I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

2006-09-08 23:30

roots reggae

feta tips om roots reggae ?! e tom för det asså..
piiz

if you can`t join them-- sure as hell you`ve got to beat them

2006-09-09 00:07
vad är rootsreggae för dig?

2006-09-09 04:18
Rootsreggae är ju en underkategori inomreggaen så det är väl bara o slänga upp lite rockers style
http://www.myspace.com/Sifon

2006-09-09 14:00
..och då specielt skivan "harvest time".

2006-09-09 14:21
Bob Marley and the wailers. nej skämt å sido

Knappast ett skämt. Bob Marley och The Wailers har levererat några av de största roots reggae-klassikerna någonsin. Man kan mer eller mindre plocka vilken som helst av Bob Marley & The Wailers eller The Wailers låtar och den är bra.

Andra skickliga artister är The Maytones, Wailing Souls, The Meditations, Mighty Diamonds, Eric Donaldson, Johnny Clarke, och Itals, bland hemskt mycket annat.
You want lobster
I'm thinking Burger King

2006-09-09 18:02
Det är ingen som ville ha tips om ny roots reggae.
You want lobster
I'm thinking Burger King

2006-09-10 18:11
för en okunnig, vad är skillnaden på rootsreggae och "vanlig" reggae?
Skulle inte stjäla pengar från folk om jag så fick en miljon och fri lejd utifrån snutstation!

2006-09-10 21:27
KarlKadaver: Vilken sten kröp du ut under? Efter ett sånt där uttalande skulle det itne förvåna mig om du inte kunde höra skillnad på gammal skinhead reggae och 80-talsdub...
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-09-10 22:42
KarlKadaver: Gangsterrapp är all rapp, en höna är en tupp och jorden är platt. Jag skiter väl i om rödhåriga töntar med tovigt hår lyssnar på roots här i Sverige för det mesta, rätt ska vara rätt och ditt yttrande var uppenbart fel. Reggae är samlingsnamnet för all form av reggaemusik, däribland roots. En blomma är en växt men en växt måste inte nödvändigtvis vara en blomma.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-09-11 11:18
Ultravåld, tack för att du kallar mig rödhårig tönt med tovigt hår.. :l
Förklara vad det är om du klagar på kadaver är du snäller :)
Skulle inte stjäla pengar från folk om jag så fick en miljon och fri lejd utifrån snutstation!

2006-09-11 12:31
Roots är en svårdefinierad genre men innebär i princip den reggae som var populär på Jamaica från mitten av 1970-talet till början av 1980-talet.

Ofta har roots-låtar en rastafari-inspirerad text, men det är inte säkert att en låt inte är roots bara för att den inte har en rastafari-influerad text. Det är heller inte säkert att en låt på rasta-temat nödvändigtvis är roots, eftersom det finns 60-tals ska med rasta-texter.
You want lobster
I'm thinking Burger King

2006-09-11 13:01
Eternal: Ser inga svennelocks på din bild, så nej? Läs vad RootAnk skrev.

2006-09-11 14:15
Det är heller inte säkert att en låt på rasta-temat nödvändigtvis är roots, eftersom det finns 60-tals ska med rasta-texter.

Det finns ju också dancehall med rasta-texter. T.ex. Mungas cut på High Altitude kan inte direkt kallas roots även om han prisar Selassie.

2006-09-11 16:03
Ethiopians Open the gate är jävligt skön
Not only am I not learning, I'm forgetting stuff I used to know

2006-09-11 16:34
fredrickson P1

Precis, det finns hur mycket dancehall som helst med rasta-texter.
You want lobster
I'm thinking Burger King

2006-09-12 00:12
israel vibration
groundation
first light
gentleman
eek a mouse
tanya stephens
alpha blondie

2006-09-13 21:43
anonymDM P17

du börja lyssna igår va =)
Imperial Sounds ! roxxad av kury

2006-09-13 22:34
tack för svar:P
och Ultravåld jag tog åt mig iaf :P ..

2006-09-14 09:19
makkke P19

abyssinians
dennis brown
barrington levi
dandy levingston
yellowman
fantan mojah
john holt
tenor saw
macka b
sizzla
the mighty diamonds
third world
jah mali

nöjd nu? jag börja lyssna bara för 4 årsedan så jag vet inte exakt alla band än

KarlKadaver

ööö nej

2006-09-14 11:32
anonymDM P17

du radar ju nästan bara upp massa dancehallartister

2006-09-14 11:49
ja abyssinians, det är ju riktig dancehall... eller?
Mabuhay!

2006-09-14 15:36
davvie P19
inte för att jag direckt har hört någon dance hall låt med dem men aja säger du det så

det här är det enda dance hall artister jag har lyssnat på

elephant man
sean paul

2006-09-14 15:38
Daddy-dan P23
abissinians är ju inte direckt dance hall fast det borde nog veta
ladda ner låten satta masagana är det en dance hall låt då vet jag inte vad reggae är isånna fall

2006-09-14 17:21
anonymDM
Abyssinians är roots men t.ex. Barrington Levy, Yellowman och Tenor Saw som du nämnde är definitivt dancehall.

2006-09-15 08:37
fredrickson P1
neej kanske yellowman
jag har inte hört någon dance hall låt av barrington levy
och jag har heller inte hör någon dance hall låt av tenor saw

KarlKadaver
eller inte

2006-09-15 08:40
så låten under mi sensi är dance hall?

2006-09-15 09:01
anonymDM: JA! men det är skillnad mellan 80-tals dancehall och nutidens.. precis som det är skillnad mellan tidig hiphop och nutidens gangster-rap..
boat sluts looking for work in borlänge, sweden

2006-09-15 09:06
okey, du började lyssna för 4 år sen och tycker fortfarande att tenor saw är roots? gonatt
boat sluts looking for work in borlänge, sweden

2006-09-16 12:24
sodoku P18 tenor saw började jag lyssna på nyligen, så låten rumble jumble life är dancehall asså?

2006-09-16 12:25
jag ger mig:D

2006-09-21 08:12
the gladiators!

jah bless

2006-09-21 11:11
anonymDM P17

barrington levy typ definerar dancehall

2006-09-21 12:05
alla bör lyssna denna innan dom säger att dom vet vad som är vad

http://www.greensleeves.net/bio/bioganthems82.html

the birth of dancehall

2006-09-21 12:08
As much as anyone, these new artists were represented by Barrington Levy and the new ghetto producers were epitomised by Henry "Junjo" Lawes. When 'Shine Eye Gal' hit the stores, it moved like a runaway train. The core sound of this new revolution was a distillation of Junjo's production magic, The Roots Radics' rhythms and the whole Channel One vibes with Junjo at the helm and Scientist on the mix.

2006-09-21 12:09
ROOTS F18

ragga är dancehall men dancehall är nödvändigtvis inte ragga

2006-09-21 12:15
anonymDM P17

shit va mycket d blev nu, men om du såg bcc dokumentären som gick på svt för nåt år sen så är ju eek-a-mouse den första artisten som presenteras när dom går från roots till dancehall

2006-09-21 14:32
ROOTSF18

Ragga är den brittiska benämningen på det som de i Jamaica kallar för dancehall. Det innebär att samlingar som utgivs av brittiska skivbolag som Greensleeves och Trojan heter nåt med Ragga även om de innehållar samma låtar som ges ut som dancehall av jamaicanska och amerikanska bolag.

Ragga är dock den digital dancehall som kom efter mitten av 80-talet(vet inte exakt när uttrycket bötjade användas) så samlingen från 1979-82 som NuttyDread länkade till kallas dancehall trots att det är Greensleeves. 

2006-09-21 17:30
fredrickson P1

det är inte riktigt sant, det heter dancehall i england oxå
ragga är ju digital dancehall, men syftar oxå på ordet raggamuffin som betyder ghetto dweller, alltså en som hänger i ghettot, alltså digital dancehall med ghettotema

något som man kan se i den här länken

www.greensleeves.net/bio/bioganthems05.html

det är alltså inte = mellan dancehall och ragga, fantan mojah gör dancehall både på jamaica och i uk även fast det kanske bara är i uk som dom kallar bountys musik för ragga

SvampBob 

reggae eller dancehall funkar inte, dancehall är reggae, roots eller dancehall möjligtvis, men är det inte härligt att kunna sätta morgan heritage och vybz kartel i varsin genre, oftast låter det ju faktiskt inte direkt lika

2006-09-21 17:40
alltså, väldigt förenklat och med reservation för fel

ska->rocksteady->roots->dancehall
________________|_|_|_____|
___________rockers_|_|_____|
____________steppers_|_____|
___________________dub____|
_________________________ragga

sen finns det ju massor av andra undergenrer och kopplingar hitochdit, men tänkte försöka visa reggaens viktigaste utveckling

hoppas det ser ut som det ska

2006-09-24 12:23
Freddie McKay

2006-09-24 12:52

Men kan ni sluta jiddra! Fan har folk för problem egentligen..

nåja.

En absolut favorit rootsplatta är Ras Michael & The Sons of Negus - Rastafari

"If I had my way with all these copycats and actors / They would all be caput like Tupac spelled backwards"

2006-09-24 22:14
NuttyDread P23

jasså men jag har inte hört hans nya låtar direckt

men är låten rumble jumble life med tenor saw dance hall eller roots?

2006-09-25 00:54
Ett gammalt inlägg från mig på skawars.
Borde ge lite klarhet....

Roots: t ex Bob Marley, Gladiators mfl.
Modern Roots: t ex Sizzla, Ras Ites mfl.
Concious/Culture: artister med ett (oftast) medvetet budskap, t ex Peter Tosh, Ijahman Levi mfl.
Slackness: artister med texter om tjejer, bilar, vapen osv, t ex Elephant Man, Vybes Cartel osv.
Dancehall: den musik som växte fram i just dancehallsen på JA, som har lite mer sväng en den traditionella reggaen. Ofta hör man flera olika artister på samma rytmer. T ex Johnny Osbourne, Super Cat mfl.
Ragga: det jag kallar de hårdare dancehallrytmer som oftast voicas av slackness artister, även om undantag finns.

Anthony B och Capleton kallar jag för modern roots, även om dom ibland kör på dancehallrytmer, ibland på ragga, och ibland på helt traditionella reggaerytmer. Försöker helst inte stoppa artisterna i för mycket fack då det lätt blir förvirrande.
Eftersom så mycket reggae också är producentmusik (alltså artisten har ganska lite att göra med musikens skapande) så blir det svårt att säga att en artist gör si och en gör så, när de flesta hoppar runt.

Sen finns det självklart bandkonstellationer som t ex ovan nämda Ras Ites som spelar själva, håller sig till sitt sound osv och är lättare att placera i fack. Antar att det är lättare att sätta producenter/rytmer i fack än själva sångarna/toastarna.

Obs! Allt ovan är min egna uppfattning. Rätt eller fel, jaja.

Let the hungry be fed, naked clothed, infant cried for, the sick nourished and aged be protected. Jah Glory.

2006-09-25 00:56
anonymDM: Det man måste förstå med den jamaicanska musiken är att det är inte alltid sångaren/toastaren som definierar vad för sorts reggae det är, utan producenten som gjort rytmen. En artist voicar oftast över många sorters rytmer, både dancehall och roots, så därför är det svårt att säga att just den artisten kör ragga, den kör dancehall eller den kör roots.

Let the hungry be fed, naked clothed, infant cried for, the sick nourished and aged be protected. Jah Glory.

2006-09-25 12:07
Sore P23

jo jag vet men det var endel som sa att tanya sthephens, eek a mouse, tenor saw och de här var ju dancehall artister även fast dom också gör reggae låtar, men jag håller med dig många artister kör olika oftast både dance hall och roots, så man kan ju inte säga att en artist just är en dance hall artist till exempel

peace

2006-09-25 18:45
Men Tenor Saw, Eek A Mouse och Tanya Stephens är dancehall.
Även om det inte låter som dancehall av idag gör, så är det fortfarande dancehall. Nästan all den reggaen som kommer från Jamaica från 80- och några år framåt är dancehall. Många hade tröttnat på den släpiga rootslunken och alla budskap om Jah och ville ha lite fest igen. Dancehall blev den dominerande musiken, som spelades i danshallarna (varav namnet), oftast med ett soundsystem där sångare/djs körde liv till. Ta och sök på Tenor Saw, Burru Banton mfl på youtube så kan du nog hitta någon sådan live video.