|
|
|
|
|
|
|
|
Detta är lite reklam för att finansiera driften av whoa. Om du blir
medlemoch loggar in så slipper du denna reklam.
|
Skivsamlare
2012-03-31 16:28
|
det jag tycker är mest intressant med hela detta är om man drar en parallell till Lars Viks och hur upprörda "alla" blir när han inte får sprida sitt islamhat utan att bli emotsagd/störd, då är det ett hot mot yttrandefriheten. men är någon som Sizzla inte får uppträda pga sina homofoba texter är det ingen som tycker detta är ett hot mot yttrandefriheten.
men det överraskar ju inte direkt att det i sverige är ok att hacka på muslimer men inte homosexuella.
Ernst Nördar Till Det: Jag bloggar om mer och mindre kända svenska hiphopsläpp hos www.GATUSLANG.se
|
|
|
det är ju EXAKT samma sak som vilks....finns inga olikheter....
"It is the prohibition that makes anything precious"
-Mark Twain
|
|
|
Helt rätt att ställa in och för övrigt så tycker jag att ni reggaesnubbar bör tänka efter lite till innan ni fortsätter romantisera härliga jamaica.
http://soundcloud.com/80scrackpolo
|
Skivsamlare
2012-04-01 13:02
|
för att förtydliga min poäng då ala på whoa alltid misstolkar allt.
det jag ville peka på var inkonsekvensen hos svenskt mediaetablissemang och inte att det är synd om Sizzla som inte får sprida sin homohat fritt. Jag skulle föredra att ingen spred hat.
Ernst Nördar Till Det: Jag bloggar om mer och mindre kända svenska hiphopsläpp hos www.GATUSLANG.se
|
|
|
Det är inte samma sak som Vilks eftersom Sizzla inte hetsar mot homosexuella på scen. Han har i alla fall inte gjort det dom gånger jag sett honom i Sverige. Att han kanske gör det i Jamaica är en annan femma, men där råder annan lagstiftning.
Tvärtom Sizzla har väldigt mycket bra saker att säga på scen. Och ärligt talat hur många homofobiska låtar har han gjort senaste åren. Det är samma grej med Buju Banton. Är det inte bra att dessa artister visar ett förändrat och mer tolerant beteende då detta kanske kan få fler artister rida på samma trend.
Tvärtom tror jag att detta får motsatt effekt då det tydligen inte spelar nån roll att man slutar sprida hat, man får ännu mer skit över sig istället.
dundermannen, Romantiserar jamaica? Den här tråden handlar om att man censurerar en artist därifrån. Är det att romantisera ett land? Kanske dags att börja sluta romantisera Sverige i så fall i och med att man börjar förbjuda viss musik. Kan tydligt hänvisa till polisens censur av Labyrint och diverse artister i höstas.
Och att som i detta fall mordhota de som arbetar på lokalen för att stoppa en spelning är bara sinnessjukt. Och att ingen reagerar över det och att man lyckas stoppa spelningen visar att vi är på väg mot ett läskigt samhälle.
Bard är en äcklig rasist, att han är bög har inget med saken att göra, då det enbart är mot svart musik han håller på så här.
|
Skivsamlare
2012-04-01 18:22
|
sant att Sizzla inte kör battybwoi låtarna i sverige, är inte heller hela hans artistskap uppbyggt runt det som Vilks är runt islamhat.
sen kan jag tycka det är riktigt fegt av bokaren att ställa in, har man bokat borde man kollat upp artisten innan och sen stå för sin bokning.
hur det är med sizzla och han slutat med homofoba låtar vet jag inte då jag inte lyssnat på honom på länge, men senast såg honom live körde han inga.
|
|
|
Skit i böghatarlåtar, nu kommer det på dessa breddgrader alltid bli protest o försöka bojkotta, d är en sak och vi kommer aldrig förbi d!! Men att ställa in konserten var helt fel! Vansinnigt!!
Helt rätt att ställa in och för övrigt så tycker jag att ni reggaesnubbar bör tänka efter lite till innan ni fortsätter romantisera härliga jamaica.
Något smartare än så får du nog komma med om du ska tas på allvar och vad vet du om Jamaika eller om nåt överhuvudtaget?? Och hur ska man ta bögarnas protester på allvar när d protesterar mot folkhets, förtryck och samtidigt påstår eftersom man inte ÄR rasist så kräver man rätten att få använda ordet neger.... Så snurrigt och idiotiskt!
Boom bye bye
|
|
|
Forward - grymt inlägg, du har uppenbarligen språkets gåva. Vad vet jag om "Jamaika eller något överhuvudtaget???". Tja jag vet att dom har ett av världens våldsammaste samhällen, att dom hade den högsta mordfrekvensen i världen 2006. Vidare att landet har en mycket misogyn och homofob kultur där homosexualitet är förbjudet i lag och där homosexuella misshandlas eller dödas på grund av sin sexuella läggning. Jag vet också att det betraktas som ett jävligt soft ställe av vita snubbar i sverige som gillar att röka braj och ha stora mössor. och hur ska man ta bögarnas protester på allvar när d protesterar mot folkhets, förtryck och samtidigt påstår eftersom man inte ÄR rasist så kräver man rätten att få använda ordet neger Påstår verkligen bögarna det? Fiyah - Angående jämförelsen med Vilks så haltar den allvarligt. Vilks har för det första inte "byggt upp sitt konstnärskap på islamhat", han har varit känd sen 70-80talet, men det å sidan så är poängen med de konstverk du syftar på just att diskutera yttrandefriheten och hur den begränsas av islam. Dvs det är inte alls omöjligt att han är på din sida i sizzlafrågan Angående huvudfrågan: jag ser det inte som alls konstigt eller orimligt att man vill markera mot en artist som uppmanar till våld mot en utsatt grupp, framförallt när det våld han uppmanar till faktiskt sker i jamaica i stor utsträckning. Självklart har Sizzla rätt till sin yttrandefrihet, liksom islamister, feminister, nazister, Vilks eller vem du vill, men man har också rätt att protestera mot åsikterna vilket gjordes. I slutändan är det arrangörerna som får göra valet om dom vill hålla evenemanget eller inte, dom kunde valt att ta strid, dom valde att ställa in. Inget konstigt. Möjligtvis är det lite tragiskt att spelningen blev inställd, lite för Sizzlas fans som bryr sig mer om Sizzlas låtar än att bögar lynchas i jamaica, lite för Sizzla själv kanske som skrivit på den här ”The Reggae Compassionate act”, fast den verkar ju inte ha varit helt lyckad, och skulle man inte kunna tänka sig att Sizzla skulle kunna lösa hela situationen genom att bara be om ursäkt för sina tidigare texter och säga att han är ok med bögar? Men självklart är det inte ok för Alexander Bard att twitterhota. Stoppa twitterhotandet.
|
|
|
"Forward - grymt inlägg, du har uppenbarligen språkets gåva. Vad vet jag om "Jamaika eller något överhuvudtaget???". Tja jag vet att dom har ett av världens våldsammaste samhällen, att dom hade den högsta mordfrekvensen i världen 2006. Vidare att landet har en mycket misogyn och homofob kultur där homosexualitet är förbjudet i lag och där homosexuella misshandlas eller dödas på grund av sin sexuella läggning. Jag vet också att det betraktas som ett jävligt soft ställe av vita snubbar i sverige som gillar att röka braj och ha stora mössor." Snyggt raljerande där. Gillar också att du verkar besitta förmågan att se andra sidan myntet också. Det är väldigt tacksamt och enkelt att kritisera utvecklingsländer, men du menar helt enkelt att det inte finns positiva sidor i det landet? Sverige har väl flest antal fall av våldtäkt i världen enligt statistik och betyder det att jag ska blunda för vårt lands bra sidor. Och fortfarande, den här tråden handlar inte om Jamaica. Den handlar om att Sizzla blev inställd efter massivt tryck av satansdyrkaren och rasisten Alexander Bard i spetsen. Man gick så långt att man mordhotade vanliga arbetare för sin åsikt. "Påstår verkligen bögarna det?" - Bard påstår det och han var ansiktet utåt för denna kampanj. "Vilks har för det första inte "byggt upp sitt konstnärskap på islamhat", han har varit känd sen 70-80talet" - På riktigt? Det är ju nu han är känd och hans kändisskap handlar enbart om Islam. Han är förresten igång med att måla nya rondellhundar just nu (detta såg jag i Hübinette på svt då han dessutom flinade när han berättade om sitt nya "konst"-projekt). Hans namn nu är större än det nånsin har varit och det har enbart handlat om islam. Han vill ha uppmärksamhet och använder sin islamofobi som redskap för att uppnå det. "Angående huvudfrågan: jag ser det inte som alls konstigt eller orimligt att man vill markera mot en artist som uppmanar till våld mot en utsatt grupp, framförallt när det våld han uppmanar till faktiskt sker i jamaica i stor utsträckning. Självklart har Sizzla rätt till sin yttrandefrihet, liksom islamister, feminister, nazister, Vilks eller vem du vill, men man har också rätt att protestera mot åsikterna vilket gjordes." Jag tror de flesta förstår kritiken han får, (och de flesta av oss håller inte med honom i hans hetsande) Nu är dock kontentan av det hela att Sizzla inte hetsar mot bögar i Sverige. Aldrig när jag sett honom tex. Hans budskap har enbart handlat om fred kärlek gräs tjejer och tagit upp brister i samhället. Han vet om att han inte kan göra det så han avstår från det. Han respekterar lagen helt enkelt, tvärt emot vad Bard gör. Och du kan aldrig jämföra honom med islamister, feminister, nazister och Vilks, då hans huvudbudskap aldrig har varit var homofobi, det är bredare än så och därför en mer komplex fråga än att bara fördöma honom. "skulle man inte kunna tänka sig att Sizzla skulle kunna lösa hela situationen genom att bara be om ursäkt för sina tidigare texter och säga att han är ok med bögar?" - ja, att tvinga på folk åsikter dom inte har är alltid lyckat. Har du nåt mer demokratiskt förslag? Att aldrig dessa protester hörs när olika statschefer besöker Sverige och istället fokuseras entydigt på ensamma artister visar på hur snedvridet allt det här är. Den dagen Alexander Bard mordhotar regeringskansliet för att Carl Bildt gör affärer med krigsherrar i Afrika vinner han min respekt, eller för att Reinfeldt tar i hand med polens premiärminister. Men nu är det som att han mordhotar vaktmästaren på kyrkan Åke Green jobbar på. Jag står för bögarnas rätt att leva som alla andra i samhället men jag står inte för censur. Jamaicas musikkultur handlar väldigt mycket om att spegla samhället dom lever i. Om Bard verkligen brinner för dom homosexuellas situation i Jamaica, varför hjälper han inte dom t ex genom att samarbeta med Shebada (öppet homosexuell firad entertainer i jamaica) och belysa deras problem istället för att som nu bara ge Sizzla mer vatten på hans kvarn?
|
|
|
easyskanking P25
Rätta mig om jag är fel men du tycker det är ok att häckla fags men inte etniska folkgrupper helt enkelt?
"Jag brukar egentligen inte skriva här"
|
|
|
Nej jag tycker inte det är rätt att häckla fags. Försökte vara tydlig med det men misslyckades tydligen. Och inga homosexuella skulle bli häcklade om han fick spela. Det kan jag säga med 99.99 procents säkerhet.
|
|
|
Svarar lite kort innan jag ger dig mitt trist långa svar sen. Du menar alltså att det är ok att tycka att bögar ska brännas, så länge man håller såna åsikter i Jamaica och inte säger det i Sverige?
|
|
|
Dundermannen, Nej det tycker jag inte. Jag försökte vara tydlig med det men misslyckades tydligen. Ännu en gång. Det är massvis med åsikter och lagar jag inte håller med om ute i världen. Men Sizzla är inte i Sverige för att lufta sitt böghat. Han var här för ett annat mycket bättre budskap.
|
|
|
Jorå, jag hade också velat ha hit Big Pun om man han nu var vid liv även fast han var en hustrumisshandlare... Hade han gjort nått seriöst anthem som uppmanade till hustruaga hade jag dock varit förstående om många hade jobbat hårt för att inte ge honom rätten att uppträda
|
|
|
Säger man fags numer? Vadan detta behov av att normalisera gräsliga öknamn? Känner mig gammal och tråkig som heller aldrig kommer vänja mig vid att höra ord som blatte och svartskalle som ju av någon anledning tycks ha slagit rot.
Intressepenisen hårdnar!
|
|
|
wasteapa01 P24
Jag hade faktiskt ingen tanke på att fags var nedsättande egentligen men det är det så klart och ber om ursäkt om någon kände sig kränkt av mitt ordval.
Svartskalle var det längesen jag hörde någon använda egentligen i talspråk... Ja offtopic är vi nu
|
|
|
Ja, off-topic. My bad...
Intressepenisen hårdnar!
|
|
|
Vad vet jag om "Jamaika eller något överhuvudtaget???". Tja jag vet att dom har ett av världens våldsammaste samhällen, att dom hade den högsta mordfrekvensen i världen 2006. Vidare att landet har en mycket misogyn och homofob kultur där homosexualitet är förbjudet i lag och där homosexuella misshandlas eller dödas på grund av sin sexuella läggning. Jag vet också att det betraktas som ett jävligt soft ställe av vita snubbar i sverige som gillar att röka braj och ha stora mössor. Hahaha.. Du har varit där ser jag... not! Men sluta va så självgod! Men det är väl inte ditt fel, så tänker majoriteten av medborgarna i Sverige. Inget land är perfekt. I fina demokratiska Sverige stöder våra folkvalda vidriga dikaturer, inte öppet men bakom ryggen, finns flera exempel. Men det händer ju inte på plats så det kanske inte gör nåt. (och hur ska man ta bögarnas protester på allvar när d protesterar mot folkhets, förtryck och samtidigt påstår eftersom man inte ÄR rasist så kräver man rätten att få använda ordet neger Påstår verkligen bögarna det?)
Konstigt va? Finns det rasism i Sverige?? Svårt att ta protesterna mot hets mot bögar på allvar när man samtidigt är sjukt rasistisk.
Du menar alltså att det är ok att tycka att bögar ska brännas, så länge man håller såna åsikter i Jamaica och inte säger det i Sverige?
Shit, hur ignorant får man vara. så länge man håller såna åsikter i Jamaica och inte säger det i Sverige? Jaa, så ser avtalet ut. Nu är det absolut inget fel att protestera mot och uppmärksamma tvivelaktiga låtar och dylikt. Fel var att ställa in konserten!
|
|
|
Forward - jag förstår inte riktigt vad du menar. Men jag känner också att ord inte riktigt biter på dig så jag försöker med musik istället; här får du en fin låt om Jamaica: Skulle postat Dreadlock Holiday av 10cc också, men dom verkar ha tagit bort den från youtube, vilket är synd för den är fantastisk.
|
|
|
easyskanking Här kommer det längre, lite tråkiga svaret Det är väldigt tacksamt och enkelt att kritisera utvecklingsländer, men du menar helt enkelt att det inte finns positiva sidor i det landet? Nej vad jag menar är att det pågår en romantisering av Jamaica, vilket verkar innebära att folk menar att man ska ha överseende, eller bortse från dom dåliga sidorna Sverige har väl flest antal fall av våldtäkt i världen enligt statistik och betyder det att jag ska blunda för vårt lands bra sidor. Trodde alla var på det klara med att den statistiken handlar om att vi i sverige i stor utsträckning anmäler våldtäkt, och egentligen är postitiv. Läste en nyhet för ett tag sen om att var tredje kvinna och var tionde man i sydafrika hade utsatts för våldtäkt, hittar inte den nu men här var en på samma spår http://www.svd.se/nyheter/utrikes/sydafrikas-valdtakter-som-i-krig_2557421.svd, och det är väl orimligt för någon att tro att detta gäller i sverige. Men om vi bortser från det; Jamaica är ett fattigt land med hög kriminalitet, våld och korruption: det är väl snarare det man inte ska blunda för. Och där man ska försöka hjälpa dom, istället för att gunga med till musik som uttrycker höga ideal som dom uppenbarligen inte klarar att leva upp till. Nu är dock kontentan av det hela att Sizzla inte hetsar mot bögar i Sverige. Aldrig när jag sett honom tex. Hans budskap har enbart handlat om fred kärlek gräs tjejer och tagit upp brister i samhället. Han vet om att han inte kan göra det så han avstår från det "skulle man inte kunna tänka sig att Sizzla skulle kunna lösa hela situationen genom att bara be om ursäkt för sina tidigare texter och säga att han är ok med bögar?"
- ja, att tvinga på folk åsikter dom inte har är alltid lyckat. Har du nåt mer demokratiskt förslag? Här låter det ju som du menar att det är ok att han har åsikterna, bara han inte uttrycker det i sverige där det är olagligt. Men det finns väl ingen rimlighet i det, om Sizzla har och uttrycker dom här åsikterna i musik så har också bögarna, och andra som håller med om att dom åsikterna är förkastliga, goda skäl att protestera. Och jag kan inte se hur det vägs upp av hans övriga buskap, visst är det jättebra att han sjunger om fred och sociala frågor men det gör inte att man kan bortse från det faktiska problemet med homosexuellas utsatthet i Jamaica, och hans del i det. Vi skulle inte heller utan att protestera acceptera att nazister höll möten där dom enbart berättande om hur skönt och fint det är i tredje riket, och höll tyst om hur dom tänkt komma dit. Kanske ett extremt exempel men ändå tror jag hållbart. Kontentan av det hela som jag ser det; så länge Sizzla inte tar avstånd från sina homofoba åsikter/låtar så har homosexuella goda skäl att protestera
|
|
|
... och två sidopunkter.: "Påstår verkligen bögarna det?"
- Bard påstår det och han var ansiktet utåt för denna kampanj. Men Bard är inte bögarna. "Bögarna" påstår inte det. - På riktigt? Det är ju nu han är känd och hans kändisskap handlar enbart om Islam. Hans namn nu är större än det nånsin har varit och det har enbart handlat om islam. Han vill ha uppmärksamhet och använder sin islamofobi som redskap för att uppnå det. Jag kände till honom långt innan, med Nemis och Ladoni, han har alltid varit en kontroversiell konstnär men det är klart att han blir mer känd när folk försöker mörda honom. Jag kan för övrigt tycka att han så länge så är fallet har en poäng med dom konstverken. Men jag vet inte om vi ska diskutera Vilks, i just det här sammanhanget så gäller väl dock att han har samma förutsättningar som sizzla, båda två har yttrandefrihet, båda två får stå ut med protester av dom som inte håller med om deras åsikter.
|
|
|
i just det här sammanhanget så gäller väl dock att han har samma förutsättningar som sizzla, båda två har yttrandefrihet, båda två får stå ut med protester av dom som inte håller med om deras åsikter.
om man ska utgå från det du skriver så kan det ju inte vara samma förutsättningar för båda om vilks får fortsätta med sin konst/föreläsningar medans sizzlas konserter blir inställda?
|
|
|
jo, eller nja, det valet ligger hos arrangörerna.
|
|
|
Alltså du verkar ha lite kunskap om jamaica, reggaemusik och dess lyssnare. I var och varannan låt kan du höra om knaset du beskriver. Det är ju därför vi gillar musiken eftersom den speglar det samhället och samtidigt ger hopp. I grova drag. Det är nog inte många som bortser misären där, jag vet inte riktigt vart du fått det ifrån.
Att stödja deras musik är väl ett utmärkt sätt för mig som privatperson att hjälpa till då det är grunden för deras turism, vilket är grunden för deras ekonomi. Jamaica trots sina 3-4 miljoner invånare exporterar musik som inget annat land. Ska jag skita i att lyssna på deras musik bara för att deras samhälle är fucked up?
Ge förslag vad jag som privatperson kan göra istället för att raljera!
Jag såg att du förstod mitt Sverigeexempel. Det finns en orsak till att vi har högst fall av våldtäkt. Likaså finns det en orsak till varför det jamaicanska samhället ser ut som det gör. Det har koloniala aspekter och går långt tillbaka i tid. Och där bär makthavarna och den övre klassen huvudansvaret.
Ja, Sizzla får väl ha vilka åsikter han vill. Liksom jag får tycka vad jag vill. Allt annat vore väldigt läskigt. Sen får han inte hetsa mot folkgrupp, vilket han inte gör. Och jag tycker att det är fel om han skulle göra det. Men det faktum att han inte gör det längre utan enbart riktar in sig på ett väldigt upplyftande budskap borde vara positivt.
Inbjud honom till debatt istället. Jag tror faktiskt han har en del poänger i sin kritik mot homosexualitet. Det skulle vara en intressant debatt. Allt med homosexulitet är inte fridens liljor precis lika lite som heterosexualiteten är det. Vi har till exempel en hbt-q-kultur som är rätt läskig på sina håll (notera att jag inte skrev läskig i sig).
Ditt nazistexempel skulle vara hållbart om sizzla gav uttryck för en ideologi som enbart handlade om homofobi. Och det gör han verkligen inte. Han råkade bara göra en hitsång-
Dessvärre tror jag det här bara förvärrar de homosexuellas situation i Jamaica. Homofober blir bara mer arga. Och Alexander Bard är HELT FEL person att föra deras talan i och med att han är rasist och helt galen.
För resten av befolkning är Vilks känd nu och han fortsätter måla rondellhundar för glatta livet för att hålla kvar sin position i the spotlight. Men vi släpper vilks..
Förövrigt önskar jag att arrangören vågade ta debatten, men jag antar att han skulle förlora för mycket på det personligen. Ingen vill riskera allt.
|
|
|
Diskussionen har väl gått lite ur sak nu; i huvudsaken tycker jag så här: Homosexuella, och alla andra som inte sympatiserar med Sizzlas tidigare texter har rätt att protestera mot att Sizzla spelar. Sizzla har förstås fortfarande rätt att spela, men det är upp till arrangören att välja. I det här fallet valde dom att inte göra det. Jag kan inte se att någon har gjort fel någonstans här, utom möjligtvis Bard som person, men det kritiken får väl vara mot honom i sig. I övrigt - Att stödja deras musik är väl ett utmärkt sätt för mig som privatperson att hjälpa till då det är grunden för deras turism Man kan ställa krav på dom man stöder och man kan tycka att det är rimligt att uttrycka till dom man stöder att dom inte får ens stöd om dom inte offentligt går ut med att dom inte längre tycker att homosexuella bör brännas. Detta gäller även om de i övrigt har vettiga åsikter. Det låter absurt tycker jag att stödja såna artister, framförallt när homosexuella faktiskt mördas i Jamaica. Man skulle i så fall kunna stödja den homosexuella artisten du tog upp istället. Att man tar upp en diskussion med Sizzla däremot tycker jag är en utmärkt ide. Det är nog inte många som bortser misären där, jag vet inte riktigt vart du fått det ifrån. Det menar jag inte, jag menar att det finns människor som romantiserar både Jamaica och deras kultur och därför accepterar deras åsikter om t.ex. homosexuella utan att kritisera dom. Vidare att det också verkar som att vissa med romantiseringen börjar sympatisera med såna åsikter. Jag vet inte om du är en av dom men jag har märkt såna tendenser hos andra, även som postar på whoa. Du skriver också att "Jag tror faktiskt han har en del poänger i sin kritik mot homosexualitet.", vilket låter någorlunda suspekt. Likaså finns det en orsak till varför det jamaicanska samhället ser ut som det gör. Det har koloniala aspekter och går långt tillbaka i tid. Och där bär makthavarna och den övre klassen huvudansvaret. Fast det här gör ju ingen som helst skillnad i den här diskussionen. Jag kritiserar inte alla Jamaicaner för att dom har ett fattigt och våldsamt samhälle, jag kritiserar romantiseringen av deras samhälle som verkar innebära att folk tycker det är ok att dom är homofober.
|
|
|
Homosexuella, och alla andra som inte sympatiserar med Sizzlas tidigare texter har rätt att protestera mot att Sizzla spelar. Sizzla har förstås fortfarande rätt att spela, men det är upp till arrangören att välja. I det här fallet valde dom att inte göra det. Jag kan inte se att någon har gjort fel någonstans här, utom möjligtvis Bard som person, men det kritiken får väl vara mot honom i sig. Där är vi överens. Anledningen att man ställde berodde dock väldigt tydligt på den felaktiga mediala bilden som spreds med Bard i spetsen, samt mordhot. Bard valde att vara protesternas ansikte utåt. Och det läskiga var att han fick medhåll för sitt beteende. Det är något jag vänder mig mot då reggaemusik bekämpas mer än nån annan musik i samhället. Det är nog med censur i det här landet. Man kan ställa krav på dom man stöder och man kan tycka att det är rimligt att uttrycka till dom man stöder att dom inte får ens stöd om dom inte offentligt går ut med att dom inte längre tycker att homosexuella bör brännas. Detta gäller även om de i övrigt har vettiga åsikter. Det låter absurt tycker jag att stödja såna artister, framförallt när homosexuella faktiskt mördas i Jamaica. Man skulle i så fall kunna stödja den homosexuella artisten du tog upp istället.
Att man tar upp en diskussion med Sizzla däremot tycker jag är en utmärkt ide. Självklart kan man ställa krav, men det måste vara rimliga krav. De flesta svenska reggaeartister har öppet tagit avstånd från homofobin i jamaica. Det är en bra början. Jag tänker aldrig vara den som säger till andra vad man ska tycka och tänka. Du har din åsikt precis som jag har min. Jag kan se en tydlig vändning som skett i jamaicansk det senaste decenniet. Uppmanandet till brännande av bögar har minskat avsevärt och är inte lika genomgående. Istället har detta hat i större utriktning riktats mot våldtäktsmän och pedofiler istället. Jag tror mer på att man ska öppna upp och utbilda än att stänga ute och fördöma. Det menar jag inte, jag menar att det finns människor som romantiserar både Jamaica och deras kultur och därför accepterar deras åsikter om t.ex. homosexuella utan att kritisera dom. Vidare att det också verkar som att vissa med romantiseringen börjar sympatisera med såna åsikter. Jag vet inte om du är en av dom men jag har märkt såna tendenser hos andra, även som postar på whoa. Du skriver också att "Jag tror faktiskt han har en del poänger i sin kritik mot homosexualitet.", vilket låter någorlunda suspekt. Visst kan detta stämma men jag tror inte det är ett så överdrivet stort problem då de flesta reggaelyssnare i sverige befinner sig på vänsterkanten politisk. Min åsikt om homosexualitet hör inte hemma i den här debatten, så den behöver vi inte kritisera. Men om du vill veta vart jag står i frågan så tycker jag att alla människor har samma värde. Jag tycker att vad man gör i sängen hör hemma där. För mig är din sexualitet en ickefråga. Slutligen vill jag tacka dig för detta inlägg för det fick mig att förstå hur du menar på ett bättre sätt än tidigare.
|
|
|
dundermannen P16
jo, eller nja, det valet ligger hos arrangörerna.
givetvis, det förstår jag också och är en del i att sizzla inte fick uppträda men mycket pågrund av trycket från uppmärksamheten i media och moralpaniken hos gemene man att stoppa den. medans i vilks fall så lyder attityden i allmänhet åt det motsatta om att vi måste värna om vår ytrandefrihet helt plöstligt. det kallar jag mer för ett hyckleri och en dubbelmoral.
vart går gränsen? vem får säga vad?
jag tycker att man ska ta seden dit man kommer och accepterar man inte i sverige att boka sizzla för en kontroversiell metafor i en av alla sina låtar, så ska det gälla alla.
|
|
|
Ja det är flera i tråden som har pratat om det hela som en yttrandefrihetsfråga, men jag köper inte det riktigt. Platsen han skulle spela på är inget öppet forum, utan dom väljer själva vilka dom vill ska få uppträda. Dom har säkert samma inställning till andra med kontroversiella budskap, framförallt så har dom makten och friheten att ta sina egna moraliska beslut. Dessutom, handlar denna frågan faktiskt om Sizzlas rätt att säga att bögar ska brännas? För det är ju enbart då det handlar om en yttrandefrihetsfråga, och det är kontroversiellt i sig eftersom vi för det mesta drar gränsen för yttrandefrihet vid hets mot folkgrupp. Men visst, den som tycker att det är viktigt att han har den rätten borde väl kanske demonstrera för honom, eller kanske anordna en egen konsert, den friheten finns också moralpaniken hos gemene man tycker jag föresten är att ta i. Att reagera på att någon uppmanar till mord kan väl knappast kallas moralpanik. Det är väl moral, rätt och slätt.
|
|
|
Dessutom, handlar denna frågan faktiskt om Sizzlas rätt att säga att bögar ska brännas?
ska andra artister som skrivit kontroversiella texter mot specifika folkgrupper eller människor i samhället få fortsätta passera fritt med det, så ja. det ska gälla lika för alla.
man måste också förstå att 'bränna' i jamacianska termer inte innebär något man ska ta bokstavligt, speciellt inte musik och lyrik. det är en metafor som förekommer ofta i alla olika sammanhang för saker man dissar eller tar avstånd från osv, och då blir det ännu löljigare :)
tycker jag föresten är att ta i. Att reagera på att någon uppmanar till mord kan väl knappast kallas moralpanik. Det är väl moral, rätt och slätt.
kom igen, det finns hundratals låtar som uppmanar till mord om man vill tolka innehållet i en låt-text på samma sätt som "hbt-rörelsen" valt att tolka sizzlas.
|
|
|
kom igen, det finns hundratals låtar som uppmanar till mord om man vill tolka innehållet i en låt-text på samma sätt som "hbt-rörelsen" valt att tolka sizzlas. Ja, fast en sak slog mig när jag funderade på den här diskussionen. Jag hade också tänkt på Sizzlas uttalande om att bränna bögar som något av en bagatell och inte tagit det så värst på allvar. Jag jämförde det nog omedvetet med uppmaningar som "eat the rich" eller kanske Snoops " it's 1-8-7 on an undercover cop". Men vid närmare eftertanke så slår det mig att det inte alls är samma sak; snarare motsatsen. I de andra snarlika uppmaningarna till våld i populärkultur så handlar det om att slå underifrån, rösten är de utsattas, man slåss mot ett förtryck, socialt eller ekonomiskt. Och här är orden symboliska, snarare än faktiska uppmaningar. I Sizzlas fall däremot är situationen den omvända, Sizzla är en heterosexuell makthavare, framgångsrik och med publik. I den här frågan slåss han inte mot någon orättvisa, han för inte de utsattas talan; här är han förtryckaren som uppmanar till våld mot de förtryckta. Skulle man göra en jämförelse är det som om han vore en nazist på 30talet som uppmanar till våld mot judar, eller en vit amerikan från södern runt sekelskiftet som uppmanar till lynchning. Och jag ser inte hur det kan vara en "metafor", en metafor för vad i så fall? Det som gör den här frågan värd att bli upprörd över är ju att det faktiskt sker på riktigt; homosexuella i Jamaica förföljs, misshandlas och dödas. Och då kan jag inte se hur man varken kan acceptera eller bagatellisera att Sizzla uppmuntrar det.
|
|
|
då kan jag inte se hur man varken kan acceptera eller bagatellisera att Sizzla uppmuntrar det. Klar att låtar/texter med hets mot folk uppmärksammas och så skall göras men ställa in konserten timmar innan efter hot var helt fel! Men agendan är inte att stoppa enskilda artister eller personer. Se varför inte URF får hållas samt detta från Svt;
Förra veckan blev reggaeartisten Sizzlas konsert inställd i Stockholm. Det startade en våg av kritik mot liknande artister, som anses göra homofientlig musik. Men alla står inte på samma sida i debatten.
Reggaestjärnan Sizzla fick inte spela på Slakthuset i Stockholm, efter hårda påtryckningar utifrån. Orsaken till protesterna är homofobiska budskap som finns i några av Sizzlas låttexter.
Nu har också en konsert med Mad Cobra ställts in, och en spelning med dancehall-stjärnan Mavado hotas eftersom krtiken fortsätter att växa.
"Homohatare" diskuteras online Efter den inställda Sizzla-spelningen har Facegruppgruppen "Rainbow Riots" bildats. I deras forum diskuteras Mavados homofoba texter och bokningar av vad man kallar "nya homohatare". Göta källare uppmanas att ställa in konserten.
Harry Byrne är konsertarrangören som tog Sizzla till Sverige, och det är även han som har bokat den jamaicanska reggaeartisten Mavado. Han tycker att kritiken är orättvis:
Missnöjd arrangör - Såvitt jag vet har han aldrig skrivit några låtar som uppmanar till att döda eller skada homosexuella eller något annat. I fallet Mavado finns det tre lättantändliga komponenter: Folk med gott om fritid, masshysteri och internet, säger Byrne till Kulturnyheternas reporter Sindra Grahn.
Musikjournalisten Marimba Roney står också på reggaeartisternas sida i debatten. Hon ifrågasätter Facebookgruppens kritiska hållning:
- Det jag frågar mig om man nu verkligen ska ta en riktig diskussion om artisters texter och innehåll, är: Det finns väl mycket pop- och rockmusik, hårdrock och hiphop som också har texter med sådant innehåll? Varför ger man sig inte på de artisterna?
"Det är fördomar" Marimba Roney svarar snabbt på sin egen fråga: - Det är fördomar. Det här är svarta artister som gör svart musik och kommer från ett fattigt land.
Konsertbokaren Harry Byrne börjar ledsna på konflikten. Han är inte så sugen på att ta fler reggaeartister till Sverige: - Det skulle inte ligga i mitt intresse att boka en reggaeartist igen, om Mavadokonserten ställs in. Tar inte folk sitt förnuft till fånga, bokar jag inte fler reggaekonserter.
Ingen från Rainbow Riots som Kulturnyheterna har pratat med ville ställa upp på intervju.
|
|
|
...ställa in konserten timmar innan efter hot var helt fel!
Av arrangörerna menar du? Men agendan är inte att stoppa enskilda artister eller personer. Om det är sant så kan jag eventuellt hålla med om att det är ett problem. Nu har ju både Mavado och Mad Cobra gjort låtar om att bögar borde dö, men det är självklart problematiskt om andra Jamaicanska artister får ta skulden för homofoberna, och också problematiskt om kritik och bojkott mot homofoba texter övergår kritik och bojkott mot texterna på helt andra grunder. Jag vidhåller att dock att det är rätt att kritisera och bojkotta homofoberna just på grund av situationen; det handar om en majoritet som förtycker en minoritet med våld och hot om våld. Det handlar inte om att det är just Jamaica eller just homosexuella, jag hoppas att samma sak gäller var det än dyker upp. Vad jag ser är dock en tendens och en tanke om att ge jamaicaner någons sorts kulturellt frikort för att man i övrigt uppskattar deras (musik-)kultur, vilket jag ifrågasätter. Att frågan ens är på tapeten är konstigt i sig, jag tror inte att någon ens skulle överväga att boka ryska punkband som sprider hat mot zigenare, eller vad man nu kan hitta för jämförelser. Jag tycker också Marimba Roney har fel " Det finns väl mycket pop- och rockmusik, hårdrock och hiphop som också har texter med sådant innehåll? Varför ger man sig inte på de artisterna?" Därför att dom artisterna inte verkar i länder där homosexuella förföljs är förstås svaret, och jag tycker Roney gör svart musik en kraftig otjänst när hon säger "- Det är fördomar. Det här är svarta artister som gör svart musik och kommer från ett fattigt land." Eftersom det faktiskt inte är en ursäkt, man kan inte acceptera att en folkgrupp förföljs bara för att förövarna är fattiga svarta. Här var en härlig tråd föresten som man kan läsa om man vill veta vilka homofoba låtar man ska köra på nästa förfest: http://forum.dancehallreggae.com/showthread.php/45715-BIGGEST-BATTYBWOY-KILLING-ANTHEMS-OF-ALL-TIME/page2
|
|
|
reggaemusik bekämpas mer än nån annan musik i samhället. fel! finns en liten genre som mest hörs långt ute i skogarna. och det är inte reggae.
-Mark Twain
|
|
|
Blweria: ja, den fria folkmusiken i Jämtland har motarbetats av storsvensken länge nog nu.
Intressepenisen hårdnar!
|
|
|
"Nu har ju både Mavado och Mad Cobra gjort låtar om att bögar borde dö,"
Kan du tipsa mig om mavados homofobiska låtar är du snäll?
Vet inte om det är osmakligt eller skönt att trådens antipart är den som droppar denna kommentar:
"Här var en härlig tråd föresten som man kan läsa om man vill veta vilka homofoba låtar man ska köra på nästa förfest:
http://forum.dancehallreggae.com/showthread.php/45715-BIGGEST-BATTYBWOY-KILLING-ANTHEMS-OF-ALL-TIME/page2"
|
|
|
|
|
|
easyskanking Kan du tipsa mig om mavados homofobiska låtar är du snäll?
Vet inte om det är osmakligt eller skönt att trådens antipart är den som droppar denna kommentar:
"Här var en härlig tråd föresten som man kan läsa om man vill veta vilka homofoba låtar man ska köra på nästa förfest:
http://forum.dancehallreggae.com/showthread.php/45715-BIGGEST-BATTYBWOY-KILLING-ANTHEMS-OF-ALL-TIME/page2" Egentligen vet jag inte om jag vill tipsa dig om homofoba låtar. Men ok, det fanns exempel i den där tråden som jag postade. Och jag vet inte om det är roligt eller fruktansvärt att du inte fattar varför jag postade den tråden . här är en låt med eminem som handlar om att mörda kvinnor. eminem säljer ut sverige och firas i mittuppslagen. Jag har redan påpekat varför det är en skillnad; skillnaden i det här fallet är så uppenbar att jag inte har lust att göra det igen. Kan du inte ta en ordentlig funderare själv? Se om du kommer fram till något?
|
|
|
av dessa exempel med mavado kan bara en låt tolkas som homofobisk och den finns varken att lyssna på youtube eller nån annanstans typ. dom andra låtarna är disslåtar till en annan artist där han använder bög som ett skällsord. dom handlar inte ens om bögar. detta var för runt 5 år sen.
att mavado sedan gjort en helomvändning i sin musik och karriär bryr sig inte kritikerna om. det här visar att man kommer vara på varenda reggaeartist i fortsättningen eftersom man tolkar texter som fan läser bibeln.
mavado är inte och kommer aldrig vara känd för sin homofobi det är en sak som är säker.
med denna argumentation borde vi stoppa kapten röd efter hans låt 59 battybwoys. som egentligen är en disslåt till en annan grupp men som i uttrycklig text kan tolkas som att han vill mörda och bränna bögar. och kapten röd är inte direkt en homofob snubbe snarare tvärtom. nån måtta måste det finnas.
|
|
|
Ja du kanske har rätt om Mavado, då är det skönt att "protesterna mattades av sedan jamaicanska hbt-organisationen J-Flag förklarat att Mavado visserligen bidragit med sin andel homofoba texter, men att han gjort en total omvändning. Av allt att döma kommer Mavados konsert att genomföras som planerat imorgon på Göta källare." från http://www.svd.se/kultur/reggaen-maste-sjalv-stoppa-homohatet_6987015.svdBra artikel föresten, även om det är uppenbart att författaren läst den här tråden och snott alla mina poänger. Jag menar absolut inte att all Jamaicansk musik ska förbjudas, utan håller med om att man ska akta sig för att låta andra artister som inte är homofober få bära hundhuvudet. Däremot tycker jag att man bör ha en diskussion, och fortfarande att det var rätt att protestera mot Sizzla, håller du kanske nu med mig där? I övrigt tycker jag det var rätt illa och tanklöst av Kapten Röd att göra en låt som heter 59 battybwoys. Det är väl lika illa som att göra en disslåt som heter "59 jiggaboos" eller "59 kikes".
|
|
|
Självklart behövs en diskussion men i Sizzlafallet utsattes arrangören för diverse hot i form av blockader och uppmanande av mord på de anställda. Det är fel väg att gå om du vill göra din röst hörd (såvida du inte har uppbackning av media som i detta fall).
Självklart ska man protestera om man så vill. Jag har aldrig påstått nåt annat.
Men jag personligen är fullständigt övertygad om att det är bättre att bygga broar än att bränna dom. Sverige borde vara ett föregångsland vad gäller tolerans och öppenhet. Att vi ska censurera en viss typ av budskap leder bara till att dom blir mer övertygade för sin sak. Kolla bara Sverigedemokraterna som kom in till riksdan till slut.
Och om Sizzla hade uppmanat till mord på sin spelning är det väl bara att gripa honom?
Diskussion är självklart bra, och det är just diskussion som gjort att dessa artister blivit mindre homofobiska i sin framtoning. Sizzla spelar inte homofobiska låtar i Sverige längre (jag har aldrig sett nån reggaeartist uppmana till mord i Sverige vad jag kan komma på).
Jag älskar reggae och är glad för denna positiva utveckling. Reggae som musikstil kämpar dagligen med obekväma åsikter och speglar samhället för vad det är. Se till exempel den senaste bleachingdebatten i Jamaica. Ska man förbjuda tv också? Böcker?
Jag är en årlig uppsala reggaefestivalsbesökare och jag har länge bevittnat samhällets kamp för att motverka den trots att den bara sprider glädje. Jag har blivit kränkt, tvingats klä av mig naken, sära på skinkor, lyfta på pungen, enbart för att jag lyssnar på reggae. Detta är något de flesta reggaelyssnare känner igen sig i. Detta känns som ytterligare ett steg i deras kamp. Och media hakar på lättvindigt utan vidare källkritik. Det är en väldigt farlig utveckling och svenssons fördomar mot reggae växer ytterligare.
Och alla som lyssnar på reggae i sverige är inte heterosexuella direkt. Jag både känner och vet en hel del lesbiska och bögar som dansar till samma musik som mig. Vi som lyssnar på reggae i sverige är bland dom mest öppna och toleranta i samhället. Det är också därför dessa artisters homofobi inte fått fäste i Sverige på samma sätt som i Jamaica. Detta inser fler och fler artister och väljer därför att inte uttrycka dessa åsikter.
Så absolut för en diskussion men låt det inte gå ytterligheter. Det vinner bara den du diskuterar mot på.
Och att man frontas som i det här fallet av en galen satanistisk homosexuell präst i kjol tror jag bara spär på Sizzlas fördomar... Eller tror och tror.
Den som är fri från synd ska kasta den första stenen lyder det Jesus undervisade.
|
|
|
ja, den fria folkmusiken i Jämtland har motarbetats av storsvensken länge nog nu. tror du jag menade det på riktigt? hört talas om "rave" eller techno??? docklands?
-Mark Twain
|