I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Ivan Turina #27 Vila i frid

Hobby & Fritid - Sport & Idrott

   
Admin

2013-05-02 16:08

Ivan Turina #27 Vila i frid

Jag minns när Ivan Turina kom till AIK. Det var 2010 och Tomi Maanoja var tillbaka i målet efter att ha brutit benet i en träningsmatch året innan. Tyvärr var den högst lovande Maanoja helt bortblåst och ersatts av en målvakt utan självförtroende och som osade osäkerhet och rädsla. Regerande mästarna AIK spelade uselt utan tillstymmelse till förbättring. Det var redan på vårkanten en reell risk för Superettan.

Då dök en 29-årig kroat upp. Han hade fina meriter - med allsvenska mått mätt iaf - med bl a CL-spel för Dinamo Zagreb. Men vid den här tidpunkten var meriter inte mycket av värde i AIK-kretsar. Spelare med fina lovord som floppade när de väl var här var inget nytt. Minns exempelvis norska ligans bästa mittfältare Svante Samuelsson eller skyttekungen från Australien Nick Mrdja. För att inte tala om Clecio som fanns i laget under våren 2010.

Men Ivan Turina markerade direkt. Han var en helt fantastisk målvakt. Stor, reaktionssnabb och med pondus för två. Tomi Maanoja återvände snart hem till Finland. Tillsammans med Mohammed Bangura räddade Turina kvar AIK i Allsvenskan. Inte bara det, han verkade vara en hyvens kille, milt uttryckt. Han var en sådan där spelare man som supporter inte kan undgå att älska.

Inte blev det sämre av att AIK hade en del finansiella problem och det sades att man hade en del problem att betala Turinas sign-on fee i tid. Jag tolkade det som att Turina mer eller mindre hade kunnat lämna när han ville. Förmodligen även pressa ut AIK på pengar han var berättigad. Turina hade en del anbud från andra ligor men han valde att lösa det med AIK eftersom han trivdes i såväl Stockholm som i AIK och verkligen älskade fansen, som givetvis älskade honom. Så han löste problemen med AIK och njöt av fotbollslivet. Här var uppskattad, här var han nummer ett. Nu gjorde Turina säkert ingen ekonomisk förlust men hans beteende visade att han värdesatte andra saker i AIK minst lika högt, om inte högre, än bara pengar. I en idrottskultur där vi som supportrar är svältfödda på spelare vi verkligen, verkligen kan lita på när de säger bra saker om klubben så var känslan att Turina kunde vi lita på.

Så imorse innan jag skulle åka iväg hemifrån läser jag på text-tv att AIK:s målvakt Ivan Turina hittats död. En kall kår strök ryggraden och huvudet fylldes instinktivt av förnekelse. Han led tydligen av ett medfött hjärtfel. Samma orsak som tagit flera fotbollsspelares liv de senaste åren. Än mer tragiskt blir det förstås att han efterlämnar en gravid fru och två ettåringar.

Vila i frid.

The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?