psykedelisk rock
Skulle vilja ha tips på lite psykedelisk rock, har inte utforskat den genren så mycket så ni får lära mig från grunden! Är inte så mycke för "hårda" grejjer, skulle vara najs med lite lungna låtar! men alla tips är välkomnagärna något i det här stuket
// be the change you wanna see in the world
vet inga nya band men band som har varit viktiga i den genren 13th floor elevators , galet swing Jethro Tull The Yardbirds Steppenwolf Pink Floyd Cream Hendrix Jefferson Airplane
i got this guitar and i learn how to make it talk
jävligt spretig musikstil men jag ger lite tips på sånt jag gillar som kan klassas på psykadelisk rock. boris (ibland, kanske mer psykadelisk metal?) nya skull defekts skivan Blood Spirits And Drums Are Singing skullflower boredoms ooioo tony conrad captain beefheart beatles (!) beach boys senare grejer (petsounds !!) my bloody valentine acid mothers temple (lady pink lemonade !) sonic youth velvet underground frank zappa wolfmother osv osv. nytt o gammalt som sagt spretig musikstil hoppas du hittar nå du gillar
tack för tipsen, skulle gärna vilja ha tips på något nyare, den psykadeliska musikstilen har ju utvecklats en hel del så de borde ju finnas bra nya band oxå?
// be the change you wanna see in the world
prova hawkwind, jimi hendrix, mothers of invention, grateful dead etc.
Not only am I not learning, I'm forgetting stuff I used to know
Jag ger dig tre album, de andra verkar ha gett rätt så många bra tips. Spacemen 3 - Perfect Prescription The Mars Volta - Frances the Mute Can - Tago Mago Bye bye now
12.
Förresten, två till för jag är snälla Jens idag: Sun City Girls - Torch of the Mystics Animal Collective - Sung Tongs Animal Collective och The Mars Volta kör fortfarande i alla fall.
12.
ja animal collective är bra! sen när man säger psykadelisk rock är det svårt att veta vad du är ute efter för det är en så jäkla spridd musikstil, det går ihop med alla andra musikstilar iprincip. på nya aktiva så tycker jag boredoms, slutar aldrig förvåna, hade en konsert i sommras den 7 i 7 07, med 77 trummisar.
Vilket i stort sett innebar 77 personer med 154 underarmsmuskelinflammationer :) Pop tatari! Men mjölkbudet har rätt, vill du ha mer gammal psykadelika är Yes, King Crimson, Jefferson Airplane, Emerson Lake & Palmer, Jimi Hendrix och Genesis att föredra. Bland många...
12.
oztrik tentacles, tangerine dream och raja ram´s (shpongle) gamla grupp...
www.illizit.com www.myspace.com/mayornas http://youtube.com/v/ww.youtube. www.dj-silence.com www.obnoxiuz.com www.ricowon.com www.hoova.se www.liveammo.se
KILLING FLOOR har ni ju glömt. Riktigt feeta, och jag vet att dom turnerar nog än idag, dom var i stockholm 2003 eller 2004.Enjoy!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Funkadelic - Maggot Brain Lite mer funkrock, men jag tycker att de är rätt psykade så de passar ändå.
Förresten så går det en väldigt bra hippiedokumentär på svt nu för tiden, upptäckte andra avsnittet av fyra idag. Gick från 8-9, hette flower power. Handlade om kollektiven och så. Bland andra musikkollektiven Gong, Amon Düül 2 och annan krautrock som Guru Guru. Mycket Woodstock och sånt med, mycket roligt!
12.
Alla verkar ha glömt The Doors. De är ju faktiskt bra även utanför psykedeliagenren!
Grateful Dead är mina favoriter inom den genren, 13th floor elevators och jefferson airplane är också riktigt bra.. någon som alla verkar ha glömt är Captain Beyond !
..we can get Sting down there, he saves the whales, saves the trees, saves the orchids, how about saving the CBGB's, punk? - Vinnie Stigma
ptja du, så brett som sagt. men kolla upp devendra banhart's album "smokey rolls down thunder canyon" .. annars lyssnar jag mest på lite äldre psychedelia men mars volta är ju jävligt bra. och det finns rätt mycket stonerrock/metal som riktar sig mot sjuttio-talet och psychedelia, du kan ju prova wooly mammoth, witchcraft, brant bjork, goatsnake, mammoth volume o electric wizard.. Det är ju dock lite tyngre (: annars finns det ju mycket musik som framhäver psychedelian också, enligt mig är sigur ros jävligt passande.
you can't scare me, i'm sticking to the union.
Buisness - Varför rekommenderar du just hans nya? Tycker du det är hans bästa? Jag har inte lyssnat så mycket på den än. Gamla Sigur Rós är bäst!
12.
Nä, verkligen inte den bästa. Men tänkte att den är lite rockigare än dom tidigare..
The Doors & jimi hendrix säger jag bara! Kolla filmen "the doors" genom flummig film med en massa poetry snack. Riktigt härlig film.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
glömde tillägga att filmen "the doors" handlar om deras liv & ingen mindre än johnny depp spelar huvudrollen.
ursäkta 3.e posten, men det var Val Kilmer inte johnny depp. Tänkte fel. Sorry
ingen som nämnt beachwood sparks? psykadelisk contry poprock. gammalt sub pop band med de finns tyvärr inte längre. sångaren nuvarande projekt mystic chords of memory som han har ihop med sin fru är ännu bättre. animal collective skulle jag inte klassa som psykadelisk rock direkt, snarare freak folk, men som sagt, jävligt spretig musikstil. (om ens en musikstil, snarare ett tillägg till musiken oavsett hur den är övrigt).
INGA TJEJER PÅ INTERNET!
Amon Duul II Bo Hansson Tangerine Dream Vangelis Hawkwind Sedan anser jag att Meshuggah är väldigt psykedeliska också.
nej
Gypsy Hanuman Quicksilver Messenger Service Achim Reichel Aphrodite's Child Children of One Flat Earth Society Limbus 3 Mystic Number National Bank Mythos Organisation Pearls Before Swine Traffic Van Der Graaf Generator White Noise Zendik Farm Orgaztra Zzebra Principal Edwards Magic Theatre Between Carolyn Hester Catharsis Checkpoint Charlie December's Children Elephants Memory Tinkerbells Fairydust Walrus Third Eye Red Krayola Reign Ghost Pussy Omega Green Lyte Sunday Neptune's Empire Mind Doctors Melody Joe Byrd & The Field Hippies Graffiti Green Flower Travellin' Band Flute & Voice Fantasy Musica Elettronica Viva Plastic People of The Universe The Residents Silver Apples lite diverse psykadelisk rock. vissa av dom är väldigt "noisiga", vissa lutar åt fusion/jazz/progg hållet och andra har typ jefferson airplane stuk.
och det mesta är från 60 och 70talet.
tvspel P0 : Vangelis är snarare ambient än psyk, dock jävligt bra.Esshå P19 Finns ofantliga mängder av riktiga klassiker inom psyk/ garage scenen, framf 60 tal/ tidigt 70 som inte nämnts här, och inte kommer nämnas heller. Mycket går inte att få tag på om man inte är villig att gräva backar i san fran/ new york/ london osv tills fingrarna blöder och hålet i plånboken mynnar ut i kina. En del har ju givetvis nämnts ovan, många större riktstolpar.
Ett tips är att "klättra" omkring i myspace eminenta kompis-system, en hel del finns representerat. hang ten.
when Im first you dont go next<br>myspace.com/askinovic
spela inte nån jävla hipie o langa fram namnen bara din jävla hipppie!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!=) peace, love & understanding = war, hate & condusion
Dom lite äldre Red hot chili peppers låtarna kanske...
http://indiejames.blogg.se
Oj, jag glömde kebnekaise.
nej
fyllfinne X0 :
Får se om jag orkar ta mig tid någon dag, blir riktigt svårt. Vet inte var jag ska börja, och knappast var jag ska sluta hehe.
nu har jag äntligen lyssnat på skivorna med dem o det var dunder. SOFT MACHINE!!! lite gong stuk men känns mer psykadeliskt
Soft Machine ska jag hört vara lajbans, har en skiva men inte lyssnat.
12.
Vad är det för psykadelisk rock du är ute efter egentligen? Ge exempel på band
jag tar åt mig o hoppas att det är mig du syftar på=) meeen det e ju rätt svårt. mkt som det låter på din myspacepage.... och en blandning/som caravan, ash ra tempel, hawkwind, gong, arthur brown, doors o resten av "dem kända", ant trip ceremony, traffic..... eller nåtl... o massa andra nya band=) som kan låta hur som helst som låter hur som helst bra.....DUNDER!!!!!!!!!!!
Steve Hillage och alla hans projekt, dvs. även Khan och Arzachel Bo Hansson har definitivt vissa tendenser till psykedelia, Uriah Heep likaså... och varför inte The Flower Kings. Porcupine Trees ärkegudomliga suite Voyage 34: The Complete Trip rekommenderas varmt även den. Ska vi hoppa på specifika skivor är The Pipers At The Gates of Dawn, Meddle och A Saucerful of Secrets med Pink Floyd måsten. Sen tål detta att påpekas mer än en gång: Det heter PSYKEDELISK/PSYCHEDELIC ROCK , INTE psykAdelisk
Look with your own eyes - See with your own mind
"I lay chicks like mother goose"
MC_Kiprono: 1965 - 1969 cirka
Pink floyds tidigare grejjer är ett måste! Nektar The electric hole Human Instinct Suck Dragonwyck A passing fancy sen har det nämts en massa i tråden
Pebbles volym 3 (samling). Om du vill ha utflippade garage-psych grejer. De andra Pebbles-samlingarna som återutgivits på cd innehåller mer simpel garage-rock (jävligt bra dock!). Om du letar vinyl kan jag dock rekommendera Pebbles volym 13. Allt annat som nämts i tråden är (mestadels) bra, sånt jag brukade rekommendera när jag brukade hänga här förr!!!
Manfred mann's earth band, Journey(tidiga), råg i ryggen och måste nämna led zeppelin och deep purple även om det är hårdare
Skivor: Danava - UnonoU Comets on Fire - Avatar The United States of America - Self titled Mammatus - The Coast Explodes Green Milk From The Planet Orange - City Calls Revolution Various psych som håller i alla lägen..
Scientist Tack! Fattar att ingen ens nämt Pink Floyd innan.
vågar du köra på mig igen då fitta?