I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Producent

2013-01-08 00:10

Världselvan

Japp, så var det avgjort. Bollen till Messi som vanligt och samtliga i elvan från den spanska ligan.

Varsågoda att ryggdunka, slakta, hylla eller ifrågasätta.

Personligen så tycker jag rösterna är liiite väl centrerade runt Real Madrid och Barca även om flera av de i elvan faktiskt hör hemma där rättvist nog.

Zlatan platsar inte före Falcao, Messi och Ronaldo tyvärr.

Vart är Pirlo?

Casillas må vara min hjälte för evigt men han var ärligt talat inte bäst under 2012.

Pique? :S

Shoot!

Användaren är inloggad Bling
Moneymaker
Detta är lite reklam för att finansiera driften av whoa. Om du blir medlemoch loggar in så slipper du denna reklam.

2013-01-08 02:26
att messi vann guldbollen är väl inget att diskutera känns det som :)

annars håller jag med dig om pirlo och pique, pirlo var värd en plats i elvan efter säsongen i juventus och i EM. känns som att han varit mer framträdande i sitt klubblag och i EM än tex alonso var. han var en stor del till ligavinsten för juve och rätt dominant i EM som delvis gjorde att italien kom ända till finalen.

pique kom undan med att han spelade i spaniens landslag som vann EM, annars i helhet över säsongen i barca så var han borta en hel del och verkade rätt medioker. kompany hade kunnat få den platsen.

sen tycker jag zlatan/falcao är jämnt upp, zlatan lyfte ändå hela milan och vann skytteligan i italien, fortsätter till psg och går direkt upp i skytteligaledning, leverar i sitt landslag med assister och sjuka mål, inte minst mot england, dessutom utplockad till EMs bästa elva bland 10 spanjorer och framröstad till snyggast mål. jag hade nog röstat på zlatan.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Admin

2013-01-08 03:01
Det tar emot att säga men jag tycker nog att Joe Hart skulle tagit platsen mellan stolparna. Eller varför inte Manuel Neuer som varit grym i framför allt landslaget.

Zlatan eller Falcao, det är lite hugget som stucket. Hade kunnat vara vem som helst av dem två. Men det här tar emot ännu mer att säga: Robin van Persie petade vem som helst i det där anfallet under fjolåret. Det visar att sådana här utmärkelser bara är rena popularitetstävlingar snarare än grundat på meriter.

Att det är en sådan dominans inte av La Liga-spelare utan av Real Madrid och Barcelona-spelare säger väl mer om skillnaden mellan ligorna. När det är två lag som utgör hela ligan i ett land blir spelarna så pass överlägsna även i jämförelse med betydligt mer jämna ligor som PL, Bundesliga och Serie A. Ta en spelare som Pique. Han är med för att spelar i ett av de två lagen som får alla resurser i La Liga och alltså blir bäst. Han har knappt nån konkurrens; det handlar om typ tre andra möjliga spelare. Jämför det med spelare som Kompany, Vermaelen, Leighton Baines som har betydligt hårdare konkurrens. Speciellt Baines som spelar i ett mittenlag men ändå är ligans bästa vänsterback. Det finns ett helt tyskt landslag med tonvis av talang och kvalitet som inte finns representerat. Mario Gomez var en av Europas bästa målskyttar och bara Messi gjorde fler mål i CL som ett exempel.
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?
Admin

2013-01-08 03:01
Det vore inte helt fel att säga att Pirlo var den avgörande anledningen att Italien tog sig till finalen i EM. Han bar laget ensam på sina axlar.
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?
Producent

2013-01-08 09:20
Bra inlägg.

Javisst, Pirlo borde ha varit med där. De som sätter Zlatan före Falcao, well.. Falcao uppnådde ju ganska mycket själv under det förra året så det känns inte på något sätt fel att placera honom före Zlatan.

Lite för få tyskar med håller jag med om.
Moderator

2013-01-08 11:42
Fast, världselvan togs väl ut utav FIFA's spelarfack som består utav 50 000 medlemmar. Men jag håller med, ren skandal att det enbart är spelare från La Liga...
time isn't wasted when you're getting wasted .
Admin

2013-01-08 20:25
Läste nu att de svenska spelare som röstat på världselvan tillsammans hade tagit ut denna:

Manuel Neuer – Dani Alves, Sergio Ramos, Thiago Silva, Marcelo – Xavi, Andres Iniesta, Andrea Pirlo – Lionel Messi, Zlatan Ibrahimovic, Cristiano Ronaldo.

Överensstämmer lite bättre med mina åsikter. Lite intressant faktiskt. Beror det på hur media speglar fotbollen? Vilka matcher vi kan se i Sverige? Vilken typ av fotboll vi föredrar?
Producent

2013-01-09 00:11
Mer realistisk elva från svenskarna ja.

Men såhär är det nog Evolution:

1. I Sverige, Norge och liknande länder så är fotboll populärt men de inhemska ligorna mediokra.

2. Folk är rika, har det gott ställt, lever i väldigt högteknologiska samhällen där man enkelt kan betala en hundring för att streama fotboll från hela världen i HD.

3. I t.ex. Spanien, Italien osv så är fotboll mer religion och många lever liksom inte riktigt på samma nivå som här uppe. De kanske inte snackar andra språk och har mer begränsade möjligheter att följa andra ligor, sätta sig in i detaljer osv.

4. Detta skapar en slags miljö som man enkelt kan känna av bara genom att läsa valfri spansk eller italiensk dagstidning. Självklart så sprids atmosfären vidare genom leden i fotbollsförbunden.

Och så fortsätter det på det spåret, men du fattar vad jag menar iaf.
Moderator

2013-01-09 22:26
Förresten så tycker jag absolut att Robin van Persie ska ha en plats i världslaget, framförallt med tanke på det han gjorde i Arsenal, men även starten i United. Fan vad han levererar. Även Kompany som var en jävla mur i City under förra säsongen.
Producent

2013-01-09 23:39
Tycker det är tråkigt att inte Buffon prisas.. Juventus de senaste 2 åren, har fan inte släppt inte många mål och mycket av det är pga Buffon som har varit fenomenal! EM-silver med Italien också! Faaast.. Real vann också ligaguldet och Spanien EM-guldet så det går ju att argumentera för att Casillas förtjänar det framför Buffon.. Men den senaste tiden så har ju Juve gjort det bättre än RM i ligan. Och så Neuer då såklart.. Sjukt grym i 2012.. Kanske den som förtjänar det mest enligt vissa men det beror väl på hur man ser på saken.

//Paz
Admin

2013-01-10 00:37
Machete:

Du har nog en poäng främst i att bl a svenskar nog är mer allätare än vissa andra länder. Det hör nog dessutom mer ihop med att alla europeiska ligor spelar över vinterhalvåret medan Allsvenskan spelas under sommaren så det är sällan någon större risk för krockar.

Samtidigt var det väl 43000 spelare som fått vara med och rösta runt om i Europa. Alltså borde fler kassa ligor ha fått göra sin röst hörd och rimligtvis ha en någorlunda likartad spridning i intresse mellan de stora ligorna. Ändå är det bara La Liga som representeras.
Producent

2013-01-10 02:03
Du har en poäng i det med säsongsvariationerna tror jag. Men min poäng var just att små länder med obetydliga ligor i västvärlden ofta är lite La Liga/Serie A centrerade av just den anledningen. Små länder och ligor tror jag fokuserar på de 3 - 4 största ligorna och de stora ligorna själva är väldigt fokuserade på det. Men länder som t.ex. Ukraina, Ryssland mfl, där vette fan hur folk, media, spelare osv resonerar. Fan, detta hade varit ett perfekt ämne för en doktorsavhandling från någon som studerar något relevant.

Självklart Premier League också, särskilt här uppe i norr. Men ligor som den franska, portugisiska och faktiskt till viss del den tyska, kommer i skymundan och får inte den respekten de faktiskt förtjänar.

Media och hela apparaten runt fotbollen spelar ju också en stor roll såklart.

2013-01-10 10:15
Casillas, jag älskar denna man, men han har inte alls varit på topp under 2012, han vann EM & La Liga så är väl därför, skulle annars vilja se Neuer, Hart eller Buffon på den platsen då jag tycker de har varit bättre under 2012.

Alves, har inte så står koll på ligorna utanför La Liga, men någon måste ju varit bättre? Han har varit medelmåttig under 2012.

Pique, varit borta mycket under 2012 och lever väl bara på sitt EM när det gäller detta, skulle hellre sett Pepe(dock är väl det omöjligt för honom att ta en plats med sitt beteende på plan, även om han är en av dom bättre mittbackarna i världen).

På mittfältet skulle jag vilja se Pirlo eller Özil ta en plats.
Özil hade dock inte ett jättebra EM eller varit direkt lysande i början av denna säsongens La Liga men under säsongen då Real tog guld så var han en av Reals viktigaste spelare.
Pirlo gjorde ett fantastiskt EM och hört massa bra om honom i ligan men själv inte sätt något från liga spelet.

Ang. Falcaos plats är det svårt för mig att välja en, det är jämnt och med spelare som Messi & CR7 så blir det bara en plats för alla andra att tävla om.
Admin

2013-01-10 18:32
Machete:

Så är det nog rent generellt, att La Liga, Serie A och PL är de ligorna folk bryr sig om. Ligue 1 var det väl en del som kollade på tidigare men den ligan blev ju mycket störra när Zlatan flyttade dit. Jag skulle gärna se lite mer av Bundesliga som är grymt underskattad. Tycker den hör hemma bland de tre stora. Men som du säger undrar jag hur ryssar och öststaterna resonerar. Är det mest fokus på sin inhemska liga? Tror inte det. Så vilken liga fokuserar de på? PL är just nu världens största liga med flest tv-tittare osv men det beror nog på en storsatsning i Asien och Afrika. Om man kollar Ukraina så lär t ex Schevscheno med sina år i Milan gjort Serie A ganska populär. Men det är väl inte så många öststatare i La Liga? Chygrynsky floppade i Barca. Samtidigt är ju La Liga poppis i Sverige också utan att några svenskar gör succe där just nu. (Nu vet jag inte vart jag är på väg längre med det här resonemanget utan bara skriver).

mhhk:

Özil växte väl (har ingen jättekoll egentligen) under säsongen till att bli så där bra som Real alltid hoppats att han ska bli men i jämförelse med Pirlo så var han långt efter. Vilket jävla kap för Juventus, Pirlo på free transfer :) Det är lätt att säga att Milan fattade ett av sina sämsta beslut någonsin där men kanske var det just klubbytet som fick Pirlo att födas på nytt. För så där bra som han var i exempelvis EM har han inte varit på flera säsonger i Milan.
Producent

2013-01-10 19:42
Evolution

Haha, eller hur, resonemanget går bara i cirklar till slut, :P

Nej men det är intressant ämne tycker jag. Skulle gärna läsa någon relevant statistik om det.

Appropå Pirlo.. ÄR ju närmast en skandal att han inte är med egentligen? Lätt den största orättvisan i världselvan imho.
Admin

2013-01-11 02:46
Jag tror Pirlo står utanför pga Xavi. Xavi är med för att han heter Xavi och spelar i Barcelona. Gamla meriter och ingenting annat. Visst är han inte dålig (han platsar nog fortfarande i Allsvenskan om man säger så) men han är inte lika bra som han varit tidigare år. Han har varit riktigt bra så hans "utförsbacke" håller säkert i två säsonger till i Barca men sen får han det svårt om han inte anpassar sitt spel utefter sina nya förutsättningar. Det är vad som definierar storspelare som lyckas hålla på länge. Bergkamp är förmodligen det bästa exemplet. Maldini ett annat och även Henke Larsson.

2013-01-11 03:44
Evolution P29

Som sagt, allt jag har att gå på när det kommer till Pirlo är EM och vad jag hört från andra ang. liga spel.
Det jag ville mest få sagt är att jag tyckte iallafall att någon av dessa två borde fått en plats i världselvan istället för Xavi.
Producent

2013-01-11 23:23
Moderator

2013-01-12 00:56
Machete skrev:
Pirlo och Buffon, två som borde ha mer uppskattning!

Hur menar du då? Båda två tillhör ju den absoluta toppen redan och det är det väl ingen som hymlar om, varken fotbollstyckare eller journalister.
Producent

2013-01-12 01:04
Moderator

2013-01-12 01:42
Fast båda var ju bland de 23 nominerade, Pirlo slutade på en sjätteplats till slut, Buffon en utav tre nominerade burväktare.
Producent

2013-01-12 09:44
Suck..

Jag MENAR att de borde varit MED i världselvan. Finns flera man enkelt kan plocka bort där tycker jag. Vilken mittfältare tycker du har varit bättre än Pirlo under 2012? På målvaktssidan finns det utmanare men inte på mittfältssidan tycker iaf jag.

//Paz
Moderator

2013-01-14 13:53
Pirlo ska självklart vara med. Världselvan är ju ett jävla omoget röstande bland spelarna själva och enligt mig bör det inte uppmärksammas så som det gjort. Det räcker att kolla på hur många representanter röstade, eller för den delen vilka spelare som var med. Bättre att gå på Ballon d'Or, och då var Pirlo den tredje bäste mittfältaren i världen :)

Sen känns det som att Buffon hade ett par övermän under 2012.