|
|
|
|
|
Elitserien ishockey 11/12
Ja nu när träningen har satts igång och det snart är dags för försäsongen med European Trophy tänkte jag det va läge för en tråd.
Jag vågar inte säga något ännu då jag inte riktigt har koll på nyförvärven osv.
Vad tycker ni om de nya reglerna?
|
|
|
Detta är lite reklam för att finansiera driften av whoa. Om du blir
medlemoch loggar in så slipper du denna reklam.
|
Moderator
2011-08-04 14:10
|
Hänger inte med så mycket i hockey, tycker det är kul att kolla slutspelet och derbyna mellan Djurgården - AIK. Men nya regler? Vad har hänt nu?
time isn't wasted when you're getting wasted .
|
Moderator
2011-08-05 17:07
|
Några av mina ödmjuka analyser inför säsongen 2011/12:
Luleå kommer vinna hela kalaset.
Calle Järnkrok kommer toppa Brynäs poängliga och hamna topp 5 i hela Elitseriens.
Frölunda går åt helvete och klubben läggs ned.
Fredrik Sjöström gör en kanonsäsong och är tillbaka i NHL om ett år.
Viktor Fasth kommer dominera och vinna Honken Trophy i år igen.
Växjö "gör en AIK", går till slutspel och slår ut HV71.
"Förrsten så håller jag med om att squirtle är väldigt lik killen i calvin klein - reklamerna. Och det är inte fy och skam. =)" - katt_
|
|
|
Luleå kommer vinna, överlägset det bästa laget i elitserien just nu.. kanske lite skeptisk på målvaktssidan men Rautio var duktig förra säsongen.
Varför Luleå kommer att vinna är för att dom har tagit in spelare som Harju, Wallin, Fleury och mest troligtvis Niinimaa (dvs, "vi" har bäst försvar.. överlägset)
Och även för att vi då har spelare som Harju, Abbott bröderna, Olausson, Vihko, Persson m.m, tror även att Komarek kommer att ha sitt "breakout år" så att, det bådar gott.
En kantstött pelare som inte pallar trycket Har tankar om nåt större skiter i vad alla tycker
|
Moderator
2011-08-06 21:37
|
"Förrsten så håller jag med om att squirtle är väldigt lik killen i calvin klein - reklamerna. Och det är inte fy och skam. =)" - katt_
|
Redaktionschef
2011-08-06 21:53
|
Vilka är de nya reglerna? Först och främst vill jag säga att jag alltid hejade på Luleå innan Skellefteå AIK tog sig till Elitserien (igen) och fortfarande gläds jag när det går bra för dem (så länge det inte sker på Skellefteås bekostnad, hehe). Det här hatet som media försökt måla upp på senare år känns löjligt. Det enda "hatet" som på allvar existerar i norra Norrland är det mellan Skellefteå AIK och Björklöven (tyvärr spelar Björklöven betydligt längre ner, numera). Till saken, jag tycker Luleås nya märke och tröjor är ett stort steg nedåt. Björnen de hade tidigare såg ju tuff ut. Den nya ser inte ut som en björn (ärligt talat, den ser ut som en varg, eller kanske varulv) och färgerna känns väldigt mycket leksaksland. Värvningarna laget gjort går dock inte att blunda för. Blir överraskad om Luleå inte hamnar bland de bästa 6 lagen i år. Mitt Skellefteå AIK har tappat stort (nackdelen med framgångarna...) och inte lyckats behålla sin förstakedja då pengar/äventyr/utveckling i Ryssland och USA lockat mer. Överlag känner jag mig dock nöjd med de offensiva värvningarna, framförallt i Oscar Möller och Bud Holloway som - om saker och ting faller på plats - har potential att vara i närheten av att ersätta Joakim Lindström och Mikko Lethonen (ärligt talat är det nog orimligt/omöjligt att ersätta 58 mål och typ lika många assist). Förlusterna av David Rundblad, Adam Larsson och Tim Erixon på backplats kommer dock att kännas. Vill dock tro att vi fortfarande är topp 4 i elitserien (semifinal, semifinal och final senaste tre säsongerna, trots allt) då stommen i truppen fortfarande är kvar. Färjestad lär ju dock bli tuffa även i år. De har värvat bra också. Ska bli kul att se vad Dick Axelsson kan uträtta i Modo. och ja, Järnkrok är grym.
Oracle aka HipHop-Oraklet | Whoa-Crew | Nytt skivtips: Alexander Juneblad - Parken EP | Nytt låttips: Zacke ft. Timbuktu - Minicall |
|
|
|
Luleås tröjor var ju verkligen hur fula som helst.
Tror Färjestad hoppas Brynäs iår.
...
|
|
|
haha, the golden generation.. ja, det är nog iiiiingen som inte älskat skellefteås unga backar! :) fantastiska
Adam Larsson är en klass i sig..!
En kantstött pelare som inte pallar trycket Har tankar om nåt större skiter i vad alla tycker
|
Moderator
2011-08-07 13:01
|
Sista jag säger om tröjan är: självklart är gamla märket bättre, men det är ju också just det: gammalt. Nya dräkten påminner om NHL-tröjor. Och om märket ser ut som en varulv är det bara ett stort plus ;)
Jo, Färjestad har värvat bra i sommar. Mest spänd är jag på att få se Fredrik Sjöström. Beroende på vilken roll han får i FBK så tror jag att han kan tillföra mycket.
Vad tror ni om Växjö? Kan de göra om vad AIK gjorde förra säsongen? Kul med Gerber tillbaka i Elitserien, frågan är om han håller fortfarande.
|
|
|
Whoops, jag verkar inte ha så bra koll, de "nya" reglerna började gälla 10/11 XD Frölunda går åt helvete och klubben läggs ned. Haha +1 Viktor Fasth kommer dominera och vinna Honken Trophy i år igen.
ska inte han lira i NHL? Vad tror ni om Växjö? Kan de göra om vad AIK gjorde förra säsongen? Fuckyou! Nej men seriöst, har ingen koll på Växjö riktigt men det känns som Småland inte platsar med ett elit-lag till, alla drar till HV
|
|
|
Vad tror ni om Växjö? Kan de göra om vad AIK gjorde förra säsongen? Med tanke på hur mycket spelare dom köpt in så borde dom göra en AIK.. eller snarare SKA göra en AIK. ska inte han lira i NHL? Han tackade nej för han inte fick ett 1vägskontrakt den knölen.. jag verkar dock vara den enda som tycker det är dumt :/ Hade han tagit kontraktet av Tampa så hade han garanterat haft en plats i NHL.
|
Moderator
2011-08-07 23:23
|
Som DMAt säger så tackade han nej pga. av osäkerheten ett tvåvägskontrakt ger. Han fick barn för bara några veckor sen och vill inte lämna familjen i sticket och ev. pendla mellan NHL och AHL.
Förhoppningsvis gör han en lika bra säsong igen och blir erbjuden ett NHL-kontrakt nästa sommar :)
|
Moderator
2011-08-07 23:24
|
Ps. kl 19:00 på Kanal 10 på Torsdag spelar Ice Breakers mot Vita Hästen. Inte direkt Elitserien men ändå kul att kolla på.
|
|
|
MoDo har gjort en riktigt bra nyförvärv, Rob Schremp. Tror han kan bli väldigt underhållande att kolla på då under detta året.
|
|
|
Sportbladets Björn Forsgren listar ES bästa kedjor:
1. HV71 Jesper Thörnberg – Johan Davidsson – Jukka Voutilainen
2. Färjestad Christian Berglund – Rickard Wallin – Per Åslund
3. Linköping Andreas Jämtin – Calle Söderberg – Pär Arlbrandt
4. Modo Dick Axelsson – Rob Schremp – Nicklas Danielsson
5. Frölunda Mika Pyörälä – Mathis Olimb – Fredrik Pettersson
6. Luleå Johan Harju – Niklas Olausson – Damien Fleury
7. Skellefteå Lee Goren – Oscar Lindberg – Oscar Möller
8. Djurgården Mathias Tjärnqvist – Kristofer Ottosson – Marcus Nilson
9. Brynäs Jacob Silfverberg – Mats Lavander – Calle Järnkrok
10. Växjö Daniel Åhsberg – Brad Moran – Tomi Kallio
11. AIK Linus Videll – Christian Sandberg – Daniel Bång
12. Timrå Matt Murley – Yared Hagos – Ilkka Pikkarainen ___________________________________________________________________
Själv håller jag inte med, till viss del tycker jag den är klockren och på andra helt sne. Tror inte att HV's bästa kedja kommer vara lika bra som Luleås/Modos/Brynäs/Frölundas
Min personliga favorit kedja är väl Modo/Frölunda just nu.. vill säga att favoriten är Luleå meeen det återstår att se hur bra Fleury är! :)
hinner inte skriva mer! Kom igen, diskutera hockey....!
|
|
|
Hoppas Svartvadet blir frisk snart, kommer sakna han som fan, ända anledningen till att jag ibland kollar på MODO:s matcher
|
|
|
Råttorna går i konkurs och får starta upp Black Army Hockey och spela heta utederbyn mot bajen vid Stora Mossen.
Mesta mästarna Djurgårdens IF fortsätter att festa Sverige runt och förhoppningsvis tar vi hem guldet i år. När DIF-familjen bestämt sig för att vinna på hemmaplan är det omöjligt att som bortalag ta hem segern. Se sjätte kvartsfinalen mot dem läskiga björnarna i Globen, när systrarna Abbot vek ner sig inför ett dånande Globen.
DIIIF
|
Moderator
2011-08-18 16:26
|
Tyvärr för Djurgården så måste man även kunna vinna på bortaplan...
|
|
|
När DIF-familjen bestämt sig för att vinna på hemmaplan är det omöjligt att som bortalag ta hem segern LULZ..
|
|
|
R.I.P Stefan Liv och alla andra, en av mina barndoms hjältar Pavol Demitra gick också bort...sorgsen dag
|
Redaktionschef
2011-09-07 19:35
|
Sjukt tragiskt. Många bra spelare.
Hoppas de hissar hans tröja i Kinnarps arena.
Oracle aka HipHop-Oraklet | Whoa-Crew | Nytt skivtips: Alexander Juneblad - Parken EP | Nytt låttips: Zacke ft. Timbuktu - Minicall |
|
Moderator
2011-09-07 20:48
|
Det känns helt overkligt.
Detta måste vara hockeyns mörkaste sommar någonsin. Först alla dödsfall i NHL och nu det här.
|
|
|
Fyfan för att förlora hela sitt lag. Sorgen supportrarna för Lokomotiv Yaroslavl känner måste vara oerhört jobbig.
Finns många goda minnen med Stefan från isen i HV71 som bortalag. Toppen måste vara den fantastiska finalen 2010. Han hade alltid perspektiv på saker oavsett vad som skreks från läktaren kunde han ta det på rätt sätt.
DIIIF
|
|
|
Squirtle, och alla nyheter om att crosby fortfarande har huvudvärk.. :/
|
|
|
Fy fan alltså, det finns ingen Gud. Han var ju inte bara en sjukt grym målvakt med vinnarskalle, han var en riktigt tillmötesgående, ödmjuk, rolig person som alltid hade tid för fansen. Alla tankar går till hans familj
|
Redaktionschef
2011-09-10 21:25
|
7. Skellefteå Lee Goren – Oscar Lindberg – Oscar Möller Det där är ju inte ens en riktig kedja. Slängde snubben bara ihop folk helt random från trupperna eller? Det är Bud Holloway som spelar till vänster och inte Lee Goren.
|
|
|
De kommer hissa hans tröja, dock ej bestämt när det ska göras. Men många av oss Håve fans tror det blir en bit in på säsongen (kan bli lite för mkt nu i början, typ). Det kommer även att hållas en tyst minut i alla elitserie arenor på serie start...
Sen så kommer de även spela med Nr 1, 1980-2011 på bröstet.
Som Håve fan kan säga att det har varit några sjukt tunga och jobbiga dagar, men det som tröstar och är fint att se är att andra kan förstå att han var mer än bara en hockeymålvakt. Allt som sagts i media om han stämmer.
Om ni har en chans att se minnes cermonin som var i lördags så borde ni se den, riktigt fin och så tyst som det var i Kinnarps den dagen har de aldrig varit...
I have always right, even when I have wrong...
|
|
|
Ja, då har elitserien officiellt startat.. vad tycker ni om starten? Sjukt besviken på att mitt Luleå torskar när man leder med 2-0 inför tredje, men ah så går det om man bjuder på 2 pp's(tycker väl inte att det ska vara utvisning på båda.. dåligt omdöme av domaren i 3e helt ärligt).
När det gick till straffar visste jag att det var förlust på G.
|
|
|
Skönt att se att Brynäs powerplay har öppnat bra, dock viktigt att försöka få igång Widing tidigt för han har varit riktigt tam dom 2 inledande omgångarna. Även Silfverberg har varit blek.
Nya backen Ryan Gunderson har jag höga förväntningar på, men hittils har han mest stått för tama passningar.
Ett stort frågetecken är varför Simon Löf spelar istället för Jonathan Carlsson.
Ska bli spännande att se matchen mot Frölunda som har öppnat väldigt bra.
Skönt med lite hockeyintresse på den här sidan! :)
|
Redaktionschef
2011-09-19 22:38
|
Kan förresten tipsa om Sportbladets hockey-app. Perfekt med poängligan, målvaktsligan, tabell och liveuppdatering om alla lag man vill i mobilen.
|
|
|
Vilken skam i smålandsderbyt
|
Moderator
2011-10-13 22:56
|
Vad är grejen med veckans alla headshots? Är det mode i Elitserien att försöka knocka spelare medvetslösa? Danielssons fega tjyvsmäll i nacken på Järnkrok är bland det äckligaste jag har sett sen Ron Hextall klubbvevningar.
|
|
|
Indeed, hårdare straff för smällar mot huvudet.. kanske dags att ta efter NHL på den fronten, vidrigt.
|
|
|
Squirtle
Man blir aldrig förvånad över vad den där fjanten håller på med, han har alltid varit en vidrig spelare och vad jag har hört från hans tid i Brynäs ska han även vara en vidrig person med.
Lite Andreas Jämtin varning på honom.
Är dock från Gävle så vi hatar gladligen båda två :) -
Annars såhär vid uppehållet kan jag säga att jag både är positiv och negativ kring Brynäs spel. Offensivt ser det bra ut, men defensivt? Det bästa Lasse Jonsson gjort i år var att han blev skadad, sorgligt men sant. Ekholm är ett rundningsobjekt, han är helt värdelös defensivt! Skulle behövas en defensiv back.
Nyförvärven har överraskat, Johansson och Ollas har varit 2 av dom bästa hittils i år. Gunderson är fenomenal i powerplay och har börjat hitta rätt i defensiven med. Widing, kämpar och kämpar, och nu äntligen verkar det ha lossnat för honom. Lavander gör sitt jobb, han syns inte så mycket i matcherna, men måste vara extremt jobbig att möta. Han fixar mycket yta åt sina kedjekamrater. Honken har varit Honken, blandat kalasräddningar med helt oförklarliga misstag.
Men topp fyra blir det nog i år,får vi ihop defensiven bättre känns det som vi ska kunna utmana om guldet i slutändan.
|
|
|
Men topp fyra blir det nog i år,får vi ihop defensiven bättre känns det som vi ska kunna utmana om guldet i slutändan.
|