I början av Januari 2014 låstes Whoa. Du kan fortfarande logga in i några månader. Forumen kommer vara tillgängliga på obestämd framtid. Läs Mer »

Way Out West 7-9 aug 2008

Klubb & Konserter - Festivaler

2008-02-11 19:44

Way Out West 7-9 aug 2008

Det är tidigt, men jag vet att många ser fram emot denna festivals andra upplaga. Än så länge finns inte så mycket information att tillgå, men kan ju nämna de artister som hittills är klara:

Klara artister 2008

* A Place to Bury Strangers (US) Klubb spelning Ny artist
* A.Human (UK) Klubb spelning Ny artist
* Adam Tensta Klubb spelning Ny artist
* All Out Dubstep Klubb spelning Ny artist
* les Big Bird Klubb spelning Ny artist
* Broder Daniel
* Buraka Som Sistema (PT)
* Buzzcocks (UK) Klubb spelning
* Caesars
* Chords Klubb spelning Ny artist
* Christian Kjellvander
* Dapuntobeat (MX) Klubb spelning
* Dark Meat (US) Klubb spelning
* Dengue Fever (US) Klubb spelning
* DJ Timbuktu Klubb spelning Ny artist
* The Dodos (US) Klubb spelning
* Faca (MX) Klubb spelning
* Familjen Klubb spelning
* Fanfarlo (UK) Klubb spelning
* The Flaming Lips (US)
* Fleet Foxes (US)
* Four Tet (UK) Klubb spelning
* Franz Ferdinand (UK)
* Grinderman (US/UK/AUS)
* The Gutter Twins (US) Klubb spelning
* Håkan Hellström
* Health (US) Klubb spelning Ny artist
* Hederos/Hellberg Klubb spelning Ny artist
* Henry Fiat's Open Sore Klubb spelning
* The High Hats Klubb spelning
* Holy Fuck (CAN) Klubb spelning
* I Are Droid Klubb spelning Ny artist
* Ikons Klubb spelning Ny artist
* Ingrid Olava (NO) Klubb spelning
* Iron & Wine (US)
* Joan As Police Woman (US)
* José González
* The Juan MacLean (US)
* Kelis (US) Ny artist
* Kenge Kenge (KE)
* Kleerup Klubb spelning
* Kool DJ Dust Klubb spelning Ny artist
* Lightspeed Champion (UK)
* Lil’ Kim (US) Ny artist
* Looptroop Rockers
* Louis XIV (US) Klubb spelning
* Lykke Li
* The Mae Shi (US) Klubb spelning
* Mando Diao
* The National (US)
* Neil Young (CAN)
* N.E.R.D. (US)
* The Night Marchers (US) Klubb spelning Ny artist
* No Age (US) Klubb spelning
* Okkervil River (US)
* Pacific! Klubb spelning
* Park Hotell Klubb spelning Ny artist
* Petter Klubb spelning Ny artist
* Sahara Hotnights
* Scott Matthew (US) Klubb spelning Ny artist
* Sigur Rós (IS)
* Silje Nes (NO) Klubb spelning
* Silverbullit
* Sonic Youth (US)
* The Sonics (US)
* Wildbirds & Peacedrums Klubb spelning Ny artist
* Yeasayer (US)

(Inlägget ändrat av Midas 2008-07-29 19:59:37)

2048 || Militia Sound Crew
Användaren är inloggad Bling
Moneymaker
Detta är lite reklam för att finansiera driften av whoa. Om du blir medlemoch loggar in så slipper du denna reklam.

2008-02-12 10:43
Nu har dom bokat NERD oxå. Pharrell var väldigt bra på Hultsfred för två år sedan så jag betvivlar inte att det blir en sevärd spelning.
skriv kort, helst inte alls

2008-02-12 17:40
Ja, NERD blir nog bra, bokningen överskuggas ju lite av att RATM kommer till Hultsfred, men kul att det börjar röra lite på sig iaf :)

2008-02-19 09:41
Sigur Rós, José González och Iron and Wine bokade också, så jag är dääär.
•pave paradise•

2008-02-25 17:04
Känns som jag missat en obligatorisk sak; hemsidan. WayOutWest.se Sidan har fått lite nytt utseende dessutom!

2008-02-25 22:08
Är dock väldigt tråkigt att det är Luger som står bakom denna festival... Många fina artister bokar de (så klart, då de är både bokningsbolag och festivalarrangör på en och samma gång), men det tar emot att köpa en biljett dit!

2008-02-25 23:28
Varför är det tråkigt att Luger arrangerar?
•pave paradise•

2008-02-26 10:27
I min mening:

Luger har under åren växt alldeles för mycket. När de började var de ett litet indiebolag som älskade musik och gjorde någonting bra för musikscenen i Sverige.

Idag har de istället blivit alldeles för stora och behöver otroliga summor pengar för att ens få runt företaget med alla anställda.

Att de då som bokningsbolag även arrangerar flertalet klubbspelningar och festivaler är enligt mig helt jävla galet. De ligger bakom Where the Action is, Way out West och Accelerator. Festivaler som de givetvis vill tjäna så mycket pengar som möjligt på.

Om ni själva hade en festival och ett bokningsbolag, visst skulle ni då se till så att just er festival blir den absolut bästa? Det är ju precis det dom gör. Om en arrangör vill ha ett visst band av dem, så kan dom säga "Nej, det går inte. De är inte tillgängliga". Veckan efter så presenteras just det bandet till någon av Lugers egna festivaler.

Jag ser det som att Luger vill ha monopol över hela musiksverige, vilket de också kommer få om de fortsätter med de framgångarna de hittills haft. Snart finns inga andra stora och bra festivaler, eftersom de har svårt att få band och att Luger alltid bokar in ännu bättre band (till en billigare penning). Det finns snart heller inga andra bokningsbolag.

Ett tecken på att de vill ha så gott som monopol på musiksverige är när de lägger Where the Action is som en festival, samma helg som Hultsfred. De sparkar på någon som redan står på knä (efter förra årets miljonförlust). Jag tror de vill krossa Hultsfred för gott. Detta TROTS att Hultsfred i alla alla år bokat in band av Luger och hjälpt Luger till sin framgång (det lilla Luger som för ett antal år startades levde mycket på att få sina artister att spela på Hultsfred).

Ja, det är väl så mina tankar går. Jag har hört ett antal exempel på detta och exempel på hus Luger "missköter" sig.

Samtidigt förstår man ju att de gör det. Allt handlar om pengar, och vem vill inte ha pengar. Man ändå... jag tycker det är så fel att sitta på två stolar samtidigt på det sättet, och både agera bokningsbolag och festivalarrangör.

2008-02-26 11:02
Det var Rockparty som bröt samarbetet med Luger, inte tvärtom. Glöm inte det. Att lägga en festival i Götebörg och en dagslång festival i Stockholm är i min mening otroligt bra. Och jag fattar verkligen inte hur du ens kan tänka tanken på att Luger vill ha monopol eller ens försöka nå monopol när Ema Telstar precis gått in i LiveNation.
•pave paradise•

2008-02-26 17:22
Det där samarbetet var väl också lite luddigt vad jag förstått det som. Luger vill ofta att en festival ska ge dem en summa pengar och låta dem boka alla band till ens festival. Vet nu inte om det var så i Hultsfreds fall, men självklart så måste man som festival kunna få boka de band man själv vill. Varav några från Luger kanske.

Ja, festivalerna är schyssta och det är bra koncept. Men du måste väl se vad jag menar? Om man är både Sveriges mäktigaste bokningsbolag (som sitter på de flesta stora svenska artister och har bäst kontakter med utländska bolag och band) samt arrangerar tre egna festivaler så tar de ju de bästa banden själva. De band dom inte vill ha till sina festivaler, kan dom sälja till alla andra. Band som dom har till sina festivaler kan de möjligtvis också tänka sig att sälja ut, men isåfall till enorma summor pengar.

Andra arrangörer får andrasorteringen, och det för överpris!

2008-02-26 20:23
Ema Telstar var väl betydligt större än Luger? Och det är de nu också, i och med LiveNation. Hultsfred har ju betydligt större band överlag än Luger har totalt nu också. Linkin Park, Rage Against The Machine, Babyshambles, HIM och Jimmy Eat World är i det stora hela större än Foo Fighters, Queens of the Stone Age och N.E.R.D.
•pave paradise•

2008-02-28 07:16
Två nya artister: The National (US) och Lykke Li.

Saxat från hemsidan:

På fredag den 29:e februari klockan 10:00 släpps biljetterna till Way Out West. Biljetterna handlas via denna sida, samt i Stockholm hos Record Hunter, Sound Pollution och Pet Sounds, samt i Göteborg hos Bengans.

Festivalpasset där alla klubbar ingår kommer att kosta 1295 kr. Ungdomspasset (under 18 år) kostar 995 kr. Endagsbiljetter kommer att släppas senare. Datum och pris på dessa är inte bestämt än.

2008-02-29 12:20
Flaming Lips och Beirut bokade idag.
•pave paradise•

2008-03-06 19:13
Franz Ferdinand!

Yeah baby! Vi ses i år igen!

Groupie

2008-03-06 19:43
Sjukt fett med Girl Talk.

2008-03-14 20:29
The Sonics! Count me in!
all 'bout the bluntrap

2008-03-20 10:12

Live Nation äger Ema Telstar, som numera heter Live Nation. Ema Telstar äger i sin tur Luger och därmed ingår även Luger i Live Nation koncernen...

The Agency Group Scandinavien AB
-Internationell bokningsagentur-

2008-03-20 19:51
eller så slutar man klaga o tackar o tar emot så länge festivalen finns...
http://soundsof051.com/

2008-03-21 16:24
EMA äger både Motor och Luger. Så att prata om att de vill ha monopol är ett understatement. de har monopol. (eller ja, de har över 80% av marknaden).

2008-04-27 17:45
Årets bästa festivalbokning fixade de till Way Out West i allafall; Fleet Foxes.
jagvillocksåhaenblog.com

2008-05-12 13:35
Familjen bokade som klubbspelning+lite annat svenskt å norskt om jag inte minns fel.

2008-06-02 14:24

Buraka som sistema!!!!

and if u dont know.... GOOGLE IT!
um dois...

2008-06-16 11:36
Neil Young nu med...
jagvillocksåhaenblog.com

2008-06-16 11:57

2008-06-26 13:18
Tjena,
tänkte kolla om det är nån som vet om det ligger nån camping i närheten av way out west i alla fall, gärna nå som inte bara är barnfamiljbaserad. hur ska ni som dra dit bo ?
En macka utan smör... är som en macka utan ost...

2008-07-16 13:29
Har precis kirrat biljetter!
Ryktas om att Lauryn Hill ska komma, hoppas inte det.
De sinnessjukas historier är de enda värda att lyssna till

2008-07-16 18:27
vaad? Lauryn Hill? då e jag ännu mer där än jag redan är!

2008-07-18 00:50
Lauryn Hill är inte klar till Way Out West

14 jul 77 Kommentarer

Det spelkuleras vilt kring en viss Lauryn Hill. Vi ska inte sticka
under stolen med att vi jobbar hårt på att få henne till årets
festival. Men alla rykten till trots, och till och med en felaktig
radiospot i Mix Megapol och Voice så vill vi härmed tydligt meddela att
just nu är inget bekräftat.

Vi lovar att hålla er uppdaterade om huruvida Lauryn Hill ämnar
uppträda på Way Out West i år eller inte. Hoppas ni har tålamod och
överseende.
Vi ses och hörs snart. Håll skutan i styr!

2008-07-18 12:55
ah, jag såg det. men jag hoppas hoppas hoppas! har sett Fugees men Wyclef hade ju lite one-man show där så bara Lauryn med live-band tack! :)

2008-07-23 22:53
undra hur många fler artister dom kommer hinna boka? det börjar närma sig. fleet foxes blir grymt!

2008-07-24 16:06
Fem till. Om det ska vara lika många som förra året.
De sinnessjukas historier är de enda värda att lyssna till

2008-07-24 16:08
Fan att lördagsbiljetterna är slut. Annars hade jag varit där.. Får blir oslo eller urf?
your bitches ain't nothing compare to meeeee

2008-07-24 16:41
Øya Festival hålls i Oslo och är rätt kickass med, för de som inte lyckas ta sig till Way Out West dvs.
•pave paradise•

2008-07-28 01:45
Burka OCH A-trak kan ej bli bättre

2008-07-29 15:23
lil kim och kelis bokade till lördagen.. fuck att lördagsbiljetterna är slut men vi kör på festivlapasset nu :D
 http://sajaaaa.blogspot.com

2008-07-29 15:39
Li'l Kim flashar titties i Slottskogen! :D damn, vilka oväntade och samtidigt tunga bokningar...blir jag ju nästan tvungen att gå :o

2008-07-29 18:47
Jag kom på en sak, i rubriken ska det ju stå 7-9 aug
Kan nån ändra det? Jag vill ju inte missa klubbakterna i år också :P

2008-07-29 19:40
Klubbakterna är nästan i klass med huvudakterna i år tycker jag. No Age, Familjen (jäääävligt kul live) och Girl Talk räcker långt.
•pave paradise•

2008-07-29 19:59
Girl Talk har ställt in.

No Age ska jag se om det inte krockar med någon större akt.

Dessa två bokningar är extremt tråkiga. Totalt utspelade artister som inte levererat intressant på flera år.
jagvillocksåhaenblog.com

2008-07-29 20:20
Gah...jävla Girl Talk...
•pave paradise•

2008-07-29 21:06
Girl Talk är ju världens sämsta, skämmigaste artist? förstår inte hur nån kan gillar honom

2008-07-29 21:09
Har du sett Girl Talk live? Du kan inte ha ett vidare brett musikbibliotek om du tycker att Girl Talk är världens sämsta och "skämmigaste" artist...
•pave paradise•

2008-07-29 21:11
haha, Girl Talk gör den grejen han försöker göra sämst av alla som gör den. och hela hans grej är så dum, ooh min skiva är tresekundersnuttar av alla låtar i hela världen!!! wooh!

2008-07-29 21:14
Du misslyckades på något sätt att svara på min väldigt enkla fråga, men jag tar det du skrev som ett "nej". Bra, då har jag egentligen inget mer att säga. Snacka när du sett Girl Talk live. Eller håll dig till musiken du gillar om du nu inte gillar Girl Talk, rätt enkelt :)
•pave paradise•

2008-07-29 21:15
Det ska jag verkligen göra! tack för tipset.

2008-07-29 21:19
No problem. Ironi och obefogat hat mot artister är alltid kul att läsa på kvällskvisten!
•pave paradise•

2008-08-01 12:22
tråkigt att A-Trak ställde in pga att han skulle in i studion :\ dålig ursäkt tycker jag. Kanye å andra sidan påstod ju att han va i studion till 5 am å sen flög privatjet till gbg :P

2008-08-04 09:52
Någon som åker upp från Stockholm på lördag och har plats i sin bil?

2008-08-04 18:17
Snart dags. Jag gillar egentligen inte hela klubbgrejen, att hälften typ spelar på klubb... men jag vet ifs inte om jag ens gillar way out west alls... men jag ska gå ändå och det kommer nog bli trevligt. Vädret kommer enligt smhi vara pure regn, men det gör inte för då kan jag bara få användning för mina regnkläder typ! Så det är ju pepp ändå. Blir fett med galonhäng på klubb sen, för jag bor ju inte så nära så man bara kan droppa av och byta om!

Jag vet fö inte vad det är med mig, men det jag peppar mest ör All Out Dubstep, haha! Det är ju bra skit, men det känns fel att peppa mest med tanke på själva lineupen.
paj, pajjen, pajson - en maträtt av gräddad deg med fyllning... mm jummie!

2008-08-04 23:47
Som jag sa tidigare är jag i dagsläget mer taggad för klubbspelningarna än festivalspelningarna. Men jag ska ju ändå inte gå så..:(
•pave paradise•

2008-08-05 11:19
pajson F22
"Blir fett med galonhäng på klubb sen, för jag bor ju inte så nära så man bara kan droppa av och byta om!"

där sa du nåt! hade vart galet nice att glida in med mina höga gummistövlar å oranga regnbyxor på Trädgårn :D

annars får man väl hänga in dom å gå in naken? :o