Innebandy, nu en OS-sport. WTF!?

Hobby & Fritid - Sport & Idrott

Poet

2011-07-14 03:42

Innebandy, nu en OS-sport. WTF!?

http://www.sydsvenskan.se/sport/article1511091/IOK-valkomnar-innebandyn-till-OS.html

DOUCHE! Ska skeppsbrott och spökboll bli OS-sporter också? Eller vad sägs om kubb?

www.wallyjohnson.se
Användaren är inloggad Bling
Moneymaker
Detta är lite reklam för att finansiera driften av whoa. Om du blir medlemoch loggar in så slipper du denna reklam.
Äh, allt blir kul i OS :)
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?
Poet

2011-07-14 11:07
Verkligen inte!
www.wallyjohnson.se
:D kul för dem som spelar innebandy, bättre än landhockey iafall. Borde slänga in street fotboll oxå :D.
 -? ? ? ? ? ?- {@L_@} -? ? ? ? ? ?-
Groupie

2011-07-14 14:22
Varför inte slänga in shack eller counter strike också när ni ändå håller på

hahahah innebandy, finns det verkligen folk över 18 som spelar det?
AIK
ARSENAL
"Det finns elitserie i innebandy alltså? Där ser man, undra om kurragömma har en elitserie också... "
Moderator

2011-07-14 19:41
Tråkigt att slänga in en sån sport där det bara finns ett fåtal länder som konkurrerar om att vara bäst också. Eller är det bara Finland och Sverige kanske?
time isn't wasted when you're getting wasted .
Moderator

2011-07-14 20:52
Det är roligt att dra ihop ett gäng polare och spela lite innebandy då och då, visst, men en OS-sport? Kom igen.

Som ramuz säger, spelas det ens innebandy i fler länder än just Sverige och Finland?
"Förrsten så håller jag med om att squirtle är väldigt lik killen i calvin klein - reklamerna. Och det är inte fy och skam. =)" - katt_
Innebandy är för alla som sög på allt annat. Skämtsport.
Rädda en ko, ät en vegetarian!
Äsch finns väl andra sporter i OS som är mer värda att gråta över?

Gång, det är en riktig icke-sport
Groupie

2011-07-14 23:27
Känns som man skulle kunna slänga ihop ett kompisgäng och faktiskt ha chans att ta OS-guld. Om det nu finns några motståndare.
Som ni redan har sagt så finns det troligen ingen människa över 18 år, eller vänta, över 15 år, som spelar innebandy.

varför klagar ni egentligen? innebär ju bara gratis medaljer för sverige?
I'm a different kettle of fish
Poet

2011-07-15 23:44
Inte säkert, Finland ligger tydligen högre rankade än Sverige i denna så kallade "sport".
www.wallyjohnson.se
hahah gggg_hatt, precis det jag tänkte.. Jag är 100% allvarlig när jag säger att jag tror att om jag verkligen gav det en riktig chans så skulle jag nog platsa i landslaget och således ha möjligheten att spela i OS.
AIK
ARSENAL
"Det finns elitserie i innebandy alltså? Där ser man, undra om kurragömma har en elitserie också... "
Som jag skrev, allt blir kul i OS. När annars är curling, bågskytte, tyngdlyftning, pulka (bob, skeleton), kanot mm roligt att titta på? Landhockey är för tusan med :)

Iofs så är väl enda invändningen att lagsporter i OS sällan är särskilt kul att titta på. Nämnda landhockey har jag nog aldrig sett mer än någon minut. Fotboll är ganska tråkigt det med. Den enda grenen som är riktigt intressant är egentligen handboll, och volleyboll funkar litegrann. Hockey också förstås. Det bästa med OS är annars alla individuella prestationer och tävlingar i små lag (som i simning).

Mindre sporter är roligt. Helst sådana som inte har hundratals internationella tävlingar varje år. Fotboll är tråkigt för kvaliteten är sisådär jämfört med VM, EM och CL. Snowboard, särskilt halfpipe, känns riktigt ointressant eftersom det finns så många andra tävlingar som är större. I hockey är OS det största som finns och förhoppningen är väl att det blir samma sak för innebandyn.
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?
Poet

2011-07-16 14:39
Lollarn: Jag hade sånt här tjafs på Whoa om detta haha. Att mitt basketlag på 5 pers skulle utmana ett innebandy team i basket och innebandy. Och att vi basketspelare skulle, med typ två veckors övning bli nästan lika duktiga som de är på bandy, men uppenbarligen skulle de aldrig få samma skills vi har i basket.

Nuff said, innebandy är en lek.
www.wallyjohnson.se
Poet

2011-07-16 14:41
Evolution: Alla de sporterna du nämnde kräver års av träning för att kunna bli något i. Innebandy däremot? Henke Larsson hoppade in och blev typ sitt lags franchise player på 2-3 matcher. I rest my case.
www.wallyjohnson.se
Rappare

2011-07-16 16:06
BC99
Kommer du med Henke Larsson-argumentet nu igen? Han spelade innebandy i tidig ålder och valde sedan fotbollen över innebandyn. Att han sedan tog upp sin andrahandssport igen borde knappast räknas som att börja på ny kula.

Förlåt om det inte var du som drog det argumentet förra gången, men har verkligen för mig att det var du i din nyss nämnda tråd om basket vs. innebandy.
Poet

2011-07-17 02:50
Jupp! Det var jag, och jag står för det! Vill gärna ha en OS-medalj. Funderar faktiskt på att träna innebandy 2-3 dagar och sen try out för landslaget! :)

Någon som vet när Yatzy blir en OS-sport? Jag är ganska duktig på det också! :D
www.wallyjohnson.se
Rappare

2011-07-17 12:14
Men argumentet håller ju inte. Henke har hållt på med innebandy i många år.
Michael Jordan började spela professionell baseball mitt i karriären. Gör det baseball till mindre av en sport? Kan brännboll få så stor uppmärksamhet kan innebandy vara med i OS.

Om inte annat så ger det väl alla soffpotatisar möjligheten att delta i ett OS? Det är ju bara att plocka upp en klubba så är man med. Jag tror att många spelade bandy på rasterna i skolan och tror att det fortfarande håller samma nivå ;)
Poet

2011-07-17 14:25
Scrotum: Innebandy är en lek, face it bro hehe.

Evolution: Baseball är faktiskt en variant av brännboll. Och det är sjukt tråkigt, slött tempo. Den enda som behöver några skills utöver det vanliga för att få baseball att flyta på, är pitchern. Att kasta, böja och skruva bollar på det sättet är verkligen en konst.

Sen blandar du ihop vad jag säger hehe. Att något får uppmärksamhet eller att någon byter sport, har inte med saken att göra. Handlar om vad som ska räknas som sport eller inte. Innebandy för mig (och många andra) är i samma kategori som king out, spökboll, skeppsbrott, kurragömma mm.
www.wallyjohnson.se
Förstår inte vad folk har emot innebandy, vad gör det till mindre sport än något annat? Det är som hockey utan is, skydd och överdriven (i övrigt orelaterad till matchen) fysisk kontakt.
Poet

2011-07-17 15:00
Anenkefali: Jag är inget hockeyfan, men jag säger redan nu att det är VERKLIGEN inte som hockey någonstans.
www.wallyjohnson.se
Anenkefali: Jag är inget hockeyfan, men jag säger redan nu att det är VERKLIGEN inte som hockey någonstans.

Word. Liknelserna sporterna emellan stannar vid att de både har klubbor.
AIK
ARSENAL
Rappare

2011-07-17 17:16
Innebandy är en lek, face it bro hehe.
Jag bryr mig egentligen inte, jag tycker också att innebandy är ganska fjantigt. Jag kommer liksom från WICs hemmastad. Jag ville mest bara påpeka att ditt resonemang inte höll.
Ishockey är verkligen inget alls som innebandy.. den liknelsen förstår jag inte alls ;P Det är en konst att vara en bra skridskoåkare, är ingen konst att kunna springa..

nä, jag är på din sida bc.. löjlig sport är det, curling kräver mycket mer skills.
En kantstött pelare som inte pallar trycket
Har tankar om nåt större skiter i vad alla tycker
Poet

2011-07-17 20:43
Jag kommer liksom från WICs hemmastad.

WIC?

DMAt: Tack!
www.wallyjohnson.se
Äh vad ni klagar på innebandy, och dess medverkan i OS. Så länge Bob är en olympisk gren, så slänger ni bergs klippor i glashus. Var det inte där som Ludmila Enqvist blev avstängd för doping, slappar i något år, saknar uppmärksamheten, skaffar sig en sponsor, köper en sån där pimpad pulka, tränar i några månader, vips, klar för OS, bara för hon var snabb och sedan kunde konsten att sitta framåtlutad?

Haha det där Henke Larsson snacket har jag hånat min innebandynördkompis för länge nu (läs; varje gång vi dricker öl tillsammans) så jag ska väl inte klaga på det. Men! Lets face it, han gjorde knappt någon poäng alls när han spelade, Han fick hoppa in i fjärdekedjan när dem ledde och jaga skiten ur motståndarna. Sen var han ju en lovande innebandyspelare som ung, samt erkänt bra spelsinne/bollsinne. Och han hade aldrig fått vara med om hans namn inte var Henke Larsson och höjde deras publiksiffra (intäkter) med ett par hundra procent.

Poet

2011-07-18 11:37
Ludmila's dopningsskandal blev känd efter hela bob grejen.
www.wallyjohnson.se
Rappare

2011-07-18 12:40
WIC?
Ja, det är superduperkungarna i innebandyvärlden. Jag hatar att hela min stad bryr sig så jävla mycket.
BC9

Ludmila's dopningsskandal blev känd efter hela bob grejen.

Så var det! Glöm allt jag skrev, du begravde min argument, Bob är bra!
Skulle kalla Bob mer utav en sport än innebandy någonsin kommer bli... aldrig i livet att jag hade åkt en sån där bob, hade dött efter 2a kurvan... springa runt och lalla med en boll inomhus kan jag göra när som.. inget som jag kommer bli skadad av!
Rappare

2011-07-18 15:03
Man mäter helt klart sportens värde i hur stor chans det är att dö :D
Så, det är en konst att åka skridskor, men inte att springa. Med andra ord gillar du konståkning, men löpning är "ingen konst"/för enkelt på något vänster?

Jag förstår inte skillnaden, som sagt så är det mer fokus på det fysiska i hockey, annars är det rätt lika. Tittar man på innebandy är det ju som att se hockeyspelare som springer och tacklas mindre, förstår inte hur det ser ut i folks ögon riktigt.
Ja i sådana fall så är ju Bob mer utav en sport än fotboll, basket o.s.v. är väl ingen konst att spring runt på gräset med polarna och sparka på en boll? ;)
Poet

2011-07-18 15:34
Anenkefali: Menar du att konståkning (även om jag inte själv är ett stort fan av det) skulle vara a walk in the park?

Och löpning är inte löpningen i sig man får medalj för. Utan sträckan man springer på en viss tid. Vilket tar år att träna upp.

kasstro: Som DMAt redan förklarat, så är bob verkligen inte lätt.
www.wallyjohnson.se
haha scrotum, absolut inte men du förstår vad jag menar.. Det är nog inte allt för lätt att sitta i en kälke när man åker i uppåt 150km/h, många g krafter i kurvorna :)

Anenkefali, sen när är löpning(os grenar) desamma som att lalla runt på en innebandyplan? Och nej, det är inte samma sak.. inte ens nära, det är som att säga att rugby och amerikansk fotboll är samma sak.. Eller att bandy och hockey är samma sak, eller att bandy och innebandy är samma sak.

Kasstro.. nja, både fotboll och basket kräver väldigt mycket av spelarna.. Vilket jag inte anser att innebandy gör.. dels för att det är en liten sport, och dels för att den är så pass simpel, du behöver inte besitta några speciella egenskaper, du ska veta hur man passar, joggar och ha bollsinne.. Innebandy spelas av folk som inte kunde åka skridskor och inte kunde bli något inom hockey.
BC99

Förstår inte när jag hävdade att konståkning var en "walk in the park". Konståkning likväl som ishockey (om än kanske i olika grad, är ju svårt att jämföra) kräver mycket träning.

DMAt

När löpning (os-grenar) blev samma som att spela innebandy? Kolla länken i första inlägget. Innebandy är (snart om inte annat) en os-gren.

Visst är inte hockey och innebandy samma sak, inte fotboll och hockey heller. Däremot ser jag inte vad som gör hockey till en sport medan innebandy inte är det. För att man måste lära sig åka skridskor för att kunna spela hockey?

du ska veta hur man passar, joggar och ha bollsinne

Trodde du beskrev fotboll först. Joggar du på en innebandyplan så är det nog på en lägre nivå. Vad är det en fotbollsspelare ska besitta för speciella egenskaper? Att ramla vid fysisk kontakt och få det att se realistiskt ut så det blir frispark (helst straff)? Som dagens fotboll ser ut så vill jag kalla innebandy för mer sport.
Förstår inte riktigt argumentet med att det är få länder som utövar sporten och det i sig inte borde legitimera valet att göra det till en OS-gren. Vilka sporter finns det då, som inte redan är OS-grenar, som borde vara det och utövas i stora delar av världen?
whoa.nu - siten där snillen spekulerar...
humankind: a big russian roulette, no bullets, instead h.i.v.
"behind every beautiful thing, there's been some kind of pain"
Poet

2011-07-21 10:54
Priyan: En olympisk sport måste fylla vissa kriterier. Som att den ska utövas och ha förbund på alla kontinenter (förutom Antarktis, of course). Innebandy ska tydligen tills år 2022 ha blivit så stort att det spelas av barnen i Ghana, likt Mange & Co i Örkelljunga.

Which I highly doubt!
www.wallyjohnson.se
I så fall kunde man ju legitimera att föra in cricket, baseball och schack? Vad fyller OS för funktion numer egentligen. Mer än i PR-syfte? Alla sporter har väl egentligen sina egna WC/VM...
whoa.nu - siten där snillen spekulerar...
humankind: a big russian roulette, no bullets, instead h.i.v.
"behind every beautiful thing, there's been some kind of pain"
Admin

2011-07-21 11:33
Nu gillar jag inte innebandy och ser inte heller anledningen till att det skulle vara en OS-gren. Men jag tror nog att det krävs lite skicklighet ändå, som vissa får det att framstå så låter det som att vem som helst kan plocka upp en klubba och gå rakt in i landslaget. Jag kan bara tala för mig själv (och jag hatar egentligen anekdotisk bevisföring), men jag vet att jag inte är jättebra på innebandy och att de få gånger man har spelat så är vissa bättre än andra. När det finns skillnad i skicklighet så borde det finnas en elit och en korpliga.

Sen brukar jag alltid säga att innebandy inte är en sport utan en livskris ;)
I had this bad bitch uptown, she was like... whatever.
Poet

2011-07-21 11:35
Priyan: Vissa grejer kommer alltid bära mer prestige i OS än andra event. Som 100 meter dash, herrarnas basket, judo, brottning mm.
www.wallyjohnson.se
Poet

2011-07-21 12:01
fan hände med resten av mitt inlägg? Anyhow Priyan, håller med dig att vissa grejer är ganska onödiga i OS. Typ fotboll? Vem bryr sig om OS-fotboll egentligen? Eller os-handboll mm?

JP:
Sen brukar jag alltid säga att innebandy inte är en sport utan en livskris ;)

Hahaha
www.wallyjohnson.se
Den viktiga frågan är, kommer de tillåta innebandy-Johnnysarna att ha dax vax, brunutansol och gummiband i håret och på kläderna eller kommer det införas speciella regler för det här?

Kanske blir till att re-unita det gamla korplaget och satsa på en OS medalj.
Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.
Poet

2011-07-21 15:42

Jag joinar gärna! En OS-medalj för fan! Inte många som kan sätta det på CV'et! :D
www.wallyjohnson.se
Anenkefali, det är en sport.. jag anser bara att det inte ska vara en OS-sport :) Inte handboll, inte fotboll heller för den delen. Fotbollen har redan VM/WC som är prestigefullt och spelas bara var 4e år.

MEN det är min åsikt..

gggg_hatt och ni andra muppar. Jag spelade innebandy MYCKET som yngre, och jag kan säga att ni knappast skulle ha en chans med erat "kompisgäng" mot ett riktigt elitserie-lag.

Pinsamt att människor ens klankar ner såhär mycket, hiphop-tokar..
Groupie

2011-07-22 13:30
Det finns elitserie i innebandy alltså? Där ser man, undra om kurragömma har en elitserie också...

Poet

2011-07-22 13:42
gggg_hatt och ni andra muppar. Jag spelade innebandy MYCKET som yngre, och jag kan säga att ni knappast skulle ha en chans med erat "kompisgäng" mot ett riktigt elitserie-lag.

Sounds like a challenge to me! :) Vart bor du? Jag vill verkligen möta er i innebandy och se hur det går hehe

Pinsamt att människor ens klankar ner såhär mycket, hiphop-tokar..

Har INGET med hip hop att göra...
www.wallyjohnson.se