I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Alexander 'The Mauler' Gustafsson - vad tror ni?

Hobby & Fritid - Sport & Idrott

2012-12-14 01:28

Alexander 'The Mauler' Gustafsson - vad tror ni?

Vad tror ni? hur ser hans framtid ut? Upptäckte han först nyligen, därför jag frågar.

Bra självförtroende verkar han ha i alla fall, inget jantelagstänk här:
http://www.mmafighting.com/2012/11/30/3707070/morning-report-alexander-gustafsson-confident-beat-jon-jones-ufc-randy-couture-chael-sonnen

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Användaren är inloggad Bling
Moneymaker
Detta är lite reklam för att finansiera driften av whoa. Om du blir medlemoch loggar in så slipper du denna reklam.

2012-12-14 01:33
låter hyfsat lovande:

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/kampsport/mma/article15903168.ab

http://sports.yahoo.com/news/jon-jones-looks-forward-fighting-alexander-gustafsson-100800792--mma.html
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2012-12-14 09:32
Här tar Gustafssons segersvit slut är jag rätt säker på. Visst är han bra, men inte så jäkla spektakulär och Jones kommer som vanligt ha sina superlånga armar till fördel. Han är iofs längre vilket Jones väl inte är så van vid, men ändå, Jones läskiga långa lemmar tar sönder folk.
http://soundcloud.com/80scrackpolo
Poet

2012-12-14 12:56
Först och främst är det inte ens Jones han ska få möta, utan Machida. Då Henderson fortarande inte verkar ha läkt.

Om han vinner över Machida på ett spektakulärt sätt, så blir jag mer övertygad om att han har en chans mot Jones. Idag ser jag inte det inte som en omöjlighet att han skulle slå Jones, men nu har han ändå mött tre top level guys, Davis (som han torskade mot), Thiago Silva och Rua. Och visserligen vann han övertygade mot både Silva och Rua, men han måste gå loss om han ska kunna vinna mot Jones. Annars kommer Jones bara plocka poäng med sina lemmar.

Så om han avslutar Machida, så är jag all game. Jag kommer dock heja på han oavsett vad :)
At the gates of Eternity...

2013-01-05 23:04
(sist på bollen)

Alex är topp 5, varken mer eller mindre. Han är dock inte samma fighter som torskade mot Davis. Jag ser Alex som en av två LHW som har en sportslig (dock ingen större) chans mot Jones. Den andra är Machida, som dock har haft halvsvårt mot brottare historiskt och mycket väl kan förlora mot Henderson, även om jag inte tror det.

Rimligtvis är Gustafssons nästa fight mot Rashad Evans, när han har vunnit mot lil-Nog den 2 feb, alternativt mot förloraren av Henderson/Machida (vem som än vinner kan knappast berövas en title shot), om inte Henderson får för sig att lägga av vid förlust. Där i mitten någonstans är Phil Davis, som jag tror att Alex slår idag, men som han också är god vän med och knappast sugen på att gå en rematch emot.

Jag tror f.ö. att Alex har gjort ett farligt val när han har offrat sitt underhållningsvärde mot att vinna fighter på domslut. Jag gissar att han förr eller senare får en chans på Jones, men att han torskar tämligen klart. Tyvärr - för det behövs fler fighters som Gustafsson och färre som Jones.

I övrigt håller jag med BC, även om jag inte har sett Silva som en top level guy på rätt länge...

Poet

2013-01-05 23:20
Håller med dig Jack, Davis hade fått på huvudet om de hade mötts idag. Kollar man hur bägge herrarna utvecklats sen de möttes, så är det ingen överdrift att Alex kommer mycket längre. Men UFC är trots allt pro-sports och pro-sports is all about the money. Om han inte steppar upp underhållningsvärdet lite, så kan kön till titeln bli längre. Det är ju trots allt vad det handlar om i grund och botten. Underhållning.

Men sen vet jag inte om Machida hade haft så svårt mot Henderson. Han klarade ju sig trots allt mot Ortiz. Rashad knockade han brutalt och Couture fick käka fotsula som sista måltid hos UFC. Samt att han krossade Bader totalt, men å andra sidan så har inte Bader samma haka som Henderson. Henderson är en tuff jävel, men jag tror Machida är alldeles för snabb för honom. Det som talar emot Machida är hans suspekta haka.

Förövrigt så tyder allt på att Machida vs Henderson blir av då Henderson's skada verkar ha läkt. Kanske Glover blir Alex's motståndare? Jag tar för givet att Glover kommer manhandla Rampage utan dess like.

2013-01-06 00:05
Enligt Henderson har hans och Machidas fight aldrig varit i fara, så man får väl ta karl'n på orden. Machida är en av mina favoritfighters, men det är något som känns lite off med honom, och jag tycker inte att han är så övertygande som han borde kunna vara. Bader, Ortiz (och i viss mån Couture) är dock tillräckligt förutsägbara för att han ska kunna gå och vänta in rätt counterpunch. När han möter någon som Henderson tar jag inte det för självklart; jag tycker att vi såg samma sak mot Rampage - alltså Machidas problem med en brottare som kan ta en smäll. Tror ändå att Machida avpolletterar Henderson. Å andra sidan: träffar Henderson rätt med högern faller Machida som en fura.

Glover är en sådan där jag nästan börjar gråta över att han inte har kommit till strålkastarljuset tidigare. Fatta att killen har varit ungefär lika bra i 3-4, kanske 5 år... Kan inte se något annat än att han kör över Jackson, även om jag gillar Rampage som fan... Jag tror att ett av Glovers problem är att alla vet att han är så extremt mycket bättre än hans record, vilket gör honom väldigt farlig att möta för alla som är etablerade.

Inte alls omöjligt att Glover och Alex får mötas i framtiden, men på kort sikt tror jag att Glover behöver en fight emellan. Jag skulle vilja se honom mot Bader eller Te Huna.

Poet

2013-01-06 13:07
Jag tycker Machida's problem är att hans självförtroende. Han håller tillbaks när han inte ska göra det. Rampage är ingen han borde ha förlorat mot. Och ett delat domslut vittnar om det. Men jag förstår, han hade åkt på sin första knock innan dess. Man blir lite skotträdd då, speciellt Rampage då han har tunga nävar.

Men jag vet inte, Henderson rör sig inte så jättesnabbt och Machida är riktigt jobbig att möta pga av sin karate-stance. Lägg till att Hendo är lite kortare och inte har samma räckvid. Blir väl att undvika take downs och Hendo's H-Bomb. Kollar man hans facit så är ju egentligen bara Rua och Jones som gett Machida riktiga problem. Han har klarat sig bra mot power wrestlers, men det är Machida's haka som bekymrar mig.

Ja Glover är hög risk och liten utdelning just nu, för motståndare alltså. Men jag tror han kommer skapa sig ett namn nu när han kör över Rampage. Jag hade inte blivit förvånad om Dana ställer Glover mot Alex i en title eliminator.

2013-01-06 13:50
http://www.mmafighting.com/2012/10/30/3579074/jon-jones-definitely-eyeing-late-2013-move-to-heavyweight

Om Jon Jones flyttar upp till tungvikt så har Gustafsson iaf större möjlighet att vinna titeln.
Hur tror ni Jones skulle klara sig i tungvikt? han lär ju inte få samma reach advantage

2013-01-06 14:16
BC99

Håller med, även om jag tycker att domarna rånade Machida mot Rampage.

Metastrof

Jag har svårt att se vad Jones ska upp i tungvikt och göra. Jag tror att han skulle köra över det mesta av motståndet där också, men tungviktsdivisionen är jävligt grund. Cain och JDS är de enda som skulle erbjuda honom något större motstånd, och han har ganska stort reach advantage på alla i topp 10 (utom mot Stefan Struve, om du räknar honom dit). Jag tror inte att det kommer hända.

OM Jones testar tungvikt tror jag inte att det blir på bekostnad av LHW, utan snarare att han går upp för en fight eller två. Ska Alex hålla sig på toppen kommer han att springa på Jones förr eller senare. Helt ärligt tycker jag i det läget att han ska sätta allt på ett kort och gå ut vansinnigt aggressivt.

Jag vill ha Alex-Evans, eller Alex-Machida innan dess dock. Klart de två svåraste fighterna, utanför Jones. Glover hade också varit jävligt coolt, och den tror jag trots allt att Alex tar. Men jag tror att det är för många på kö för att Glover ska få möta den absoluta toppen än på ett tag. Jag tycker att Glover-Te Huna hade varit jävligt intressant, men också Glover-Mousasi, nu när Strikeforce stänger ned.

Poet

2013-01-06 15:16
Jack: Jag tyckte så också första gången jag såg fighten. Nu i efterhand så tycker jag nästan det var en draw. Jag är fortfarande lite velig. Den var bara jobbig att kolla på. Ingen av herrarna verkade särskilt sugna på just den fighten och till och med Rampage såg förvånad ut när han vann.

Hoppas Mousasi får komma över. Nästa helg som den sista Strikeforce galan äger rum, eller hur?

2013-01-06 15:48
Jag tycker att Rampage-Machida är ett tydligt bevis på hur efterblivet systemet är där poängen utgår från ronder. Vafan, gör som i Pride och låt domarna skriva ned namnet på den som var bäst som helhet istället.

Japp, sista Strikeforce är på lördag, där bl.a. Mousasi går sin första på över ett år tror jag. Ser verkligen fram emot det, även om kortet har vattnats ur helt.

Efter Strikeforce är väl Marquardt, Melendez, Cormier, Rockhold, Mousasi, och någon till absoluta no-brainers att skriva på UFC-kontrakt. Barnett borde också vara det även om Dana verkar hata honom. Roger Gracie, Josh Thomson, och några till får säkert också följa med. Har dock svårt att se någon Strikeforce-fighter komma i närheten av en titel i UFC.

Poet

2013-01-06 15:59
Problemet var att Pride var väldigt korrumperat. Jag håller med dig att poängssystmet är utdaterat. Och inte bara det, poängsystemet är ju en blandning av boxning och brottning, med ingen som helst hänsyn till grappling aspekten av MMA. Man får inga poäng för det man gör från rygg, inga poäng för dominanta positioner, subförsök eller escapes heller för delen. Oh well.

Med facit i hand så har nästan alla SF-fighters floppat ganska hårt. Jämfört med tex WEC, då vi har Bendo på LW-titeln och Condit fick ju en chans på titeln någon månad sedan. Shields är väl perfekta exemplet på en flopp.
Poet

2013-01-07 14:52

2013-01-07 16:11
Hade varit en bra fight. Men jag tycker själv att Gustafsson har förtjänat Evans eller Machida, och att Mousasi i första hand borde hoppas på Bader, eller kanske Te Huna. Mousasi/Te Huna hade kunnat bli en sjuhelvetes fight, förresten.

Poet

2013-01-07 16:52
Tycker också Alexander borde få en top 5 kille.

Mousasi borde få en gatekeeper som Bader eller Te-Huna som du säger.

2013-03-11 18:08
Hehe, Mousasi är top-tier, vet man inte det så är man okunnig. Han tillhör förmodligen top 3 i världen.

Tror inte att Alexander vinner mot Mousasi men jag hoppas verkligen.

Poet

2013-03-13 21:50
Är det safe to say att Mousasi är det tuffaste motståndet Alex stött på? Hade man frågat mig för 2-3 år sedan så hade jag sagt Rua. Men 5-5 i UFC record och inget som påminner om Vintage-Rua så får jag säga Mousasi.

2013-03-16 12:50
BC99 skrev:
Är det safe to say att Mousasi är det tuffaste motståndet Alex stött på? Hade man frågat mig för 2-3 år sedan så hade jag sagt Rua. Men 5-5 i UFC record och inget som påminner om Vintage-Rua så får jag säga Mousasi.

Ja, verkligen. Enligt Alexander själv och enligt de insatta. Alltså Mousasi har 33-3 i record och är UNDER 30 år. Det är helt otroligt.

Producent

2013-03-16 13:24
Mousasi har ju bara mött nollor. Men å andra sidan har Gustavsson varit rätt trist i de senaste två.
Give my regards to King Tut, asshole

2013-03-16 14:12
KurtRussel skrev:
Mousasi har ju bara mött nollor. Men å andra sidan har Gustavsson varit rätt trist i de senaste två.

Tänker inte ens diskutera*, men att han mött nollor är så jävla roligt argument. Så fort en kille inte gjort karriär i UFC så tror massan att han inte mött några bra. Vidga dina vyer lite, innan du uttalar dig.

Han är extremt well-rounded och skulle woopa de flesta top-tiers i UFC.

* = jag menar det. blir ingen diskussion eftersom du saknar kunskap.

Producent

2013-03-16 15:11
Äh du kan ju inte öppna med att säga att du inte tänker diskutera bara för att sen göra det. Men diskutera inte det här med mig då; i princip alla han har mött är sådär. Jag tror iofs att han har en chans att vinna över Gustafsson, men sen tror jag bara han kommer traska mellan vinst och förlust nånstans i mitten av rankingen.
Poet

2013-03-22 21:50
Mousasi är inte att se ned på. Jag hejar på Gus, alla dagar i veckan. Men Mousasi kommer faktiskt bli en hand full.

2013-04-03 13:28
Mousasi är grym, men fakta kvarstår att han inte har fightats mot eliten. Han har heller (till skillnad från Gustafsson) inte mött brottare i världsklass, med ett undantag (King Mo), och den fighten torskade han.

Jag tyckte inte att han hade förtjänat Gustafsson, så på ett sätt är det ju lite kul att han får Latifi istället :-)

Producent

2013-04-03 15:06
Synd på en spännande match, får hålla tummarna för Latifi även om det känns lite otroligt att han skulle gå därifrån med segern.

2013-04-03 15:36
Håller med. Unibet betalar dock f.n. 8 gånger pengarna, vilket jag tycker är i överkant. Får vara värt en liten slant iaf.

Poet

2013-04-05 11:16
Hela Latifi's (eller Latifa som Dana skrev) kroppspråk vittnar om att han inte verkar vara redo för denna fighten. Han är från Malmö, så man önskar han väl. Men jag ser tyvärr inte mycket som talar för Latifi.

Kanske Gus får ett större namn när hans cut har läkt?

2013-04-05 13:17
Det enda rimliga är att boka en officiell no. 1-contender-fight mellan Gustafsson och Machida. Rimligtvis så snart som möjligt, Jones-Sonnen är snart och både Gus och Machida borde vara good to go.

Poet

2013-04-05 15:33
Nu är jag förvirrad, var inte Machida redan lovad Contender platsen? Eller vann han inte tillräckligt imponerande enligt Dana?