I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

2005-10-06 23:57

grime!?!!

heeey

lyssna på P3 härom dan o de snacka om grime, e de nån som vet nåra artister som spelar/kör grime, utomlands lr här i Sverige???

tacksam för tips!

piiiiiiis & play da musiq

och..???
DJ

2005-10-07 00:33
Sök lite i forumen så hittar du snart. Kan rekommendera
Ruff Sqwad
Roll Deep +Wiley
Pay as you go cartel
N.A.S.T.Y Crew
They´re not big in the game/
They´re finished/
Like a man trying to fit a flathead into a phillips

2005-10-07 00:52
vilka forum... jag menar räknas de som hip hop? de e juh trots allt en egen stil..? lr?

thanx 4 tips

nite
och..???
DJ

2005-10-07 15:02
Nej, jag menar att du ska söka i övrig musik forumet.
They´re finished/

2005-10-07 15:09
THEMICHECKA
grime är väl snarare en avvikelse från brittisk elektronisk musig. typ garage osv.

2005-10-08 15:29
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2005-10-08 19:44
vad är grime? förlklara.
we have no rights | we have no future | no reasons why
Just born to die

2005-10-09 17:04
fantalight blandning mellan elektronisk och hiphop om jag förstått det rätt...

2005-10-09 19:09
hiphop är väl elektroniskt?
we have no rights | we have no future | no reasons why
Just born to die
Manager

2005-10-09 19:15
Grime e väll en blandning av Jungle och Hiphop?
/ Deedz.
http://www.facebook.com/jewoit

2005-10-12 13:29
fantalight
hiphop finns i ytterskt många former. endel är blå andra låter som en elgitarr och endel kör t o m bil.

2005-10-12 13:32
om jag var er grabbar som diggar grime och sånt skulle jag skaffa mig den otroligt dåliga, brittiska gratiskanalen Channel U. den verkar passa er. där spelar de alla dessa Ruff Sqwad
Roll Deep +Wiley
Pay as you go cartel
N.A.S.T.Y Crew

plus massa andra. som dock äro riktigt dålig..men det äro enbart vad min smak kan förtella!

2005-10-12 20:33
fantalight
lyssnade på P3 Soul o där beskrev en svensk hiphopare grime stilen, jag förstod det så här: de e ett annat sätt att få rim o rytm i pratet än i klassisk rapping, men grunden e fortfarande att MCeen pratar fram texten, de förekommer mycket upprepningar av ett eller några ord, tex ett ord/en halv fras, som skapar rytmen lr melodin i grimet, o sen e de orytmiskt i form av ''omusikalsiska'' pauseringar eller hack som inte förljer gängse ''regler'' utan bildar nya regler. musiken de grimear till e blandning mellan hip hop beat o mer tehno elektroniska influenser, ex jungle.

rätta mig nån om jag har fel ;oP men allra enklast e nog lyssna på de så hörde jag iaf skillnad.

supa flow o andra som gett tips på var jag kan höra / få tag på artistnamn som kör denna stil: thanx! =)

peace
och..???

2005-10-13 00:43
moln - du citerar max peezay märker jag. en stor detalj bara; grime gör sej bäst i form av bred östlondondialekt. enligt mej så funkar inget annat. men sen finns det liberala jäntor och gossar som tycker att svenska också funkar.
baeng

2005-10-13 00:44
a juste, du kanske ska ha lite tips på grimeartister också.
kan säga såhär, allt du behöver veta och lite till om grimen finns här: www.rwdmag.com även kallad grimens bibel. jag följer den stenhårt. haha..
baeng

2005-10-13 17:21
made in japan

jaa, så hette han! =) tack för länken!!

chill!!
och..???

2005-10-13 18:29
jao, you´re welcome..
baeng

2005-10-29 12:27
Max Peezays beskrivning av vad grime är är inte fel, men han fokuserar lite väl mycket på skillnaden mellan hur man rappar i grime och i hiphop. Det är väld förståeligt i och för sig, det kanske är det som är den mest intressanta skillnaden för honom som rappare.

Jag skulle säga att grimens musikaliska bakgrund består av fyra delar: hiphop, dancehall, twostep och jungle.

De som läser alla grimetrådar på whoa är väl lite trötta på att jag gör reklam för mig själv och tjatar om mina mixtapes, men jag tycker nog faktiskt att de är ett ganska bra sätt att få en introduktion till grime. Plus att de är billiga och ett ovanligt lätt sätt att få tag på grime om man bor i Sverige.

De heter DonRuba presents Grime mixtape volume 1, 2 och 3 och finns att köpa på Recordnet (www.recordnet.se, butik på S:t Eriksgatan i Stockholm) för 35 spänn styck.
don't get chumpatized

2005-11-20 15:46
DonRuba

ahhaaa så du har kört blandade artister i en maskin å säljer de påå nätet, ska kolla upp de då, thx ;o)

aiiiit!
och..???

2005-11-20 21:19
första låten på don rubas mix tape KROSSAR!!!!!

grabbarna vet vad som krossas under visa goldkortet .....

sen.....abaoo!!!
DJ

2005-11-20 21:50
Ok, vilken låt är det då?
They´re finished/

2005-11-20 22:21
Stacs of stamina är kör väl lite grime-liknande stil.
det jag har hört i alla fall.
Rehab is for quiters.

2005-11-21 09:54
stacs of stamina är euro crunk. ibland.

2005-11-21 12:22
Jag fattar inte riktigt vad jag ska svara den här snubben Moln, vad vill han egentligen?

Jag tror att Sweet-lean menar "Orchestra" med Mr. Wong, den är först på mixtape nummer två, han brukar snacka om att han gillar den.

Och nä, jag skulle inte säga att Stacs of Stamina är grime, eller ens grime-liknande.

Det är ganska många komponenter som måste finnas på plats för att nåt ska kännas grime, tycker jag, men det blir ofta att folk säger att "det här är väl lite grime?" bara för att nån musik har EN komponent gemensam med grime.

Tänker man så är ju Slagsmålsklubben "lite grime" eftersom det är mycket tv-spels-sound på deras grejer.

Stacs of Stamina har iofs gjort en låt där grime-MC:n Earz medverkar, men det betyder bara att de själva gillar grime och har lite London-connections, inte att de själva är grime.
don't get chumpatized

2005-11-21 14:52
videon till orchestra boroughs kan vara den billigaste någonsin. har mr wong ett födelsemärke på halsen eller har han bara skurit sig under shaven?
länge sedan jag hörde nått med mr wong för övrigt.

2005-11-21 16:09
Jag tror han har koncentrerat sig på att vara MC istället för att producera på senare tid. Dåligt drag tycker jag, han är ganska kass MC och en ganska bra producent.
don't get chumpatized

2005-11-22 12:13
Vet ni om det finns någon bra grime samling för den som är nybörjare och vill lyssna in sig lite?
Jag har hört dom flesta nu tipsat om här inne o vill "gå vidare" så att säga :)

2005-11-22 12:31
Läste visst inte tråden riktigt.. såg nu att ni tipsat om ett mixtape.

2005-11-22 14:24
DonRuba
''snubben'' moln vill bara ha lite tips på artister & låtar (helst namn, alternativt länkar till sajter om musik, men mixtapes va ju oxå bra tips) som håller på utvecklar den musikstilen som idag kallas grime

åsikter e går ofta isär bland olika personer så tipsen blir väl därefter då... gissar jag?!?

piiiiis i höstmörkret
och..???

2005-11-22 14:59
moln,
sorry "snubbinan"...

varför jag undrade var för att jag inte visste om jag skulle uppfatta ditt svar som en diss, typ "jaha, så du har stoppat massa låtar i en maskin och tryckt på en knapp, och nu tycker du att jag ska ge dig pengar för det?"

och då funderade jag på om jag skulle ta åt mig och börja med nån lång utläggning om varför det inte riktigt är så enkelt och hur mycket arbete jag faktiskt har lagt ner på mina mixtapes... så därför ville jag ha klarhet i om det verkligen var en sån diss eller om jag bara vara paranoid...

bra sajt:
www.rwdmag.com

bra bloggar:
http://www.chantellefiddy.blogspot.com/< br> http://www.prancehall.blogspot.com/
don't get chumpatized

2005-11-22 15:46
vad tror folk om wileys nya? killen levererar som max martin.

http://www.whatson.com/kiss
leta upp logan sama bland djs, första låten är ny från wiley da supa katt.

nån som sett dubplate drama för övrigt?

2005-11-22 16:38
Vet inte om det nya programmet har kommit upp precis nu, efter att du har skrivit eller nåt... för i den Logan Sama som ligger uppe nu är inte "Eski Boy" med Wiley första låten. Däremot är den andra låt, ingen större skillnad alltså, så sorry om jag är petig... Men eftersom det var första låten han förra veckan tänkte jag att det var den sändningen du syftade på.

Jag vet inte, tycker inte att den är speciellt bra, men ibland har en Wiley-låtar som jag har hatat först växt efter ett tag, så jag får nog vänta innan jag avger mitt slutgiltiga betyg.

Om man reggar sig på websiten för Dubplate Drama ska man ju kunna kolla på de avsnitt som har sänts, men det verkar inte funka ännu... så ännu har jag inte sett nåt, men det verkar rätt roligt, även om det säkert är lite töntigt också.
don't get chumpatized

2005-11-23 04:00
hearin aid! ffs. inte för att det är exakt grime men det är inte långt ifrån och det är fan fetare än det mesta

2005-11-23 11:05
donruba
ahaa... oj ja ord kan ibland låta hårda i text... jag har själv mixat låtar ''i en maskin'' de e ingen lätt match! ... ;oP

o thx igen för ytterligare tips!

peace

och..???

2005-11-23 11:08
screwface
tack för länk till radio etc, har vatt på nåra andra av dina länkar osså, problemet e att min dator dissar installation av spelaren som jag måste ha för vissa stationer, så har inte kommit så långt i lyssnandet... vet du vad som e hindret på min burk?

aiiiit peace
och..???

2005-11-23 12:23
haha dubplate drama hade ju kortare avsnitt än robot chicken ju! men det va la spännande... rötet att man redan kan rösta på 2 när inte tvåan är uppe. bare waste man.

U LOOK LIKE A WASTEMAN!!!!

2005-11-23 15:53
värt att leta efter:
aftershock - shockin mixtape vol.1 (hosted by bruza) 2005
blooks presents rotten diaries pt.1 (hosted by jammer)
dj semtex presents - crunk and grime (hosted by lil jon) 2005
dj slimzee presents - bingo beats vol 3(da godfather!!!)
dj target - aim high-samlingarna
grime essentials - volume 1
heat in the street vol.3
peace keepers 2 (mer crunk n grime)
RWD AAA Mixtape Vol 1(riktigt stor)
street anthems volume one
street beats 1 & 2(båda två är brap-brap-brap!)
underground express mixed by slimzee and logan sama 2005(slimzee och sama, kan ju inte bli broöppning)

2005-11-23 15:54
aim high 3 i december!!!!

2006-10-02 09:55

Grime är en musikgenre som kommer från Storbritannien framför allt London.

Genren är en blandning av musikstilarna UK garage, hiphop och drum and bass, och uppkom i början av 2000-talet. Den är lite hårdare och mörkare än och inte lika dansgolvsvänlig som UK garage, likheterna med hiphop är att grime nästan uteslutande är rapbaserat. Grimen lånar ljud från techno- och electronicavärlden och är alltså inte samplingsbaserat i lika hög grad som Hip-hopen. Den hämtar också mycket inspiration från Dancehallvärlden. De stora grupperna som Roll Deep (se nedan) jobbar givetvis i studio medan mycket av grimen produceras på Playstation eller på Nanoloop. Kända namn i genren är:

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.