|
|
|
|
|
Uppkörning imorgon.
Är väl hyffsat nervös, även fastän alla mina vänner och bekanta sagt att det är som att köra med körskoleläraren fast utan att de ger råd och rön. Någon som kan komma med lite hjälpsamma "mentala" tips som jag kan använda under min uppkörning imorgon. Tack.
-R
wan me tå ki yå ä?
|
|
|
Detta är lite reklam för att finansiera driften av whoa. Om du blir
medlemoch loggar in så slipper du denna reklam.
|
|
|
Snacka med duden/dudetten medans... då går det enklare...
|
|
|
gör som Borat bjud på sprit när ni kör
kaos är ordning, ordning är kaos, jag är kaos.<br> inte målaren tillståndet
|
|
|
remceee
Släpp bara alla negativa tankar, helt seriöst. När jag körde upp hade jag tagit två körlektioner totalt. Samtidigt som jag körde upp så fanns två andra brudar som satt och stirrade nervöst ut genom fönstret i väntan på uppkörningsledaren.
Allt handlar om vilken inställning du har till uppkörningen i sig. Om du ser på det som jag såg på det så kommer det nog funka bra:
Oavsett om du klarar det eller inte så är det en av de bästa sätten att lära dig köra bil. Om du misslyckas så, ja, har du fått kunskaper och erfarenheter som det skulle ta dig massa körlektioner att samla på dig. Och om du klarar det, well, då klarade du det. Soft. Så släpp all nervositet, det är bara i onödan.
Och ja det gick bra för mig, klarade det på första uppkörningen efter 2 körlektioner, mycket tack vare min sunda inställning till själva uppkörningen tror jag.
We fix our eyes not on what is seen, but on what is unseen. For what is seen is temporary, but what is unseen is eternal. / 2 Cor. 4:18
|
|
|
hahahaha fattar inte varför alla oroar sig så mycke om sånt här, du dör inte om du misslyckas du kan liksom bara köra upp igen då. antingen klarar du det eller inte så e de så sluta oroa dig å gör nått kul,tjing
hej
|
|
|
En sak till: Om du lyckas slappna av och chilla så kommer du köra bättre tror jag. Jag gjorde flera fel när jag körde upp, bl.a. när jag skulle backa i uppförsbacke och samtidigt svänga runt ett hörn i en korsning i ett bostadsområde. Jag fick motorstopp 3 gånger!! Men jag förklarade helt enkelt att jag var van med att köra ett lättare bil där det var lättare att hitta dragläget, och inte en 2 tons SAAB med plastratt som den jag körde upp med.
Det körledaren sa när jag parkerat efter uppkörningen var helt enkelt det att jag kändes jätte lugn och sansad i trafiken, även om saker går fel, och det är det som alla körledare är ute efter. Det spelar ingen roll om du kan alla småregler och finesser, det kommer du ändå lära dig när du väl är ute i trafiken med ditt körkort. Det enda som spelar roll är att du är en säker och pålitlig förare.
Lycka till.
Och som sagt. Chilla. Det går som det går.
We fix our eyes not on what is seen, but on what is unseen. For what is seen is temporary, but what is unseen is eternal. / 2 Cor. 4:18
|
|
|
Om du kör på lite kroki 70-väg och det ligger hus vid vägkanten (även om det är på en raksträcka) så sakta ner! Minst 50....
Det var det jag kuggade på.
Visst fan är det bara att göra om uppkörningen men det är inte så jävla kul att lägga ut typ 1500 kr till på nåt man bara vill bli klar med och redan känner sig färdig med. Dom jävlarna bara suger ut pengar för fan!
|
|
|
Och glöm inte att stänga av mobilen. Det glömde jag och självklart var det nån som ringde mitt i uppkörningen. Sånt lackar dom på, med rätta.
|
|
|
klarar du d inte e du inte redo för trafiken =) då klarar du det nästa gång...
men d e chill..kolla mkt backspeglar bara ;)
vi är överallt!
|
|
|
om din lur ringer svara inte!
styr inte ratten med en hand! då blir dom sjukt negativa
kör inte med egen bil utan handledare till uppkörningen =D
|
|
|
d gjorde min polare hah..tog morsans bil till uppkörningen
vi är överallt!
|
|
|
LYCKA TILL! =) eller bryt ett ben som man säger i showbiz. ;D
((MAAD))
|
|
|
Kör lugnt och sansat och ta inga risker.. Vänta alltid på bilar om du är osäker på om du hinner och kör du fel vid anvisning som jag gjorde så visa att du kan lösa problemet, kör och vänd och kör tillbaka.
Sen ett annat tips som kanske är försent för dig nu men för alla andra är att se till att man får tid precis innan lunch för då berättade min körskolelärare slipper man köra lika länge. Jag behövde varken parkera eller backa runt hörn utan körde bara runt lite i en kvart.. lite motorväg och vände på en parkering typ.
Gerdaman
|
|
|
Snus är de intellektuellas drog.©<br>
|
|
|
När uppkörningkontollanten bestämmer sig för om du ska få ditt körtkort eller inte, tänker han/hon "skulle jag vilja att den här personen hämtade mina barn efter träningen?". Alltså, kör säkert, lite överdrivet, kolla mkt i backspeglar och ha koll när du kör.
Och även om det går åt helvete i böran så går det att rätta till. Jag gjorde massa fel i början för jag va så jävla nervös :) Skulle vända på lämpligt ställe och skulle backa in på en liten lucka hade jag tänkt mig, det var bara det att det var för lite plats, så höll på att köra ner i ett dike, min bilskolelärare och kontrollanten höll andan och undrade hurfan jag skulle lösa situationen. Men jag fixade det och efter det skärpte jag till mig som fan..har för mig att jag tänkte att jag redan hade körkort och att jag var en taxi som dom åkte med i :) jag fick mitt körkort, även fast min körskolelärare sa att han lätt hade kunnat kugga mig om han ville för mitt misstag. Men helheten av mitt körande var bra.
Kan du köra bil har du inget att oroa dig för och kan du inte har du inget med ett körtkort att göra och behöver träna mer.
|
|
|
tack för alla svar.. Känner mig lite tryggare nu må jag säga.. Majoriteten av alla svar tyder på att man ska chilla och enbart som jag tänkt mig, köra defensivt, visa förnuft och kolla speglarna mer än vanligt.. Uppsikt, planering, placering.. Tagit kanske 12 lektioner och allt som allt gick lös på 7-8.000:- då jag körde intensivkurs = 2 veckors.. Menmen, vi får se hur det går..
MVH R.
wan me tå ki yå ä?
|
|
|
ha en rorlig blick hela tiden, backspegel, sidospegel, doda vinklen!
"it's not england you fairy fart, it's the ukay!"
http://starbuck.blogg.se
|
|
|
Släng ett getöga bakåt.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
|
|
|
ska slänga ett halkigt fåröga i knät på hon/han från roadwerk.
wan me tå ki yå ä?
|
|
|
när jag körde upp så var ägaren till min körskola med, det kändes bra för då satt han o kontrollgubben o snackade en massa under körningen o då hade jag lättare för att slappna av. Ta med din körskolelärare i bilen om du får är mitt tips.
http://sajaaaa.blogspot.com
|
|
|
FAN!!!
Kuggade på en enda sak. Bromsade in för en kille i en trevägskorsning när jag låg på huvudled, ansåg att han stod alldeles för långt ut i korsningen, men han stod kvar och jag la in 2an och åkte vidare.. Tydligen räcker en personlig säkerhetsbedömning för att man inte ska få vara glad för en dag och säkert en tid framöver.
wan me tå ki yå ä?
|
|
|
så det sket sig? fan va synd asså. du borde överklaga
du är kär i mig.
|
|
|
Hade du massa bilar bakom dig?
|
|
|
själv klarade man det nyss ;) sjukt nöjd!!
What is my identity?!
|
|
|
nu vet jag inte om någon sagt det men om du inte tar på bältet och checkar speglarna innan du startar bilen så kuggar du direkt.
MoDo - the Heart of hockey!
|
|
|
Kör upp imorrn, tack för alla tips!
|
|
|
Keffoo: Nej jag kollade alla speglar, bromsade in och körde sakta förbi korsningen enbart för att jag var osäker ifall han skulle trotsa väjningsplikten..
Men hur är det när man nu kör upp igen? Går man igenom alla steg igen och dom ser vad man kan och inte kan, han prickade ju bara IG på en sak så..
MVH R.
wan me tå ki yå ä?
|
|
|
Men asså, skulle inte ditt "misstag" klassas som en isolerad brist?
En isolerad brist innebär att det är ett så litet fel att du får möjlighet att rätta till misstaget hos din körskola med din körskolelärare, sen godkänner läraren dig och du får ditt körkort. Detta är ett nytt projekt som kanske inte används överallt, men jag vet att jag har den möjligheten, att bli godkänd av min körskolelärare vid ett fel av kategori 2. Dom kallar projektet för "Släcka 2an".
Kanske inte används där du kör.
|
|
|
Vänta lite nu, du skrev att du la i 2an och körde vidare igen, kom du ner till en hastighet så låg att du körde på 1an?
|
|
|
keffo: nej herregud, jag körde på 3-4an i 70, växlade ner på 2an och passerade korsningen i 40km/h.. enbart för att vara handlingsberedd,.. Men jag får boka ny tid och köra igen..
wan me tå ki yå ä?
|
|
|
Hehe hade nog räckt att visa att du var beredd med foten över bromsen. 70 till 40 är ganska mycket och skulle hindra trafiken bakom dig.
|
|
|
Jaja! :)
Någon som vet hur dom bedömer min andra uppkörning? Går man igenom allt igen fastän jag har G på allt utom 1 sak?..
R
wan me tå ki yå ä?
|
|
|
shit att du kuggar på en sån liten sak :/ fan va jobbigt!
måste man betala igen för att köra upp då?
Forumsignatur:
|
|
|
Bluesky: Jo.. 670kr till vägverket och en summa till körskolan för lån av bil o.sv
wan me tå ki yå ä?
|
|
|
aj fan :/ kommer ju aldrig fixa körkort :(
Forumsignatur:
|
|
|
remceee oftast så får man göra om hella uppkörningen ja. Nu vet du hur det är. slappna av och tänk positivt.
-Dear Ken, I'm in pieces. Why the cold shoulder? Love, Barbie
-Barbie, be patient. One day we'll share a cold one.
|
|
|
jennie: Jo jag förstod nästan det men kommer dom kolla lika hårt på alla "etapper"?
wan me tå ki yå ä?
|
|
|
remceee ingen aning faktist. skulle ju kunna vara lättare om du slänger upp uppkörningsprotokollet i ansiktet på den du kör upp med och nämner att det inte var så många fel, men samtidigt så kan han/hon tycka att du är för kaxig.
|
|
|
Jennie: Jag är ganska säker på att den nya vägverkskontrollanten har ett med sig?..
wan me tå ki yå ä?
|
|
|
remceee nejdå. dom brukar säga att man ska ha med sig sitt. sa inte kontollanten att du ska ta med dig ditt protokoll? dumt isf.
|
|
|
hehe kul, men inte bra att köra hög direkt.
|