I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Vad hände med pojkbanden?

Övrig musik - Rock, pop & annat

2008-03-04 19:26

Vad hände med pojkbanden?

Som topicen lyder..

Jag förstår inte varför inte denna musik typ har dött ut.
Mest av allt förstår jag inte varför folk hatar så mycket på "pojkband"?
Är det häftigt, eller är det bara så att alla helt plötsligt en bit in på 2000-talet
började ogilla denna sorts musik?

Själv har jag aldrig lyssnat på det pga jag var ganska ung när band som Westlife var stora.
Å med det så menar jag att, självklart var det inte coolt att lyssna på denna typ av musik som kille. Men erkänner att jag i smyg, diggade endel låtar i min ensamhet.

Måste även få säga att jag tycker att produktionerna & texterna bakom många av både Westlifes och Backstreetsboys hits är helt genialiska. Otroligt skickligt folk bakom deras musik.

Nu på senare dagar har jag jagat lite gamla godingar på youtube & lyssnat ordentligt och har insett detta. Hur kan något så bra, helt försvinna?

MVH stolt westlife fan!

fan nu tappa jag många hiphop-poäng..

work some magic

2008-03-04 19:27
helt enkelt för att det är kass musik i mångas öron som det är i mina.
RekFoto

2008-03-04 19:31
Retarderade inlägg som det ovan mitt undanbedes.
work some magic

2008-03-04 19:32
det är ju exakt därför dom dör ut, ingen vill lyssna på dålig musik.
RekFoto

2008-03-04 19:42
Såg att Backstreet Boys släpper nytt nu. Så de kanske är på väg tillbaka de där pojkbanden.

2008-03-04 19:47
Pojkbanden har nog bara ändrat skepnad. Titta bara på Fallout Boy, Tokio Hotel och Maximo Park. Pojkband för en ny generation.

"Hatet" kom nog ifrån att banden ofta riktade sig just mot tjejer med sina sockersöta leenden, danserna osv, det var inte direkt "coolt".

2008-03-04 19:50
Whatone

Så pojkband har alltid funnits och kommer alltid att finnas menar du? Är Beatles ett pojkband? Och är alla band som innehåller pojkar=pojkband? Eller är det just de där leendena och danserna med avsaknaden av att spela några instrument över huvud taget som menas?

2008-03-04 19:57
Pucca, Beatles är väl ändå det första riktiga pojkbandet...
1960 - Beatles
1970 - Jacksson Five
1980 - New kids on the block
1990 - Westlife
2000 - Fallout Boy

Ja, dom har "alltid" funnits och kommer alltid finnas, i en for eller en annan.

2008-03-04 19:57
"...i en form eller en annan."

2008-03-04 20:00
whatone, du hädar genom att placera genierna the beatles tillsammans med stylade produkter som westlife, NKOTB mfl som bara dansar och mimar. Usch, fi faaaan!

2008-03-04 20:01
Vad är det då som utmärker just ett "pojkband" från ett "band". Jag hade lite känslan av att det var just de där danserna och att de inte spelar några instrument eller skriver sina låtar själva. Exempelvis Westlife, Blue, Backstreet Boys etc med de kvinnliga motsvarigheterna Spice Girls.

Det är klart att band som blir stora favoriter i tjejernas hjärtan alltid kommer att finnas men frågan är om de automatiskt är pojkband? Jag är inte övertygad.

2008-03-04 20:03
Pucca

"Det är åldern på medlemmarna, förfan. Det är ju pojkband, inte mansband. Tyst nu, jag lyssnar på Carl Bildt!"

GAIA, jag ber om ursäkt.

2008-03-04 20:04
whatone

:)

2008-03-04 20:05
Ah...fortfarande inte helt övertygad. Unga killar i band är per automatik inte pojkband. Men de kan mycket väl vara det.

Men vem är citatet taget från?

2008-03-04 20:07
Min käre mor. Hon hälsar btw.

Nej, men det är svårt det där. Man kan ju se ganska snabbt när ett band är ett pojkband. Its about the feeeeeeling.

2008-03-04 20:09
Pojkband är en beteckning som används om en grupp killar, ofta i övre tonåren, som tillsammans bildar en popgrupp.

Pojkbanden brukar kännetecknas av att de satts samman av en musikproducent med det mer eller mindre uttalade syftet att snabbt slå igenom och sälja skivor. Andra kännetecken är att de oftast inte spelar några instrument själva, utan fokuserar på sång, dans och yttre attribut som klädstil. Den främsta målgruppen är, inte oväntat, tjejer i yngre tonåren.

Det första pojkbandet brukar anses vara The Monkees, som sattes samman för att vara en amerikansk motsvarighet till The Beatles. Monkees lanserades bl.a. med en TV-serie med samma namn.

Efter Monkees verkar det ha varit ganska dött på pojkbandsfronten ända tills New Kids on the Block slog igenom i slutet av 1980-talet. NKOTB följdes under 1990-talet av många pojkband; bland de största kan nämnas Take That, Boyzone, Backstreet Boys och Westlife.

Mycket ont har sagts genom åren om företeelsen pojkband; att de inte skulle vara "äkta" och att det per definition skulle vara fult att sättas samman i kommersiellt syfte och backas av en producent. Vad man glömmer då är t.ex. att många av det "gamla klassiska" skivbolaget Motowns artister och grupper hade samma bakgrund som dagens pojkband...

2008-03-04 20:10
Backstreet Boys spelar på Hovet i vår tror jag.

men hursomhelst, det är "RnB" eller vad det kallas som tagit pojbandens plats. Sånger om kärlek och "snygga" danssteg. tänk Chris Brown.
Så länge nu har jag varit sövd i en sekund så var jag hög.
(itsclive.blogspot.com)

2008-03-04 20:10

Hälsa tillbaka!

Men på det sista där håller jag med dig helt och fullt. Man känner ju när det är ett pojkband.

Så vi kanske inte kan reda ut det här åt Brodin1 mer nu. Pojkbanden finns där. Och vi vet när vi ser ett eftersom vi känner det. :)

2008-03-04 20:22
Pojkbandsmodet har ju stor comeback i vår.

Dessutom har ju Erik, Mattias och Danny kommit tillbaka? Hahahaha

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-03-04 20:26

Det enda acceptabla pojkbandet jag kan komma på är/var The Monkees!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-03-04 20:29

Jonka: EMD kallar de väl sig? Jag heter Paulina så jag kanske borde joina dem så att vi kan döpa oss till EPMD (och säkerligen bli stämda och/eller lynchade av sanna hiphop-heads).

2008-03-04 20:49
rättelse:
jag tror visst att dom kallar sig för EDM.
Så länge nu har jag varit sövd i en sekund så var jag hög.
(itsclive.blogspot.com)

2008-03-04 20:51

Jaha, men det kan vi nog ändra på!

2008-03-05 09:17
Dom började spela instrument och slutade mima, den nya emo scenen är ju nästan som den gamla boyband scenen. Ändringen är väl dock att rnb beats och skönsång byttes mot riff och skrik sång (med inslag av lugna partier)
fuck that, jag är hardcore. jag kan ligga hur länge som helst i min egen avföring och vänta på nån

Dieallot

2008-03-05 09:32
Jag håller med whatone!

Det som är intressant är att se ifall emo-kidsen i dag ser tillbaka på sin musik de lyssnade på under tonåren som någonting bra, när de växer upp.
jagvillocksåhaenblog.com