I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Jag vill ha seriösa svar om skolan!

Övrigt - Blandat

   

2006-04-05 17:09

Jag vill ha seriösa svar om skolan!

Snälla, ni som är insatta i gymnasiala och eftergymnasiala skolsystemet, jag är beroende av stor hjälp poch erfarenhet..därför vänder jag mig till de kanske lite äldre whoaiterna, men om ni vet så shoot!


Jag kommer kortfatta mig så mycket som möjligt och jag försöker förenkla bilden av vad som händer så mycket som möjligt.

jag går sista året på gymnasiet.
Valde i första ring naturvetenskap men specialutformade det i andra ring. Med specialutformat menas att jag bytte bort b-kurserna i kemi, fysik och biologi. Mattekurserna har jag läst ändå upp till d-kursen vilket är burkligt om man går natur. A-kurserna i fysik, biologi och kemui är redan lästa och betygen satta.

Vad är mitt problem? Jo att jag helt enkelt gjorde fel val av linje. jag valde natur när jag var 15 och det sotar jag för nu med dåliga betyg i nästan alla mattekurserna samt a-kurserna i biologi, fysik och kemi. (alltså endast g)

Vad gjorde jag när jag specialutformade? Jo jag lade dit massa språk och sam ämnen, t.ex sam b, religion b, alla franska kurser, italienska osv. Sådant som är typiskt för de som går sam.
Okej, här sitter jag nu med låga betyg i alla natur ämnen men toppbetyg i alla språk och samämnen samt naturkunskap A. Betygen visar på att natur evrkligen ödelägger mitt snitt. jag vill gå sam. jag vill inte tillhöra natur, jag ångrar mitt val. ,finns det än väg ut??

Jag vill så gärna ta bort de lästa naturämnena och lägga dit de samkurser som saknas för att ha läst en hel sammhällsvetenskaplig linje, och det äer ca 3 kurser som fattas bara för att jag ska ha hela sams kursplan!
jag vill gå JURIDIK . det är min dröm. jag komemr aldrig bli läkare eller ens komma i närheten av medicin rent yrkesmässigt. hade jag gått sam hade jag kommit in dirket. och nu kan jag inte det och mitt liv komer gå i annan riktigning pga ett dåligt val. Snälla säg att det finns en väg! Nu menar jag ett sätt at tslippa plugga upp kemi a och dem där för jag har verkligen ingen som helst chans att få bra på dem.


Kan jag göra ett utbyte? jag har bollat fram och t5illbakaemd tusentals alternativ som inte håller. Skolverket har tidigare sagt att man inte får ta bort redan betygsatta kurser eftersom det skulle vara STRATEGISKT TÄNKANDE!! jaha?? är det fult elelr fel att vara strategisk angpående sin framtid? om jag byter ut kurserna, kommer jag inte slita för det betyget? tvärtom jag kommer ha läst mer än vanliga elever och ändå finns ingen hjälp för mig!

MIn syo är den enda som förstår mig. jag ringde honom nyss och han gapskrattade när jag berättade om min idé opm at tgå till rektorn och ge intyg på att jag mått jättedåligt över detta och att detta ödelägger min dröm. Är det principer eller regler som stoppar at vi byter namn så att jag går SAM?

vad kan vara rektorns argument, att kommunen inte vill betala ett extra år för mig? okej sure, jag behöver inte gå ett extra år i gymnasium, jag vill bara ha det tryckt på pappret, att jag går samlinje, för sen kan jag själv tenta upp och läsa upp på distans på komvuxnivå. då slipepr man betala för mig, och jag hade ändå behövt gå komvux om jag ändå skulel behövt plugga upp kemi, biologi och matten.










Femme fatale