|
|
|
|
|
Vill ha tips om adult urban contemporary
Gärna lite mindre kända grejer. Gärna nytt, men även 80/90-tal går bra. Inget som är för nära vanlig ungdomlig R&B eller klassisk Soul. Just nu söker jag smöriga, radiovänliga, slickt producerade grejer.
All hail the New York Giants!
|
|
|
|
|
Detta är lite reklam för att finansiera driften av whoa. Om du blir
medlem och loggar in så slipper du denna reklam.
|
|
|
du kanske redan har hört den, men jag lyssnar just nu mycket på madcon - beggin
tycker att den är sjukt nice :)
www.myspace.com/oscardvine Min musik, dans och allt annat: http://oscardvine.wordpress.com/ http://soundcloud.com/oscar-dvine
|
|
|
Tack för tipset. Kollade upp den, men den var lite för hipp och ungdomlig. Urban contemporary yes, men jag vill ha mer urban adult contemporary just nu. Omoderna grejer, men gärna nyinspelat. Sånt som spelas i radio för medelålders souldiggare i USA, hehe... Jag tänker sånt här, typ: ...along those lines. Anyone? Peace
|
|
|
Aretha Franklin - The Only Thing Missin' Chaka Khan - Will You Love Me? Mary J Blige - Let No Man Put Asunder
Sen kan du ju kolla in samlingarna Soul Togetherness! Brukar vara bra och okänt. Blandat med gammalt och nytt...
|
|
|
Pure_Purpose:
Aretha förknippar jag mer med klassisk soul såklart, men youtubeade låttipset och det kändes ju helrätt, tack. Bra låt också!
Chaka Khan känns ju däremot gjuten i genren. Har redan Ain't Nobody och Through The Fire på bandet jag gör med denna, den mest bespottade genren. Hittade inte den här låten på youtube. Ska rota fram min gamla samlings-CD med henne och se om den finns med. Eller är det en ny låt?
Mary J. Blige är ju definitivt snarare modern R&B än UAC och låten du tipsade om har jag faktiskt på en samlingsskiva med garageklassiker, fast jag har aldrig tänkt på att det är hon som sjunger! Svinbra låt iaf. Men mer smör och mindre dansgolv skall det vara just nu. Eller är versionen jag har och som finns på youtube en hose-remix av en mer slick originalversion kanske?
|
|
|
Ska kolla Soul Togetherness...
och hose ska såklart vara = house
|
|
|
Anledningen till att jag aldrig hade märkt att det var Mary J. var visst att det itne var Mary J. som sjöng Let No Man Put Asuder på min House-samling. Det var tydligen A Separate Reality feat. Lyn Gerald. Mary J.-verisonen klart bättre dock!
Hade tyvärr inte Chaka-låten.
|
|
|
Aha, så Mary J.'s version visar sig vara från den där Mary J. skivan jag inte gillade och sålde. Jobbigt.
|
|
|
Chaka-låten är ny... Typ 2003...
Ett annat tips: Prince - Mr Goodnight (2007)
|
|
|
Den här veckan började bra sa han som blev hängd på måndagen.
|
|
|
Ripoff: Nej, alldeles för tungfunkigt, neosouligt och Jay-Dee:ish. För ungdomligt och hårt och tungt för mina syften just nu. Tänk mer såhär:
|
|
|
|
|
|
Pure Purpose: Grymma tips, keep em coming. Här är några andra fynd jag gjort i jakten på youtube: Nu bör alla förstå exakt hur smörigt och radiovänligt jag snackar om, hehe...
|
|
|
Alexander O'Neal är för övrigt personifikationen av den här genren.
|
|
|
Maryjane girls - All night long Maryjane girls - Candyman Dessa kanske? :)
I'm Just A Human
|
|
|
Om det är Alex O'Neal du vill ha så är ju denna optimal! Denna är ju fin också! Oj oj oj! Inte så okänd, men passar dina kriterier:
|
|
|
Fan vad bra grejer ni kommer med nu. Inga hårda kanter alls, I'm loving it. Musikaliskt kuddrum!
|
|
|
|
|
|
Soulbro90: Då kanske du gillar denna: F.ö. vad menas med Adult Urban Contemporary? PZ
"Who the motherfuckin' bawse?"
|
|
|
soulable:
Det är sån här lite smålöjlig radio-terminologi som jänkarna kör med. Alltså ett "format" för musik som vissa radiostationer kör med, målgruppstänk osv. Alltså adult contemporary är ju den där lite vuxnare populärmusiken för en lite äldre publik, lite åt lugna favoriter-hållet. Sånt som brukar anklagas för att vara lite tråkigt, lite för slickt och lite för välproducerat. Inte så ungdomligt.
Sen urban sätter de ju före allt som säljer mkt i skivbutiker som säljer mkt soul, R&B, gospel, hiphop osv.
Så urban adult contemporary är egentligen all sån där R&B som brukar anklagas antingen för att vara lite lyxig eller lite slätstruket radioanpassad.
För mig är det här lite the final frontier, den mest bespottade formen av soulmusik som finns. Visst, kritikerna gillar Sade numera, men såna som för mig definierar genren, som Luther Vandross, Billy Ocean, Alexander O'Neal, Chaka Khan osv osv är inte alltid så poppis bland folk som har rå, brötig countrysoul typ Otis och Wilson P som alltings måttstock.
Sen får man ju itne glömma att allt sånt här förskjuts med tiden d jänkarnas format beskriver målgruppens ålder,m etnicitet osv mycket mer än de beskriver genren eller själva musiken. Alltså kan musik som ansågs ung, sexig och hipp 1990 nu passera som lite vuxenmusik. Så de tär ju alltid svårt att sätta fingret på sånt. Därför jag kryddat med så många exempel.
|
|
|
|
|
|
Alltså, fan vad jag spelade skiten ur den där Shanice-LPn när den var ny. Undrar vart det exet tog vägen? Har inte den men har heller inget minne av att ha sålt den...
|
|
|
´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸. ><((((º> http://the-strom.blogspot.com/ http://beathearts.tk/
|
|
|
Strömmingen: you're in the zone!
|
|
|
Jag fattar inte heller riktigt begreppet.. Lite åt ballad hållet? Här är mina förslag (även om jag är helt ute och cyklar)
|
|
|
"If you were here tonight" är en favorit!
|