I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Vill ha svenska dubplates!

Övrig musik - Reggae & Dancehall

2008-05-15 17:15

Vill ha svenska dubplates!

Yes box! Jag vill ha dubplates med svenska artister. Någon som vet vart man kan vända sig och ungerfärliga priser folk tar?

Roffe ruff, governören, kapten röd osv?

Tack.

2008-05-15 17:55
lättast borde vara att kontakta artisterna direkt via tex deras myspace eller hemsida.
priser beror nog på väldigt mycket olika saker.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-05-17 02:13
skäms för att du ber om priser på whoa, maila och fråga...

2008-05-17 15:39
det är en ungerfärlig fråga som skulle kunna få ett ungefärligt svar. det är inget konstigt eller skämmigt med det.

2008-05-17 16:29
ok, va lite full och grinig i går

kolla myspace, maila dom där

det enda priset jag nånsin hört är 500 kr vilket i min åsikt är mycket mer än vad någon svensk är värd med tanke på vad jamaikanerna kostar

2008-05-18 15:37
en fråga?..varför skulle jamaikanerna "vara värd" mer än en svensk?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-05-18 15:39
Nuttydread:
Du menar att man ska ta vad tex bounty tar betalt minus hur känd artistern är och få fram ett pris? Seriöst, en svensk bra dubplate väger grymt mycket mer än 10 john holt i en SVENSK clash med SVENSK publik.
I sverige där endast en liten del av publiken verkligen fattar grejen (ärligt talat) och skriker pull up när bam bam rytmen kommer på innan man ens hört artisten på, det kunde lika gärna vart du själv nuttydread som hade voicat och folk skulle tappa det. (vi vet alla hur det är)

I en svensk clash med svenska sounds och en svensk publik väger en Kapten Röd dub grymt mycker tyngre än ett helt set med foundation artister som folk inte känner till.

Svenska soundboys står med fötterna i sverige men har huvudet på jamaica alldeles för mycket, skulle man blanda in mer svenskt skulle man bygga clash scenen mycket mycket fortare.

FLEX

2008-05-18 16:11
Well, en Kapten Röd knäcker ju inte ett grymt foundationset men annars håller jag med dig. Mer svenska dubs i clasherna! (Rough Lynxs Kapten Röd dub var rrriktigt fet alltså).

Och Nutty, Ang 500:-. Om man jämför det med att lägga 2000:- på en big jamaican artist som har en stor världspublik blir det ju såklart lite skevt. Men vad ska dom ta då? 20kr, 100kr? Hur skulle det se ut liksom.

2008-05-18 16:11
skulle vara riktigt kul att se hur en clash mellan ett av de etablerade sounden (säg Rough Lynx) med stor dubbox (med JA artister) och ett litet nytt sound med stor del svenska dubs. hur skulle publiken rösta?

"tyvärr" har ju inte publiken i Sverige riktigt koll på clasher/dubplates/foundation.

2008-05-18 16:14
Och Nutty, Ang 500:-. Om man jämför det med att lägga 2000:- på en big jamaican artist som har en stor världspublik blir det ju såklart lite skevt. Men vad ska dom ta då? 20kr, 100kr? Hur skulle det se ut liksom.

sen kan man fråga sig om ett nytt sound heldre vill ha 4 svenska dubs (om vi nu antar att alla svenskar tar 500kr) eller en JA dub (á 2000kr). jag skulle nog satsa på flera dubs till att börja med för att sedan börja köpa in större/dyrare dubs

2008-05-18 16:15
3 i rad då:

för clasher så kan man ju dessutom ha råd med fler speciella dubs för just den clashen om man kör på svenska artister (á 500kr/dub) (och publiken hör lättare texterna med om de är på svenska).

2008-05-18 16:22
beror väl lite på vilken artist det är med. känns inte så värt att köpa en dub för 500 kr av diegojah direkt..
45 clash är fett underskattat

2008-05-18 17:59
Svenska soundboys står med fötterna i sverige men har huvudet på jamaica alldeles för mycket, skulle man blanda in mer svenskt skulle man bygga clash scenen mycket mycket fortare.

det där har ju lite med kvaliten på svenska artisterna att göra också, soundsen som clashar tycker väl inte att den tillräckligt bra. och man vill ju inte cutta dubs man inte tycker om själv.
vad vi i så fall istället skulle behöva är nya sounds som representerar svensk reggaes fanskara som vill cutta svenska dubs, det skulle jag tycka va intressant. det tror jag skulle gynna svenska clash/soundkulturen såväl som kvalitén och utvecklingen hos våra artister.

blir lite tröttsamt när så mycket folk har en massa åsikter om vad som borde voicas och hur clash/soundscenen borde se ut... Create a sound and walk the walk
Mabuhay!

2008-05-18 19:19
ChoppaBanton:

Men varför ska jag lägga ner kraft på att göra en bra dubplate till dig gratis
när jag inte ens känner dig? Vem är du?
När jag istället kan göra en låt till mig själv under den tiden eller dubplate till någon annan som har lite hyffs.
Medans du skickar ett meddelande till mig på myspace och frågar vad jag vill ha för en dubplate till ditt nystartade sound och jag säger 500, sen går du och gnäller om det på whoa... shit vad pinsamt!

Lyssna/köp singeln på länken här nedan
http://www.klicktrack.com/shop/label/vesper/vesd08034
http://www.myspace.com/diegojahrebel

2008-05-18 19:29
500kr känns ju ändå som ett pris som är lagom om man som artist skall orka spela in en dubplate till någon man inte känner (iaf om det inte skall användas till något speciellt, vet man att det skall användas i tex West Coast Clashen kan det ju vara värt att gå ner i pris för att man får många som hör den) speciellt om man skall göra en bra dub med mycket textändringar, skall man bara slänga in soundets namn någongång sådär så kanske det är lite högt, men vem vill ha såna dubs

2008-05-18 19:32
Haha burn! Tru dat, Diegojah

2008-05-18 19:33
diegojah P0

med tanke på att ett 10-tal betydligt mer intressanta artister inte hade nåt emot att göra det gratis eller mot annan ersättning (en öl, en pizza etc) känns det lite ovärt.. vill man att ens dubs ska spelas på den svenska scenen är det kanske värt att langa ut ett par gratis i början..

2008-05-18 19:36
Choppa, vilka 10+ svenska artister är mer värda att voica än DiegoJah just nu? Jag måste ha missat några!

2008-05-18 19:36
och när man dessutom kan få dubplates med artister som super black, jimmy london mfl för bara ett par hundralappar mer känns det helt ointressant.

2008-05-18 19:41
Men... Jag snackade ju om det där uppe. Vad är då lämpligt för svenska artister att ta i pris? 100 spänn?!

2008-05-18 19:43
utan inbördes ordning, 10 artister som är mer värda att voicea dubs med än diegojah

tommy tip
kapten röd
suzy the gun
ECU
Million stylez
roffe ruff
Papa dee
storsien
junior natural
Konny rhymes

Jag säger inte att alla var med på att voicea dubs åt oss, men somliga av de jag räknade ställde upp och somliga inte. skulle dock hellre betala 500 kr till någon av ovanstående

men det är ju en smaksak

puss

2008-05-18 19:46
Vadå langa ut ett par gratis i början? Tror du att du skulle vara den första med en dub från mig? Däremot får nog du och ditt nystartade sound i början spela gratis, om ni blir bokade någonstans dvs. vad vet jag ni kanske har många spelningar...

Som sagt känns helt ointressant att "skicka iväg" en gratis dubplate till någon jag inte känner. Varför ska han som spelar in mig och lägga ner tid? Han känner inte heller dig. Och jag ska ändra en hel text.... och skicka iväg?

Jag hoppas iallafall att det går bra för er men med dom takterna kommer ni inte komma långt i lilla reggasverige...

Peace in the middle east
Lyssna/köp singeln på länken här nedan
http://www.klicktrack.com/shop/label/vesper/vesd08034
http://www.myspace.com/diegojahrebel

2008-05-18 19:52
Dubplates är ju egentligen en win-win situation, iallafall för rätt små artister. bounty killer vinner kanske inte så mycket på att spelas av mindre sounds, men jag tror definitivt att många svenska artister skulle få mer hype om de spelades oftare ute.

2008-05-18 19:58
Choppa:

problemet med att spela in till ett mindre/nystartat sound är ju att man inte vet om de får några spelningar. känns nog onödigt att lägga ner tid (och pengar (för studiotid och folk som mixar och så)) för att eventuellt spelas ute 2-3 ggr.

nu inte sagt att du inte har spelningar (ingen aning om hur det går för ditt sound), men kan vara svårt att veta för en artist

2008-05-18 20:02
Fiyah P25

å andra sidan tvivlar jag på att tillexempel axxionpack, topaz, trinity osv är så jäkla sugna på att köpa dubs av svenska artister.

2008-05-18 20:04
choppa:

det är lite av ett moment 22 ja

2008-05-18 23:28
topaz har väl en bunt svenska dubs.
500a är väl inte så jävla farligt, ni får gärna linka till några sköna svenska artister så kanske man köper en svensk dub

2008-05-18 23:58
sen kan det vara mer värt som svensk artist att ge en gratis dub till Topaz än att ge till random nystartat sound

2008-05-19 09:09
jag kan ju annars tänka mig att ett nystartat sound som då förmodligen inte har så många dubs kommer spela sin/sina svenska dubs oftare än de större soundsen som har en bredare box att välja ifrån.

...men sen var det ju det där med om små sounds har så mkt spelningar o så. e la från fall till fall antar jag
www.myspace.com/roughlynx

2008-05-19 10:09
jag kan fatta vad choppa menar..samtidigttycker jag att 500 e bara att betala..man kan inte ta för givet att baraför att en ger gratis så ska nån annan göra det ... vissa levermusik och dom har inget annat..så dom ynka 500 kanske kan vara till stor hjälp. det e inte alltid gratis med studiotid och sånt..
anyhow.

2008-05-19 10:54
det var pga det här personliga jiddret jag tyckte man kunde ha sina prisförhandlingar privat

Truzd P0

ja du, varför säljer dom fler skivor?

kungariket X2

typ så, men ändå inte, isånnafall skulle ju svenskar få betala för att få voica :-)

men absolut skulle det vara roligare med fler svenskar och det är ju inget som hindrar nån från att ta det pris dom vill, precis som shabba eller sean paul som verkar ta minst dubbelt så mycket som alla andra
men ni själva, ge ett pris och sluta vara så hemliga...

Gurraa P24
grejen är ju exklusiviteten, och om tex kaptenen gjorde till vemsomhelst skulle alla snart ha en oavsätt om han kostade 100 eller 1000, så då är ju svaret att bara göra till dom man gillar men ta ett skäligt pris.

och från att en random svensk artist får en request ska det väl inte ta mer än 20 minuter innan den är färdig, vad är ett skäligt pris för max 20 minuter?

annars kan man väl ta det i relation till vad dom kostar att boka, om tex sizzla kostar 50 000 (?) för en konsert och tar 2500 (?igen) för en dub, så blir ju dubpriset 5% av konsertpriset...

Fiyah P25
lynx skulle nog knäcka dom flesta i sverige i en svenskclash

ChoppaBanton

chatty chatty mouth always cause a disaster

inte en chans att million, papa eller kaptenen skulle voica till dig för en pizza

och dålig stil att skriva ut (även fast du tar till osanning) vilka som gör det gratis, vem kommer nånsin vilja betala nånting alls till dom då?

2008-05-19 12:00
NuttyDread P25

jag skrev inte vilka som gjorde det gratis, jag skrev vilka som var mer värd att voicea. men det är väl en smaksak.

jag har överhuvudtaget inte skrivit nåt om vilka artister som vill voicea dubs åt oss gratis, det skulle jag aldrig lägga upp in public.

2008-05-19 12:11
Än en gång: Gemene man som lyssnar på reggae och går på en clash rankar en tydlig svensk dub över 10 super black eller jimmy london för ingen vet vem dom är utöver nörd-soundboys(som jag själv). Ett tungt foundation set är viktigt i en internationell clash men här bryr sig dom flesta tyvärr inte piss.

Choppabanton: super black, jimmy london, sugar banton, CP Inc osv, ingen av all dom där billiga dub artisterna har några hittar ens på jamaica och dom flesta artisterna har inte ens hittar som går i sverige medans Governor andy, Kapten Röd, Papa dee och million stylez har hittar på svensk radio. (million är i en annan liga)

Ofta nån av Governör, Kapten eller Million går med på gratis dub till dibi dibi soundboy som dig. Det e så jävla svenskt o förvänta sig att artister ska jobba gratis, fixa studiotid, studioman och skriva dubtext till ett sound som dom inte har nån relation till gratis, så dom kan runka till sin dub framför 10 pers på deras studentfest.

Dubs ska vara speciella och exklusiva, en svenskspråkig artist har enbart Sverige som spelplan. Om en svensk artist voicar en var till dom 10 sounden i Sverige så blir dom inget värda, alltså kan soundboy pynta om han vill ha exklusvt.

Jag kan styra upp dubs!

KAPTEN RÖD TAR 30.000 FÖR 1 JINGEL

2008-05-19 12:35
att som sound betala de 500kr en artist vill ha för en dub (eller en mindre symbolisk summa (100kr kanske) till artister som kan tänka sig att voica gratis) visar ju att man är seriös i det man håller på med

NuttyDread P25

ok, slog bara till med Rough Lynx då de var första soundet jag kom på, har bara hört 2 svenska dubs med dem (tror jag iaf kan ha glömt någon), Kapten Röd Duben och en med Jogi (som de borde spelat i West Coast Clashen med motivetingen att de visade vilket sound Jogi verkligen gillade mest). det var inte meningen att påstå att RL inte har några svenska dubs, jag har ingen aning om hur många de har.

min tanke/poäng var att det skulle vara kul att se en clash mellan ett sound som använde bara JA artister (kanske en svensk dub) och ett sound som använde mycket svenska artister.

2008-05-19 12:55
Vad är d här för disskussion? Är folk så skitnödiga och helt humorbefriad?
Trodde det var självklart att man kör med lite svenska dubs i SM Clasher. Har aldrig vart på eller hört en svensk clash men man representerar ju vart man kommer ifrån.
Skulle lätt vilja ha dubs med Peps, Carola, Kent, Magnus Uggla, Timbuktu, Kapten Röd, Petter, Million, Guvenören, Robyn, Titiyo....Finns ju hur många som helst!

2008-05-19 12:57
Forward:

det spelas väldigt lite svenska dubs på svenska clasher. vilket enligt mig är väldigt synd

2008-05-19 13:11
kungariket X2

att svenska dubs får stora forwards kan ju bero på att dom är så exklusiva man kan räkna dom på sina fingrar

men om man vill få upp biznizen så borde kanske artisterna sluta med att bara voica för sina polare och tänka marknadsmässigt på vad folk faktiskt är beredda att betala, (om man nu överhuvudtaget själv är intreserad av att spela in dom, få lite cash och inte bara gör det som en tjänst till kompisar)

så med tanke på hur få svenska dubs man har hört verkar ju priset vara för högt

och visst blir dom mindre värda om alla har dom, men en osåld för 500 eller 5 sålda för 250, vad är mest värt?

och hur mycket ligger värdeminskningen på egentligen, svenska låtar kan ju främst användas i clash (hur många svenska låtar spelas en genomsnittlig klubbkväll?) och där är ju playbacks förbjudna om det inte är en counteraction och det ska ju ge mest forwards av allt.

sen kan man ju se det åt andra hållet, att det inte finns några svenska dubs för att priserna är för låga för att artisterna ska orka bry sig
men eftersom dom pengastarka sounden inte verkar ta tag i det eller åtminstone inte spelar dom i clasher så är det väl upp till dom artister som vill se en dubindustri (jaja inte industri kanske) i sverige att inrikta sig på lågbudgetsounden

men men, ingen efterfrågan -> ingen tillgång -> ingen efterfrågan osv...

men sen behöver ju inte just ni ta åt er, kungariket borde väl efter (?) million och governören vara d mest efterfrågade...

2008-05-19 13:22
och att bara voica för kompisar blir ju lite förutsägbart och på ett sätt bias

liksom
kbc spelar million
topaz spelar michael
lynx spelar kaptenen
safari spelar zoro
axxion spelar jogi
trinity spelar boastin
million vibes spelar SA
reggaeology spelar rebel youths
svart kat spelar storsien

det blir ju jävligt exklusivt men inte så spännande för clashpubliken

2008-05-19 13:49
förövrigt måste jag skryta lite och säga att jag har den bästa och mest exklusiva(förhoppningsvis för alltid) svenska duben någonsin

den e så grym att den frambringar tårar...

(det tog ett tag, men till slut fungerade det)

men ni få aldrig höra ;-)

2008-05-19 13:50
jagf säger inte att nån borde voicea gratis, jag säger att det inte är värt det om man kan få en jamaicansk artist för ett par hundringar mer, eller lägga på en tusing och få en dub av en lite mer känd artist. men i slutändan är det väl upp till soundet, vill de spela diegojahdubs får de gärna göra det för mig. men jag ger fortfarande mer forwards till en super blackdub..

2008-05-19 16:51
hoho,,vilken tråd..

jag måste ju bara tillägga att jag har voicat svenska artister och då har jag gett dom det dom vill ha för duben, en bra dub är en bra dub vare sig det är med en svensk eller en jamaican. 500 kr är ju ett skämt, ännu ett exempel på att nutty inte har koll på dub biznizen.

sen måste jag ju tillägga att det här med svenska reggaeartister är ett nytt fenomen i clasher. Svenska dubs har man fått höra länge i clasher men det har inte varit mkt reggaeartister utan tex dogge, petter , ison & fille , promoe, carola osv...
nån million styles har det väl varit långt innan han slog igenom iåfösaj

jag tror inte att det har spelats en dub men nån av dagens stora svenska reggae namn innan senaste westcoast då kapten röd spelades (fet dub!)

sen angående hur mycket forwards man får för en svensk dub beror nog mkt på samanhanget man spelar den. När Gillis styr upp en W.C clash så är det rätt givet att en Kapten Röd kommer gå hem men om tex Blenda hade styrt upp den på Rumble så hade nog den inte fått lika mkt respons.

Hur som helst tycker jag att man ska ge clash publiken det dom vill höra , man får anpassa sig efter vilken typ av clash det är. det är fett med svenska dubs och jag tror vi kommer för höra bra mkt mer i clasher i sverige i framtiden.

2008-05-19 19:14
Word på Kungariket & Axxel.
Givetvis skall artisten få det den begär om soundet ska ha sin dub, likväl som producenten ska ha vad producenten begär när artisten skall spela in en låt... Är ju inte konstigare än så, dock kan ju sounds som pratar pizza/öl eller 500:- fundera på sin bizniz... Det är ju fullständigt skandalöst att komma med liknande erbjudanden!

2008-05-20 10:36
Dogs P30

det är inte snack om erbjudande, det finns svenska artister (du) som jag lätt skulle punga bra med pengar för en dub med.

2008-05-20 20:24
Men då skickar man inte heller en förfrågning om man inte är beredd att betala, och man gnäller absolut inte över det på internet i efterhand.

Fetaste svenska duben i mina öron, och nu har jag iofs inte hört kapten röd, är den med Petter och Dogge som Topaz hade voicat mot Trinity för något eller några årsedan.

Men precis som nån skrev, man får anpassa musiken efter publiken, inte komma dit och spela massa artister som inget känner till och sen sitta och gnälla på internet att publiken inte vet vad det handlar om, att publiken inte ger "rätt" forwards osv.

Och jag hade alla ggr föredragit en dub med Diegojah framför en dub med Super Black eller nån annan pajas som knappt får några forwards i sina hemtrakter.
Let the hungry be fed, naked clothed, infant cried for, the sick nourished and aged be protected. Jah Glory.

2008-05-20 20:28
Är låten fet skiter jag nästan i vem det är som sjunger.
www.combatsound.com
Barhäng med Combat Sound på Pleasant varje månad!

2008-05-20 23:03
Får en vibe av att alla tror att svenska artister är helt ointressanta när det gäller att spela in dubs till utlänska sound.
Vet att Diegojah och jag själv för den delen sålt en del dubplates till Tyskland, Belgien Croatien, Italien, Australien och Argentina bl a så varför inte här?
Att svenska sound tror att de ska få saker och ting gratis är juh pinsamt!
Självklart så ger jag gratis dubplates till sounds i Sverige som jag känner till och vet når ut till många människor eller som jag känner privat.
Aldrig dock att jag ändrar text, spelar in och skickar iväg på mix och mastring för ett nystartat sound som jag inte aning om vilka det är eller om de är seriösa i huvudtaget.

Jag går i god för att en dubplate från diegojah är värd 500:- speciellt med allt nytt material han har. Diegojah är bland de bästa och mest intressanta reggaeartister vi har i Sverige.
Nämn någon artist som kör modern roots från Sverige i samma klass som han?
Reggae finns det gott om i sverige men 70% låter som coverband som lirar Bob låtar och saknar helt nyskapande ådra i sin musik.

Supporta de svenska nyskapande och uppkommande artister vi har i stället för att gnälla om 500:- för en dubplate.
Det är inte gratis att hålla på med musik!

Blessings!
Kolla in min myspace för nya tunes och spelningar. 2 st nätsläpp snart klara så håll utkik gott folk!

2008-05-21 00:41
men vad är det som är svårt att fatta. jag tycker inte det är nåt som helst fel i att diegojah begär 500 kr för en dubplate! MEN jag tycker inte det är värt det, dels för att våran ambition inte är att spela modern roots och dels för att jag tycker det finns intressantare artister i ungefär samma prisklass. Jag kan mycket väl förstå att det finns sounds som vill ha dubs med diegojah, och för sounds som lirar mycket modern roots känns det säkert värt att lägga 500 kr på en dub med honom. men JAG tycker inte att det är värt det för EGEN vinning. jag säger inte att det är nåt fel med det han gör..

point taken nuff said

2008-05-21 18:05
På tal om svenska dubplates, har för mig att jag hört Topaz Sound köra "Främling" med Carola. Fet surprise att dra igång en sån dubplate på ett clash.

Selah

2008-05-21 23:02
ThisIsArt, det var en fet surprise när de spelade den första gången...

2008-05-22 07:41
vet att dom även har dub(s?) med robyn och det känns väl mer aktuellt än nånsin nu när hon har exploderat i staterna, även om den eller de dubsen är ganska gamla..
www.myspace.com/roughlynx

2008-05-22 13:49
Bra Tråd!!!!

Jag har tidigare frågat Million S om dub pris och har då fått ett pris där jag mkt hellre väljer att tex voica en stor JA foundation artist/ foundation Dj....

själv har jag 1 Swe artist jag verkligen vill voica på dub men har hittils inte lyckats få till denna session.... Jag hoppas jag kommer få det en dag??.......
"BestCoast.. a dehso BoomSound Come from...and put up back yuh hand fa yuh kno Rastott him a di DON....and anyting test BoomSound.. yes we broke off dem foot and pop dem hand.."