|
|
|
|
|
Fotbolls EM 2012 (Polen/Ukraina)
Den 8:de juni drar Fotbolls EM 2012 äntligen igång. Som bekant så är det Polen och Ukraina som arrangerar det.
Grupp A Grekland Tjeckien Polen Ryssland
Grupp B Danmark Holland Portugal Tyskland
Grupp C Kroatien Irland Italien Spanien
Grupp D England Frankrike Sverige Ukraina
"Jag kom ihåg att jag bara glömde ditt namn"
|
|
|
Detta är lite reklam för att finansiera driften av whoa. Om du blir
medlemoch loggar in så slipper du denna reklam.
|
|
|
Spelschema
Omgång 1 8 jun, 18:00 Polen - Grekland Grupp A 8 jun, 20:45 Ryssland - Tjeckien Grupp A 9 jun, 18:00 Holland - Danmark Grupp B 9 jun, 20:45 Tyskland - Portugal Grupp B 10 jun, 18:00 Spanien - Italien Grupp C 10 jun, 20:45 Irland - Croatia Grupp C 11 jun, 18:00 Frankrike - England Grupp D 11 jun, 20:45 Ukraina - Sverige Grupp D
Omgång 2 12 jun, 18:00 Grekland - Tjeckien Grupp A 12 jun, 20:45 Polen - Ryssland Grupp A 13 jun, 18:00 Danmark - Portugal Grupp B 13 jun, 20:45 Holland - Tyskland Grupp B 14 jun, 18:00 Italien - Croatia Grupp C 14 jun, 20:45 Spanien - Irland Grupp C 15 jun, 18:00 Ukraina - Frankrike Grupp D 15 jun, 20:45 Sverige - England Grupp D
Omgång 3 16 jun, 20:45 Grekland - Ryssland Grupp A 16 jun, 20:45 Tjeckien - Polen Grupp A 17 jun, 20:45 Portugal - Holland Grupp B 17 jun, 20:45 Danmark - Tyskland Grupp B 18 jun, 20:45 Croatia - Spanien Grupp C 18 jun, 20:45 Italien - Irland Grupp C 19 jun, 20:45 Sverige - Frankrike Grupp D 19 jun, 20:45 England - Ukraina Grupp D
Kvartsfinaler
Semifinaler
Final
____
Så vad tror Whoa? Vilka vinner? Vilka står för största floppen? Vem vinner skytteligan? Vilka blir årets överraskning? Vem missar den avgörande straffen i finalen? Kommer Spaniens dominans att brytas?
|
|
|
Trodde faktiskt att EM höll på längre, men det kanske bara är ~10 dagar
|
|
|
Trodde faktiskt att EM höll på längre, men det kanske bara är ~10 dagar Finalen spelas den 1:a juli, så snarare ca. 20 dagar. Det här är förövrigt sista EM:et där bara 16 lag tävlar i slutspelet. 2016 i Frankrike kommer det att vara 24 lag istället, vilket känns som en mycket bättre siffra. I och med det så kommer det också hålla på längre.
|
|
|
någon av er som ska ner? jag är på plats., camp sweden!
"life's a garden, dig it."
|
|
|
|
|
|
Som vanligt hoppas man på Sverige, hade behövts. Hade folk enat sig lite.
www.wallyjohnson.se
|
Moderator
2012-05-29 20:33
|
Fan, har ett par vänner som ska ner, vi snackade också om det men skippade det i sista stund då jag tar senare semester.
Annars så håller jag lite på Sverige, tror det kan bli en sån där underdogkänsla iår när man ändå är tippad sist i gruppen. Zlatan får lira som tia, och ja, det kan nog gå bra asså.
time isn't wasted when you're getting wasted .
|
|
|
jag har två landslag och hoppas det går bra för båda, hoppas det går bra för sverige och för tysklands del så är allt annat än minst till semi ett fiasko haha
|
|
|
Vilka vinner? Polen Vilka står för största floppen? Italien Vem vinner skytteligan? Lewandowski Vilka blir årets överraskning? Kroatien Vem missar den avgörande straffen i finalen? Götze Kommer Spaniens dominans att brytas? Ja.
|
|
|
Hehe så om nu Polen går och vinner, är det ändå Kroatien som blir den stora överraskningen enligt dig? :P
Fan va kul det ska bli! Sverige vinner!
|
|
|
Hela grupp D består egentligen av lag i smärre kaos:
Frankrike: Minns ni hur det gick senast? Katastrof. Värdelösa resultat, spelare gjorde revolt, de som var med skulle stängas av från landslaget på livstid, debaclet blev en nationell angelägenhet på högsta politiska nivå etc. Frankrike lär inte vara lika usla igen men det är ett något nytt landslag trots att en del spelare tagits till nåder. De slog förvisso Tyskland i en vänskapslandskamp men har i övrigt inte övertygat vidare mycket. Nytt lag som vill ha revansch men frågan är om de är där än.
Ukraina: Kom med i form av värdnation. Brukar sällan nå stora mästerskap annars. Inte så mycket kaos i det laget men frågan är om de har kvaliteten att gå vidare. Däremot är de hemmanation och börjar det gå lite bra kan de få det roligt.
Sverige: Har blandat bra insatser med sämre insatser. Hamrén är raka motsatsen mot Lagerbäck och satsar offensivt, ibland för offensivt. Nu kanske man äntligen hittat rätt plats åt Zlatan, men då är Elmander ett stort frågetecken. Sverige har inga direkt övertygande reserver (Rosenberg?). Backlinjen ett frågetecken också. Olsson har varit bra i PL men är kanske inte så inspelad med Mellberg. Ytterbackarna Sveriges stora svaghet. Vet inte vilka som kommer spela men exempel Markus Olsson är väl bland det bästa man har och han är i ärlighetens namn inte mer än medelmåttig. Gäller att hålla skärpan där.
England - eller "sagan om Roy som inte tyckte att pressen som förbundskapten för England i sig var stor nog": Var ska man börja? Kanske alla skador på spelare som Lampard, Wilshere och Barry. Inga dussinlirare direkt. Men istället för Rio eller Micah Richards ringer han in Martin Kelly med imponerande 1 landskamp under bältet och 24 matcher för Liverpool. I sig är väl inte det fel om det inte vore för att man har solklart bättre alternativ. Richards kanske får skylla sig själv som vägrar finna sig bland reserverna vid första uttagningen (då ska han inte få vara med) men Rio-historien är bara äcklig. Roy vill inte ha bråk mellan Rio och Terry och väljer då Terry istället. Fotbollsmässigt, okej. Kan väl köpa resonemanget även om jag inte är övertygad om att Terry är så värst mycket bättre än Rio. Men det är ändå äckligt att Terry öht får vara med under omständigheterna. Sen lär väl Roy starta med Carroll där uppe. Och mittfältet skrämmer inte. Scott Parker är en bra städgumma men sen då? Milner, Downing och Henderson skrämmer inte sådär jättemycket. England valde svårighetsgraden "Extreme" inför EM.
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?
|
|
|
Vilka vinner? Tyskland (eller Holland)
Vilka står för största floppen? England
Vem vinner skytteligan? Nån kroat kanske.
Vilka blir årets överraskning? Polen
Vem missar den avgörande straffen i finalen? Robben (eller Schweinsteiger)
Kommer Spaniens dominans att brytas? Ja
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?
|
|
|
Vilka står för största floppen? England Som vanligt med andra ord haha
www.wallyjohnson.se
|
|
|
Hoppas på Tyskland men det blir säkert en skitnödig final mellan Spanien - Italien. Skyttekung: Fernando Llorente (till galna 21 ggr pengarna) Floppen: Frankrike (med 0 poäng och Benzema som enda målskytt) Överraskning: Sverige (för jag vill)
No cake for the impurity!
|
|
|
Hehe så om nu Polen går och vinner, är det ändå Kroatien som blir den stora överraskningen enligt dig? :P
Haha jag förstår vad du menar. Men jag ville redovisa båda mina skrällar :)
|
|
|
Min drömelva från manager.aftonbladet.se följer nedan;
Målvakt: Igor Akinfeev Ryssland
Back 1: Dairjo Srna Kroatien
Back 2: Yuri Zhirkov Ryssland
Back 3: Lukasz Piszczek Polen
Mittfältare 1: Ivan Perisic (EM's stora snackis!) Kroatien
Mittfältare 2: Jakub Blaszczykowski Polen
Mittfältare 3: Ludovic Obraniak Polen
Mittfältare 4: Sebastian Larsson Sverige
Forward 1: Nikica Jelavic Kroatien
Forward 2: Robert Lewandowski (skyttekungen!) Polen
Forward 3: Zlatan Ibrahimovic Sverige
|
Moderator
2012-06-05 13:17
|
Är väl ett stabilt lag, om nu småländerna du hoppas på går bra. Har svårt att tro att både Polen och Kroatien går vidare och ger dig så mycket poäng. Sverige är också en joker så njae, ställer mig tveksam.
|
|
|
släng upp en tävling som under fotbolls vm :P
|
|
|
Ska vi inte dra ihop en whoaliga på manager.aftonbladet.se? Jag kan ta på mig att starta den, men vill veta hur stort intresset är. 59pix kostar det att skapa laget.
|
|
|
Jag har skapat en Whoa-liga på officiella fantasy EM-sidan. LÄNKLiganamn: Whoa League Code to join this league: 334187-73619 Så se till att joina snabbt, är ungefär samma sak som FPL om ni är bekanta med det och det kostar inget att registrera sig.
|
|
|
Låter bra. Ska försöka hinna skapa ett lag på officiella fantasy-ligan i dag :)
|
Moderator
2012-06-07 10:03
|
Kör redan på aftonbladet med rätt mycket folk som har lagt in en summa som pott, så hoppar tyvärr detta.
Men är det så att ni blir ett stort antal som lirar ihop här så bör ni skapa en egen tråd för det, så att det inte blir massa managersnack i denna tråd.
|
|
|
camp sweden let's go untz untz untz
takts-bar
jag är fett på, är redan reggad och allt så dra igång föfan
URSKOGEN
|
|
|
och ramuz finns ju inget som hindrar att man spelar i flera ligor, det kommer jag göra också ifall detta blir av, men det är ju bråttom så någon lär ju styra upp något snarast.
i övrigt tror jag sverige vinner EM. det går bra nu.
URSKOGEN
|
Moderator
2012-06-07 10:45
|
Det sa jag inte heller, men att hålla på med olika sidor tycker jag bara är jobbigt. Lägger hellre fullt fokus på aftonbladets isåfall.
|
|
|
Jag lirar själv på Aftonblaskans EM-spel med ett par andra OCH på officiella EM-spelet. Tycker inte det är särskilt jobbigt alls med fler ligor att hålla koll på. Snarare roligare.
Sen kostar inte den ena något, så det kör jag mest för skoj med några. Haha.
|
Moderator
2012-06-07 14:01
|
Alla är vi olika såklart :) Vet dock hur det brukar bli. Är alltid seriös till en början men brukar mattas av efter ett par omgångar, att då hålla igång flera olika klarar jag bara inte av.
|
|
|
Joinade simpos liga!
|
Producent
2012-06-08 00:36
|
Vilka vinner? La Furia Roja
Vilka står för största floppen? England
Vem vinner skytteligan? Hmm.. För svårt att tippa.
Vilka blir årets överraskning? Polen
Vem missar den avgörande straffen i finalen? Blir inga straffar i finalen
Kommer Spaniens dominans att brytas? Nunca Jamás!
|
|
|
Har nu joinat SIMPOs liga :)
|
|
|
Har joinat Simpos liga också. Men ska jag starta en Whoaliga till Aftonbladet också? Börjar ju bli lite brådis, så vore skönt om folk hann gå med :)
|
|
|
Har skapat ligan nu, "Whoa" heter gruppen, lösenordet är kreativt nog detsamma. Ligan i sig heter Like whoa.
Alternativet är att posta era nicks så jag kan bjuda in er.
|
Moderator
2012-06-08 15:22
|
Joinade aftonbladets med samma lag som jag kör i andra ligor, så två iallafall!
|
Moderator
2012-06-09 08:07
|
Bra öppning på mästerskapet igår. Händelserik förstamatch med polackerna vars adrenalin pumpade och pumpade, två röda kort och en missad straff.
Ryssland var grymt bra igår, sagt innan att dom kommer vinna gruppen, men det var en imponerande insats igår.
|
|
|
Riktigt bra matcher hittills. Erkänner att jag inte riktigt orkade kollade på Tyskland-Portugal utan mer lyssnade på den men det jag såg/hörde var bra.
Danmark stod för en grym insats. Samtidigt måste Holland kunna anfalla i mer än 15-20 minuter per halvlek. Samtidigt är det galet att de inte gjorde 4-5 mål.
|
|
|
Jag tror faktisk Danmark tar Portugal. Dock inte ett lag jag hejar på alls, Danmark alltså.
Tror det blir 1-0 till Danmark, så är danskarna vidare i gruppen.
www.wallyjohnson.se
|
|
|
Ett kryss hade varit rättvist i Tyskland - Portugal matchen. Även fast Tyskland dominerade vissa delar av matchen så var det Portugal som hade bästa chanserna. Men sen har ju Tyskarna Gomez, som gör 1 mål till slut på hans 10:e målchans.
Och om nu Danskarna vinner över Portugal så är dem automatiskt inte vidare för det. Vinner Holland sina resterande matcher, så är det målskillnad, och där är dem nog starkare. Fast inte om dem spelar som dem gjorde igår mot Danmark. Robben, Van Bommel och Van Persie var alla riktigt usla. Sen har jag inget emot om Holland inte tar sig vidare från gruppen och jag ser gärna att Portugal och Tyskland går vidare.
Jag dömer ut Danmarks chanser, även fast dem spelade otroligt bra stundtals igår.
|
|
|
kan verkligen inte se lustig,grankvist och resten av backlinjen hänga med benzema,nasri och ribery. sen blev vi väl bra utspelade av england senast på wimbledon också? men ja större mirakel har väl skett
|
|
|
granqvist* och sen tycker jag så jävla synd om ibra också som kan vara världens bästa just nu och måste spela med sådana typer som elm,källström, ja hela jävla landslaget förutom larsson o chippen..förstår inte hur han orkar med..tycker nog att hamrén får ändra på sin kramgoa attityd
|
|
|
haha wimbledon :) aja ingen aktivitet här ändån
|
|
|
Visst att han vill spela offensivt. I all ära, men han var inte tvungen att tvätta bort ALLT Lagerbäck lämnade efter sig när det kommer till defensiven. Han verkar vilja spela på en individualitet som Sverige inte besitter.
Att spelarna sen var rädda som små kycklingar var en annan femma.
|
|
|
Holland - nya Frankrike?
|
|
|
bättre uppställning idag, men förstår inte varför wernblom inte startar? han vet hur man krigar
|
|
|
anders svensson är en gammal gubbe som spelar i elfsborg
|
|
|
Vilken one trick pony, Svensson alltså. Killen har inget på sitt CV annat än sin frispark mot Argentina för 10 år sedan. Sopa!
www.wallyjohnson.se
|
|
|
Svensson gör dock vårat mittfält stabilt konstigt nog, även om han är en "sopa".
Hamrén har gjort bort sig, att kasta iväg chansen till poäng mot ukraina är inte OK. Att spela med en striker på vänsterkanten som är deras "starkaste" borde dem scoutat bättre, herregud..
Aja, tack och hej - ses om 2 år :)
Tack för allt kung olof!
be the change
|
|
|
Dammar av en gammal klassiker som aldrig går ur tiden: avgå Hamrén!
|
|
|
fittluder...
No cake for the impurity!
|
|
|
JackVegas: Ja, han har en förmåga att skina sådär 1 av 100 gånger ibland. Men för det mesta så är han inget att hänga i granen.
Även en blind höna finner ett korn...
www.wallyjohnson.se
|
|
|
Spelar ingen roll om han skiner eller inte, han bidrar med erfarenhet och stabiliserar vårat annars väldigt snurriga mittfält.
Lätt att hata, svårt att uppskatta.
be the change
|