EM-kval!
i afton kickar det igång, med ett landslag som faktiskt känns spännande för första gången på länge. startelvan enligt DN är följande: Andreas Isaksson Mikael Lustig–Olof Mellberg–Daniel Majstorovic–Behrang Safari Anders Svensson – Pontus Wernbloom Johan Elmander – Ola Toivonen – Emir Bajrami Zlatan Ibrahimovic wernbloom ist för kongo, och chippen får lämna sin plats för bajrami/elmander. jag har goda förhoppningar om att det kan bli ett väldigt roligt kval... va säger ni? kommer zlatan ÄNTLIGEN få igång hela sin potential i landslaget? kommer nykomlingarna palla trycket? kommer vi få någonsin få se ibrakadabra, berg och toivonen i ett tremanna-anfall?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
jadå! hoppet är det sista som lämnar oss! sverige kommer va igång!!
"life's a garden, dig it."
Känns riktigt positivt efter genrepet mot Skottland. Zlatan och Toivonen funkade fint där framme och båda är ju i fin form. Sen vänsterkanten med Safari och Bajrami är inte att leka med. Som så många sagt förut så känns det jävligt kul att se landslaget spela nu.
Vi är överallt!
tippar 2-1, toivonen gör ett, oklart vem som sätter tvåan.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Wernblom är ju så jävla go! Sjukt sympatisk och trevlig. Gött att han får göra mål.
Så länge du inte ger upp har du aldrig förlorat
Härligt att se en Zlatan i form!
1. Sverige -Ungern 2-0 2. Belgien -Tyskland 0-1 3. England -Bulgarien 4-0 4. Estland -Italien 1-2 5. Island -Norge 1-2 6. Lettland -Kroatien 0-3 7. Slovakien -FYR Maked 1-0 8. Slovenien-Nordirl . 0-1 9. Frankrike-Vitryssl . 0-1 10. Grekland -Georgien 1-1 11. Liechtens-Spanien 0-4 12. Litauen -Skottland 0-0 13. Portugal -Cypern 4-4
14. Moldavien - Finland 2-0
Och jösses för Frankrike och Portugal, vad fan sysslar fransmännen med nuförtiden.
lädjande seger, kul att se zlatan på spelhumör. dock oroande försvar (hönsgård typ hela första!) och lite slarvande på avsluten. hade också väntat mer av bajrami... finns en del att slipa på innan hollandsmatcherna!
Ganjaholic Fransmännens försvarspel var katastrofalt. Hela det franska laget saknar någon motivation. De ser håglösa ut och utan någon ledare. Sverige gjorde det som skulle göras. Men, vi såg också glimtar av ett passningsspel som inte alls såg pjåkigt ut. Väldigt osvenskt, med korta, snabba instick och löpningar bakom backlinjen. Om de fortsätter att våga tro på detta passningsspel och verkligen ger det en chans, då ser jag fram emot det nya, spännande Sverige. Än mer än vad jag redan gör, mind you.
Norge slog Portugal och om det inte vore för den feta klausul i CQs kontrakt hade han fått sparken direkt. Med motståndet i åtanke, tycker jag ändå att det var kul att se på Sverige. Med den potentialen kan vi mycket väl knycka poäng från Holland.
varför är bajrami med i landslaget?
du är kär i mig.
Har vi något annat alternativ på den kanten?
Bajrami behöver bara bli lite mer bestämd så kommer han bli riktigt bra med sin fart och teknik i den höga farten. Toivonen har gått och blivit riktigt grym och det är kul att se ett Sverige som spelar fotboll igen efter så många års ökenvandring i det lagerbäckska mörkret. Det enda som saknas är tillväxt i backlinjen och på målvaktssidan. Isaksson blev aldrig något mer än en europeisk medelmåtta med dåligt psyke och bakom honom är det lite tunt.
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?
Ganska tragiskt med tanke på vilka klubbar han lirat. Isaksson that is.
At the gates of Eternity...
synd att toivonen har varit värdelös i landslaget i kvalmatcherna. tur att bajrami är med och kan hålla och vinna boll samt inspirera. att elmander får speltid är pinsamt. vore kul om man kunde få vingarna att gå lite djupare och ha de två pigga backarna för fina inlägg, tillsammans med seb. tur att svensson inte får för mycket tid, helt ok spelare, men passar inte in i nuvarande trupp. kul att källström är duktig och kör sitt lir. vore kul om någon kunde förvalta det rena guldet som zlatan levererar med många öppnande bollar.
Det värmer alltid lite extra när portugal aker pa stryk, 1-0 mot norge. Innan Mellberg visades ut tyckte jag ända att vi hade en rätt bra chans mot holland, känns rätt sjukt med tanke pa att dem precis var i final men dem känns ända mer slagbara än lag som italien, spanien osv.
BC99:
Det är förmodligen för att Isaksson verkar vara en riktigt grinig typ och något av en diva. Han är bonden som hamnade i Juventus som 17-åring, fick höra att han var så bra och ett riktigt stort framtidslöfte att när det blev kämpigt var hans ego så stort att han inte riktigt klarade av att köra ner huvudet och kämpa utan drog hem till trygga Sverige och en tillvaro som toppmålvakt i en mindre än medioker liga. I Isakssons huvud är han "egentligen" en av världens, eller åtminstone Europas, bästa målvakter i en av Europas bästa ligor.
Rami Shaaban spelade åtminstone i Champions League.
Och vad var grejen med Mellbergs idiottackling? Jag var både glad och irriterad över det. Irriterad över att Mellberg missar en av kvalets viktigaste och svåraste matcher. Glad över en domare som gör det enda rätt och visar ut idioter som går in med sträckt ben i full fart med dobbarna före.
Mellberg var bara centimeter från katastrof.
Frys den här vid 00:50
och frys den här vid 00:20 och jämför.
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?
Jeezes :S Yeah he should know better! Men gör inte han sånna dumma grejer every now and then? Kommer ihåg att han tog bollen med händerna en gång också, bara sådär från ingenstans.
Portugal sparkar förbundskaptenen
be the change
Börjar bra mot Holland...
Rädda en ko, ät en vegetarian!
Fan vad nära det var för Toivonen. Hade varit ytterst positivt med 1-1 ist för 2-0.
Vad fan gör Elmander på planen egentligen, har han någonsin gjort något vettigt i landslaget? Toivonen är en jävel på att bränna chanser, I'll give him that.
www.myspace.com/dressyourself www.myspace.com/chessurect
ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅH va bra vi spelar
Rädda en ko, ät en vegetarian!
LOL!
Som en bilkrasch som man inte kan slita ögonen fran.
Vi spelade faktiskt bra, bara det att Holland var effektiva på att kontra och ta vara på Sveriges misstag.
Don't!
Hamrén var ju ett lyckat drag. ;)
var det nån match vi skulle torska i kvalet så var det väll holland borta.. kom inte som nån chock direkt. bara att resa sig och ta x hemma ;)
"life's a garden, dig it."
Imalamp : Ijämfört med din favorit, Lagerbäck, så är han helt klart ett mer lyckat drag.
Glömde bort matchen totalt. Missade alltså ingenting :)
det enda jag inte fattar är att nån faktiskt trodde att vi skulle vinna den här matchen på förhand. speciellt på bortaplan, utan ordinarie backlinje.
tycker så jävla bra om zlatan att man blir riktigt jävla förbannad när han springer fram till heitinga och knäar honom bakifrån. och hans jävla ursäkter är mer än patetiska.
hela medierapporteringen inför och även efter är så jävla dålig också. Saxade ABs "verbala snytingar" från Zlatan:
Slutligen delade den svenske kaptenen ut ett par verbala snytingar till det egna laget. – Så fort vi fick bollen tappade vi den enkelt, nästan för enkelt. Holland utnyttjar det. Det är inte alls bra, det är en katastrof. Verbala snytingar???? Allvarligt så är det mer kalla konstateranden. Svenska språket urvattnas av sån här cepejournalistik.
Hade defensiven suttit hade vi mycket väl kunnat plocka en poäng. Jag har aldrig sett ett svenskt lag spela så "fult" och det chockade holländarna stundtals. Vi borde se mer av den attityden mot storlag. 4-1 känns onödigt. Vi gick in i fällan på ett oönskat, onödigt sätt. Hoppas vi kan dra lärdom av detta och fortsätta spela offensivt med instick och lära oss att pressa tillbaka bra lag.
BC99: Inte min favorit men han visste vilken kvalité av spealre han hade att jobba med. Möjligtvis lite cyniskt men hellre det än en sådan taktiskt katastrof som Hamrén.
Knappast en taktisk katastrof, det var individuella misstag som dödade matchen. Man hade lätt kunnat undvika minst 2 av målen iaf. Jag tror Hamréns lag skulle vinna kanske 1/20 borta matcher mot Holland med dessa laguppställningar, jag tror Lagerbäck skulle kanske fått till en eller max 2 lika matcher. Ja, jag tappar inte tron iaf, jag gillar även Hamrens attityd under och efter matchen, även Zlatans. Jag har alltid tittat på Sverige och nästan hoppats på förlust pga mitt illamående över hur sjukt tråkigt dom spelar och pga Lars "Apatisk" Lagerbäck. Men nu verkar det finnas lite glöd iaf.
prinsen i hundkostym. HUNDEN SOM TALAR MED HÄSTAR!
Laget är helt klart i en uppbyggnadsfas. Många nya spelare ska in, inte sällan spelare som borde ha funnits med i laget ett par 2-3 år nu. Synd att Sveriges backlinje ser så tunn ut. Där måste Hamrén verkligen börja våga satsa på yngre förmågor. Finns kanske inte så många ute i Europa men då får man helt enkelt titta på Allsvenskan och U21. Om Allsvenskan har någon kvalitet så är det nog mittbackar. Att Majstorovic anses vara en av två självskrivna säger något om den usla kvaliteten som finns idag. Inget ont om Majstorovic (han har gjort bra matcher), men en spelare av hans kaliber ska väl egentligen som högst anses vara en reservspelare till a-landslaget. Likaså har väl Mellberg varit på väg nerför i ett par år nu. Med det i åtanke är det värre att U21 inte tog sig vidare till EM i måndags.
Inte min favorit men han visste vilken kvalité av spealre han hade att jobba med. Möjligtvis lite cyniskt men hellre det än en sådan taktiskt katastrof som Hamrén. Lägg ner för fan, om något så visste Lagerbäck inte för 5 öre hur man skulle ta till vara på den kvalitét hans spelare hade.
Vad har hänt med Zlatan egentligen, sen han kom tillbaka har han visserligen spelat rätt bra men han springer ju runt som rambo pa planen. Sparkade en spelare mot ungern, slog till eller knuffade spelare mot san marino, tacklade heitinga utan boll och var rätt aggressiv mot van bommel. Det är ju ett under att han inte fatt nagot kort än.
BC99: Vilken kvalité? Det finns inte mycket kvalité bland svenska fotbollsspelare. Dock så är det varken Hamréns eller Lagerbäcks fel. Kvalitén på ungdomsförbund är på tok för låg i Sverige.
Vi har, om jag inte minns fel, haft spelare som spelat i toppligor och topplag under Lagerbäcks tid, medan andra länder haft kassare spelare men ändå lyckats komma längre. Och jag håller faktiskt med dig att ungdomsförbunden suger balle här i Sverige. Fel mentalitet redan from the get go.
Andra lag som gått längre med sämre eller likvärdiga spelare har ju spelat ännu tråkigare fotboll (Grekland till exempel). Skönt att vi kan hålla med om en sak iaf. ;)