Assyriska martyrernas dag. Föreläsning på Sergels
Ja, hur många assyrer har vi här på whoa egentligen? Jag hade den stora turen att få höra en föreläsning förra veckan om massakern den 7e aug 1933. Saker som jag aldrig haft en aning om, om mitt folk, om en av vår tids största folkmord som aldrig uppmärksammats och som förnekats av Turkiet, som då låg bakom detta. Det är så märkligt, med tanke på att de judiska folkmorden ett 10tal år senare är något som ALLA känner till. Så, har vi några assyrer här, och hur väl känner ni till er historia? För er som är i Stockholm så kommer det hållas en minnesstund nu på lördag den 12e augusti där en mycket framstående snubbe från Holland ska föreläsa, det var honom jag hörde förra veckan. Det går sakta, hans svenska är inte klockren men jävlar vad det är intressant.
http://www.LQP.se - The Portal To Self (ehm, myself, that is)
visste du inte om slakten av assysrierna i Turkiet?? :O jag är inte assyr men jag har alltid fått det berättad för mig av farsan. Jag kanske kikar förbi 12e då
Femme fatale
satt just och undra va du tagit vägen.
kaos är ordning, ordning är kaos, jag är kaos.<br> inte målaren tillståndet
Amar: Ingen som berättat för mig, ingen som sagt något under hela min uppväxt. Det är ju inte heller något som står i historieböckerna i skolan så... fatta min förvåning. kaos: Va gulligt, du tänker på mig.
emil_Brikha. jag blev förvånad bara för varje folkslag som varit mycket utsatt gillar att ständigt påminna om att de är de som är offer. ingetilla menat mot någon, det är ju hemskt när något händer, men jag tror inte det finns en enda kurd som inte vet om Halabja och då var de ändå "bara" 8000 ihjälgasade tillskilnad från assyrierna.. hur många var de som dog? över miljonen var det ju säkert. Slakten av assyrier har berättats för mig som en av de mest otäcka massmorden i historien.
Femme fatale
och som du säger så täcker inte historieböckerna det breda spektrum de borde göra. Folk vet oerhört lite om folkmord utanför 2a världskriget genom skolan. under mi nskolgång var det inte ens någon som tog upp massmorden på bosnier under juggekriget och det är ju ändå Europa samt en händelse under NITTIOTALET! Det är bra att folk vet om Förintelsen men vafan det fisnsn ju så mycket utanför det. och varför pratade man bara om 6 mille judar? hur många zigenare som helst fick sätta livrt till och sjäkvlart alla de oppositionella.
Femme fatale
Amar: Man vet inte exakt hur många, men ca 4 miljoner av Turkiets invånare försvann under en mycket kort tid. Då räknas greker och armenier också in efter Turkiets jihad mot alla kristna. Romerna har definitivt börjat komma igång mer och mer för att uppmärksamma folk om att det inte bara var judar som avrättades. Vi assyrer har en lång väg att gå, men det är grymt bra att det finns såna initiativtagare för den här typen av händelser.
emil Då räknas greker och armenier också in efter Turkiets jihad mot alla kristna. vääänta nu vad snackar du om här? Detta var ju under 30-talet...var det inte under 20-talet då atatürk blev ledare? Han var ju inte muslimk någonstans ochhan hatatde alla religiösa oavsetttillhörighet. det var ju även här som införde latinska bokstäver och tiog bort de arabiska från turkiskan. eller menar du jihad bara sådär på skoj? :p
Femme fatale
Jag såg dig igår, emil. Ja, Turkarna/ottomanerna har slaktat allt och alla i sin närhet under en 400-årsperiod, vem är överraskad?
•pave paradise•
Det är samma saker som händer i afrika med folkmord etniska resningar etc. Det hör man inte heller mycket om. det händer ju än idag. Det är bara andra världskriget det snackas om och om ingen.
Forumssignatur...<br>
Och precis som Amar säger, så kan denna "jihad" inte ha ägt rum, inte av religiösa skäl iaf då Kemal Atatürk avskaffade den islamistiska nationen som fanns innan Turkiet skapades. Det var även han som moderniserade Turkiet (skapade Turkiet even) och lät alla kyrkor och dylikt stå kvar runt om i Turkiet.
•pave paradise•
Det är samma saker som händer i afrika med folkmord etniska resningar etc. Det hör man inte heller mycket om. det händer ju än idag. Det är bara andra världskriget det snackas om och om ingen. exakt. Jag tror nog alla kan Förintelsen utantill, dags att lära sig lite om andras öden tycker jag. och Kemal Atatürk var som lhabia säger även islamfientlig. inte nog med att han hatade religioner, han hade även emot vissa folkslag. kurder behöver jag väl inte ens nämna här. Atatürks fascistpoltiik lever kvar än idag. jag hörde som senast att en turkisk officer ahde tuggat tugummi framför ataturkstatyn och riskerar fängelse nu... helt jävla sjukt, tom mot sina "egna". jag är inte kurd från Turkiet men jag har ingift släkt därifrån, det har varit till och från riktgit fasanfullt och blodigt udner vissa perioder.
Femme fatale
Atatürks politik levde inte länge nog för att kunna ha något emot kurderna...?
•pave paradise•
lhabia. hans fasctiska riktining är ju mall i dag i turkisk politik. jag trodde att kurdhatet började med Atatürk. jag kanske har fel.
Femme fatale
Emil_Brikha jo det tyckte jag oxp, hur ede med dig??
kaos är ordning, ordning är kaos, jag är kaos.<br> inte målaren tillståndet
Amar: Kurderna sågs inte som ett hot överhuvudtaget innan PKK startades 1978. Atatürks dog med Atatürk 10/11/1938.
•pave paradise•
lhabia och Amar: Martyrernas dag är en manifestation mot avrättningarna den 7e aug 1933. Man har valt detta datumet för att minnas folkmorden under hela perioden, både före och efter. Varför de valt just det datumet vet jag inte, om det var värre eller inte vet jag inte heller... men det är datumet man valt iallafall att hedra alla de som dog under den perioden. Att det handlade om en utrotning av kristna är jag också säker på, men kan inte hänvisa till någon källa mer än det han föreläste om.
Emil_brikha: Ottomanerna var emot kristna, ja, inte Turkarna eller Atatürk.
•pave paradise•
lhabia: Vad skiljer Ottomanska riker från Turkiet?
Emil_Brikha P27 lhabia: Vad skiljer Ottomanska riker från Turkiet? Skämtar du eller?
Kurderna sågs inte som ett hot överhuvudtaget innan PKK startades 1978. Atatürks dog med Atatürk 10/11/1938. lhabia, du är väl medveten om att PKK startades pga att de uppfattade omgivningen som ett hot mot kurdiska existensen. Turkiet erkände inte ens kurder som ett eget folkslag. ordet kurd var bannlyst. vi kallades för bergsturkar .. turkar är ju ett relativt sent begrepp. Djingis Khan anses ju som någon av en landsfader. Turkarna är idag egentligen av en mix av mongoler samt de filk som redan bodde i Turkiet inann mongolernas intåg. Det är ju ganska baldnat. vissa turkar ser ju än idag helt och hållet mongoliska ut.
Femme fatale
är det inte så? att turkarna härstammar från Mongoliet? olika länder lär sig olika pga intressen ;) så man får ju alltid ha överseende med felmarginaler men de är så jag uppfattat det.
Femme fatale
Emil_Brikha Man vet inte exakt hur många, men ca 4 miljoner av Turkiets invånare försvann under en mycket kort tid. Då räknas greker och armenier också in efter Turkiets jihad mot alla kristna. Vet du tillräckligt mycket om folkmordet och islam för att beteckna hela händelsen som "Turkiets Jihad"?
Vad skiljer Ottomanska riker från Turkiet? Juridiskt sett så är det två helt olika stater och skillnaderna är OTROLIGT många.
En nämnvärd skillnad är väl att det osmanska riket styrdes enligt sharia (koranen) och att Turkiet har sekulär parlamentarism.
Osmanska Riket Turkiet Amar turkar är ju ett relativt sent begrepp. Djingis Khan anses ju som någon av en landsfader. Turkarna är idag egentligen av en mix av mongoler samt de filk som redan bodde i Turkiet inann mongolernas intåg. Det är ju ganska baldnat. vissa turkar ser ju än idag helt och hållet mongoliska ut. "Turks, who first appeared in history in the 7th century BC at the foot of the Köğmen Mountains, are a society whose language belongs to the Altaic linguistic group. The Göktürks chose Ötüken, as a base and established khanates. The new state called the Göktürk Empire was founded at the foot of the Altay Mountains. Later they spread out and became an empire."
Källa Att Djingis Kahn skulle vara en landsfader har jag aldrig hört.
Den enda folkliga bekräftelsen jag träffat på är det turkiska namnet Cengiz vilket givetvis kommer från krigsherren själv.
Sen skulle jag gärna läsa mer om den där generalen som du pratar om Amar.
Folkmordet skedde inte på 30-talet utan till störst del mellan 1915 och 1917.
Ihabia Ottomanerna var emot kristna, ja, inte Turkarna eller Atatürk. Var någonstans har du hört att Ottomanerna hade något speciellt emot just kristna? Folkmordet torde kanske vara ett argument men med tanke på att ottomanerna kunde ha slaktat kristna under en 400-årig period så tycker jag det faller.
Riker var under press från alla fronter och gränserna blev mindre och mindre. I detta så skedde ett Armeniskt uppror och nerslaget av detta urartade till deportering/etnisk rensning. I denna så strök de flesta kristna med.
detta lät interessant. vet inte varför men jag har en förkärlek till historia..
Barn förgiftades på förskolekalas Drack kopparförgiftad saft - småbarnen kaskadkräktes rakt ut över bullbordet.
The Assyrian Genocide was committed against the Assyrian population of the Ottoman Empire near the end of the First World War. The Assyrian population of northern Mesopotamia (specifically the Hakkari region in modern-day southeastern Turkey and the Urmia region in northwestern Iran) was forcibly relocated and massacred by Turkish and Kurdish forces between 1915 and 1918 under the regime of the Young Turks. The Armenians and Greeks claim they were the subject of forced relocations and barbaric executions, a possible cause being religious persecution against the Christian community of Anatolia. The Assyrians were included as a subsection of the Armenians. The Turkish government, as well as others, claim that the Assyrians and Armenians sought autonomy from the Ottoman Empire and joined the invading Russian army in the east. The Turkish government saw the Assyrian and Armenian communities as a threat and so Turkey relocated them to the Syrian Desert. Many deaths occurred during the relocation "Death Marches" from starvation and dehydration. Turkey claims these deaths were an accident. Källa
Assyr är man men tyvärr så bor man juh inte i Stockholm. Hade varit intressant.
"Min farsa har en äkta rolexkopia"
vääänta nu vad snackar du om här? Detta var ju under 30-talet...var det inte under 20-talet då atatürk blev ledare? Han var ju inte muslimk någonstans ochhan hatatde alla religiösa oavsetttillhörighet. det var ju även här som införde latinska bokstäver och tiog bort de arabiska från turkiskan. Atatürk var muslim och hatade inte alla religiösa människor. Det han främjade var dock att separera religion från stat och till skillnad från t.ex. Sverige tog han det till det extrema då han förbjöd både fezen och skjalen på myndigheter/universitet. Ett förbud som gäller än idag.
han var ju född muslim men han tog som du sa avstånd från religion och införde som du säger religiösa känentecken som sjal och fez. det gör ju honom till en viss grad till motståndare? Och var det inte så att sufister var förföljda under Atatürk? Idag har jag dock hört att det är mycket mer accepterad att vara dervisch även om det på papper fotfarande är "förbjudet"
Femme fatale
han var ju född muslim men han tog som du sa avstånd från religion och införde som du säger religiösa känentecken som sjal och fez. det gör ju honom till en viss grad till motståndare? Och var det inte så att sufister var förföljda under Atatürk? Idag har jag dock hört att det är mycket mer accepterad att vara dervisch även om det på papper fotfarande är "förbjudet" Ja han var född muslim och han dog muslim. Tro mig. Visa mig något form av bevis att han nånsin skulle ha förkastat islam och tagit avstånd från sin tro. Han separerade stat och religion, och ja då nekade han landet sharia. Gör detta till honom en icke-muslim? Jag vet inte du kanske tycker det men tro mig när jag säger att han ansåg sig SJÄLV vara muslim. Angående sufism så är jag inte så beläst faktiskt. Vet väldigt lite om den grenen.
som syrian/assyr så har man fått höra om folkmordet sen man var liten. av hela släkten. det som mest är syrianers/assyriers minne är folkmordet 1914-15, då turkarna försökte rensa bort alla kristna i sydöstra turkiet. det var ca 1 ½ miljoner syrianer/assyrier, armenier och grek-pontier som slaktades pga av sin religion. Emil: du som är assyr borde ha vetat detta... fråga dina föräldrar vet jag... det kallas Seyfo i folkmun... svärdets år Bless!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
turkar har slaktat en hel del assyrier och syrier. dom hade något som hette khazoo' som dom "spikade" i analen och lät sticka ut från högra axeln så att den inte träffade hjärtat, vilket var ett sätt att tortera. sen hängde dom upp dessa människor. Det är iallafall vad jag har fått berättat för mig, plus en hel del annat.
-Dear Ken, I'm in pieces. Why the cold shoulder? Love, Barbie -Barbie, be patient. One day we'll share a cold one.
ahaa är det d som är khazook?!!! vi brukar kalla långa järnpinnar för khazook lite på skoj sådär... fan det där låter ont asså...
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
i princip allt som stoppas upp är khazook. dom använde sig av svärdliknande järn"pinnar", men annat kan också vara khazook.
-Dear Ken, I'm in pieces. Why the cold shoulder? Love, Barbie -Barbie, be patient. One day we'll share a cold one.
en kompis som skrev nån uppsats om det här folkmordet. jag hade aldrig hört talas om det, helt bisarrt
skriv kort, helst inte alls
det hittades en massgrav i turkiet förra året.
http://www.hujada.com/SEYFO.asp?ID=243&PageID=0 mormor sa alltid att hennes föräldrar fick gå i ett led på vägen mot staden Nsibin, och nånstans där på vägen avrättades dem. kanske dem som ligger i massgraven där.
turkar har slaktat en hel del assyrier och syrier. dom hade något som hette khazoo' som dom "spikade" i analen och lät sticka ut från högra axeln så att den inte träffade hjärtat, vilket var ett sätt att tortera. sen hängde dom upp dessa människor. Det är iallafall vad jag har fått berättat för mig, plus en hel del annat. Efter att man "spikat" upp personen på pålen så brukade man slå med ytterligare en järnpinne på den spetsande pålen för att skapa vibrationer i kroppen på tortyrsubjektet och således skada personen. Jag vet dock inte om den här tekniken uppfanns av ottomanerna, den har praktiserats i Afghanistan också.
Jag tyckte om dig bättre när du var i USA. Då verkade du ha ett liv och lät bli att posta trådar här dagligen.
"Vi fick ögonkontakt, jag log, hon log... vi var nakna. Tysta, svettiga, nakna och helt naturliga." - Emil_brikha
Jag har inte orkat läsa igenom alla inläggen här men jag skulle gärna vilja veta mer om det där, finns det nån bra sida om det där? och länka inte till google för eftersom jag inte har nån vetskap om vad, var och när det hände dvs jag har ingen aning om vad jag skulle söka på. Jag kan verkligen hålla med om att det lärs ut alldeles för lite om annat än andra världskrigets folkmord, däremot ser jag tre anledningar till att just det folkmordet alltid prioriteras 1. Det skedde "på våran egen bakgård" så att säga 2. Det skedde i samband med ett världskrig som tog bra mycket mer än över 50 miljoner liv samt ödelade i stort sett hela europa (som alla vet stora delar av resten av världen men som vanligt så framförs närliggande historia mer i böckerna) 3. Det skedde inte bara på ett ovanligt brutalt tillvägagångssätt utan även på en industriell skala där många företag (exempelvis deutche bank och siemens) gjorde stor ekonomisk vinning på folkmordet Allt det sagt så vill jag fortfarande veta mer om folkmordet på assyrierna
The people of that desert culture were warriors, poets, lovers and priests. That they were also raging drunkards is a fact that is usually ignored today.
1. Det skedde "på våran egen bakgård" så att säga Menar du Europas bakgård?
The single event that possibly triggered the chain of events is the Russian victory over the Ottoman Empire in the Russo-Turkish War of 1877–78 . At the end of the war the Russians took control over a large portion of territory inhabited by ethnic Armenians but ceded much of it after the Treaty of Berlin was signed. The Russians claimed they were the supporters of Orthodox Christians within the Ottoman Empire. The weakening control of the Ottoman government over its empire in the following 15 years led many Armenians to believe that they could gain independence from it.
A minor Armenian unrest in Bitlis Province was suppressed with brutality in 1894 . In what became known as the Hamidian massacres , an estimated over 80,000 Armenians (most figures range from 80,000 to 300,000) were killed in Ottoman pogroms and massacres between 1894 and 1897.
Five years before World War I , the Ottoman Empire came under the control of the secular Young Turks . In an effort for constitutional reform, Abdul Hamid II was deposed and his younger brother Mehmed V was installed as a figurehead ruler. At first, some Armenian political organizations supported the Young Turks, in hopes that there would be a significant change for the better. Some Armenians were elected to the newly restored Ottoman Parliament , including Gabriel Noradoungian , who was elected by parliamentary members to briefly serve as the country's foreign minister.
However, from 1910-1912 the leadership of the Young Turks split into several parts lead by two main factions: one element known as the Liberal Union remained committed to liberalizing the country and establishing equal status amongst all minorities and the second more radical, racist element the Committee of Union and Progress , headed by a triumvirate: Ismail Enver , Mehmed Talat Pasha and Ahmed Djemal . The CUP rejected the Liberal Union's ideals and assumed full leadership of the country after assassinating the Minister of War, Nazim Pasha, a Union member in January 1913.
Källa Wikipedia. Detta gäller även det assyriska folkmordet då de båda är ett och samma.
Spliffsheriffen P0 fy fan :/ helt sjukt. Ska fråga mamma mer om detta. Tror att hennes farfar var med och "drev ut" dom.
fy fan :/ helt sjukt. Ska fråga mamma mer om detta. Tror att hennes farfar var med och "drev ut" dom. Jasså har du turkiskt påbrå? Viktigt att förstå, tycker jag, är att hela slakten inte bara uppstod för att Ottomanerna helt plötsligt fick för sig att hata alla kristna. Kristna, judar och muslimer levde i, en jämfört med dåtida Europa, multireligiös harmoni. Hade Ottomanerna genuint varit ett kristendomhatande folk och gått in för att göra sig av med de kristna hade det inte funnits en kristen kvar. Med tanke på att man satt på regionen i 400år. Det var flerfrontskriget med kolonisatörer, det armenska upproret och stressade mini-hitler-generaler som tillsammans utgjorde katalysatorn för detta.
c-uppsats
c-uppsats
På 1800-talet börjar västerlandet att bli intresserad av assyrier/syrienerna. Ett av de viktigare skälen, som bidrog till att turkarna behandlade de kristna sämre, var västerlandets intresse var amerikansk och brittisk protestantisk mission. De ville sprida Guds ord över hela världen och såg i den nestorianska kyrkan ett sätt att missionera ända till Asien. Dessutom gjorde de arkeologiska utgrävningarna som Botlas, Layard och Rassam utförde i Kalach, Khorsahad och Nineveh på 1840- och 1850-talet att syrianerna blev intresseranta för omvärlden.
De kristna hoppas alltmer på att Storbrittannien ska ta makten från Turkiet. De insåg inte att de skulle leva som en minoritet även när Storbrittannien lämnade Turkiet. Detta ledde till att kurderna blev alltmer fientliga mot de kristna:
”It seems that it was especially increased British involvement which resulted in the growing antagonism of the Kurds towards the Christians” (Björklund 1980, sid. 22).
Den turkiska regeringen utnyttjade situationen för att vända det ursprungliga hatet som kurderna hade mot turkarna. Istället vändes uppmärksamheten mot ”statens fiender” – de kristna. 1880 började kurdernas uppror. En period av anarki uppstod i Turkiet och 1890 slutade i ett blodbad mot de kristna. Kurderna överföll de kristna i ett av de värsta överfallen i modern tid1 (Björklund 1980).
I början av 1900-talet försämrades de kristnas situation ytterligare. 1908 bildades en nationalistisk rörelse i Turkiet. De kristna lade sin tillit till Ryssland. I striderna mellan Turkiet och Ryssland december 1914 lyckades turkarna driva bort ryssarna. Nu blev situationen svår för de kristna som hade ställt sig på Rysslands sida. Muslimerna menade att kriget var ett heligt krig, jihad. Kurderna som hetsades upp av turkarna överföll de kristna som bodde på den turkiska sidan. Antalet kristna som mördades var en och en halv miljon armenier, assyrier/syrianer och pontiska-greker.
Händelsen går i de kristnas egen historia under namnet ”Svärdets År”. Händelsen har gett upphov till nationalistiska rörelser eftersom omvärlden inte har erkänt händelsen som ett folkmord. Man har också behållit denna massaker starkt i minnet och ”Svärdets år” är en stor del av syrianernas identitet.
Många syrianer flydde till bl.a. Libanon, USA och Syrien. I Syrien bildade de staden Kamichli som betyder ”Assyriens hjärta”. Kristna som flytt från Turkiet tillåts inte återvända. Det bidrar till att folkgruppen lever som statslösa och utan medborgerliga rättigheter, vilket gett underläge när det gäller utbildning och arbetsmöjligheter.
I början av 1920-talet tar Kemal Ataturk makten i Turkiet och bildar en nationalistisk stat med en republik enligt västerländsk modell. Troheten mot nationen fick ersätta troheten mot Islam. Nationalismen påverkade minoriteter i Turkiet på så sätt att de inte existerade längre officiellt. Situationen blir allt svårare för minoritetsgrupperna i Turkiet.
Spliffsheriffen P0 Nej hur fick du för dig det? Syrisk är jag. Hennes farfar drev ut ottomanerna från Syrien. Det var det jag menade. det är vad jag har föt mig iaf.
Jag trodde du menade att din mors farfar hade drivit ut de kristna från Turkiet till Syrien. Att Syrierna bokstavligen skulle drivit ut ottomanerna från Syrien vet jag faktiskt inte. Någonstans tog det väl stopp för ottomanerna men det jag med säkerhet vet är att båda nationerna har haft en lång gränstvist angående provinsen Hatay. På syriska kartor tillhör det Syrien fortfarande men på turkiska (och alla andra) kartor tillhör det Turkiet.
Spliffsheriffen P0 Aha. Ja jag vet inte. det var ju därför jag skrev "drev ut" i inlägget innan det ovan.
Finns Böcker skrivna om "Svärdets år""Massakern på Syrianerna i Turabdin 1914-1915", H. Sûleyman Hinno, Örebro 1998 Boken tar upp folkmordet och hur det såg ut stad för stad i Turabdinområdet i Turkiet där de flesta syrianerna bodde. Vet man från vilken stad ens familj kommer ifrån kan man lätt slå upp staden i boken och se hur många som dog och hur kriget såg ut för dem. Många städer kämpade hårt för sin överlevnad. Mkt bra läsning. Morden fortsätter än idag. Finns en lista längst bak i boken med namn på syrianer som blivit mördade de senaste 40 åren. Detta är syrianer som mot alla odds har bott kvar där nere. peace
GabbeJ tack för tipset ska kolla upp boken. står det om Mardin, Midyat och Kellef?