|
|
|
|
|
recept för muskelbyggning
Håller på och letar efter bra recept för muskuluppbyggning. Eller om det e någon som vet nån bra receptbok skriven för just muskelbyggning/bodybuilder
Lite recept har jag hemma som jag hittat och vet att man ska äta mycke protein, men det blir ganska långtråkigt att äta nästan samma sak
Alltid glad för förslag
(Inlägget ändrat av Oracle 2012-03-27 07:44:22)
|
|
|
Detta är lite reklam för att finansiera driften av whoa. Om du blir
medlemoch loggar in så slipper du denna reklam.
|
Moderator
2012-03-26 23:36
|
www.kolozzeum.se har ett bra receptforum. Att äta för att bygga är ju inte ett dugg enformigt om man bara orkar variera sig fast det är klart mängden protein per tallrik kan ju vara lite drygt efter ett tag. fast du denna borde ligga i styrketräningstråden i sport.
"nu befinner jag mig på ett forum där många verkar skolka alt. sysslar med graffitti " - MrSandman
|
|
|
Lejon är väldigt starka.. Lejon äter Zebra, antilop och buffel.. Lejon äter inte gräs... vill du bli ett Lejon?
42 muskler för att göra en sur min medan det bara krävs 4 stycken för att sträcka ut armen och nita idioten...
|
|
|
Jag chansar på att även blåvalar är starka. För de är ju så stora. Bara du blir stor som en val så blir du säkerligen stark med. Lycka till!
All som röstar på mig skall jag slå ihjäl.
|
Producent
2012-03-27 18:58
|
1. Träna 3 gånger i veckan på fasta tider, förslagsvis måndag, onsdag och fredag.
2. Få i dig snabba kolhydrater före och efter träning. Ett bra proteinpulver med bra aminosyror kan du dricka en gång om dagen som komplement (om du inte redan äter ordentliga mål mat).
3. Maxa inte när du tränar, gå hellre för 3 x 12 repetitioner. Efter två veckor är det viktigt att du byter ut övningen helt för den muskelgruppen mot en annan.
T.ex, bröst:
Dag 1 och 7 - Flyes Dag 14 och 21 - Bänkpress Dag 28 och 35 - Cable Cross Overs
Osv.. Och så kan du gå tillbaka igen till den första övningen. Detta för att inte musklerna skall vänja sig vid övningen.
4. Sov ordentligt.
5. Softa med alkoholen.
|
|
|
Träningen e inga problem, har tom 2 PT:s, en i viscus och en på sportlife där jag tränar. Så proteinpulver och aminioosyror använder jag redan, tom bcaaxx utspädd i vattenflaska under träningen: ) styrketränar rätt mycke och musklerna e väl synliga så där e allt lungt. Jag e mer intresserad av bra recept på bra deffmat.
|
Producent
2012-03-29 23:46
|
1. Grillad kyckling med lite råris, lättstekt paprika, ärtor och majs 2. Tonfisk i gelé och lite råris 3. Stekt sej- och torskfilé med diverse rotfrukter (ej potatis) 4. Lax i ugnen med pesto på och lite rostade jordnötter 5. Magert rött kött stekt med chili, lök och champinjoner i en pytt
Om du deffar så få i dig lite snabba kolhydrater strax före din morgonpromenad så du förbränner mest möjligt fett. T.ex. krossa lite olika nötter och blanda dem med krossad mörk choklad och flytande honung.
//Paz
|
|
|
haha driver du? har du verkligen 2 personliga tränare?
det var det löjligaste jag hört på länge.. personliga tränare är till för asociala/lata/35+ människor och du verkar ju ha rätt bra motivation som är ute och söker efter info själv.. om du får det gratis så är det väl soft.
AIK ARSENAL "Det finns elitserie i innebandy alltså? Där ser man, undra om kurragömma har en elitserie också... "
|
Moderator
2012-03-30 21:47
|
deffmat okej. tonfisk i burk, kan vara den billiga salladsvarianten. stek i en tesked olivolja med en krossad vitlöksklyfta, salt och peppar och en klick sambal olek. när när det fått lite färg och smakerna blandats i med grönsaker. under tiden du gjort detta koka en deciliter ris. när riset är klart blanda i det med. rör runt i pannan så ris, tonfisk och grönsker blandar sig. detta är väl 30-35g protein, i med lite äggvita eller stekt kyckling om du vill ha mer och har råd.
Ät. ha på ajvar, ketchup eller om du har råd med kalorierna aioli. gott gott.
mycket mat, ca 650 kcal, bra matlådor.
tonfisken kan ju bytas ut mot kycklingfiler och sånt. jag brukar ha båda när jag äter sådär och det är säkert bättre med råris men man ska inte offra allt. hellre lite blodsocker jojo än att hata alla måltider man stoppar i sig. Bästa dieten är den man kan hålla.
"nu befinner jag mig på ett forum där många verkar skolka alt. sysslar med graffitti " - MrSandman
|
|
|
Till Machete och Legoland: Tack för era tips, har skrivit ner dom och blir alltid glad för mera tips. Till Lolland: Kunde faktiskt inte bry mig mindre om din synpunkt, men det är alltid kul att få sig ett garv: )
|
|
|
jag blir typ frustrerad över hur jävla dum du är, hur fan kan du ha 2 personliga tränare? jag vill verkligen förstå hur två tränare hjälper dig, alltså, vad gör tränare 1 och vad gör tränare 2? Vad bidrar nr 2 med som nr 1 inte kan?
AIK ARSENAL "Det finns elitserie i innebandy alltså? Där ser man, undra om kurragömma har en elitserie också... "
|
|
|
Lollarn: Om mitt inslag är höjdpunkten för ditt liv att reta dig på tycker jag allvarligt synd om dig. Puss på dig
|
|
|
hahaha, jag förstår inte varför jag är så otrevlig, blev lite arg när du nämnde det först men jag ber om ursäkt.
men kan du förklara varför du har valt att ha två personliga tränare? jag är genuint nyfiken
|
|
|
3. Maxa inte när du tränar, gå hellre för 3 x 12 repetitioner. Efter två veckor är det viktigt att du byter ut övningen helt för den muskelgruppen mot en annan. Vet inte vad du tror du har för terminator kropp egentligen, men det tar betydligt längre än så för kroppen att "vänja" musklerna vid utförandet, i regel en gång i månaden kan man switcha upp, räcker dock med att man switchar antalet reps/sets Behöver absolut inte skifta övningar, sedan är det betydligt mer optimalt om man nu skall gå in seriöst för det att köra 5 dagar med 2 dagar vila, och köra en muskelgrupp per pass. Då är isåfall deloads betydligt viktigare för uppbyggnaden.
|
|
|
Jag ommöblerar dig som knog-itivt beteende, Freud har blivit tapetserare"
|
|
|
Så allvarligt e det inte. Den ene tränaren har jag för mitt ultimata syfte, den andra e min brors men han ville inte gå själv så jag erbjöd att följa med och betala hälften för att jag verkligen ville att han ska ta tag i sig själv istället för att må dåligt. Visst får jag råd om kost och upplägg. Men e som sagt ute efter fler bra recept Thats all
Tack för svar
|
|
|
Det viktigaste när du deffar är bara att se till att få i deg 3-4g protein per kilo kroppsvikt, sen kan du fylla upp resten av ditt kaloribehov med vad du vill. Mitt bästa tips på deffmat är min protein gratäng. Blanda 1kg keso, 6st äggvitor, 200-300g ost 7% sen i med massa olika grönsaker, något kött och salt och peppar. Häll ner det i en ugnsform och in i ugnen tills gratängen fått färg. Nästang inget fett eller kolhydrater bara massa protein! Machete skrev: 1. Träna 3 gånger i veckan på fasta tider, förslagsvis måndag, onsdag och fredag. Varför bara 3pass i veckan? En muskelgrupp bör tränas 1-2ggr i veckan, forskning har visat att träna en muskelgrupp 2ggr i veckan är mest optimalt. 3 pass är i minsta laget. Machete skrev: 2. Få i dig snabba kolhydrater före och efter träning. Ett bra proteinpulver med bra aminosyror kan du dricka en gång om dagen som komplement (om du inte redan äter ordentliga mål mat). Varför få i sig snabba kolhydrater? För muskelbyggnad är det totalt oväsentligt, skillnad i andra uthållighets idrotter som när man ska cykla i flera timmar tex. Ett snabbt proteinpulver innan och efter träningen är det viktigaste. Machete skrev: 3. Maxa inte när du tränar, gå hellre för 3 x 12 repetitioner. Efter två veckor är det viktigt att du byter ut övningen helt för den muskelgruppen mot en annan.
T.ex, bröst:
Dag 1 och 7 - Flyes Dag 14 och 21 - Bänkpress Dag 28 och 35 - Cable Cross Overs
Osv.. Och så kan du gå tillbaka igen till den första övningen. Detta för att inte musklerna skall vänja sig vid övningen. Bland det värsta jag har hört.. Man behöver absolut inte byta övningar! Ett pass bör alltid innehålla basövningar samt komplement övningar som tar alla muskelfibrer. En övning är alldeles för lite! Går du till gymmet och bara kör flyes och sen går hem eller?
How can hip-hop be dead when wu-tang is forever?
|
|
|
Du frågar om hjälp med muskelbyggning men frågar samtidigt om deff-mat?
Du bygger inte muskler under Deffen (Processen när du gör muskler mer synliga genom att få bort underhudsfett).
Bygger muskler gör du genom att äta rätt mängd protein, träna rätt och samtidigt ligga på en kalorinivå per dag som är över "nollpunkten", dvs en kcal nivå som gör att du går upp i vikt.
Under deff ligger du på en KCAL(kalori)nivå som motsvarar viktminsking och anledningen till att du är så strikt med dieten under Deff-period är för att du vill minska så mycket i vikt som möjligt samtidigt som du vill bi-behålla din muskelmassa = gå ner i underhudsfett utan att förlora dina muskler.
/ Deedz. www.jewoit.se www.youtube.com/user/JewoitEntertainment http://jewoit.tumblr.com/ & http://www.facebook.com/jewoit
|
|
|
forskning har visat att träna en muskelgrupp 2ggr i veckan är mest optimalt. Nej det är det absolut inte, eftersom beroende på muskelgrupp så varierar också recovery time för musklerna, även sådana faktorer som genetik och arvs anlag är involverat här. Det optimala är att du bryter ner muskelfibrerna till FAILURE sedan vilar du muskelgruppen tills att återbyggandeprocessen ligger runt 90% (bounce back) och sedan kör du igen. Var dessa ligger varierar helt från person till person, och är något man enbart lär sig genom att träna och lyssna på sin kropp. Personligen kör jag styrka 5 ggr i veckan (en muskelgrupp per dag) mån-ti-ons-vila-fre-lör-vila och tre cardio pass på dessa samt varierande coreövningar på detta. Varierande låg/hög både reps och sets samt ser till att deloada i cykler på runt 8-9 veckor beroende på hur kroppen mår och hur resultaten ser ut.
|
|
|
Personligen kör jag styrka 5 ggr i veckan (en muskelgrupp per dag) mån-ti-ons-vila-fre-lör-vila och tre cardio pass på dessa samt varierande coreövningar på detta. Det e en variant av ett split program men personligen tycker jag du ska byta. Anledning till det e att efter 7-10 dagar borjar det du tranat minska, valdigt sakta men det minskar. Sa om du tranar en muskelgrupp i veckan blir det hela tiden 7 dagar mellan passen vilket inte ger dig optimal utveckling. Sa tryck in 2 pass per muskel i veckan kommer du fa mkt battre resultat 3. Maxa inte när du tränar, gå hellre för 3 x 12 repetitioner. Efter två veckor är det viktigt att du byter ut övningen helt för den muskelgruppen mot en annan.
T.ex, bröst:
Dag 1 och 7 - Flyes Dag 14 och 21 - Bänkpress Dag 28 och 35 - Cable Cross Overs Nar du deffar ska du inte andra dina vanliga traningsrutiner. Du ska kora tunga veckor, volymtraning som i detta fall och ocksa uthallighetstraning med minst 15 reps. Oavsett vad du e ute efter for resultat ska detta andras efter MAX 6 veckor.
vi är överallt!
|
|
|
Detta handlade dock om recept. Det e maten som e det svara i det hela. I slutandan handlar allt om ditt Kcal intag. Du bor rakna ut hur mkt energi du ca anvander per dag , som man bor du ligga runt en 3000 men det e olika beroende pa hur aktiv du ar om dagen.
Men for att gora det lite enkelt.
Bulka : Fullkorn, gronsaker, vitaminer och bra mat i form av lent kott. Detta later mkt som deffmat men allt handlar om mangden dar du nu ligger mkt hogre i kalroiintag. Du kan ata mkt skrap och snabbt ga upp i vikt men alltid battre och gora "ratt"
Deffa: Du tar nu det Kcal intag du haft under bulken och kapar av en del. Logiskt sett kan du deffa pa att ha ett underskott pa - 100 Kcal men det skulle ta en tid. Lagg dig pa -500 kalorier och fa i dig gronsaker !! vitaminer och bara lent kott som kyckling, kalkon, fisk. Vissa ater mkt biff och liknande men vitt kott ar battre an det roda.
och det som e viktigaste av allt, nar du deffar, bulkar eller bara generellt.
Fa i dig mat eller iaf en frukt var 3 timme.
vi är överallt!
|
|
|
Sa tryck in 2 pass per muskel i veckan kommer du fa mkt battre resultat Nej det kommer jag inte, för beroende på vilken muskel det gäller så har dom helt olika recovery time. Sa om du tranar en muskelgrupp i veckan blir det hela tiden 7 dagar mellan passen vilket inte ger dig optimal utveckling. ------ Sen håller jag på att ramla av stolen när jag läser det du skriver om "vad man ska äta" du kan BULKA på precis vad fan som helst snutten, jag har vänner som placerar sig i SM och div andra byggartävlingar varenda år som experimenterat och bulkat på det mesta, allt från chips till mcdonalds till att äta som du föreslår, det enda relevanta är MÄNGD och kaloriintag sedan vad du äter är som sagt helt ovidkommande. Sen föreslår jag att du skaffar dig lite egen sakkunskap istället för att rapa upp sådant du läst på internetforum eller hört av "PT'n" på ditt lokala gym. http://www.mensjournal.com/magazine/everything-you-know-about-fitness-is-a-lie-20120504Finns en hel del om muskler och recovery time där, samt att allt även är uppbackat. Vet inte vad fan du tror du har för "hulken" genetik broham eller vem du tror att du försöker lura, men kul att du kör svammelman.
|
|
|
haha snutten ! söt du är okej först vad vet jag, har ju bara 18 månader PT utbildning med bland annat djugående kostlära i utlandet bakom mig och har en timlön på 1000 kr som PT men vad vet jag? jag kollar upp på google och skriver det häftigt här på whoa =)
Så då kan du berätta för mig vad som inte stämmer med det jag skrev om 7-10 dagar? Dina meddelande från hjärnan till musklerna sänks sakta men säkert om du inte tränar på en vecka 10 dagar, sen går det snabbt att bygga upp igen men det är bättre att köra 2 pass per muskel i veckan istället för en. dock sa jag inte att det är FEL att bara kör en, det är en smaksak. men du som kan, vad är det för skillnad på återhämtningen på en vastus medialis och en rhomboid? är det fast eller slow twitch fibrer som gör skillnaden? eller är det kanske hur sodium tar sig in och ut? du får gärna berätta då du som vet.
och du tror säkert att du bränner fett när du tränar också?
Grattis då till dina vänner som bulkar på chips, och absolut är det kaloriintaget som spelar roll, men varför bulka på sig för mkt genom att få i sig sjuka mängder fett? och om du bulkar på skitmat som chips och donken hur får du i dig vitaminer då piller är skit. hur får du i dig de 9 essentiella aminosyrorna på ett bra sätt.
disskuterar gärna med dig men kom inte och lek skön och smart när du inte vet var jag får min info ifrån. Kan gå så mkt djupare med dig att du tillslut inte fattar vad jag pratar om.
vi är överallt!
|
|
|
_NoVA_ han kan allt om allt, det har han "bevisat" i varenda tråd nu. säger du emot han kommer han säga att du har fel för att han är äldre vet bäst om allt.
I'm a different kettle of fish
|
|
|
stämmer inte Och beror helt och hållet på varför och hur du tränar.  Jag gymtränar för massa, jag har sedan BJJ/Muay Thai + cardio pass ovanpå det för styrka och endurance. Så nej, för mig är inte 2 pass per muskelgrupp i veckan av viktträning "optimalt", och det är detta ni PT pajasar har så förbannat svårt att få in i era huvuden, vad som är "bäst" är helt och hållet individuellt och beror på ett flertal olika variabler. Och vad gäller kost och näringslära så skulle jag tro att min bakgrund som sträcker sig betydligt längre än dina "18 månader" väger betydligt tyngre. "18 månader" utbildning, i lol'd en vaktmästarutbildning är på tre år, och då handlar det om att lära sig kratta rabatter och skotta snö, samt hur man byter låskolvar på dörrar (generalisering) Skatta dig lyckliga över idioterna som är villiga att betala dig 1000kr för att bli matad med information som dom själva kan ta del av GRATIS. Fast du har ju iallafall en fräsig titel att slänga fram när du skall ragga på krogen. Kul för dig att du åtminstonne fick "skryta" lite med ditt påstådda CV i tråden.
|
|
|
har ju bara 18 månader PT utbildning med bland annat djugående kostlära i utlandet bakom mig djupgående av det som motsvarar en 18 månaders utbildning (JA) djupgående i vad som motsvarar utbildningar som involverar den typen av lära? (HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA) Tur för dig att allt är relativt kompis.
|
|
|
Jag skiter väl i vad du gör, tråden handlar om muskelbyggning. Inte om martial arts träning kombinerat.
Ja såklart du vet bättre, verkar ju whoa också veta av det du skriver i trådarna. kul med folk som kan saker tycker jag.
påstod inte att jag är dietist heller vilket är under en lång period och ännu djupare ja. Men tillräckligt för att veta att man inte bulkar med mcdonalds. punkt.
Ja folk betalar antar jag för att dom vill rätta till det som är fel på tex hållning. Saker som vanligt folk inte vet och därför anlitar en tränare. Allt handlar inte om att se ut som arnold för folk som anlitar PTs, nästan ingen skulle jag säga. Men vi vet betydligt mer om RÄTT träning oavsett hur mkt nu gymjunkies pratar med varandra då varje person brer på historien om vad som är rätt och fel. Men jag vet också att det finns väldigt många nötter inom branchen.
men vad vill du få fram med bilden hur mkt du behöver vila? gör om och gör rätt
vi är överallt!
|
|
|
gör om och gör rätt ditto, prova med att kolla på bilden till att börja med. Men tillräckligt för att veta att man inte bulkar med mcdonalds. Spelar fortfarande ingen roll, och allt handlar om vad du väljer att äta på dessa ställen, poängen var att du _kan_ och att det helt och hållet handlar om mängd. Saker som vanligt folk inte vet och därför anlitar en tränare. Det är folks slentrianmässiga lathet ni helt och hållet lever på, utan den så skulle ni vara arbetslösa, ni tillför egentligen ingenting, förutom att ni delar med er utav kunskap som dessa människor utan problem skulle kunna ta reda på själva, ni går att göra helt obsolete innan dessa personer ens sätter sin fot i en gymlokal. Ni skapar en beroendesituation till personer som redan befinner sig i ett underläge (fetma,dålig självkänsla osv) hela eran "filosofi" bygger på denna princip, och tar sedan obscena mängder pengar från dessa människor för att "hjälpa" dom med något som dom skulle kunna ta reda på själva. Man skulle kunna reducera er till att stå i dörrar på dessa gym och dela ut flygblad innehållande webadresser där dessa människor kan ta del av hur mycket kunskap dom vill. I mina ögon är det ett lika värdigt yrke som att stå vid utgångarna till stormarknader och försöka sälja data/telekommunikations tjänster till pensionärer. Skulle hellre försörja mig genom att leta och panta burkar. "18 månader" säger allt om både kvalitén och omfattningen på eran sk "utbildning"
|
|
|
haha du är så bitter !
så..målare, du kan måla själv? byggmästare - du kan väl bygga ditt eget hus, kolla upp på internet? Advokat - lös dina egna problem ? Läkare - kolla på greys anatomi så kan du operera på dig själv ?
det är precis samma paralleller som du drar..så tänk om igen och gör rätt
Och bilden, den saknar helt info om vad du pratade om att olika muskler behöver olika återhämtningstider. det du visar är vilan mellan reps. så snälla gör om gör rätt. IGEN.
Så min fråga igen, skillnad mellan en vastus medialis och en rhomboid? Och ja du får kolla på google vad det är för muskler, och ja du får köra din google info här med. ge mig ett vettigt svar bara.
Tror allt baseras på att du vet att du inte kommer ha så mkt att komma med här förutom din okunskap och "hat" mot att folk vet mer än du, samt att din träning antagligen själv går riktigt dåligt och är avis på folk som får bra resultat med hjälp av tränare medans du sitter hemma och runkar till chuck norris videos och analyser från olika hemsidor med skribenter som fått sin info från? ja vem vet, men rätt har dom
vi är överallt!
|
|
|
Nej, det är ganska enkelt att konstatera att en 18 månaders sk "yrkesutbildning" är ett skämt, därav att samtliga yrken du försöker dra paraleller till har långt mycket längre utbildningar. Om du hade varit fysioterapeut för att nämna en bara vars utbildning går långt mycket djupare än din brevkurs i kost och näringslära och fysiologi så kanske du hade gå att ta på allvar, nu är du dessvärre inte det. den saknar helt info Nej, men du är uppenbarligen för tappad för att förstå innebörden av dess innehåll, vilket är lite lustigt då den till och med innehåller bilder. vastus medialis och en rhomboid? Det där låter säkert mycket bättre när du försöker impa på Pelle Larsson 44 som efter 15 år för mycket i soffan med chipspåsen fått för sig att han vill komma i form, du vet dom ni sk "PT" lever på, han som pröjsar din hyra och ser till så du har tak över huvudet. Det är helt okej att använda svenska, även om latin säkert låter bättre i krogkön och på ditt lokala gym, när personer utan läkarutbildning envisas med att använda sådana uttryck dock för att ge trovärdighet till sig själva så börjar jag omedvetet dra på smilbanden. Och bespara mig dina enormt simpla förklaringsmodeller som du försöker "applicera" här, dina sk. "härskartekniker" är minst sagt skrattretande och hela din framtoning är enormt transparent, det är under all värdighet minst sagt. Det faktum att du känner dig tvungen att rättfärdiga ditt sk "yrkesval" säger spaltmeter mer om hur du är byggd än något du hitills postat i tråden. Se om du kan bygga ett inlägg nu hörru utan flertalet "tänk om gör rätt" som du hitills misslyckats kapitalt med att bruka korrekt i kontext en endaste gång. Tills dess skall jag fortsätta garva åt din liknelse av ditt egna "yrkesval", med det av en advokat, eller ännu bättre läkare. ARTON MÅNADER kompis, det är nog allt som egentligen behöver sägas. "djupgående" kost och näringslära var det ja?, jobbigt för dom som pluggar till dietist och läser 3-4 år för att få sin djupgående kost och näringslära, du kanske kan tipsa dessa universitet om dessa "superlärare" du hade som fick samma sak avklarat på hör och häpna 18 månader. Personer som håller i såna där utbildningar är oftast sådana som försökt sig på utbildningar till fysioterapeut, kiropraktor eller naprapat och misslyckats kapitalt, det eller gamla idrottare vars karriär hamnat på dekis och dom saknar vettig utbildning att stå på själva för att dom gav 110% till den disciplin dom valde att utöva.
|
|
|
kollade igen och det står
rest between sets. Så vilan mellan gångerna ?
Men det går ändå inte att prata me dig om detta ändå då du är blind och tunnelseende att du har rätt.
och att du väljer att skriva att det är fancy ord och att pelle larsson blir impad tyder bara på att du inte kan svara på frågan. ( vilket jag förstod från första början )
Men för att göra det enkelt för dig så är det så här. Musklerna i sig tar inte speciellt lång till att återhämta sig , utan det är det centrala nervsystemet som behöver vilan för återhämtning.
Att en bröstmuskel skulle ta en annan tid än en lats vet jag inte var du har drömt om. Det är nervsystemet som är bossen och överanstränger du det blir du övertränad och går in i väggen.
Så är det. Och om det är för svårt för dig att förstå detta kan du väl leta lite på google som jag antar du är bra på , spec ryska sidor.
Och ja, jag tror det svider nått fruktansvärt i dina ögon att man som "PT", "yrkesval" kan tjäna nått så fruktansvärt mkt mer pengar än vad du gör som knegar ihjäl dig. om du ens jobbar. Kanske bara sitter och är sur på babylon och folk som jobbar med det dom vill, vad vet jag.
all respekt till folk som pluggar 4 år till naprapat etc, men vill man jobba mer med träningen så är det ingen väg att gå så då är det PT som gäller. Och man vill inte fastna på gym hela livet utan gå vidare inom träning och fysträning. Men att knäcka ben och mjuka upp leder efter 4 år i skolan är respekt det med.
För att avsluta med mina sk "superlärare" så ja faktiskt. Har aldrig stött på några mer kunniga människor inom ett område. För att dra ett litet exempel min anatomilärare. Hans son smällde i en bilolycka blev förlamad från hals nedåt och fick diagnos att aldrig mer kunna gå. Min lärare tog tjänsteledigt ett år och jobbade med sin son som nu knappt ser "skadad" ut, går pratar och är normal. Allt från grunden och baserat på hans kunskap
Men i dina ögon låter det nog inget speciellt. Varför vara duktigt på något när man kan hata på babylon?
Tack för mig.
TS lycka till med din träning !
vi är överallt!
|
|
|
rest between sets. Så vilan mellan gångerna ? Det är en strukturerad mappning, som tydligt visar resultaten av den forskning man gjorde i forna soviet inför olympiska spelen, beroende på _VAD_ man önskar uppnå för resultat med sin träning. blind och tunnelseende att du har rätt. Vacker motsägelse, är det dom 18 månaderna som gör sig påmind? tyder Nej, det tyder på att jag tycker det är enormt fånigt när människor utan adekvat yrkesutbildning skall envisas med att använda dom latiniska namnen på dessa muskler/muskelgrupper, när du i grundläggande anatomi undervisning får lära dig SVENSKA (eller om du gör din utbildning i annat land, på ditt lands språk) motsvarigheter på dessa namn (du förstår läkare och dyl går inte in till en pat och säger, jo du förstår greta 55 att det du har här är en överansträngning i din gluteus maximus som i sin tur kommit på tvären med din corpus maximus, för då sitter patienten där som ett frågetecken bara, som sagt det kanske funkar i krogkön eller på ditt lokala gym) det centrala nervsystemet CNS funktion lär man sig redan på högstadiet, runt 8-9an där under biologi lektionerna, jag har avskrivit dig sedan länge ungefär i samma sekund som du försökte öka din trovärdighet genom att skriva du är "PT" och just nu finner jag enbart nöje i att ha roligt på din bekostnad. Och ja, jag tror det svider nått fruktansvärt i dina ögon att man som "PT", "yrkesval Varför skulle det svida något fruktansvärt?, att du tror att det är meriterande att ta sig igenom en 18 månaders utbildning är något jag finner hysteriskt komiskt, du kan tjäna enorma summor pengar på att sälja droger också, lätt mer än att ockra människor som "PT" kräver ingen utbildning och principen är egentligen densamma. Som sagt hade du ett regelrätt intresse av att tillföra något och faktiskt hjälpa människor så skulle du blivit tex dietist, fysioterapeut, kiropraktor, naprapat eller dyl, du vet sådant som faktiskt kräver att man har någonting innanför pannbenet, men du har redan gjort klart här att du enbart valt utbildningen för att det är oerhört lätta pengar. Du har tom mage att prata om att "hata på babylon" samtidigt som du regelrätt skryter om dom pengar du gör på lättlurande människor som inte vet bättre. all respekt till folk som pluggar 4 år till naprapat etc, men vill man jobba mer med träningen så är det ingen väg att gå så då är det PT som gäller. Och man vill inte fastna på gym hela livet utan gå vidare inom träning och fysträning. Men att knäcka ben och mjuka upp leder efter 4 år i skolan är respekt det med. Det där säger ungefär allt om vad du vet om yrkesrollen för en fysioterapeut, och 4 år? lyd ditt eget råd och googla lite du med. Har aldrig stött på några mer kunniga människor inom ett område. Nej men sen saknar du också erfarenheter från någon annan form av utbildning, så att hänvisa till dylika referens ramar?, vem försöker du lura oss eller dig själv? Fin "stålmannen" historia där på slutet också btw, och att du två inlägg senare fortfarande känner dig tvungen att rättfärdiga ditt yrkesval, det säger också allt man behöver veta om synen på det, samt att du är medveten om detta själv.
|
|
|
Har inget svenskt tangentbord for stunden darfor ser det konstigt ut. ber om ursakt. Det är en strukturerad mappning, som tydligt visar resultaten av den forskning man gjorde i forna soviet inför olympiska spelen, beroende på _VAD_ man önskar uppnå för resultat med sin träning du svarar fortfarande inte pa fragan. aterhamntningstiden ? ge mig ett svar dar det star antal timmar/dagar for respektive muskel som du nu pastar. Det du visar ar en klassisk bild som alla PTs vet , olika typer av traning, vikt, vila emellan repsen. CNS funktion lär man sig redan på högstadiet, runt 8-9an där under biologi lektionerna, jag har avskrivit dig sedan länge ungefär i samma sekund som du försökte öka din trovärdighet genom att skriva du är "PT" och just nu finner jag enbart nöje i att ha roligt på din bekostnad. Sa om du larde dig det redan i hogstadiet varfor fragar du om aterhamntning pa muskler da? da bor du ju redan veta att det ar just cns som behover vilan ? ett minus till. Nej, det tyder på att jag tycker det är enormt fånigt när människor utan adekvat yrkesutbildning skall envisas med att använda dom latiniska namnen på dessa muskler/muskelgrupper, när du i grundläggande anatomi undervisning får lära dig SVENSKA (eller om du gör din utbildning i annat land, på ditt lands språk) Dessa lar man sig pa latin men hur ska du veta? du kan inget om nagot annat heller inom detta. Ge mig nagra svenska namn da istallet? Sager du larmuskeln? isafall hur beskriver du de olika 4 med svenska namn? hit me ( e saker pa att du kommer skriva bort detta med och inte ge mig 4 svenska namn ) Det där säger ungefär allt om vad du vet om yrkesrollen för en fysioterapeut, och 4 år? lyd ditt eget råd och googla lite du med Naprapathogskolan ar 4 ar. Sa kanske ska googla lite anda du? Skrev jag nagot om fysio? nej Dock ar fysio i mina ogon ett valdigt respekterat yrke men eftersom jag vill va inom traning och fys sa var det inget val for just mig. Har t o m fysios i min klass som valde att ga detta for att lara sig mer, men du kanske vill ha bild, ett personligt brev och annan referens for detta med ? Och ja, jag och manga andra tycker att PT gor bra grejer. Det du tror att man lurar okunniga manniskor pa pengar ar det sjukaste jag har hort. Vad e fel med att fixa en persons hallning? fa personen att ma battre genom att ma battre i vardagen och i dens ogon se battre ut. Sa man gor mer for an manniska som naprapat att pa kort sikt ta bort smarta i en axel? nagot jag kan gora genom att tex trana benen? da jag ocksa vet hur kroppen fungerar. Jag ser inte det som mjolka pengar. Sen ar 18 manader utbildning betydligt mkt mer an Sverige utbildningar pa ett par veckor. Sa ja, jag har lite att komma med. Du far ha hur roligt du vill har pa min bekostnad men det ar du som gor bort dig varje gang du skriver nagot. Alla vet hur det ser ut nar nagon som inte kan ska havda sig. Man svarar inte pa fragor och man skriver mer nedvarderande om den andre. och detta min van ar du pa pricken. Sa grattis.
vi är överallt!
|
|
|
du svarar fortfarande inte pa fragan. aterhamntningstiden ? ge mig ett svar dar det star antal timmar/dagar for respektive muskel som du nu pastar. Det du visar ar en klassisk bild som alla PTs vet , olika typer av traning, vikt, vila emellan repsen. Det enda som står klart är att du trots din 18 månaders utbildning inte klarar av att tyda denna mappning, vilket som sagt är hysteriskt underhållande då den som tidigare sags till och med är illustrerad. Sa om du larde dig det redan i hogstadiet varfor fragar du om aterhamntning pa muskler da? da bor du ju redan veta att det ar just cns som behover vilan ? För att musklerna behöver också vila beroende på vad du önskar uppnå. och jag har inte frågat något om, det är du kompis som på bästa "PT-mässiga" vis börjat babbla och tugga om något som i slutet av dagen är högst individuellt och beror på en mängd olika faktorer och förutsättningar. Ge mig nagra svenska namn da istallet? Börja med att förklara hur det överhuvudtaget är relevant. (Förutom att du ville ville i inledningsskedet plocka lite enkla poäng genom att "briljera" med dina baskunskaper i latin) Naprapathogskolan ar 4 ar. Sa kanske ska googla lite anda du? Och sedan tillkommer en rätt lång prövotid på det, det är inte som din brevkurs min vän där du fick ut ditt laminerade visitkort efter 18 månader. Dock ar fysio i mina ogon ett valdigt respekterat yrke men eftersom jag vill va inom traning och fys sa var det inget val for just mig Does not compute med vad en fysioterapeut gör. Sorry försök igen. Och ja, jag och manga andra tycker att PT gor bra grejer. Det du tror att man lurar okunniga manniskor pa pengar ar det sjukaste jag har hort. Vad e fel med att fixa en persons hallning? fa personen att ma battre genom att ma battre i vardagen och i dens ogon se battre ut. Sa man gor mer for an manniska som naprapat att pa kort sikt ta bort smarta i en axel? Det handlar om att ersättningskraven (du själv visat hur stolt du är över att kunna ta ut) står inte i paritet till vad personen får för detta. Och det går fortfarande inte att komma ifrån att ni går att reducera till att stå och dela ut flygblad i dörrarna till dessa gym, därav att erat yrke inte alls har ett speciellt högt anseende i stort, snarare tvärtom, och DET VET DU. Du vet att människor i allmänhet ser er som högst tvivelaktiga, och att det är ett "yrkesval" som har genomgående väldigt uselt rykte, mycket på grund av att utbildningen är inte krävande nog för att sålla ut alla oseriösa aktörer (å andra sidan vore det svårt för dessa privata aktörer att få ut maximalt med pengar för att "utbilda" er om man gjorde dessa utbildningar mer omfattande" Du får försöka sälja dig själv som den store "humanitären" till någon annan är jag rädd, jag ser dig för vad du är, och är fullt kapabel att läsa mellan raderna i ditt sätt att uttrycka dig, grundskola och gymnasie gick inte överdrivet bra för dig va? Sen ar 18 manader utbildning betydligt mkt mer an Sverige utbildningar pa ett par veckor. Sa ja, jag har lite att komma med. Sett till vad som motsvarar en adekvat yrkesutbildning (som sagt vaktmästare läser 3-4 år för att lära sig skotta snö och rensa rabatter) så är det ingenting, och det vet du. Man svarar inte pa fragor och man skriver mer nedvarderande om den andre Du menar som dom enkla förklaringsmodellerna du försöker applicera inledningsvis gällande "chuck norris" "usla träningsresultat" "avundsjuk" "sitter hemma och runkar" Vill du ha hjälp att lägga snaran du förberett så vackert runt din hals, eller fixar du det och att ta steget av den där stolen du står på själv?
|
Producent
2012-07-03 19:38
|
Har börjat käka mycket fisk nu i de sista. Kom ihåg den här tråden och tänkte tipsa om några recept jag brukar köra.
Här i Norge kan man köpa laxpålägg. Tillsammans med fiberrikt och magert mörkt bröd, en liten skvätt philadelphia krämost och kryddat med grovmalen svartpeppar så är det sjukt gott. Bara köra på massa lax i flera lager. Brukar käka till frukost. Annars så är det nice att köpa hamburgare och steka 4 stycken och bara ha på en tomatskiva och lite rostad lök. Dvs, ingen dressing, bröd, pommes, läsk osv.
Blir mycket protein i en sådan måltid och är inte så dyrt heller faktiskt. Frysta burgare får man ett kilo för 40 spänn eller så.
|
|
|
Det later riktigt gott. det enda e beroende pa om man har nan speciell diet da lax kan va ganska hogt i kalorier. Men samtidigt mkt bra omega 3 och fetter.
Vad finns det for kott i Norge? Har i australien har vi med 5% fett, sverige har minst 10 tror jag. Da e det riktigt najs med bara burgare och vill man ha nagat till kan man ta lite bulgur eller bara en skon sallad med olivolja for bra fett.
vi är överallt!
|
Producent
2012-08-23 21:29
|
Ahh, eller hur. Jo, det är nog samma feta köttfärs här i Norge som i Sverige vill jag tro. Har vänner från Australien som har sagt exakt samma sak som dig också, detta med fettprocenten.
|
|
|
sverige har minst 10 tror jag Förutsatt att man ej är gravt förståndshandikappad så kan man utan problem mala sitt kött själv, och reglera fettprocent helt efter eget tycke och smak beroende på vad det skall användas till. Och säljs även färdigmalen med olika % i, i stort sett varenda större mataffär i hela landet. Som stolta medlemmar av begåvningsreserven kan ni fortsätta med erat månadsmöte nu.
|
|
|
älskar denna tråden asså
Gillar du att tippa/oddsa. Då ska du bli medlem på WWW.BETFAIR.COM, marknadens bästa odds. Använd värvaenvänkod 4Q6PXVU6T SÅ FÅR DU ca250KR!!!! (när du placerat några bets)
|