I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Varmt vatten?

Övrigt - Blandat

2006-11-21 19:32

Varmt vatten?

Asså, om man dricker varmt vatten är det ohälsosamt? och varför?

Du kan aldrig förlora, bara ge upp

det är väl inte ohälsosamt om man kokar det eller nåt skit?

ingen aning  
:)
I've been licking this carpet for three hours and I still don't feel like a lesbian!

något, på grund av att det varma vattnet lösgör diverse tungmetaller (framförallt koppar, tror jag) ur ledningarna på sin väg till ditt dricksglas.

dock inte direkt livsfarligt.
"Nazisterna hade kontakt med aliens under andra världskriget och fick tillgång till galen teknik, tefatt fanns även då. Tyskland var ju världens framgångsrikaste land på den tiden. Efter kriget bytte tyska forskarna sida och anställdes av USA. Business as usual!" - Dirty-Dave P25

2006-11-21 19:37
Tack :)

2006-11-21 19:37
Så om jag kände för det skulle jag kunna dricka typ en liter varmt vatten om dagen?

2006-11-21 19:40
men det finns, särskilt om du har gamla ledningar, en viss risk för kopparförgiftning och det är inte så kul.
"Nazisterna hade kontakt med aliens under andra världskriget och fick tillgång till galen teknik, tefatt fanns även då. Tyskland var ju världens framgångsrikaste land på den tiden. Efter kriget bytte tyska forskarna sida och anställdes av USA. Business as usual!" - Dirty-Dave P25

2006-11-21 19:43
Ok, varför skulle det inte vara kul? Vad kan hända?

2006-11-21 19:44
om det inte är varmt vatten från kranen utan uppvärmt vatten så har jag för mig att det till och med är nyttigare för kroppen än kallt, för att det tas upp lättare
...looking more like 5 cent

2006-11-21 19:48
Okej, men vad kan då hända om jag dricker det ändå?
Borde jag skita i att dricka varmt vatten direkt ur kranen eller är det lugnt ändå?

2006-11-21 19:49
men varför ska du dricka det? inte ens gott
...looking more like 5 cent

2006-11-21 19:51
sånt här kan hända.

2006-11-21 19:56
Okej, men asså... det går inte att förklara, men jag vill dricka det, eller jag måste verkligen dricka det.
Vill inte bli sjuk direkt.

2006-11-21 20:18
okej, du kan inte värma vatten själv? kanske borde gå till en psykolog angående behovet och en allmänläkare angående kopparförgiftningen?

2006-11-21 20:22
HAHAHA! Varför vill man dricka varmt vatten?! Nu måste du berätta!

2006-11-21 20:22
Varför vill men dricka varmt vatten, det är ju jätteäckligt.

2006-11-21 20:35
Kokar man kallt vatten så är det lugnt..
drick det bara inte direckt från kranen (som sagt). 
 Lite jummet vatten är bara bra för magen som då slipper värma el. kyla ner vattnet, dock hellst inte direkt från kranen, utan värmt i diverse kastruller / vattenkokare m.m

Cheers 
Minnerna sitter på skorna
-------------------------------
vi alla var toys någon gång..

2006-11-21 20:37
Drick varm choklad eller varm nyponsoppa eller varm blåbärssoppa, men drick för i helvete inte varmt vatten!

2006-11-21 20:38
är väl mest legionella bakterier som folk nojjar för, men mest på sommaren då vattnet får stå "still" så kan dom slå rot.
Varmvatten är ju inte så gott att dricka
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-11-21 20:45
Nej nej, ingen psykolog.
Vi säger såhär... skulle ni kunna dricka 1 liter varmt vatten ur kranen om dagen?

2006-11-21 20:47
albin 
Jag hinner liksom inte koka vattnet, det skulle bara se konstigt ut om jag skulle koka massa vatten helatiden.
Vad kan hända om man blir "förgiftad" ?

2006-11-21 20:51
Belozlato

du kan fa diarre, magont, illamaende, och i hoga doser kan det bli farligt pa riktigt. inte vart att ta risken skulle jag tro.

2006-11-21 20:55
kopparn i rören blir inte farligt förän det blir typ 67 grader, och så varmt ska det inte bli i pipesen

2006-11-21 20:56
det beror ocksa pa andra faktorer, bland annat vattnets ph-varde.

2006-11-21 21:01
men vem fan tycker varmt vatten är gott?!?!
http://www.sthlmmd.se

2006-11-21 21:06
men det ar val ett vad, vem bryr sig?

2006-11-21 21:09
asså, jag tror inte att tungmetaller avsöndras av varmvatten i ledningarna. kanske nån metallsort, men inte nå tungmetaller, på tok för hälsofarligt.
((MAAD))

2006-11-21 21:15
nej det var nog delvis fel. vattnet kan dock ofta innehalla ganska hoga halter jarn, vilket ar en (om an ofarlig) tungmetall.

2006-11-21 21:27
Du får flytta till ett nybyggt hus. Miljörörelsen gillar inte kopparrör och i Stockholm hittar du dem inte i många nybyggen. Nya hus har förutom plaströr också oftast centralpumpar eller vad det nu heter som pumpar runt vattnet så det aldrig står still, dock inte pga legionella utan för att man inte ska behöva spola igenom för att få varmt vatten, en för den moderna människan oumbärlig bekvämlighet.

Lite koppar dör du heller inte av. I flerbostadshus ska det nog inte vara några problem. De bestämmelser och den koll som finns är där i regel att lita på. Det är mest bara enfamiljshus med egen brun osv som får problem som det är värt att ta notis om.

Legionella ska det inte vara något problem. Framledningstemperaturerna anpassas så att de inte ska trivas. Vattnet står förövrigt så vitt jag vet precis lika stilla på vintern som på sommaren och har samma temperaturer så några årstidsmönster bör du inte kunna hitta där. Fanns det legionella så skulle man ju heller inte behöva dricka för att få det, det räckte i så fall med att duscha.

Drick du ditt vatten.

2006-11-21 21:54
Apati 
Tack! Där kom det :D

2006-11-22 01:35
albin, man har inte järnledningar,
((MAAD))

2006-11-22 01:49
davve_d

no shit?

vattnet kan ändå innehålla järn.