|
|
|
|
|
hur dog han/hon ???
pga av Alton Ellis tragiska bortgång, så satt jag tänkte hur har våra kära artister lämnat oss. Jag vet knappt nånting om hur nån dog, den artisten jag dock undrar mest om är Tenor Saw, jag har läst lite här och var att han vart mördad i usa pga av nån drog affär. Nån som är insatt ?
som sagt tråden går ut på att på reda ut hur alla dog. hoppas det blir lite drag i tråden !
BLESS REGGAE MUSIC
|
|
|
Detta är lite reklam för att finansiera driften av whoa. Om du blir
medlemoch loggar in så slipper du denna reklam.
|
|
|
tenor saw vet man väl inte hur han dog
early b - skjuten av misstag daddy tar - cancer tror jag nitty gritty - skjutan i en skivaffär i new york (somliga tror att det var super cat som sköt) peter tosh - rånmördad general echo - bilolycka/skjuten tror inte man vet riktigt nicodemus - diabetes Lacksley castell - astma attack billy boyo - cancer i-roy - dog urfattig, hemlös och lungsjuk bananaman - hört att han ramlade ner från ett fruktträd men vettefan om det stämmer baby wayne - lunginflamation om jag översatte rätt dennis brown - tror det var en respirator som pajja dirtsman - rånmördad garnet silk - försökte rädda sin mamma ur ett brinnande hus major worries - skjuten pan head - rånmördad prince far i - mördad scotty - prostatcancer simple simon - nån form av cancer turbo belly - skjuten
är väl de jag kan säga på rak arm sådär
45 clash är fett underskattat
|
|
|
Lite info.
http://www.reggaetrain.com/lasttraintozion.asp
Nuff sound sey dem a shottas, Crossfire dem a Sharpshooter... *Echo Minnot*
|
|
|
I senaste numret av Reggae Galore finns en artikel om Tenor Saw, Nitty Gritty och King Kong. Där står det om de två förstnämndas dödsfall.
www.reggaegalore.se
|
|
|
Tenor Sw blev "påkörd" i Texas
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
|
|
|
vem fan är "Bananaman"??
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
|
|
|
bananaman var en artist, hade några hits på 80 talet.
Dennis brown dog i cancer, om det var respiratorn som var orsaken vet jag inte. simpleton - hjärtattack. Barry Brown dog även han helt utfattig och sjuk.
vet någon om general TK lever?
"...killing pussy and we kill dem fi fun..."
|
|
|
ok har aldrig hört Bananman, trodde det var Trazan och Banarne som man menade
general TK lever
|
|
|
Kolla in Roughneck Soundkiller med Banana Man, riktigt grym låt...
Annars blev ju King Tubby skjuten utanför sitt hus har jag för mig. Hugh Mundell blev skjuten sittandes i sin bil tilsammans med Junior Reid. Choppa hade en bra lista där annars, kommer inte på fler artister än så just nu.
I´m kind of a big deal...I have many leather-bound books and my apartment smells of rich mahogny
|
|
|
Jo, Bob Marley förstås som ju dog i cancer. Man glömmer alltid honom när man pratar om artister så här...
I´m kind of a big deal...I have many leather-bound books and my apartment smells of rich mahogny
|
|
|
I don't believe Bob Marley died from cancer - Dead Prez
Det är vad "dom" vill få er att tro. : )
PZ
"Who the motherfuckin' bawse?"
|
|
|
vad är din teori då? CIA?
det ska ju tydligen varit de som dödade Tosh också som i sin tur var fullkomligt schizo
|
|
|
cia är fortfarande fullkomligt schizo.
|
|
|
1) Supercat sköt Nitty Gritty i/utanför Super Power Records i Brooklyn. Han greps, men friades eftersom det var i självförsvar. NG drog pistol men fick inte av ett skott, varpå SC sköt honom.
2) General Echo sköts till döds av polisen den 22 november 1980, tillsammans med Stereophonics (soundet han var knuten till) ägare Big John och selectorn Flux. Polisen har aldrig gett någon vettig förklaring till händelsen.
|
|
|
Någon som har själva bakgrunden till att Nitty Gritty och Supercat råkat i luven på varandra?
Blir bara nyfiken. Sen enligt engelska Wikipedia ska Supercat friats från alla misstankar (Enligt mig har engelska Wikipedia bra mer tyngd än våran pinsamma svenska version):
"One example is the death of the popular reggae artist Nitty Gritty, killed in a murky incident in New York City, where Super Cat was accused but denied any involvement."
Intressepenisen hårdnar!
|
|
|
augustus pablo - cancer
Mabuhay!
|
|
|
kolla dancehall murder med banana..
45 clash är fett underskattat
|
|
|
Lite off topic, men är det nån som har en teori om varför så många dör i cancer? förutom CIA ryktena (som säkert stämmer), men knappast alla, eller?
Fred!
|
|
|
Min teori är att cancer är en väldigt dödlig sjukdom som kan vara svår att bota. Jag tror också att svenska artister, i lika hög grad, dör av cancer.
PZ
"Who the motherfuckin' bawse?"
|
|
|
för att dom jävla idioterna inte slutar att röka på
|
|
|
Dennis Brown dog inte av cancer. Om jag minns korrekt så var det pga att hans lungor kollapsade efter vad som antogs vara relaterat till nyttjandet av hard drugs (vill än en gång lite osäkert minnas rökheroin).
Morbid tråd i övrigt.
V.N.U. - Vinyl Nerds United - by special request <br> www.mokkamekka.com - lumumba teaches the youth
|
|
|
Bogle - skjuten till döds i en drive-by vid en bensinmack
www.myspace.com/roughlynx
|
|
|
vem var det som blev skjuten i ansiktet i nån sorts hämndaktion..? eller är jag bara förrvirrad? ..eller var det t.o.m bogle..??
|
|
|
jo fan dennis brown körde hard drugs!!! han var rikgtigt nere i skiten!!! Bananaman är ägande!!!
"If you know not Jah...you know not love ´cause Jah is love"
|
|
|
ramlat ner från ett fruktträd ! hahaha
aa visst kan man spekulera om hur Bob och Peter dog, frågan är om man orkar. Bunny lever ju och sen kan man undra när den där dokumentären Who killed Bob Marley släpps? Kom ju upp en riktigt lång list för 3-4 år sen.
Minns att dom flesta hade antingen blivit mördade, dött av cancer eller i bilolycka!
// be the change you wanna see in the world
|
|
|
Craig Dennis,Sångaren i Vybz Kartels kollektiv Portmore Empire,gick ut från nattklubben,satte sej på motocykeln *pang* efter hundra meter in i en vägg då en lastbil åkte ut på vägen o han försökte undvika den.Dog direkt.Tydligen var han påväg o bli stor hade precis fått en hit borta på öarna
http://soundsof051.com/
|
|
|
ja fy fan craig dennis RIP, han var lätt en utav de bättre nya dancehall sångarna!
"...killing pussy and we kill dem fi fun..."
|
|
|
vem var det som blev skjuten i ansiktet i nån sorts hämndaktion..? eller är jag bara förrvirrad? ..eller var det t.o.m bogle..?? Det var Willie Haggart, Bossen för Blackroses, som blev avrättad 2001
|
|
|
Jacob Killer Miller dog i en bilolycka, alldeles för tidigt.
|
|
|
lucky dube-mördad vid rån för nåt år sen bara visste inte att barry brown va borta. trist.
if yuh nuh support the youth, dem a loot an shoot one blood movement på kafé umbra 31 oktober
|
|
|
|
|
|
augustus pablo dog väl inte i cancer? hade inte han en en sjukdom som gjorde att hans muskler förtynades? det har jag för mig, kanske har fel dock
so fresh so clean just like me ah step from ah washing machine
|
|
|
Joseph Hill från Culture har ingen nämnt än va? Han dog ju i alla fall av något problem med levern för ett par år sedan som folk nog minns.
|
|
|
oh fan visste inte att eloquent var död...fet artist. var det nyss eller?
|
|
|
desmond dekker - hjärtattack i berlin tror jag det va. 2006? ganska snart efter att jag såg honom på agustibuller.
if yuh nuh support the youth, dem a loot an shoot one blood movement på kafé umbra 31 oktober
|
|
|
kanske vi borde göra en tråd om vilka som faktist lever.. verkar inte vara många :D
lifeforms > Polisens uppgift är att försvara den privata äganderätten och hindra arbetskraften från att slå ihjäl varandra på fyllan.
|
|
|
DreamOne P23
ja det måste ha varit ganska nyligen, i somras nångång..mycket tråkig historia iaf!
|
|
|
att ingen nämner jacob "killer" miller. dog i bilolycka.
|
|
|
om du läser tråden så klarnar det nog ca 6 inlägg upp =)
Mabuhay!
|
|
|
http://reggaetrain.com/lasttraintozion.asp
Listar väldigt många döda reggaeartister, många som jag aldrig hört talas om.
Jag är dock förvånad att ingen (så vitt jag kan se) har nämnt Junjo. Skjuten i London för tio år sedan.
Rat-ta-tat loving since 1985
|
|
|
Intressant tråd!
Dream 24
När du säger Bogle, menar du Bugle This means money-bugle?
För övrigt ramlade Bananaman ner från ett fruktträd, ironiskt nog när han hackade ner bananknippen med sin machet.
|
|
|
pupafab
nej jag menar bogle, dansaren som skapat många av de størsta danserna på øn. artisten bugle (som i serani/bugle - doah mm.) lever væl fortfarande såvitt jag vet.
|
|
|
Lite off topic, men är det nån som har en teori om varför så många dör i cancer? Hur då menaru? Cancer är väl en av d sjukdomar världens befolkning dör mest av... Och det beror inte på nyttjande av den där plantan, den får man inte cancer av, aldrig hänt!
|
|
|
PupaFab, vill bara inflika att det är Konshens som gör This means money. Bugle har en låt som heter Need some money. Bugle hoppas jag aldrig dör
|
|
|
håller med forward, två inlägg upp... det är tobaken som man blandar ut med som är cancerframkallande.
vad är det för teorier om bobs och toshs bortgångar? har aldrig hört något om det...
irie ites. hasslahoff.se - för skånsk reggae i tiden!
|
|
|
Nåja, typ allt i hela världen är ju cancerframkallande i viss utsträckning. Det är väl ingen direkt jättechock om man upptäcker ett samband mellan cancer och ganja.
Rat-ta-tat loving since 1985
|
|
|
Lingua P24 men det har dom inte...tror jag inte iaf.
irie ites. hasslahoff.se - för skånsk reggae i tiden!
|
|
|
Kolla in vem som mördade Bob Marley på http://www.vimeo.com/4162482
Hur mycket sanning ligger det i den filmen?
|
|
|
Nåja, typ allt i hela världen är ju cancerframkallande i viss utsträckning. Det är väl ingen direkt jättechock om man upptäcker ett samband mellan cancer och ganja. Hahaha...Tjaa, ska man överhuvudtaget prata om just detta bör man ju hålla sig till fakta istället för den Svenska policyn med dödsdroger och som leder direkt till övrig kriminalitet. Finns inga fall där nyttjande av detta lett till cancer!
|
|
|
Att rök inte hör hemma i lungorna visste väl alla, trodde jag. Det finns ju trots allt en anledning till att allt annat än syre dödar dig i sinom tid, det är giftigt. Sen att mängden rök en ganjare drar i sig under en livstid vida understiger, låt oss säga, det hos en "vanlig" rökare gör ju mycket.
Intressepenisen hårdnar!
|
|
|
Läste någonstans att prostatacancer med dödlig utgång är vanligare hos karibiska män än övriga. Inte för att dom får det mer utan för att man upptäcker det senare och därmed inte kan behandla. En teori var pga macho kulturen eftersom läkaren måste känna efter i röven på patienten. Förre gör kontroll där, fler utvecklar cancer. Läste detta i ngn tidn, minns ej vilken.
|