I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Ett par träningsfrågor

Hobby & Fritid - Sport & Idrott

   
Moderator

2011-08-04 14:18

Ett par träningsfrågor

Ja, har bara ett par träningsfrågor som jag säkert kan googla mig svaren till. Men skulle vara skönt att få lite olika åsikter om det. När jag pratar träning så är det på gymmet då såklart.

Den första är väl lätt. Det är så att jag själv inte är ute efter att bli superbiff, utan vill bara ha tillbaks den atletiska kropp jag en gång hade. Så därför tränar jag 4-5 gånger i veckan, samt är ute och springer 1-2 gånger i veckan. Men när jag snackar med vännerna på gymmet, så får man alltid samma svar:

- Springer? Då bygger du inga muskler kompis.

Och det jag "vet", är att att via löpning och gym samtidigt så får man inte maximal muskeltillväxt. Att man hellre ska köra powerwalk osv. Men hur mycket tappar man egentligen? Av tillväxten asså. Tycker det är skönt att springa och finner det lättare att vara ute i naturen och pressa sig själv, än att gå snabbt. Gör det stor skillnad på resultatet om man kör powerewalk istället för löpning?

Så hade jag en fråga till, men mitt i skrivandet så har jag glömt av det. Kommer nog upp i huvudet igen senare under dagen, så börjar med denna fråga.

time isn't wasted when you're getting wasted .
Användaren är inloggad Bling
Moneymaker
Detta är lite reklam för att finansiera driften av whoa. Om du blir medlemoch loggar in så slipper du denna reklam.

2011-08-04 20:42
Beror ju på vilken typ av kropp du är ute efter, vad ditt mål är osv. När du tränar på gymmet bygger du ju muskler, men när du är ute och springer slimmar du till dig, men hänvisar till forum.body.se där du nog lär få fler svar
Ibland gör man rätt, ibland gör man fel. Lev med det.

http://www.myspace.com/johanawesome

2011-08-04 21:25
nej du ska inte oroa dig över detta, mår du bra av att springa så ska du springa. detta är ett påstående som har spridits hejvilt av biffarna för att dom ska få ett bättre samvete över att inte röra på sig.

visst, det finns studier på att det är korrekt, men om man ska märka av det så snackar vi om träning på mkt hög nivå där allt ska vara optimalt för muskeluppbyggande. så mitt råd är att köra på som du gör. min kompis är väl ett levande bevis på att man kan bygga mkt muskler o bli starkare fast man springer. han springer på morgonen och gymmar senare på dagen, har gjort bra ökningar inom bägge områdena. vet inte om detta kanske är orsaken att han inte ser alltför biffig ut men pumpar med 45kg's hantlarna på bröstpasset^^

folk har alldeles för mkt optinojja nuförtiden.
 Haters gon' hate...

2011-08-05 02:13
Det är verkligen inget större problem givet att du inte elitsatsar och inte oroar dig för att din träning inte är helt optimal. Det kan ju dock vara soft att veta hur man kan lägga upp sin träning för att minimera problemen :). Jag har själv försökt att utforma ett program som inkluderar både löpning och styrketräning. Till min hjälp hade jag följande artikel: http://traningslara.se/att-kombinera-konditionsidrott-och-styrketraning-pa-basta-satt/

Träningslära är en grym resurs för vetenskapligt baserad information om träning, kost etc. Om du verkligen vill få grepp om vad du kan göra för att minimera "skadan" så är det bara att läsa.

Jag önskar egentligen att jag inte brydde mig om sånt här. Överlag tror jag att folk som jag, som gärna fastnar i små detaljer i min träning, egentligen skulle ha fan så mycket mer nytta av att bara köra på utifrån en stabil kärna av kunskap utan att oroa sig så jävla mycket över hur många % mer eller mindre effektiv någon detalj kan göra min träning.
Veritas Amicus, Henkso Amicior!
Moderator

2011-08-05 16:05
Men det är precis sånt här jag gillar!

konstgjord
Tackar! Men undrade mer hur mycket av muskeltillväxten man tappar om man blandar löpning och gymmande, inte vad mitt mål var. Men tack ändå!

Kaal & Henkso
Jag tackar för svaren! Blev mycket tydligare nu, och ska absolut läsa igenom artikeln Henkso länkade! Härligt att få höra lite andra åsikter nu :')

detta är ett påstående som har spridits hejvilt av biffarna för att dom ska få ett bättre samvete över att inte röra på sig.

Haha, det kan jag faktiskt tänka mig!

Tack återigen!
time isn't wasted when you're getting wasted .

2011-08-05 18:57
lungt, om du har fler frågor så kan ja försöka ge dig svar på dom också!
 Haters gon' hate...
Moderator

2011-09-30 23:17
Kan passa på att ta upp en sak till istället för att skapa en ny tråd. Jag försöker ju gå upp i vikt, och det har gått bra hittils. 5 kilo på 2 månader, enbart träning och vanlig mat, en del proteinpulver också. Går upp i lagom takt enligt mig, fått mindre fettprocent och magen börjar synas som den ska igen. Jag ser själv tydligt på kroppen att jag verkligen gått upp i muskler och inte bara ätit upp mig.

MEN, så snackar man ju med resten utav gymvärlden en hel del. Och det får responsen, "Härligt, sakta men säkert så att säga". Dom tycker istället jag ska köra på lite kolhydrater efter träningen då det är svårt att få i sig krubb såpass snabbt efter ett pass.
Jag brukar dra hem och laga till lite käk direkt efter träningen, blir väl då ungefär en timma efter passet. Men, är det för lång tid efter? Skulle jag tjäna mer på att få i mig kolhydrater direkt efter passet?

En simpel fråga, som säkert kräver ett simpelt svar. Och att det är från person till person, men tänkte att jag lika gärna kunde dra upp frågan och få lite egna erfarenheter på köpet.
time isn't wasted when you're getting wasted .

2011-10-02 01:50
Raz

Kolhydrater är minst lika viktiga som proteiner, alltså direkt efter träning, en blandning är optimalt. Detta gäller oavsett om du vill gå ner i vikt eller inte, så länge du inte vill gå ner i muskelmassa. Det fyller på glykogen lagren, och hindrar muskelnedbrytningen o.s.v. Tänk på att det ska vara snabba kolhydrater, ex. banan. Köp Gainer, så får du protein och snabba kolhydrater, sedan kan du använda ditt proteinpulver som mellanmål..
Moderator

2011-10-02 19:26
Men absolut, proteinpulver använder jag ju inte som återhämnting eller liknande, utan snarare till ett mindre mål senare under dagen.

Tack för infon iallafall, ska ta och kolla upp mer i veckan!
time isn't wasted when you're getting wasted .