I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Träning inför sommaren?

Hobby & Fritid - Sport & Idrott

   
Graffare

2013-05-29 23:18

Träning inför sommaren?

Tjo. Skulle vara ganska intressant att få höra hur folket här tränar. Det skulle också vara intressant att få feedback på ens upplägg. Själv kör jag mycket "på känsla" och (i stor sett) bara träning med min egen kroppsvikt, varvat med kondition. Tanken är att jag ska springa Tjurruset i oktober, så jag får inte vara allt för tung. Löpningen tar jag det lugnt med, fem kilometer 2-3 gånger i veckan då jag tidigare haft problem med överansträngda vadmuskler och benhinnor.

Ungefär så här ser ett normalt set ut idag (3 set / pass, 3 - 4 pass i veckan):

8 x pull-ups / chins
25 x armhävningar (olika variationer)
10 x inverterad rodd
10 x squats (med vikt, vet inte hur mycket det är då jag kör på utegym)
10 x dips

Blir det möjligtvis för mycket att köra hela kroppen samma dag, eller borde jag kanske splitta upp push- och pullövningarna?


Kostintaget är inte optimalt, nu under våren försöker jag hålla nere litegrann med kolhydrater och de jag äter är så långsamma som möjligt. Min tanke är att äta så ren mat som möjligt och äta när jag känner mig hungrig helt enkelt, vilket är i stort sett hela tiden haha. Äter till hälften vegeteriskt/veganskt, annars mycket vilt och fisk. Kör med proteintillskott och ska starta en kreatincykel i dagarna. Har fan noll koll på antal kalorier, så här finns det klara möjligheter till förbättring. Finns det någon som sitter på en bra guide över näringsvärden i olika råvaror?

(Inlägget ändrat av Squirtle 2013-05-30 08:41:29)

My stomach got young dead orphans in it
I eat from trash cans at abortion clinics
-Jus Allah
Användaren är inloggad Bling
Moneymaker
Detta är lite reklam för att finansiera driften av whoa. Om du blir medlemoch loggar in så slipper du denna reklam.
Admin

2013-06-15 01:56
Tänkte försöka komma igång igen under sommaren. Finns gym där jag ska sommarjobba. Har börjat köra lite basic grejer som armhävningar, situps och sånt man kan göra på en kvart hemma (bara inse att man är extremt dåligt tränad och börja smått). Men jag har ingen som helst bra taktik, är så van att träna i grupp och bli instruerad vad jag ska göra och på så vis få en bra variation. Men det blir väl lite sånt samt en del kondition och simning. Motion helt enkelt. Min plan är att gradvis börja pusha kroppen mer (i den mån jag hinner, orkar och har lust) nu under sommaren och i övrigt lyssna på kroppen. Med det menar jag: justera kosten så att jag orkar (äta mer/mindre/annorlunda tills det blir bra) och inte fortsätta köra för hårt om jag får ont. Just kosten är jag inte så orolig över förutom mängden. Äter varierat, lagar i stort sett all mat, rätt mycket gryn och grönsaker men äter nog lite för lite ibland och lite för mycket godis. Å andra sidan försvinner godissuget när jag tränar så det löser sig nog.
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?

2013-07-09 21:50
Stayblack

Hur långt är tjurruset? Distansen är det viktigaste att ha i åtanke. De bästa övningarna du kan göra är Fartlek och tempoträning.
Fartlek har du i 2 varianter. Bestämd och obestämd. Bestämd är tex rusha 30 sekunder , jogga 30 sekunder. Obestämd är att du rushar så länge du kan hålla det tempot och sen jobbar du tills du känner att du har energin att köra igen.

Temp är grymt ! som sagt jag vet inte distans men vi säger 1 mil . Vad vill du springa på ? Vad springer du på ? Säg att du springer på 60 minuter ( för att göra det lätt ), då delar du upp distansen i halva. Så du tar 5 km på din löpning och du ska också springa snabbare än halva tiden för hela loppet. Så 5 km på mindre än 30 minuter. Så när du kommer ner runt 29,28,27 så börjar du köra milen. Det kommer hjälpa dig.



När det gäller styrketräningen där så kan du absolut köra helkropp 3 ggr i veckan, inga problem . Fast när jag kollar på ditt schema har du en del obalans i dina val av övningar/muskler.
Kör du 2 rygg måste du köra 2 bröst tex. Kör du framsida lår måste du köra baksida.
Och du som ska löpa, du måste träna mkt baksida lår. Man ska va lika stark bak som fram vilket är väldigt ovanligt.

När det gäller vikt så skippa vikter av tungt slag, sikta på att göra mer än 10 reps. Det är inom ramen för att du ska bygga volym. Du ska springa, du måste tänka på ditt mål. Du behöver köra 15+ reps per övning. Du vill ha uthålliga muskler som är bra på att behålla syre.

Chins/armhävningar
Rodden/ armhävning i vinkel ( om du bara har utomhus )
Squats / löpning baklänges i uppförsbacke ( extremt extremt bra för baksida lår )
armar får du i bröst och ryggövning så skulle skippa isolerade övningar för arm.

Detta är bara ett förslag på vad du kan göra. Kör 4 set 15+ reps på varje.

KOSTEN KOSTEN KOSTEN !
gå inte på allt skitsnack om för lite kolisar. Återigen ditt mål, du ska springa. Vad tror du är ditt bränsle? Det är inte protein, det är inte fett. Det är kolhydrater.
60% av ditt intag ska va kolhydrater. Du blir inte tjock av att äta det, strunta i vad folk säger på gym och vad vänners vänner säger.

"mer mängd kolhydrater = bränner mer kolhydrater = mindre lagrat fett "

Kolla in sidan
www.raknakalorier.se för att se näringsinnehåll.

Långt som fan men hoppas det hjälpte och lycka till !
vi är överallt!

2013-07-09 21:51
benhinnor och vadproblem. Byt skor. Lovar dig att det är felet
vi är överallt!

2013-07-09 23:16
Började precis röra mig igen efter ett längre uppehåll. Säkert 6-7 år sedan jag tränade, blivit väldigt mycket stillasittande. Kilona börjar ju leta sig uppåt också, så det är svårt att komma igång, men nu är det på G! Jag började springa för kanske 5-6 veckor sedan, med mina gamla inneskor från tiden då jag tränade sist (dvs 6-7 år sedan). Detta resulterade i smärtor i benhinnorna, ont i fötterna (lite små skor tyvärr) och eventuellt i en rejäl förkylning, vet inte om det beror på skorna. Iaf så har jag nu tagit mig ur den till synes eviga förkylningen som jag ådrog mig efter kanske 5-6 pass på 2 veckor.

Min träning är pinsamt enkel, för jag vill inte börja träna, slita sönder kroppen och sen bli stillasittande igen. Jag kör vad jag orkar, och tänker öka på med tiden. Just nu är det slinga på 2,7 km, den kanske jag skulle orka springa om hin håle var hack i häl, men annars börjar jag (som gammal rökare också) flåsa som bara fan efter knappa hundra meter. Därför kör jag intervaller, där jag springer finnes stolpar (det är ett elljusspår) så jag springer efter dessa. Just nu joggar jag 5 stolpar och går 2, med lite variationer efter cirka halva slingan, för att hålla uppe intresset. Då rushar jag 2 stolpar och går 1, sen fortsätter cykeln med jogga 5 och gå 2. Det här är vad jag klarar av utan att tycka att allt är skit och menlöst, så jag kör på det (och ökar successivt).

Just det, jag har köpt nya skor nu, inte samma inneskor. Första rundan igår, kändes som att jag flög fram i jämförelse. I verkligheten är det väl mer som en flodhäst som lunkar fram, men det är i alla fall rörelse.

2013-07-09 23:18
Ska skryta och säga att jag sprang igår, och även imorse före födointag. Var lite småtungt idag, men det gick. Får se hur det blir imorgon, annars är jag inställd på en till "före-frukost" på torsdag.

2013-07-09 23:22
Ursäkta att jag förpestar tråden med många inlägg på rad!

Jag är helt utan träningsmaskiner, några rekommendationer där? Hittills har jag kört några situps och armhävningar efter löpningen, men även där är min situation kritiskt pinsam. Även där tänker jag fortsätta, såklart. Frågan är bara, vad ska jag lägga till? Jag kan ju inte bara köra situps och armhävningar, jag söker alltså tips på övningar som inte kräver att jag skaffar gymkort. Detta delvis pga ekonomi, även pga skammen som medföljer en otrimmad kropp på gym. Min erfarenhet är att de mest vältränade är på gym ofta, och dessa är också "shitty about it", vilket inte är min typ av motivation. Man får gärna skryta om sin trimmade kropp, min erfarenhet är bara att man är ett skämt som dyker upp otränad, så jag tränar hemma i tyst protest.
Admin

2013-07-10 00:58
Du kan bland annat göra olika typer av situps. Små, korta där du inte går så långt upp eller längre där du går hela vägen. Då kan du också vrida kroppen när du går upp för att komma åt sidan. Om du gör långa så kan du med fördel hålla fast fötterna under t ex en soffa. Har alltid tänkt att det är fusk men har fått det rådet av andra som är bättre insatta. Känns skönt, som att det tar främst på magen och inte i benen.

Sen kan du alltid göra lite rygglyft och benböj. Kostar ingenting, lika enkelt att göra hemma som armhävningar och situps. Du kan också göra nån form av armlyft (vet inte vad det heter), ungefär som att du sitter på en stol med benen rakt ut, sätter armarna vid sidan av höften och går ner och upp och ner och upp och...

Andra magövningar är att ligga på rygg med benen ihop, rakt upp i luften. Gå ner med benen men nudda inte golvet, håll dem raka och gå upp igen ett par gånger. Om du har nån som kan stå ovanför huvudet på dig och "kasta" ner benen (ibland åt sidorna) så är det bra men det funkar själv också.

Ber om ursäkt att jag inte kan så många namn (vilket hade underlättat googling) men en övning som kan vara ganska jävlig tror jag heter "plankan". Lägg dig ner på mage, gå upp på armbågarna, håll ryggen rak och håll den ställningen så länge du kan. Låter inte så märkvärdigt kanske men testa ;)

Du kan göra "utfall". Stå upp, ta ett steg ut och ner med knät (tror inte man ska nudda golvet), gå upp igen. Kör andra benet. Gör ett par gånger. Blir det för enkelt, håll nåt tungt i famnen.

Finns mycket man kan göra själv. Det jag har svårast att komma på är dock hur man tränar biceps utan tyngder.
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?

2013-07-10 11:43
Plankan är det bästa magövningen du kan göra. Vanlig och sidoplanka.
När det gäller situps är det mer skadligt än nytta. Så fort du går upp över 30 grader så kopplar du ur magmusklerna och in med höftböjarna. Det är inte det farliga men du vill ju träna magen? Det farliga är rörelsen i ryggraden. Att flexa den (böja den fram ) är det som orsakar ryggskott och diskbråck och gör du för mkt situps så är risken större för dessa. Ska du göra något liknande gör du crunches.

När du ligger ner på marken , ner med ländryggen i marken och sug in naveln och gör som om du gör en situp. Du kommer inte komma över 30 grader och allt är mindre skadligt.

Men det viktigaste du bör veta när det gäller denna eviga magträning folk håller på med. ALLA har ett 6 pack, det är en del av din bål , en viktig del som gör att du ens kan stå upp. Vad gör det mindre synligt på vissa? Svar, fett. Får du bort fettet får du fram magrutor. Så kost är a och o. Du kan göra 1000 crunches om dan, men äter du fel får du ändå inte drömmagen.

vi är överallt!

2013-07-10 13:49
Tack för tipsen! Blev vila idag, försökt hålla käkandet på en rimlig nivå (undvek att köpa något godis i affären!) och kör igen imorgon.

Jag är inte alls ute efter en drömmage, men jag vill ha mage istället för kagge. Tipsen gällande situps är jättevärdefulla, för jag vill absolut inte skada mig!

2013-07-17 10:48
_NoVA_
Eh, skärp dig. Jag äter fel och har ett synligt sexpack. Man behöver inte vara strikt på sin kost. Det räcker med att man tänker om lite. Jag dricker öl & käkar bakispizza. Men samtidigt tränar jag bort det relativt fort också. Det är skönt att kunna unna sig. Tänker ju inte ge upp de sakerna bara för att jag tränar.

Anenkefali
Testa och kör rå broccoli och lite morötte till kvällsmat istället, då magen smälter dåligt när du sover. Alternativt, en shake av något slag. Sådär så du kan stå dig till någon timma. Sedan ska du absolut göra magövningar också. Vanliga situps kan jag hålla med är onödigt. Men typ, olika varianter crunches är otroligt bra. Glöm inte heller magmusklerna på sidan heller.

Styrketräning = fettförbränning. Tänk på det. Du aldrig punktförbränna fett. Och just på magen är det sista som försvinner.
Don't!

2013-07-17 10:49
Sedan måste du äta mer mat när du tränar också! Glöm inte det.

Har du någon form av hantlar, skivstång eller liknande hemma?
Don't!

2013-07-17 11:06
Säg att du springer på 60 minuter ( för att göra det lätt ),


Haha "Sneglar tillbaka på läsktråden"...

Fan jag har grundkondis men får aldrig upp farten, det krävs alltså intervallträning... Fan...
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2013-07-18 00:29
Har ingen form av hantlar, skivstång eller liknande hemma. Tyvärr.

2013-07-19 09:59
Mitchy

Då handlar det om att du ligger på kaloriunderskott ändå.

Man kan äta skitmat och godis och gå ner i vikt också om du ligger på Kcal underskott.

Du kan ha en hög förbränning också, men fettförbränning är inte samma som viktnedgång så du kan bränna utan att minska i Kg.

Sen kan man undra hur synligt 6 pack du har? Hur lång är du, vad väger du, vad har du för midjemått ? hur mkt kroppsfett har du i % ?

klart du kan äta skitmat och ha 6 pack, kolla alla skinny guys.

Men antar att TS vill ha muskler, inte bara synliga utan också "större"
vi är överallt!

2013-07-19 13:51
Jo. Jag väljer bort onödiga kalorier som jag inte behöver och tänker på vad jag äter. Men har absolut inte strikt kost. Jo, jag har en väldigt bra ämnesomsättning och är i väldigt bra form, dessutom. Men kan vara svårt att ge upp allt direkt.

Nej, jag har första gången i mitt liv gått upp i vikt sedan jag börjat träna.

Jag är 175, väger 67kg. Kroppsfett var runt 12% INNAN jag började träna. Jag har ett synligt sexpack, vältränad sexpack. Inget stenhårt (vilket jag själv inte vill ha). Jag är extremt nöjd med min kropp som den är nu. Ska upp till 69kg, sedan är jag nöjd.

Varit skinny och gått till fitt. Långt ifrån bodybuilder.
Don't!

2013-07-19 18:15
Tycker det låter grymt, bra jobbat !

12 % är hälsosamt och inom ramarna och du ska vara nöjd med det absolut.

67/69 är ganska lite för din längd så förstår att du har synliga muskler men sen eftersom du tränar ser det antagligen bra ut och inte "skinny" då som du var.

Posta gärna hur det går för dig :)
vi är överallt!

2013-07-19 23:11
Tack! :-)

Har gått upp från 58kg, till 67 sedan jag börjat träna. 9kg muskler har gjort extremt mycket på min kropp.

Fantastiskt vad träning(och kost) kan göra för humör och självförtroende.
Don't!