I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Att bada en katt!

Övrigt - Blandat

2007-01-10 23:52

Att bada en katt!

Jag har två katter som hårar ner hela min lägenhet och en av dom har ganska tjock päls och tappar mkt, så min fåtölj är som en fin röd matta nu typ.
Hursomhelst, min pojkvän är allergisk mot dom och jag har hört att man ska bada dom och borsta deras päls så mkt som möjligt.
Jag borstar pälsen men ser ingen skillnad så tänkt prova bada dom innan.
Har försökt göra det 2 ggr och båda gångerna gick åt helvete, dom är viga och sliter sig lätt ur ens händer.

SÅ hur gör ni när ni badar era katter? Är ni två st? Duschar ni av dom eller har ni en balja eller hur gör ni?
Alla tips är välkomna, men idiotiska och  off topic svar undanbedes.

2007-01-10 23:54
Ta en balja, tvinga ner katten i den utan att dränka den. Svårare behöver det inte vara. Problemet är nog att du är för mjäkig och släpper dom så fort du känner att dom stretar emot, vilket dom gör på grund av att dom inte gillar att bli blöta. Alltså inget du kommer att komma ifrån, du måste tvinga dom.
Skoly P14: OBSAVERA JAG ÄR 14 HAN ÄR 23, vi unga äger dom älder ( PÅ VISSA SAKER ) ::D

2007-01-10 23:54

försök vänja dom vid vattnat lite först. det tar nog sin tid.
typ droppa lite vatten o så på dem. sen ner med tass o sen ställ dem i typ handfatet med en handuk i

syumoan akoinwe!

2007-01-10 23:55
Koppla fast den i badkaret och duscha av den, lätt som en plätt!
fullfjädrad när jag kickat en gås..

2007-01-10 23:55

Det kanske låter groteskt men du kanske skulle testa att binda katten, jag menar om katten inte vill badda så spelar det nog inte så stor roll om du håller i den eller binder den bara att när du binder katten så kanske du lyckas. Katten lär knappast se det mer kränkade än om du skulle lyckas bada den med bara händerna.

2007-01-11 00:00
Brunsås: nej jag håller skithårt men dom slingrar sig ur mina blöta händer :S

syumoan: hehe jag spillde lite vatten på dom idag (med meningen) och kattfan började skälla på mig typ "MJAAAUUU -AU -AAAAA MJAU"

pigglaen: dom sliter sig ur kopplet.

ayah: hur menar du binda fast den?

2007-01-11 00:05

Azziz hooka strypkoppel då, eller nej, vad heter det, sånt där som sitter över frambenen osv också..

Har iaf för mig att vanligt koppel var allt som räckte för tvätt av min katt waaaay back..

2007-01-11 00:06
Haha, mina katt badar var 5;te vecka, funkar skitbra och står still även om hon inte ser nöjd ut...

Fan, TVINGA DOM.
KÖNLÖS!<br>Free Fraodi

2007-01-11 00:06
Azziz F19

haha även om det är elakt så är det ganska roligt att råka göra sånt.
syumoan akoinwe!

2007-01-11 00:09
Man ska helst inte bada katter om dom inte behöver det, dom klarar av att tvätta sig själv och behöver göra det, man ska bara göra det om dom har typ lera över hela kroppen, dock så ska du kamma henne jätteofta, det enda som hjäloer vad jag vet.. eller en såndär Klädrulle som man har på kläder
"Vet du hur man ser att det är en sverigedemokrat som skapat tråden?
* Särskrivningar och allmänt illa vårdat skriftspråk.
* Ovidkommande babbel om pöbel, svartingar, negrer, hasch, och kommunister."

2007-01-11 00:12
koppel på + vatten på = blöt katt = ren katt

:)
dingrinn.blogspot.com

2007-01-11 00:12
Azziz F19

Sett Robin hood ? snöre ?

nej men kanske en spännrem eller något liknande så att det går lätt att få på och av.

2007-01-11 00:14
pigglaen:sele menar du? japp sånt har dom också slitit sej ur :S

TwlightSNow: fan det är beundransvärt! Badar du henne i balja då?

syumoan: hahahah eller hur, speciellt när man är ensam o vill höra ett litet jam :P

fatceasar: mja jag vet, men nu har dom inte badat på något r så d känns dags.

2007-01-11 00:15
I balanced all, brought all to mind, The years to come seemed waste of breath
A waste of breath the years behind
In balance with this life, this death

2007-01-11 00:16
sätt katten i en bur som du placerar i badkaret. vrid om kranen och gå därifrån
* De löser sig sa gubben och sket i badkaret *

2007-01-11 00:17
ta ett rejält tag om katten, och ta med den in i duschen, om du har koppel kan du ju sätta på det innan om katten sliter sig.
Rehab is for quiters.

2007-01-11 00:17
haha, ja faktiskt :) hon badar i handfatet!
KÖNLÖS!<br>Free Fraodi

2007-01-11 00:18
Azziz men helvette, då får du helt enkelt ta sånna där plaststraps och dra till det inte klickar mer..

2007-01-11 00:21
swagman: TACK! den var väldigt bra

2007-01-11 00:23
Azziz F19

Jag menar att du binder ihop tassarna på den som ett handfängsel. Då ska du se att misse inte springer mer.

2007-01-11 00:23
ayah: hahaha hmm vetefan alltså känns som att man ska steka den som en gris då :P

2007-01-11 00:46
Jag sätter mig med badbrallor i badkaret med missen i famnen, medan flickvännen duschar honom, och upplever den härliga känslan av 10 sylvassa klor i ben och armar och flera hjärtskärande mjoaaaaaaaaaaaaung, men katten blev ren och verkar inte få några stora psykiska skador av behandlingen.

2007-01-11 00:48
1 Lägg en filt i botten på ett tort badkar. Lägg ner katten så att han lägger sig där och myser lite
2 Sätt upp ett fiskenät över kanten på badkaret så att den omöjligen kan komma upp
3 Sätt på kranen tills katten sticker upp nosen genom hålen i nätet för att andas
4 Ohårig katt!

Men om du verkligen stör sig på att den hårar så kan du kamma den med en sån kamm med minimalt mellanrum mellan tänderna och i metall (dom funkar) eller bara håll i katten och dusha den lite.
UK

2007-01-11 00:50
woops, glöm inte att stänga av vattnet och ta bort nätet efter att ha väntat några minuter på steg 3.
UK

2007-01-11 00:56
Jag duschar min katt och hon älskar det! Hon börjar till och med fräsa när jag ska bära ut stackarn ...
Poet

2007-01-11 00:57
ta en svamp o handduk och tvätta den med då blir den inte så less på dig
"life's a garden, dig it."

2007-01-11 01:09
ta med den till badhuset.. droppa den från trean på hopptornet, dyk efter.. låssas livrädda katten så att den inte blir sur på dig.. och tam ta da.. en tacksam ren katt!
42 muskler för att göra en sur min medan det bara krävs 4 stycken för att sträcka ut armen och nita idioten...

2007-01-11 04:36
Bamse hahahaha

Azziz men kan det hjälpa mot allergin?

Vi skaffade 2 kattungar i somras, men var tvungna att lämna tillbaka dom då det verkar som om jag är lite allergisk. vill så gärna ha en kattunge!
-Dear Ken, I'm in pieces. Why the cold shoulder? Love, Barbie

-Barbie, be patient. One day we'll share a cold one.