Bästa o.s.t
Ja gott folk. O.s.t´s kan ju som bekant vara väldigt trevliga och väldigt otrevliga. Här diskuterar vi endast de trevliga tycker jag. Vilken är eran favorit? Varför? Är filmen lika bra eller var det endast soudtracket du fastnade för? osv osv osv, frågorna är många, svaren är fler. Hit me! Mina egna favoriter bland all denna filmmusik är: Braveheart, mäktig musik med fina tal. Brukade börja varje morgon i trean med att lyssna på Gibsons freedom speech. The royal tenenbaums, bara så otroligt bra. The darjeeling limited, samma där. Det är nått med Wes Andersson och musiken i hans filmer.
We all walk in a path chosen, from the cradle till the caskets lowered
jag håller med dig om Wes Anderson, tydligen hjälper Jason Schwartzman till mycket med att välja musiken! jag tror Garden StateSoundtracket är det jag lyssnat mest på, men om det gills med serier så skulle jag definitivt välja S.P.U.N.GSoundtracket om det kom ut något sådant! King Of California har många fina låtar i filmen också, har dock inte fått tag på soundtracket.
True, serier har många guldkorn också. Ett bra alternativ där är väl californication.
Det till Death Proof är jävligt bra.
jagvillocksåhaenblog.com
Jag vill nog fylla på med att alla o.s.t´s till Wes Anderssons filmer är bra.
Skivsamlare
2008-07-07 14:13
Jag vill slå ett slag för Clint Mansell, det är han tillsammans med Kronos Quartet som har gjort soundtracket till Requiem for a dream. Och även delar av soundtracket till Pi. kolla upp!
Alan Silvestri gjorde ett jävligt bra till Forrest Gump. Annars var Danny Elfman i Edward scissorhands också bra. Och så håller jag med om requiem for a dream
Not only am I not learning, I'm forgetting stuff I used to know
måste bara lägga till att sofia coppola alltid lyckas med bra soundtracks, air i virgin suicides, och hela soundtracket i marie antoniette känns väldigt oväntat men passar in så bra ändå!
garden state skulle jag välja om man ska ta något som inte är specialskrivet till filmen. Annars så skulle jag välja soundtracket till amelie från montmatre, perfekt musik att plugga till och har världens vackraste låt som heter typ comptine de autre.
i'm always telling the truth even when i'm lying.
Skivsamlare
2008-07-09 11:20
Säger som AmonTobin. Dock vill jag tillägga att även Garden State har ett fantastiskt soundtrack.
http://www.kulturkompaniet.nu/
Hust nu är det nog This is england som ligger högst på listan, alla låtar är sjukt bra. Ska man ta en svensk film kommer jag bara på Babylonsjukan, där titelspåret är en av det bästa svenska reggae låtarmna som gjorts
kaos är ordning, ordning är kaos, jag är kaos.<br> inte målaren tillståndet
The darjeeling limited, samma där. Det är nått med Wes Andersson och musiken i hans filmer. Instämmer till fullo. Likaså med soundtracket till Garden State, där Zach Braff gjort ett riktigt bra jobb (då det är han som valt ut musiken).
Även Lost In Translation (som indirekt nämnt ovan) har riktigt bra soundtrack. För att inte nämna The Life Aquatic (jävla Wes).
Look with your own eyes - See with your own mind
Får stämma in i hyllningarna av garden state. Annars var filmmusiken till Control bra då skådespelarna spelade alla Joy Divisionlåtarna "live" live! Ska man nämna serier så måste jag säga Spung.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Skivsamlare
2008-07-10 07:40
ModernDrunkard Åhå!? Joy Division är ett av mina favoritband och filmen var riktigt grym. Var inte ens Curtis röst en inspelning?
bland annat garden state och darjeeling limited har ju inte ens något original soundtrack om man ska va bögpetig.
Not only am I not learning, I'm forgetting stuff I used to know
Skivsamlare
2008-07-10 15:05
Roni Det stämmer ju iochförsig, men ska man snacka bara o.st till 100% så har jag verkligen ingen aning. All filmmusik som är gjord specifikt för en film är vad jag vet skitdålig om man tar den ur sitt sammanhang.
The Devils Rejects har ett djävla bra soundtrack. Annars Wes Andersons filmer, Garden State, Dazed & Confuzed, Lost in translation, Scarface & Team America, fuck yeah!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Skivsamlare
2008-07-11 08:01
TheMatt Den glömde jag fanimej helt bort! Lost in translation har nog det allra allra bästa soundtracket.
Förutom uppenbara Garden State så vill jag nämna Juno också.. och True Romance.
I've got it now... a thorn in my side the size of a Cadillac
TheMatt P27 Just fan. Dazed and confuzed har ju ett tokbra o.s.t
Vanilla Sky och Assassination of jesse james
Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.
DET VAR JAG SOM NÄMNDE LOST IN TRANSLATION *gjåta* :(
Skivsamlare
2008-07-11 18:25
PenDragon Kejrå, kredden till dig då pennan.
Jackie Brown dårå.
Jag finner inga svar, det finns inga svar!
Tack! *nöjd* ;)
Into the wild-soundtracket är helt underbart, sedan så A clockwork orange, Lost in translation, The Royal Tenenbaums och The life aquatic with Steve Zissou.
INGEN har nämnt något av Ennio Morricone ELLER John Williams. SKÄMS ni inte? Skämt åsido: Fight Club OST by The Dust Brothers. Good Will Hunting by Elliott Smith, among others. Friday Night Lights by Explosions in the Sky, among others. Där är tre smått fantastiska.
•pave paradise•
Fan finns ju så många bra filmkompositörer som Ennio, John Williams, Howard Shore, Angelo Badalamenti, etc om man nu ska vara filmnördig. Sedan gillar jag There will be blood-soundtracket av Jonny Greenwood.
Good will hunting av Elliott Smith måste givetvis spanas in.
There Will Be Blood -soundtracket var extremt unsettling tyckte jag. Såg filmen för första gången några timmar innan jag såg Radiohead på Roskilde. Väldigt bra soundtrack, men väldigt...uh.
•pave paradise•
Jag vill inte höra om att du såg Radiohead på Roskilde så hush! *förtränger*
Oh...but I did! :D
•pave paradise•
"La, la, la..." *håller för örorna, blundar och vaggar fram och tillbaka*
Hahaha...
•pave paradise•
Ah, hur kunde jag inte tänka på FNL. Explosions in the sky gör den filmen magisk. Tack!
Minns att jag sett filmen, men behöver se den igen. Samt beställa vinylen...skivan har ett ruggigt fult omslag i jämförelse..
•pave paradise•
Gillar soundtracket till Jim Jarmusch's "Deadman" .. Neil Young som spelar gitarr genom filmen. instrumentalt rakt igenom alltså.
kill bill rullarna har jävligt bra soundtrack
Högt liv
Filbunke: Den filmen har jag men har ännu inte kollat! Älskar Jarmuschs andra filmer plus Neil Young går ju inte av för hackor.
JanieJones : Jag är också ett Jarmusch-fan.. kolla in filmen för tusan :)
Into The Wilds soundtrack av Eddie Vedder är det ända Soundtrack jag har på skiva i alla fall och det är riktigt bra. Sen instämmer jag i alla nämnda förslag hittils och vill även lägga till Donnie Darko och ett svenskt exempel:Farväl Falkenberg. Underbart melankoliskt
Jalla Jalla! Den har The Shape of Punk to Come som soundtrack, nästan iaf.
•pave paradise•
Ja det är väl bara musik frå?n Burning Heart records i den? Refused, Looptroop, Nine osv.
Jag tror det, bra Svensk film (shocker!!!!) och gediget soundtrack.
•pave paradise•
Jalla Jalla ja.. haha.. är inte beatet till "long arm of the law" med i den? vill minnas att jag reagerade som fan över det när jag såg den way back när den gick på bio.
Filbunke P22: Ska banne mig ta och göra det ikväll, darn nabit!
rotlös, allt var live! Sanslöst nästan!
Boogie nights har fett soundtrack också.
Jag finner inga svar, det finns inga svar!
Alla rekomenderas ladda ner Ennio Morricones shit.. en hel del guldkorn bland allt han gjort.
Sedan som folk redan har nämnt:
Into the Wild, Farväl Falkenberg, Donnie Darko och även Richard Linklaters "
Waking Life ".
Sen tycker jag att det brukar vara schysst musik i mycket av det David Lynch lägger fingrarna vid,
Lost Highway osv.
Vill även rekomendera
Fantomas skiva "
Directors cut ". Ett gäng filmmusikklassiker som fått sig en rejäl omarbetning av Mike Patton och grabbarna. Jag tycker det är sinnessjukt bra.
Hans Zimmer's soundtrack till True Romance är underbart..
Filbunke. Faaan vad bra. Jag frågat som fan efter det här.