Kopplingen till "sitt" lag
Hur stark koppling tycker ni att man skall ha till ett lag för att få kalla sig supporter/fan? Kan man känna kärlek till ett lag, som finns i ett land man aldrig varit i, vars språk och kultur man inte har någon koll på, vilkets hemstad man inte vet någonting mer om än att laget kommer därifrån? Räcker det med att man på något sätt gillar laget, om det så kommer från att man som liten valde efter hjärtat att hålla på detta lag, för att man sett det på tv, man kanske har sett några matcher med polarna som gillar laget och identifierar sig med sitt gäng? Eller borde man ha en koppling till klubben? Hur stark? Räcker det med att man bott ett kort tag vid hemstaden, eller har kompisar och vänner där? släkt? skall man rentav ha spelat eller kännt någon som spelat där? Vad tycker whoa?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
mitt lag har ingen anknytning med vars jag bor eller dylikt. började med att jag hejade på ett lag p.g.a det tyckte jag mest om. sedan har jag hållt fast vid det, har flera lag jag har som "mitt" lag i olika ligor =) fast sen har jag ett lag som jag gillar mest av alla, det är med att känna kärlek osv vettifan, det gör jag nog bara när dom vinner.
((MAAD))
Enligt mig identifierar man en supporter som står vid sitt lag i medgång och motgång. Alla har vi en anledning som gör att vi faller för just vårt lag, men det är inte alla som håller kvar. Sedan är det olika hur mycket man tar folk på allvar, folk som dyker upp som Barcafan som tidigare hållt på Arsenal osv går inte att kalla supportrar, men folk som håller kvar vid sina lag, följer sina lag och har en passion för laget skall kallas supporter. Att kunna historian osv är såklart viktigt, men det räcker för mig att man kan mer om sin klubb än någon annan utomstående, det är bara pinsamt när man som icke-supporter till ett lag kan mer om ett annats lag historia och klubben i sig än "supportern". Jag tycker dock inte folk ska behöva hävda sig, man märker ju rätt klart vilka som vänder kappan efter vinden?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
"Mitt lag", det jag håller på först och främst, har jag själv spelat i,
Marsjö-Byle GoIF . Nyss uppflyttade till sexan och får spela derby mot jävla Hävla igen, vilket inte har hänt sen Tisnar-cupen fick läggas ner (fan vad jag ska dit, sjätte augusti, Tisnarvallen, kom och heja fram de grön-vita, jag bjuckar på korv och en öl!). Jag växte även upp i Byle, så den kopplingen är väl ganska självklar.
Men som ni kanske förstår är det lite svårt att följa M-B GoIF annat än via uppdateringarna på nätet, jag tror att det kan ha bidragit till att jag även följer Manchester United så hårt. Anledningen till det är tipslördag på 90-talet och Eric Cantona, inte svårare än så.
I had this bad bitch uptown, she was like... whatever.
Känns jävligt orättvist att döma folk som håller på utländska lag för att de t.ex. inte åker ner och ser matcher pga. många inte har den ekonomi som behövs för att unna sig en sånhär resa..
Jag är nyfiken på hur man börjar hålla på ett utländskt lag? Jag kan kolla på utländsk fotboll, och gör det gärna, jag tycker det är spännande och intressant, men mer än så vet jag inte hur jag skulle frammana. Hur går det till när man som svensk första gången väljer ett lag ute i europa? kollar man bara i listan och pekar på ett med ett coolt namn, eller väljer man det som har snyggast färger?
Moderator
2010-04-26 22:37
För mig spelar känslorna in, har börjat mogna till nu men blev ofta sur och mådde dåligt när "mitt lag" förlorade. Självklart behöver det inte vara så för andra däremot. Känner att jag accepterar andra fans som "riktiga" supportrar när man kan snacka med dom om annat än den kändaste spelaren. Man kan dra upp några historiska matcher, gamla lirare och liknande. Så när en snubbe kan se helheten i ett lag lite mer och man kan snacka allmänt om allt möjligt om laget utan att personen står som ett frågetecken så tycker jag att man kan räknas som en supporter. Det är mitt tycke iallafall. (Inlägget ändrat av ramuz 2010-04-26 22:41:45)
time isn't wasted when you're getting wasted .
Moderator
2010-04-26 22:39
Camera Troligtvis är det väl att man någon gång som ung fått en anknytning till ett lag. Jag själv gillade inte fotboll när jag var liten och gick på lågstadiet, började dock intressera mig då mina vänner spelade och jag var ju illa tvungen. Så när farsan hade varit utomlands och kom hem med en Unitedtröja, nummer 7, och det stog Beckham på ryggen så blev det så. Kan tänka mig att det oftast är något som hänt som får en att hålla på ett lag, och inte att man pekar och väljer att lag.
Anledningen till att jag har följt Barcelona är för att min favoritspelare när jag va liten var Patrick Kluivert, och han lirade i just Barcelona. Sen de senaste 5-6 åren har jag börjat glo matcher och de senaste 3-4 åren har jag sett i princip alla matcher. Men nu när alla, varenda människa "håller" på Barca tröttnar jag. Aftonbladet/Fotbollskanalen som bara skriver om Zlatan även om han var sämst på plan gör att man tröttnar. Plastfansen som skriver ZLATAN på Msn/Facebook efter att han gjort mål trots en plattmatch, när det egentligen är Iniesta, Xavi, Puyol, Valdes osv som bör hyllas då dom gjort bättre matcher. Man blir less på skiten. Kommer aldrig sluta följa Barca men jag försöker tona ner det.
Rädda en ko, ät en vegetarian!
Har även varit i staden 3 ggr sen 2005 och tycker det är en grym stad! Har pluggat spanska i 7 år nu så kan en del av språket också. Vill lära mig flytande. Annars har jag nada koppling!
Rädda en ko, ät en vegetarian!
Moderator
2010-04-26 22:53
Sen är det väl lite ens personliga koppling som är intressant och rolig. Om man bara får hålla på ett lag för att man har en naturlig koppling till det så är man ju i princip född till ett lag, och det känns sådär att inte kunna ha någon talan där. Det är ju dom här grejerna som hände att man fastnade för laget som är roliga.
Alla Barca fans kom väll samtidigt som dom tog alla titlar i fjol? Känns inte som att det har så mycket med Zlatan att göra, även om han kom i samma veva. Har massa folk på facebook som tydligen är riktiga Barcelona-fans, själv visste jag knappt att dom kollade på fotboll.
Vi är överallt!
ramuz där sa du nått.
Forsta laget ever jag borjade halla pa och fortfarande gor, ar NBA laget Miami Heat. Jag var 6 ar gammal och en polare till min farsa kom pa besok fran staterna. Med sig hade han en liten Miami Heat jersey (vilket nu i efterhand ar lite skumt, da han bodde i D.C) loggan var latt att kanna igen dessutom. Sa darmed blev man ett Heat fan. Har jag varit i Miami? Nope. Har jag sett Heat live? Nope. Heat kommer jag alltid att halla pa. Savidare de inte forflyttas till en annan stad eller sa. Sen finns det ju givetvis lite lag man haller pa av rena lokalpatriotiska anledningar. Nar jag bodde i Malmo sa hejade jag MFF. Gor det fortfarande. Trots att jag tycker att Allsvenskan ar ett somnpiller och att jag inte diggar fotboll sa mycket. Men jag alskar Malmo som en stad och da och da ar det roligt att dra till stadion och kolla pa en match in real life. Toronto Raptors hejar jag ocksa pa i och med att jag bor har i Toronto. Men om Raptors is up against Heat, I'm going with Heat :) NFL sa ar jag ett Giants fan. Bara for att diggar Eli Manning. So bottomline, Heat all the way.
At the gates of Eternity...
PontyOne : Sant dar finner man i alla sporter. Sjukt jobbigt hehe. Som en polare till mig, sen vi var sma (6-7 ar gamla) sa har han alltid hallt pa Bulls och jag pa Heat. Sjalvklart nar Jordan blev som storst pa 90-talet, sa var alla Bulls fans. Vilket han storde sig sjukt pa. Sen sa gick Jordan i pension och da blev alla Kobe/Lakers fans. Och sjalvklart nar Heat vann the championship 2006, sa hade alla plotsligt varit Heat fans sen 1988 da klubben grundades. Och givetivis sa var inga av dessa spelare, fans aret darefter nar Heat hamnade allra sist i tabellen.
född in i blåvitt. när man var yngre hade man ett favoritlag i varje land men det föll ju bort när man var i 15 års åldern..nu är det bara en klubb
Men de känns ju som att NBA och NHL är ganska själslösa ligor, inga egenprodukter bara en massa draftade spelare.. Det känns faktiskt som att jag enbart hade kunnat hejja på ett NBAlag över en längre tid om jag hade bott i en av deras hemstäder. Nu blir de ju mer att dom här spelar ett snygt spel så varför ska jag inte gilla dom? Just nu gillar jag cavs bara för att Lebron är gud. Klubben är bara som ett varumärke som till och med kan säljas över till en annan stad. Trist att de ska vara så men men.. Enda jag vet är att jag hatar spurs ;)
Men lika glad är jag för det!
Det beror lite på, men jag håller IFK Norrköping i fotboll, Vita Hästen i hockey och Norrköping Dolphins i basket. Skulle aldrig kunna byta till nån annat lag, då jag anser att man ska heja på det lag från vilken stad man kommer ifrån eller åtminstone vuxit upp i. Gäller o ha lite lokalpatriotism tycker jag. Sen håller jag på barcelona i spanska ligan och på Detroit i NHL, men det har inget med att de är populära att göra. Hållit på Barca sedan runt år 2000 kanske och Detroit sedan 1995 typ.. Kan inte komma ifrån att tycka att, säg folk i norrköping som väljer o heja på typ AIK eller blåvitt, istället för en lokal klubb är lite fjantiga. Det finns givetvis fall där man har en anknytning till kanske AIK, och då är det väl okej, men många "fans" därute letar nya favoritlag bara för att det går lite tungt för ens "moderklubb".... aja man får väl göra som man vill, men detta är min åsikt iaf.
Neapaal : Jag haller med dig till en viss del. Darfor jag har markt en trend har borta i Nordamerika, att om man inte haller pa sitt hemmalag av lokalpatriotiska skal, sa hejar man pa vissa spelare istallet. Men det finns faktiskt lag i NBA som aldrig har flyttats/salts osv. Och de har aven en stark fanbase och en historia. Magic, Heat, Bulls, Trail Blazers, Suns, Mavericks, Pacers, Bucks, Timberwolves, Cavaliers, Knicks och Celtics ar lag som aldrig forflyttats till nagon annan stad eller bytt namn osv. Sa helt sjallost ar det inte, men jag forstar vad du menar. Hatar Spurs ocksa!
det där med historia kan jag känna är ganska ointressant för då blir det en tävling om vem som är mest lojal och det blir automatiskt den som kan mest och vet bäst. vet inte hur många gånger jag fått höra att jag inte är ngn "riktig" supporter bara för att jag inte råkar veta vilken färg Wenger har på toapappret. För mig är det spelet och spelarna just nu som är intressant. Det är ju det som har fångat mitt intresse från första början, lagets speciella spelstil och filosofi, iaf när det kommer till Arsenal. Men när det gäller Milan handlar det bara om att jag hejar på Italien i mästerskapsspelen och Pirlo, Gattuso och Zambrotta alla spelar i det laget.
Slug P24 ord kamrat jag är tredje generationens snok och skulle inte välja att hålla på nått annat lag om så peking gick ner till div1. Jag är dock inte uppväxt i norrköping, mer än på sommrar, högtider och släktfödelsedagar. Eftersom min far eller farfar inte är så specielt intresserade av hockey så har jag inte ärvt något direkt supporterskap i någon av de sporterna och glädjs nog lite extra när det går bra för frölunda på grund av att jag är göteborgare bara.
Slug ligger det rätta på spåret. Jag menar, kolla på England, där är det verkligen lokalpatriotism. Spelar ingen roll i vilken division laget spelar i, de kan ha stor och passionerad publik ändå. Som djurgårdare får man vara med om många märkliga supportrar från ute i landet, vissa med bättre anledningar än andra visserligen. Men man blir så jävla glad när man ser hur Mjällby (visserligen mot Helsingborg) har över 7000 på Strandvallen, eller när man läser att Ängelholms FF fått en supportergrupp. Det är så det ska vara! Sen går det ju inte att ta er som håller på lag utomlands seriöst och egentligen inte har någon större koppling än TV-tittande eller tröjöverlämningar av pappa. Tyvärr håller det inte min definition av supporter. Det var som någon sa på 08Fotboll på svenskafans.com, ungefär: "man vet inte hur det är att vara supporter förrän man varit på en bortamatch" - det ligger något i det. Klart man kan "heja" på ett lag men att ta laget som SITT lag, för jag ser mig som en del av DIF till exempel, då ska man liksom leva med det. Det är min definition av supporterskap även om man såklart kan gilla en klubb som spelar bra fotboll osv...
DIIIF
KB-Raggs : Haha jag varit pa bortamatch :) Sag Miami vs Toronto, har i Toronto.
Jag har två lag (fotboll), men på helt olika grunder. DIF finns det både konkreta och abstrakta skäl bakom. Konkreta i form av var jag är uppväxt (inte Östermalm...), vännerna och andra som inspirerat. Sen mer abstrakta som att jag alltid tyckt att bajens färger är så ruskigt fula, sånt som spelade mer roll i livet när man hade rit-timme i lågstadiet... Idag kan jag egentligen inte förklara varför längre, jag är DIF och så är det bara. Men hur mycket jag än kan uppskatta att se DIF Fotboll så tror man knappt att det är samma sport som spelas i resten av Europa. Därför följer jag även Barcelona lite halvhjärtat, dels för att de spelar den typ av fotboll jag uppskattar mest att se på och dels för att jag avskyr äckliga vidriga madrid. De historiska vindarna blåser förstås också.
Negative, negative. Our destination is Gaza.
Supporter är man om man besöker merparten av lagets hemmamatcher, annars är man en kaffemuggssupporter/text-tv-pappa-supporter och sådana gillar ingen, ni vet sådana som inte har vart på ett derby på 7 år men fortfarande förfasas över att det är så jävla farligt att gå på dom. Extra löjligt blir det när sådana personer uttalar sig om klubben som "vi" utan att ha någon koll på vad det är för folk som står på läktaren och vilken kultur som gäller där och så.
DIF!
Tycker det låter lite för magstarkt där att säga att man måste gå på matcher för få kalla sig ett fan. Tänk om man bott i en stad hela ens liv, hejat på deras lokala lag, men sen får ett jobb i ett annat land och måste flytta dit. Då är man alltså inte ett riktigt fan längre bara för att man kan närvara på matcher? Trots att man kan följa matcher och supporta från distans? Speciellt med dagens teknologi?
Jag går på alla matcher jag kan men det blir lite svårt, jag håller på peking men bor i göteborg, kallar mig dock supporter.
ja lite väl o dra gränsen så hårt bob , jag bor i gävle och har då lite problem att se Norrköpings hemmamatcher. Är inget sådant hardcorefan att jag drar på bortamatcher, sitter i klacken osv, har bara varit på en bortamatch med peking någonsin, men anser mig ändå vara "ett fan", då jag håller på dem i vått och torrt
Rätt onödig diskussion då det visar sig ytterst subjektiv vilka som får kalla sig supporter/fan. Lika uttjatad som debatten om vilka som är "äkta" fans eller inte? Vem har sig rätten att bestämma det? Får en individ som går på varje hemmamatch och relativt många bortamatcher per år men super ner sig varje gång så redlöst att han inte kommer ihåg något av matchen och inte ens har koll på lagspelarnas namn kalla sig fan? Får en individ som aldrig sett en match live eller ens varit på lagets geografiska hem men vet varenda spelares skostorlek och allt om klubbens historia samt följer dem vårt o torrt kalla sig fan? Helt befogat kan jag dock tycka frågan är om du någonsin stöttat det lag du påstår dig vara fan till på läktaren. Som fan ska man inte endast ta utan även ge. Som fan till det laget (Hammarby) jag hejjar på, har jag nog mest gett..hehe.
Minns du när vi åkte tåg? Du tittade ut genom rutan och jag moonade. Folk trodde vi var tvillingar!
Goodfellas : Word.
Det är intressant att du först avfärdar diskussionen och sedan ställer intressanta frågor som är mer än diskussionsvänliga, det är mycket som är subjektivt här i världen, men det finns även saker som beroende på vagt ordval framstår som mer subjektiva än de är. Diskussionen om mängden engagemang som krävs för att anses vara en supporter (mer än att ha rätten att kalla sig) är ju inte direkt likställd med en debatt om favoritfärger. jag tror att vad debatten egentligen handlar om är en definiering av hur en supporters koppling till sitt lag ser ut för folk med olika syn på det. vilket ju är subjektivt per just definition, men inte mer ointressant för det. men det förstod du nog redan. Jag står fast vid att jag tycker en sak, det betyder inte att jag inte kan ändra min åsikt om jag blir övertygad av någon, men för det krävs det väl en diskussion som du förstår såklart- Det är kul att du håller på hammarby också! bra match i lördags, helt utspelade i första, kämpande men stoppade i andra. jag njöt av den mer än rättvisa vinsten. Forza peking! :)
håller med om det här med barca att de har tillkommit en jävla massa fans sen zlatan, det är zlatan-supporters som alltid har hållt stenhårt på juve,inter och nu barca..men barca har alltid spelare som gör så de får många fans, ronaldhinho också ett exempel då höll alla på barca.. jag själv håller på barca men vettifan om jag gör det helhjärtat nu längre.. hade jag fått ändra hade det nog blivit ett mer underdog betonat lag, la-liga känns inte så jättespännande nu mer
Blazeandamaze, inte bara att de alltid har nån grym världsstjärna de står allt som oftast för en positivt underhållande fotboll med lite Joga Bonito som folk gillar att se på så det är rätt förståeligt att Barca alltid får supportrar på det här sättet. Zlatanisterna är dock irriterande speciellt när man torskat typ.. 15 supporterkompisar på att han gick till Barca, helt ensam Interista liksom :)
Det där med att hålla på spelare är inget unikt för Sverige/Europa.
BC99 Klart det inte är.. Men kan tänka mig att det är mer vanligt i länder som Sverige där stjärnorna inte växer på träd utan man måste leta lite utomlands för att hitta sköna grabbar... ? ;)
Faktiskt inte, många i Nord Amerika gör samma sak. De hejar på Kobe och inte Lakers. De hejar på LeBron James, men inte Cavaliers osv. Känner man inget band till ett visst lag, men ändå gillar sporten i sig, så blir det väl att folk hejar på spelare istället för lag.
Det lag jag följer mest är Luleå hockey, alltid varit så då det har varit närmaste elit lag för mig fram till 18års ålder. Har följt laget stenhårt sen 9års ålder kanske och sett någon match i månaden under tonåren iaf när jag fortfarande bodde i norr. Nu bor jag i stockholm så följer på tv och går på djurgårds matcher. Men fortfarande 100% lule fan. Hammarby är mitt fotbollslag, inte lika tokfan som luleå dock, mest för att jag spenderat alla sommrar som barn i stockholm och blivit att man gick på någon match när man var 10 års ålder och blev såld. Sen tror jag det kryddades på lite extra med SM guldet men det vill jag inte tala högt om haha!!. Nu bor jag här, gick på matcher förra året, men har haft svårt att ta mig dit iår hittills. Sen internationellt har jag aldrig riktigt följt något lag, alltid följt internationell fotboll (oftast mer än allsvensk), men bodde i barcelona ett år så började väl följa dom rätt mycket då, bara helt enkelt för jag bodde där och det var kul att följa ett större lag. Men jag skulle inte kalla mig barcafan överhuvudtaget. Följer hela C-L och var inte särskilt brydd att inte barca gick till final, vill bara se fotboll.
Ingen är Perfekt ...Jag är ingen!!
Sen går det ju inte att ta er som håller på lag utomlands seriöst och egentligen inte har någon större koppling än TV-tittande eller tröjöverlämningar av pappa. Tyvärr håller det inte min definition av supporter. Det var som någon sa på 08Fotboll på svenskafans.com, ungefär: "man vet inte hur det är att vara supporter förrän man varit på en bortamatch" - det ligger något i det.Skärp dig för i helvete. Dra inte alla över en kam
Fast är det så har jag inte varit en riktig supporter förrens jag blev äldre och hade råd med bortamatch. Hur många 14-15åringar har råd att åka till örnsköldsvik för närmaste bortamatch från luleå med ett 1000:- studiebidrag?! Det dära med att åka på bortamatch har ju inte existerat så jäkla länge, tror aldrig min pappa eller farfar sett luleå spela borta någon gång, men ändå fullblodsfans kan jag intyga.
Ingen är Perfekt ...Jag är ingen!!