[Video] Selassie var likt vilket annat rövhål som helst!
Eritrea utkämpar Afrikas längsta befrielsekrig och segrar mot alla odds... Rubriken Selassie var likt vilket annat rövhål! är förstås inget annat än mitt eget ordval men låt oss kolla på dokumentären och inse ett faktum tillsammans, Haile Selassie var som vilken annan nationalistisk diktatorgalning som helst i historien, det är ett rent och skärt hån att påstå annat. Jag vill minnas att detta forum åtminstone för några år sedan till stor del bestod av många rootsgalnigar och således även en hel del hobbyrastas som förstås hyllade denna gubbstrutt. I denna dokumentär får vi bl. a. ta del av historien om hur Selassie beordrade den etiopiska armen att våldsamt slå ner mot eritreanska rebeller i form av total nedbränning av byar och rena avrättningar av motståndsmän i strävandet efter ett stor-Etiopiskt rike. Jag förstår att det inte hänger många rastas här idag men det är ju inte mindre viktigt för det att ta åt sig av denna historielektion i kampen mot religiös galenskap världen över, inte minst rastafari som många väljer att se mellan fingrarna på bara för att en del av dess utövare gör jävligt grym musik. Diskutera eller nåt!
Intressepenisen hårdnar!
Det är väl självklart,att killen var precis som alla andra nutcases?...
jag kommer ihåg det som i förmiddags - jag minns den tiden vill sluta grubbla men det är svårt när man är inne i det sitter du i nätet tänker du säkert på spindeln i det
För många är det ju dock inte självklart, skulle va kul att veta vad alla Ras Trents på URF hade sagt t. ex.
Intressepenisen hårdnar!
Är det ingen som tycker att han var en älsklingsvärd diktator?
jag kommer ihåg det som i förmiddags - jag minns den tiden vill sluta grubbla men det är svårt när man är inne i det sitter du i nätet tänker du säkert på spindeln i det
sköna rasistiska fördommar om saker o ting som ni bara vet en liten del av....utan nån hänsyn alls till att den vita mannen kom in o snodde norra sidan av etiopien (dagen eritrea) o hjärntvättade alla därifrån o fick dem o tro att det är ett annat folk som ska ha ett eget land o började kriga för d från ingenstans vilket ledde till som vanligt som vita mannen har gjort me afrika komplikationer som gör att man inte kan ta i tur me d utan att göra fel så Nej d e inte Selassie's fel d som hände utan d e kolonisationen från europa som skapade dem situationerna som de länder hamnade i o nu när ni europeer har vart där våldtagit, plundrat, stulit, förorsakat stam/folk/familjkrig så vi blir tvungna o försvara oss på ett sådant äckligt sätt mot våra bröder o systrar när vi egentligen är ett o samma land... kollar ni på oss o säger att vi är likt vilket annat rövhål som helst...tack för er ödmjuka förståelse efter att ha lämnat våra länder på detta vis när vi egentligen hade rikedomar o peace n love....
Cynism: jo, var så säker, här ovan har du åtminstone en utav dem.
Intressepenisen hårdnar!
wasteapa01 Det finns alltid två sidor av samma mynt. Jag skulle aldrig kalla Selassie för nån Gud. Men inte heller för vilket rövhål som helst (förstår att du försöker provocera efter din "upptäckt"). Jag förstår att det är skönt att känna sig bättre än andra, men denna konflikt är väldigt komplex och det krävs mer djupdykning än denna videon anser jag. I alla fall innan man dömer ut folk så där som du gör. Förövrigt ser jag rastafari som en relativt harmlös religiös grupp, det är inte direkt dom som orsakar problem i samhället direkt. Är du själv troende, eller vad menar du med religiös galenskap?
Har just ingen egentlig lust att diskutera det, jag tycker varken om religion eller diktatur. Hitler ville också utöka landets livsrum och hade stort stöd i hemlandet, samma med Stalin som numera är nästintill helgonförklarad i Ryssland, Pinochet ansågs av många Chilénare vara en rättskaffens ledare, Tito likaså, så visst finns det alltid två sidor av myntet, sen att Selassie inte riktigt uppnådde den nivån av galenskap må vara men han är definitivt med på samma lista. Anledningen till att jag länkade videon var att den hyfsat kort och koncist låter folk se en konflikt som många av dem inte känner till, eller åtminstone med stor sannolikhet inte sett behandlats i en svensk dokumentär på detta vis. Provokation och internet hör också ihop, men jag räknar inte med att få någon slags uppbackning här, jag förstår att ni identifierar er så hårt med reggae att ni omöjligen vågar kritisera religion eller dess utövare. Alla är jäkligt snabba med att hoppa på Livets ord, Mormoner och Jehovas t. ex. men Rastafari är tydligen jäkligt heligt för t.o.m. ateister bara för att de flesta rastas lever i fattigdom och några av dem gör musik vi gillar. Min plan har aldrig varit att åka och missionera ateism och berätta för jamaicaner att Selassie var en dummis men nu är vi i Sverige där jag tycker att man borde kunna se saker och ting för vad de faktiskt är utan att trampa på någons tår.
Intressepenisen hårdnar!
Vi behöver inte diskutera det om du inte vill. . Men jag identifierar mig inte med reggae till den grad att jag inte kan kritisera rastafari, det är inte svårt att kritisera det direkt, så jag tycker du hårddrar det lite väl. Det jag menar med att trampa på tår är tonen i ditt inlägg där du dömer ut alla som inte tycker som du och tillskriver dessa egenskaper som du inte vet om ifall dom har.
Förhoppningen var att nå de här på Whoa som kanske antagit sina idolers bild av Selassie utan den minsta tanke på att kritiskt filtrera, något som jag gissar är väldigt vanligt. Jag anser att denna dokumentär är en bra början trots att mycket av informationen för mig inte är något slags "fynd". Mycket var förstås också en provokation eftersom Reggae & Dancehall-forumet är mer trögstartat än min gammelmorfars Saab V4, det är bara folk som gör reklam eller propsar sina kompisar dagarna i ända.
Intressepenisen hårdnar!
jah-servant * "kollar ni på oss o säger att vi är likt vilket annat rövhål som helst " - Det han gjorde var att säga att Haile Selassie var det, inte att "ni" (menar du etiopier, afrikaner i allmänhet eller bara rastafarier?) var det. Apropå rasistiska fördomar så kanske det kan vara en idé att kolla din egen inställning...wasteapa01 - Provokation som upplysningsmetod är bara kontraproduktivt. Men i och för sig, om du går in med inställningen "jag förstår att ni identifierar er så hårt med reggae att ni omöjligen vågar kritisera religion eller dess utövare " så resulterar ju en provokation i en självuppfyllande profetia: genom att kalla dem för nötter kommer de reagera som nötter.easyskanking - Att de är "relativt harmlösa" innebär inte att de är ofarliga. Deras missionerande grenar (bl.a. diverse musiker) hetsar ju mot bl.a. homosexuella och via samma musiker har de ett oproportionellt kulturellt inflytande. 10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;) Mabande In The Park - once in a lifetime, baby Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda
Mabande: hela min erfarenhet av Whoa bygger på att hur man än inleder en tråd slutar det ändå med helt galna känslosvall och reaktioner hos människor att jag helt enkelt gick "all in" för att få det överstökat, jag gick händelserna i förväg helt enkelt, det ligger i Whoaiters natur att gå emot trådskaparen vad han än försöker säga.
Intressepenisen hårdnar!
Wasteapa01, Ok, då förstår jag dig bättre, men själv har jag inte träffat på många som dyrkar Selassie på det sättet du beskriver. Mabande, Det där är en svår fråga, det är inte direkt rastafari som skapar böghat.. Där dessa musiker är hemmahörande är homosexualitet kriminaliserat och detta vilar på en gammal kristen grund (majoriteten av artisterna i jamaica är kristna såsom befolkningen). Det handlar alltså om kultur, och jag tror inte att man kommer åt homofobin på rätt sätt genom att fördöma folks religion. Men detta är OT i tråden, den handlar om Selassie..
Jo, jag såg att du även lyckades bekräfta Goodwins lag ganska raskt också, så nu borde det m.a.o. inte finnas någon som helst anledning för dig att skriva nåt mer här... 10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;) Mabande In The Park - once in a lifetime, baby Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda
Förra var till wasteapa01. 10-4, over...
easyskanking - Jag har inte sagt att rastafarierna skapar homofobi, bara att de propagerar det. 10-4, over...
Mabande, jag vet, inget jag förnekat. =)
jah-servant Det är inte rasistiskt att Selassie för ett rövhål. Faktum är att den enda som har yttrat något rasistiskt i den här tråden är du. "Ni och vi", vad hände med ditt "I and I"? "jah-servant"...Jojo. Hate mongers of the world unite.
wasteapa01 , varför ens hänga i forumet då? knappast att du livar upp den med dessa meningslösa inlägg?
http://soundsof051.com/
sedan tycker jag att detta tillhör i politiska forumet
och lägg inte Tito i diktator facket ,snacka inte om saker som du inte upplevt . Softa från Wikipedia lite och läs en riktig bok.
Mabande: vad kallar man lagen som innebär att någon för eller senare kommer "diskvalificera" en annan för att han drar paraleller till t. ex. Hitler då? I en tråd som belyser en gammal statschef med högst tvivelaktiga metoder så är det ju mer relevant än i t. ex... ja, vilken annan tråd som helst. Nu skyller jag ifrån mig, men jag tror ni expertdebattörer har ett ord för såna som mig? :)JahmalJr: ja, varför hänga här, det vettetusan, stör mig på det mesta, en self-loathing reggaetönt. (Vem behöver Wikipedia när man rockar NE.se? WIN!)
Intressepenisen hårdnar!
F.ö. är Whoa som ett one-night-stand, det är kul i början och man hoppas att det aldrig tar slut sen vill man bara dra sig ur och springa fort som fan.
Intressepenisen hårdnar!
Skulle jag tycka så om en community som du så skulle jag hoppat över alla hinder och kutat som fan från den.Vilket jag har gjort från alla svenska commuitys men hade du hatat Whoa så skulle du varit borta , innerst inne i ditt hjärta så har Whoa en stor plats ,fast du vill inte erkänna det för dig själv ;)
wasteapa01 - Hur många av de som var din målgrupp (d.v.s. de du vill "upplysa") tror du kollar filmen när du redan från start säger att den kommer förolämpa dem? Godwins lag innebär inte någon diskvalificering av den som drar paralleller till nazismen, utan konstaterar bara att om en diskussion pågår tillräckligt länge kommer parallellen dras. I det här fallet 8 inlägg (inklusive trådhuvud).JamahlJr - En diktator är inte samma som en despot eller tyrann (även då de senare i mångt och mycket är subgenrer av det förra). Om man inte ska få snacka om saker man inte upplevt så blir det inte mycket sagt eller planerat... ;) 10-4, over...
Mabande: jadu, till mitt försvar kan jag bara skylla på att jag ännu installerat alkolås på mitt internet... men det kommer, jag lovar.JahmalJr: True, true...
Intressepenisen hårdnar!
Mabande , anledningen att jag sa det är att väst har målat upp en bild och i vissa fall hjärntvättat folk när det kommer till vissa ledare / presidenter osv , så vem har rätt?. Bara för att västvärlden har målat upp en bild om den lr den ,ska det vara så då? för mig är det hjärntvätteri. Och angående Tito ,om "ni" ser honom som en diktator (vilket Sverige har gjort),då måste Svenska kungen vara den största backstaber:n Sverige haft och har då han var väldigt nära Tito ,fast det är väl säkert något denna regering lagt en duk över antar jag?. så nu skiter vi i detta för att jag flippar bara ur när det kommer till politiken:D. Bless
Det man kan också reflektera över när det gäller Afrika överlag och generellt så är det mer eller mindre uteslutande vi i väst som alltid uttalar sig om vad som är rätt och fel. Tänker bl.a. på alla div. AID galor och liknande relaterat, Bono, Geldof etc... Jag önskar att få se folk/invånarna/ledare själva i länder i Afrika att komma fram och utrycka sig kring såna här aspekter. Som t.ex. tråden ovan som tycker om sakers tillstånd i Eritrea och Ethiopien, mer intressant att höra vad säger folk själv just i dessa länder om sakers tillstånd och dyligt. Med tanke på alla projekt och miljarders som skänkts genom årtionden och decennium så borde all fucking fattigdom vara utrotad.