laget.
Just nu är vi i full träning 3 gånger i veckan och ska spela vår första match på lördag nästa veckan. Jag och min kollega som tränar killarna har kommit fram till att vi skulle ha tematräningar där vi i tvåveckorsperioder nöter olika moment. Vi har avklarat mottagning i tre olika svårighetsgrader där man självklart börjar lugnt med basen och utvecklar efter hand. Tema nummer två var press/understöd. Då jag besitter ett lag med en otrolig löpförmåga så beslutade vi att sätta press ganska tidigt. Så fort en back är påväg att göra en överflyttning från vänster till höger (eller tvärtom) så ska HELA laget sätta press och våra backar ska stanna precis på halvplan. Detta tror vi kommer vara en enorm nyckel till framgång då många i denna åldern blir stressade och då fumlar med bollen. Detta har vi övat ca 1 timme per träning och killarna har nu verkat förstå exakt hur det ska funka. Ska bli intressant på mathen på lördag för att se hu mycket som har satt sig och om dem kommer kunna utnyttja detta övertag. Vi ska ha en internmatch mot klubbens ett år äldre lag. Jag är ingen fan av internmatcher då man oftast inte ger 100%. Men detta var en begäran av killarna själv så självklart ska dem få det då också. En vinst innebär nog en enorm kick av energi och självförtroende.

Nästa tema vi ska köra på träningen är rörelse. Precis som någon i tråden skrev att hela tiden vara i ständig rörelse. Göra det enkelt för killen med bollen. Detta innebär mycket 2mot2,3mot3,4mot4,5mot5. Med mål och utan mål.

Fick lära mig en otroligt viktig detalj av en duktig fotbollsspelare som jag verkligen tror på och som jag lite skrytsamt även själv tänkt på!
Detta var att man efter löpövningar, spelövningar eller egentligen alltid när pulsen är uppe och man känner sig lite trött, då tar en boll och ställer sig och börjar trixa eller dribbla med en boll. Detta för att jobba in kontrollen av bollen när man har högre puls. Bevisat så har alla en högra puls i matchsituationer än på träning. Och många presterar bättre på träning. Detta har fått många att tänka på varför och då tror jag hårt på att detta är anledningen. Man har helt enkelt svårare att hantera bollen då man har högre puls. Men som allt annat går även detta att träna på.

Tänk på detta även ni som spelar själva! En boll vid fötterna direkt efter en intensiv övning gör dig till en säkrare spelare vid matchsituationer!

Nu till ett dilemma jag och min kollega ställts inför:
Det är så att två stycken spelare från en närliggande klubb har ringt och pratat med mig angående en eventuell start i laget. Och jag vet att många andra lag säkert kommer skaffa en diskussion kring detta då dem tror att man själv sökt upp killarna och försökt locka över dem. Så är inte fallet utan snarare tvärtom! Dem två killarna är duktiga och laget har tidigare haft enormt svårt mot just dessa två killar när dem möts. Är det bara att skita i allt skitsnack som kommer att gå eller hur ska man gå till väga för att slippa detta? Med största sannolikhet kommer dem båda två att börja. Hade varit glad för någon sorts tanke eller hjälp på traven i detta knepiga fall.. Jag och den andra tränaren har tänkt skita i allt och bara ta skitsnacket när det kommer och eventullt ge surgubbarna/gummorna en riktig känga när dem sen kommer och gnäller på att vi "förstör" för pokarnas bästa. För vi har väl inte gjort något fel som släpper in dem i laget? KOnkurrans är AochO till framgång!

/Benitez

2010-02-15 08:01
Låt spelarna komma över, se hur det fungerar socialt osv. Skitsnackat bör du inte bry dig något speciellt om :)

GL på matchen!

2010-02-15 21:03
finns väl inget att göra om killarna själva vill börja spela med er. jag tycker ni gör rätt, ta skitsnacket och skulle någon sura så är det fritt fram att sura tillbaka. det gäller väl dock att sköta det lite snyggt också som Ghostfacekillah säger och låta dem spela till sig en plats över en längre tid så att de hinner bli accepterade. att peta ungar i matcher som inte är livsviktiga fasar hela landet lagom för. när de är med i laget och känner lite andra ungar och deras föräldrar känner andra killars föräldrar kan man ge dem lite mer speltid om de nu är bra.

en sak som jag vet generellt är att det beror mycket på hur killarna sköter det själva. jag blev själv petad när jag spelade handboll av en kille som var bättre än jag. han var dock hur skön som helst medan vår tränare skötte allting så jävla dåligt och man blev bänkad från första sekund. en rad andra horribla incidenter från tränaren som att spela killen från start trots att han itne kunde ta ett löpsteg på uppvärmningen utan att halta gjorde att jag fick fet avsmak för det hela och la av.

2010-02-15 21:25
Occupied
Jag tycker du ska snacka med grabbarna i laget, se vad de tycker och tänker om saken samt att du ska ta ett snack med grabbarna som ni tänker ta in och verkligen indikera för dem att de ska visa att laget går först. INGEN gillar när nya spelare kommer in och beter sig som att de äger laget. O låt inte dessa 2 heller vara startskottet för 5 till nya. 2 till är perfekt för att få konkurrensen du behöver.

Fortsätt gärna uppdatera om hur matcherna går o så. Ett bra coachingforum hittar du här : Länk till http://andagain.websitetoolbox.com/?forum=6094
Cent’anni di storia …… di serie B non ho memoria!
Västerort..
12 juni, dagen legenderna föddes. Sia The Man, Philipe Coutinho, Diego Alberto Milito.. O Interistan Adriana Lima.. Ödet?