hur lätt är det att överträna/skada musklerna?

Hobby & Fritid - Sport & Idrott

hur lätt är det att överträna/skada musklerna?

hur stor är risken att skada musklerna? vad krävs det? om man haft ett långt uppehåll men börjar träna igen, ska man då ta det extra lungt i början eller ska man köra i princip så mycket man orkar? nu snackar jag om styrketräning, maxar inte i vikt men kör ändå hyfsat tungt.

hur kombinerar jag styrketräning med konditionsträning? kan jag fortsätta gå 1,5-2 timmar per dag med hunden + träna med crosstrainer?

mitt mål är inte att se ut som magnus samuelsson, utan vill bara bli med ripped.
är 184cm lång och väger 82-83kg

(Inlägget ändrat av Squirtle 2011-12-18 22:37:09)

I'm a different kettle of fish
Användaren är inloggad Bling
Moneymaker
Detta är lite reklam för att finansiera driften av whoa. Om du blir medlemoch loggar in så slipper du denna reklam.
Se till att ha protein i kroppen när du tränar, annars förbränner du muskler :p
Kör lite lugnt i början gissar jag på, annars riskerar du nog att bli sjuk. Överträning är en annan sak, här kan du läsa om det.
Jag vandrade långa promenader varje kväll hela förra vintern efter gymmet.. gick finfint det, gäller bara att hitta orken :)

http://www.netdoktor.se/traning-kost/?_PageId=95198

Asså finns det inte PT för det du söker?

jag tror att jag får i mig tillräckligt med proteiner = 4 ägg + lite mat, frågan är om det räcker?

angående orken, ska jag låta bli att träna om jag är trött och har sovit dåligt, eller går det bra att köra på som vanligt om jag bara super i mig lite redbull?
ha en inkörningsvecka där du inte kör lika tungt som du gjort innan för att undvika intensiv värk, sen andra veckan e de bara o köra på! så brukar jag göra efter uppehåll iaf.

att kombinera styrketräning med konditionsträning på hobbynivå är inget problem sålänge du inte kör det i samma pass. t.ex. pumpar sönder bröst o armar o sen ger dig ut i spåret o springer en mil, men det är väl ändå ingen som gör:P

promenad utöver löpning/styrketräning är inga problem utan innebär bara att du gör åt mer energi per dygn. käka 2-3g protein per kg kroppsvikt och dag o sen får du i dig tillräckligt med kolhydrater o fett ändå från vanlig mat. sen ifall du verkligen vill deffa ner dig så e de bara o skära ner på kolhydraterna men för o bygga behövs de också för återhämtning. så bygg en period nu o sen kanske du kan deffa ner dig till sommaren...

så ställ upp ett bra schema o käka som ja sa ovan så kommer de gå bra;)

sen i samband med träning käkar jag EAA (essentiella aminosyror) som finns o köpa på diverse gymbutiker och för att lättare hålla uppe det dagliga proteinintaget kan man komplettera kosten med en p-shake som mellanmål:)

om du undrar något så e de bara o fråga, annars lycka till!
 Haters gon' hate...
Fakkoff

om du menar personlig tränare så går det inte, lever väldigt snålt just nu, tränar inte på gym heller, har dock vad jag behöver hemma sen tidigare
Kaal

tack! i princip allt jag behövde veta :)
asså 4 ägg e ca 20g protte, det motsvarar en proteinshake så det är inte så mkt som du tror:P "lite mat", det låter inte tillräckligt men du e ju finne så de kan ju vara 1kg renkött till frukost vem vet;)

sen om man känner sig seg så finns det PWO's (pre-workout) som man kan ta för o boosta upp orken men aldrig gett mig in på det, brukar ofta gå runt o gäspa på gymmet på kvällen men de e bara o tagga till i setten:P det är ju såklart en fördel o ha sovit mer men det är absolut inte bortkastat o köra ett pass om man e lite seg:P
 Haters gon' hate...
lungt meta!
 Haters gon' hate...
2g per kilo du väger ska du ha per dygn :p
1 ägg = 8~g,
1 kycklingbröstfilé = 30g (om jag minns rätt.)
200g köttfärs = 30g

Är en jävla massa ägg du ska äta per dygn isf. Kör på proteindryck så slipper jag tänka på hur mkt jag käkar, 3-4 om dagen ca. Morgon, eftermiddag, efter träning, och kvällen. Fikar aldrig i princip.. borde skärpa mig med det, men funkar än så länge iaf.
Brukar ha kasst med energi efter jobbet nu, dels för att man är trött och dels pga inget fika.. men kör på ändå oftast.
Se bara till att du vilar 1-2 dagar per vecka så är det lugnt, full vila dvs.. vet inte om promenader räknas in som träning dock, men jag försöker vila helt. :p

Är helt sämst nu dock, träna 4 dagar i veckan.. och dricker på helgen, så kroppen får i princip noll vila.. ska skippa träning imorrn pga det, lär va helt förstörd när jag ska upp 5 imorrn.

Provade en pre-workout 1 gång.. men magen gillar inte socker, så skippar såna. Körde thai den kvällen.. hade sjukt mkt mer ork, speedad i princip :p
Aminosyror och Anabolic ZMA kör jag för återhämtningen, sen bara kreatin och protein.
Tänkte prova på nåt muskelökande tillskott.. en polare som snackade om det, kan vara värt om det funkar.

kaal & suckafree

ok så jag överskattar alltså ägg, på en hel dag äter jag dock mycket, definitivt mer än dem flesta (speciellt om jag har tillgång till renkött), så jag tror att jag borde få i mig ganska mycket proteiner under en dag.
det är direkt efter träning som jag äter 4 ägg + lite mat :P

aja behöver egentligen inte så mycket mer än vatten innan jag tränar, brukar ha tillräckligt med energi :P
en till fråga: vad gäller vid träningsvärk?
Du växer :p
Glöm inte att stretcha ben iaf. Brukar stretcha ryggen/axlar oxå.. mina axlar är halvt trasiga, man ska ej köra för tungt bröst/axlar.. då dör dom.

Om du käkar efteråt så tar det ändå längre tid för kroppen att ta upp proteinet än en proteindrink gör.
Men som sagt, i princip omöjligt att käka mina 140g protein i ren mat per dag.
Är ju bara att räkna lite..

är det lindrigare för bröstet att köra en massa armhävningar än vad det är att bänka tyngre vikter?

har småräknat hur mycket proteiner det finns i det jag har ätit och inser även själv att det krävs rätt mycket, problemet är väl att jag lever väldigt snålt just nu så jag kan inte spilla ut pengar på proteindrinkar efter varje träning. men om jag har fattat det rätt så är väl maten/proteiner viktigare är själva träningen?
För att bygga så krävs protein och vila, bra sömn (8h helst). Protein är inte sååå värst dyrt, om du inte kollar på gainomax.. det blir snordyrt :p
Kolla upp body science på mmsports t.ex, en polare kör på det märket.. tror det är rätt billigt.

Föredrar andra bröstövningar faktiskt.. tycker inte bänk bränner så bra i bröstet.
Men om du kör bänk, pressa inte för tungt.. är där mina axelproblem började :p
Sen vill man ju helst ha nån som passar en om man ska köra bänk, blir jobbigt annars.

Här har du ett forum som har massa bra info oxå, har inte kollat övningar där.. men ska finnas en massa :)
Annars har jag en app på mobilen jag kollar på ibland när jag vill köra nåt nytt, jefit

http://www.kolozzeum.com/forum/

Jag brukar springa minst en halvtimme för att sedan efter det träna ben eller armar/bröst osv. Så, det är fel eller? Bryter man ner musklerna? Bör jag skilja på träningen och konditionen?

En undran till, jag lånar tråden:) .. Proteinshaker (pulver som sedan blandas), vilka ska man köpa?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.