I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Cocoa Tea hyllar Bob Marley i Tyresö

Övrig musik - Reggae & Dancehall

   

2009-02-05 22:11

Cocoa Tea hyllar Bob Marley i Tyresö

STOCKHOLM CITY TORSDAG 5 FEB

COCOA TEA


Från Barack Obama till Tyresö¨

Häromveckan uppträdde han för Barack Obama. I morgon står Cocoa Tea på en scen i Tyresö. Reggaestjärnan kastar sig mellan världarna och slår nu dessutom två flugor i en smäll; "Barack Obama world tour" och "Bob Marley birthday celebration" i ett.

Den 6 februari skulle Bob Marley ha fyllt 64 år och det har blivit tradition att hylla honom på födelsedagen. I år kommer jamaicanska stjärnskottet Turbulence, Governor Andy är på plats, men framför allt kommer Cocoa Tea. Vars hyllningslåt "Barack Obama" närmast blev ledmotiv under presidentvalskampanjen.
– Plötsligt ville alla stora nyhetskanaler intervjua mig och jag fick förklara att jag tidigt såg Obama stå för något helt nytt. Det gällde inte färgen på hans skinn, det gällde budskapet, berättar Cocoa på telefon från kontinenten.
– Så jag skrev sången för ganska länge sedan nu. Sedan kom den att leva sitt eget liv och användas under presidentvalet.
Så du kan ta på dig lite av äran för segern?
– Nej, hehe. Men med reggae försöker man få fram sitt budskap och vi är alla barn av denna jord.
Med kontroversiella låtar som "Oil ting" är du inte ovan vid politiska låtar. Vad var det viktigaste Bob Marley stod för enligt sig?
– "Unity". Hans sätt att förena människor med sin musik och sitt starka budskap. Vi ska hylla honom i Stockholm. Det ska bli en ära.

Bob Marley Birthday Celebration
Med : Cocoa Tea, Turbulence, Step By Step Band, Governor Andy.
När: Fredag, 6 februari 21.00-03.00.
Var: Energikällan Solkraftsvägen 23, Tyresö
Cocoa Teas "Barack Obama" finns bland annat på youtube.
Det är Cocoa Teas första spelning i Stockholm någonsin.

av Henric Tiselius

(Inlägget ändrat av Oracle pga caps lock i rubriken 2009-02-05 22:14:31)