Hej Matias.
Även jag var på denna spelning den 27e mars, och beskådade debaclet i fråga. Det som slår mig direkt är hur extremt vinklad den här artikeln är.
Jag vill inledningsvis påpeka att jag på intet sätt försvarar diskriminering, sexuella trakasserier eller objektifiering av kvinnor - jag är för jämställdhet mellan könen - men att som i denna artikel direkt hitta på, är inte rätt sätt att ta debatten.
Det var över huvud taget inte så att Tonedeff pekade ut en ensam tjej i publiken och tvingade upp henne på scen för att sedan våldföra sig på henne. Det var, därifrån jag stod, en kvinna som klättrade upp på scenen av eget bevåg, för att sedan i minst lika grov manéer som rapparen antasta Tonedeff. De må ha dansat närgånget tillsammans, men det gav ingen antydan på att det inte skulle varit en ömsesidig process. Hur skribenten till den här artikeln läst tjejens tankar uppe på scenen övergår min förståelse.
Det var ej heller så att hon aktivt undvek Tonedeff på scenen, utan här var rollerna snarare ombytta. Vid flera tillfällen gjorde hon utspel mot honom, då han sprang därifrån, halvt skämtsamt, halvt på allvar. Hela intermezzot avslutades opassande nog med att kvinnan i fråga lade sig på Tonedeff, varpå hon blev avledd av scenen (tack och lov). Man kan även ifrågasätta hennes, i denna artikel, påstådda missnöje - då hon även i ett senare skede var på väg upp på scenen igen.
Nu vill jag inte påstå att Tonedeff inte hade något ansvar i frågan över huvud taget, då han uppenbarligen bör ha skött hela situationen mycket snyggare. Han bör inte över huvud taget inlett någon suggestiv dans med tjejen i fråga, då hon var uppenbart berusad. Istället bör lämpliga vakter avlett henne från scenen redan från början. Istället såg de möjligheten till att göra det en del av showen - ett stort misstag.
Vad jag dock motsäger mig är den extrema vinkling och falsifikation som i denna artikel presenteras som kallblodig fakta. Om det mot förmodan var så skribenten tolkade situationen så är han antagligen en övermänniska, då han kan läsa människors tankar.
Detta ser snarare ut som en enkel ingång för skribenten att plocka genus-poäng, då han tar upp debatten utifrån denna specifika händelse, med ett ytterst starkt avståndstagande. Det är dock aldrig, någonsin, OK att lyfta fram debatten med falska historier som grund. Det är ett pinsamt, och billigt trick - som jag hoppas att alla närvarande vid konserten ser igenom när de läser denna artikel. Sexism skall bekämpas - men inte genom att felaktigt peka ut individer som brottslingar.
MVH
|