I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Behöver musiktips!

Övrig musik - Rock, pop & annat

2011-08-18 19:46

Behöver musiktips!

Tjena!

Är trött på att lyssna på samma musik hela tiden, så nu vill jag mycket, mycket gärna lyssna på lite ny musik.

Är ute efter artister som ligger åt Sigur Rós hållet, The Rapture hållet och.. Oh, fuck it! Tipsa mig om vad du vill, men motivera gärna varför jag ska börja lyssna på det :)

Fridens

"If I had a heart, it might be breaking right now"
- Dexter Morgan
Användaren är inloggad Bling
Moneymaker
Detta är lite reklam för att finansiera driften av whoa. Om du blir medlemoch loggar in så slipper du denna reklam.

2011-08-24 00:47
ok...nu kör vi:

Peter Broderick - har mkt instrumentalt, men också en del singer/songwriter-prylar. lyssna på skivorna Docile, Home och How They Are

James Blake - krävs egentligen ingen motivering...bara sjukt bra.

Loney dear - ett av sveriges bästa popband. snygga melodier, vackert instrumenterat. alla plattor är mkt bra

Final Fantasy - Has a Good Home. owen pallett är legendarisk på att spela fiol och skapa nice indiepop.

Oskar Schönning - sveriges bästa indiejazz. främst skivorna Puerto och Happy Jazz, Please

Junior Boys - Begone Dull Care. tillbakalutad electro i gränslandet mellan klubben och pojk/flickrummet. även tidigare plattorna Last Exit och So This Is Goodbye är att rekommendera.

Cat Power - The Greatest.

hoppas nåt av ovanstående kommer uppskattas!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2011-09-01 23:33
The Kooks: Ett band som jag var väldigt skeptisk mot från början. Men efter ett tag så lyssnade jag på dem av en ren slump och fastnade direkt.
De spelar indierock och har den där sköna engelska söderländska dialekten (från Brighton) och deras musik är obeskrivlig för deras sköna melodier och gitarrspel, de har väldigt många låtar med slashackord som är sköna :) Och sångaren har enligt mig en ganska unik röst, han är inte alls så bra på att sjunga, men charmig. Påminner lite om Håkan Hellström.

Du borde helt klart ge The Kooks en chans om du inte redan hört dem! :)

2011-10-08 19:06
Mike Oldfield!!!

3 st skivor du måste lyssna in är följande:

Tubular Bells
Platinum
QE2

Jag vågar chansa på att det är något i den här stilen du söker.
- Vad händer om ljuset kastas i fyrtiofem graders vinkel mot en vattenyta?
- Det släcks.
Skivsamlare

2011-10-24 20:25
sixteen horsepower
om du inte redan hört dem. Helt obeskrivligt bra. De är typ alternativ country/rock

Burial
Vet inte om det kommit någon ny skiva men Untrue från 2007 är en av mina favoritskivor.

M83

British sea power
the flaming lips är annat jag själv lyssnar mycket på just nu

Hangaround

2011-10-25 15:01
Junior Boys - Begone Dull Care. tillbakalutad electro i gränslandet mellan klubben och pojk/flickrummet. även tidigare plattorna Last Exit och So This Is Goodbye är att rekommendera.
Alltså, de skivorna. Briljanta.

Om du (Brazen) gillar Junior Boys efter att ah lyssnat på dem så kolla in caribou också. underbart.
Hangaround

2011-10-25 15:13
Är ute efter artister som ligger åt Sigur Rós hållet, The Rapture hållet

Om du är ute efter Sigur Rós-liknande så kan följande band/artister vara intressanta:

Múm.
Ja, islänningar som gör experimentell (om man nu kan säga så längre, i dagsläget) pop. Dock så har dem ett mer elektroniskt sound. Om du blandar Sigur Rós och lite utav M83's episka sound så skulle det kunna vara ett referat till vad Múm är och låter som. Dock så kan Björkreferenserna sticka ut ganska skarpt i vissa partier också. Och inget dålig med det. Múm är ett riktigt bra band.

Sufjan Stevens.
Mysig och poppig sing n songwriter. Lyssna på skivan Seven Swans så kommer du att förstå. Riktigt bra texter och en fin blandning mellan mellankoli och melodi.

2011-10-29 20:50
Burial

co-sign

Woodkid
Skön röst och fina melodier

Koushik
Mellow och flummigt. Tror att han ingår i Stones Throw stallet, Madlib's skivbolag.

The Cure, New Order och Joy Division om du har glömt bort dem.
pistol

2011-11-01 22:14
Tack superdupermycket för alla musiktips! Har äntligen tagit mig tid att lyssna igenom allt. Ja, allt som fanns på Spotify. Förutom CupCakeRaids tips, för dom dök upp precis när jag hade lyssnat på allt haha, men det ska jag ta mig an sinom tid.

Speciellt tack för Peter Broderick (perfekt att lyssna på när man läser!), Loney Dear, Final Fantasy, The Kooks, British Sea Power och Múm! Är nästan glad att jag har missat dessa tidigare, så jag fick massor med, för mig, ny musik att lyssna på.

Återigen: TACK!! :D
"If I had a heart, it might be breaking right now"
- Dexter Morgan

2013-02-12 19:21
Lyssna på Six Stories Unknown. Pop punk/ easycore band

Dom släpper snart sitt debut album :)

2013-02-14 21:17
Graveyard - Trummor och bas som svänger som satan medans mr. Guldkäft sjunger som om han är besatt.. Retro hårdrock av absolut världsklass!!!!

Muse - Ett jävla mördarband helt enkelt, kan själv tycka att dom kan vara ganska ojämna och jag har aldrig fattat grejen förren aldeles nyligen men tipsar gärna om mina personliga godbitar om du inte vill famla runt i mörkret!
Tekniskt skickligt, orginellt, ambitiöst, känslosamt och mäktigt!!!

Antagligen känner du och alla andra redan till båda dessa väldigt kända band, men efter Kendrick Lamar är detta vad som spelas mest i mina hörlurar just nu så jag kan inte låta bli
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2013-04-01 02:10

Truthful words are not beautiful; beautiful words are not truthful. - Lao Tzu